1.062.452

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Az énektanítás pedagógiája

Hogyan neveljük zenére gyermekeinket

Szerző
Lektor
Budapest
Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött papírkötés
Oldalszám: 245 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Tankönyvi szám: 52191. Fekete-fehér illusztrációkkal.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Metodikai munkám elméleti és gyakorlati irányú. Fő feladatom, hogy leendő iskolai énekpedagógusainkat módszeres gondolkodáshoz segítsem. Egyúttal a már működő pedagógusok számára gyakorlati... Tovább

Előszó

Metodikai munkám elméleti és gyakorlati irányú. Fő feladatom, hogy leendő iskolai énekpedagógusainkat módszeres gondolkodáshoz segítsem. Egyúttal a már működő pedagógusok számára gyakorlati útmutatót is kívánok nyújtani.
A könyv terjedelme nem engedi meg a teljes rendszerezést, úgyszintén az elvi témák szélesebb körű kibontását sem.
Iskolai énektanításról lévén szó, a legfontosabb kérdésekben Kodály zenepolitikai és metodikai elveire, munkásságára támaszkodtam. A felhasznált dallamokat javarészt zenepedagógiai gyűjteményeiből merítettem, rámutatva a közölt dallamok sokoldalú szerepére és felhasználására.
Könyvemben igyekeztem a relatív szolmizációt és a betűneves (abszolút) rendszert szervesen összekapcsolni. A gyakorlat ugyanis bebizonyította, hogy az iskolai énektanítás korlátozott ideje és sokrétű feladata nem engedhet meg hosszantartó kitérő utakat, felesleges módszereskedést. Itt elsősorban a reális kottajelölést zavaró, úgynevezett ideiglenes kottaképekre, a dó-helyezések hosszadalmas és mechanikus alkalmazására gondolok. Ezen a ponton Kodály 333 olvasógyakorlatában kifejtett elvekhez tartottam magam.
A könyv feldolgozását illetően a következőket ajánlom:
A metodikai tanulmányokkal egyidejűleg kezdetét kell vennie a hospitálásnak. A módszertani tanulmányokat minél gazdagabb gyakorlati megfigyeléseknek kell támogatniuk. A „Ritmus" és a „Dallam"' rész taglalása után az eddigi hospitálást gyakorlati tanítás váltsa fel. A tanárképző utolsó évében a gyakorlati tanításokkal párhuzamosan kívánatos lenne hazai és külföldi fontosabb metodikai művek, valamint ének-kézikönyvek megismerése, tanulmányozása.
A könyv gyakorlati része a tanítóképzés metodikai anyagát is magába foglalja, a további teljes anyag pedig a későbbi továbbképzéshez nyújthat segítséget. Úgy érzem, munkám több elvi és gyakorlati vonatkozása a szolfézs- és a karvezető tanár munkáját is megkönnyíti.
Nagy nyereségnek tekintem dr. Molnár Imre itt közölt tanulmányait, melyek nemcsak az iskolák, hanem azon túlmenően szélesebb körök érdeklődésére is igényt tartanak.
A könyv egyes részeinek összeállításában (külföldi anyag, több gyakorlati kérdés) jelentős segítséget nyújtott Perényiné S. Erzsébet középiskolai ének- és zenetanár.
Kontra István tanárnak lelkiismeretes lektori munkájáért e helyen mondok köszönetet.
Könyvemben a közölt forrásmunkákon kívül a Zeneművészeti Főiskolán 1941-től elhangzott módszertani előadásaim, valamint megjelent metodikai dolgozataim anyagát is felhasználtam. Vissza

Tartalom

ELŐSZÓ
BEVEZETŐ
I. AZ ÉNEKLÉS ANATÓMIAI ÉS FIZIOLÓGIAI VONATKOZÁSAI
A légzés szerve és folyamata (dr. Molnár Imre)....................................10
A gége ........................................................................16
Az énekhang keletkezése és terjedelme (dr. Molnár Imre) ..........................18
Hangzóképzés ...................................................................22
Hanghibák az éneklési folyamatban (dr. Molnár Imre) ..............................25
A mutálás (hangváltozás) ........................................................28
A hallás szerve .................................................................29
II. FEJEZETEK AZ ISKOLAI ÉNEKTANÍTÁS TÖRTÉNETBŐL
Arezzoi Guido és a szolmizáció ..................................................32
Énektanítási rendszerek..........................................................36
Számjelzéses rendszerek (Rousseau, Galin, Chevé)....................................36
Betűjelzéses rendszer (Tonic Sol-fa) (Curwen) .....................................41
Az alaphang helyzetét változtató rendszer (Weber) .................................46
A ,,Tonika-Dó" rendszer (Hundoegger, Jőde) ......................................48
A normál hangsorok rendszere (Heinroth, Bartalus) ...............................53
Fonetikai rendszerek (Eitz, Thiessen, Münnich) ....................................56
Gyakorlati irányelvek a betűneves és a relatív szolmizációs rendszerrel kapcsolatban ....58
Hazai iskolai énekoktatásunk vázlatos története ...................................60
Kodály énekesmozgalma .........................................................65
III. AZ ÁLTALÁNOS ISKOLAI ÉNEKTANÍTÁS ANYAGA ÉS MÓDSZERE
Ritmus ........................................................................70
Alapvető szempontok. Egyenletes lüktetés .........................................71
A belső hallás kezdeti gyakorlatai ...............................................72
A ritmusértékek tudatosítása. A negyed érték .....................................72
A nyolcadpár tanítása. Ritmikus párbeszéd .......................................74
A globális, gyors olvasás kezdeti gyakorlatai .......................................77
A negyed szünet. Ritmikus mozdulatok ...........................................77
Ritmusolvasó táblák. A ritmusdiktálás kezdeti gyakorlatai ........................79
Ritmusutánzó. A kettes ütem ....................................................80
Kérdés - felelet a ritmusgyakorláshoz ...........................................81
A fél kotta. A fél szünet ........................................................82
Négyes ütem. "Ritmuslánc-fűzés".................................................85
Egész kotta. Egész szünet .......................................................86
Hármas ütem. "Ritmus-felelgetős" ...............................................89
"Ritmus-zenekar." Pontozott félkotta.............................................91
Nyolcad szüret. „Kontrázó ritmus-szólam"........................................93
Pontozott negyed (éles ritmus, nyújtott ritmus) ...................................95
A szinkópa. A változó ütem (4/4-2/4 : 3/4-2/4)..........................................................99
A tizenhatod érték. A triola ......................................................................................................103
A pontozott nyolcad és tizenhatod szünet ............................ .........108
A 3/8-os ütem. 6/8-os ütem ..........................................................................................................111
A csonka ütem. 2/2-es ütem. Alla breve ....................................................................................113
A ritmustanítás főbb szempontjainak összefoglalója ................................................................116
Dallam......................................................................... 117
Alapvető szempontok............................................................ 117
A szó-mi érzékeltetése, tudatosítása ............................................... 118
A gyakorlás egyszerűbb formái. „Rögtönző." .Mutatótábla ......................... 121
A dó dallamhang tudatosítása. „Éneklő kéz." Improvizálás ......................... 123
A ló bevezetése, intonáló tábla .................................................. 126
A re dallamhang tanítása. Az alsó lá tudatosítása................................... 128
Az öt vonal bevezetése. Az alsó szó megismerése .................................. 134
A fá bevezetése. Az alsó ti tanítása .............................................. 136
A felső dó és a ti megismerése. A felső ré és a mi tanítása ..........................139
Összefoglaló a dallam hangjainak tudatosításához .................................. 142
Az alsó pótvonalak. Az ötfokú hangsor ........................................... 143
A zenei ábécé bevezetése. A Gé-kulcs ............................................. 146
Az egész- és félhangtávolság gyakorlása ........................................... 152
A módosított hangok tanítása ................................................ 153
Az első módosított hangok: fi és ta ............................................... 154
„Élő zongora." Fisz-hang C és G-dóval ........................................... 155
Bé-hang C és F-dóval........................................................... 160
Régi hangnemek és dallamfordulatok gyakorlása.................................. 162
Dór, mixolíd és fríg dallamok tanítása .......................................... 162
További átmenő módosítások..................................................... 164
A hangközök tanítása ........................................................... 166
Dúr és moll hangsorok tanítása.................................................. 175
Az á és é eol hangsor tanítása ................................................... 177
Szemléltető falitáblák ........................................................... 182
A basszuskulcs. A dó helyének megállapítása....................................... 183
Tempóbeli elemek tanítása.................................................... 186
Dinamikai elemek tanítása.................................................... 187
A többszólamúság iránti készség fejlesztése................................... 189
Énekkar........................................................................ 195
Hangképzés az iskolában ........................................................ 201
Társas éneklés, társas zenélés. (Zeneszakkör) ..................................... 206
A zenei bemutatás, zenehallgatás módszere ...................................... 210
Az oktatás főbb elvei az énektanításban .......................................... 215
A daltanítás módjai ...................................................... 220
Népi gyermekjáték-dalok tanítása ................................................ 220
Hallás utáni daltanulás magasabb osztályokban.................................... 223
Dalok tanítása hangjegyes jelölésről ......................................... 224
Daltanítás szolmizációs betűkről és kézjelekről ................................ 228
Tanterv, tanmenet, óraterv....................................................... 229
Az ének kapcsolata az általános iskola többi tantárgyaival......................... 232
Az énektanítás segédeszközei .................................................... 237
Forrásművek.................................................................... 243
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem