1.067.308

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Az énektanítás pedagógiája

Hogyan neveljük zenére gyermekeinket

Szerző
Lektor
Budapest
Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Könyvkötői papírkötés
Oldalszám: 245 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Tankönyvi szám: 52191. Fekete-fehér illusztrációkkal, kottákkal.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Metodikai munkám elméleti és gyakorlati irányú. Fő feladatom, hogy leendő iskolai énekpedagógusainkat módszeres gondolkodáshoz segítsem. Egyúttal a már működő pedagógusok számára gyakorlati... Tovább

Előszó

Metodikai munkám elméleti és gyakorlati irányú. Fő feladatom, hogy leendő iskolai énekpedagógusainkat módszeres gondolkodáshoz segítsem. Egyúttal a már működő pedagógusok számára gyakorlati útmutatót is kívánok nyújtani.
A könyv terjedelme nem engedi meg a teljes rendszerezést, úgyszintén az elvi témák szélesebb körű kibontását sem.
Iskolai énektanításról lévén szó, a legfontosabb kérdésekben Kodály zenepolitikai és metodikai elveire, munkásságára támaszkodtam. A felhasznált dallamokat javarészt zenepedagógiai gyűjteményeiből merítettem, rámutatva a közölt dallamok sokoldalú szerepére és felhasználására.
Könyvemben igyekeztem a relatív szolmizációt és a betűneves (abszolút) rendszert szervesen összekapcsolni. A gyakorlat ugyanis bebizonyította, hogy az iskolai énektanítás korlátozott ideje és sokrétű feladata nem engedhet meg hosszantartó kitérő utakat, felesleges módszereskedést. Itt elsősorban a reális kottajelölést zavaró, úgynevezett ideiglenes kottaképekre, a dó-helyezések hosszadalmas és mechanikus alkalmazására gondolok. Ezen a ponton Kodály 333 olvasógyakorlatában kifejtett elvekhez tartottam magam.
A könyv feldolgozását illetően a következőket ajánlom:
A metodikai tanulmányokkal egyidejűleg kezdetét kell vennie a hospitálásnak. A módszertani tanulmányokat minél gazdagabb gyakorlati megfigyeléseknek kell támogatniuk. A „Ritmus" és a „Dallam"' rész taglalása után az eddigi hospitálást gyakorlati tanítás váltsa fel. A tanárképző utolsó évében a gyakorlati tanításokkal párhuzamosan kívánatos lenne hazai és külföldi fontosabb metodikai művek, valamint ének-kézikönyvek megismerése, tanulmányozása.
A könyv gyakorlati része a tanítóképzés metodikai anyagát is magába foglalja, a további teljes anyag pedig a későbbi továbbképzéshez nyújthat segítséget. Úgy érzem, munkám több elvi és gyakorlati vonatkozása a szolfézs- és a karvezető tanár munkáját is megkönnyíti.
Nagy nyereségnek tekintem dr. Molnár Imre itt közölt tanulmányait, melyek nemcsak az iskolák, hanem azon túlmenően szélesebb körök érdeklődésére is igényt tartanak.
A könyv egyes részeinek összeállításában (külföldi anyag, több gyakorlati kérdés) jelentős segítséget nyújtott Perényiné S. Erzsébet középiskolai ének- és zenetanár.
Kontra István tanárnak lelkiismeretes lektori munkájáért e helyen mondok köszönetet.
Könyvemben a közölt forrásmunkákon kívül a Zeneművészeti Főiskolán 1941-től elhangzott módszertani előadásaim, valamint megjelent metodikai dolgozataim anyagát is felhasználtam. Vissza

Tartalom

ELŐSZÓ
BEVEZETŐ
I. AZ ÉNEKLÉS ANATÓMIAI ÉS FIZIOLÓGIAI VONATKOZÁSAI
A légzés szerve és folyamata (dr. Molnár Imre)....................................10
A gége ........................................................................16
Az énekhang keletkezése és terjedelme (dr. Molnár Imre) ..........................18
Hangzóképzés ...................................................................22
Hanghibák az éneklési folyamatban (dr. Molnár Imre) ..............................25
A mutálás (hangváltozás) ........................................................28
A hallás szerve .................................................................29
II. FEJEZETEK AZ ISKOLAI ÉNEKTANÍTÁS TÖRTÉNETBŐL
Arezzoi Guido és a szolmizáció ..................................................32
Énektanítási rendszerek..........................................................36
Számjelzéses rendszerek (Rousseau, Galin, Chevé)....................................36
Betűjelzéses rendszer (Tonic Sol-fa) (Curwen) .....................................41
Az alaphang helyzetét változtató rendszer (Weber) .................................46
A ,,Tonika-Dó" rendszer (Hundoegger, Jőde) ......................................48
A normál hangsorok rendszere (Heinroth, Bartalus) ...............................53
Fonetikai rendszerek (Eitz, Thiessen, Münnich) ....................................56
Gyakorlati irányelvek a betűneves és a relatív szolmizációs rendszerrel kapcsolatban ....58
Hazai iskolai énekoktatásunk vázlatos története ...................................60
Kodály énekesmozgalma .........................................................65
III. AZ ÁLTALÁNOS ISKOLAI ÉNEKTANÍTÁS ANYAGA ÉS MÓDSZERE
Ritmus ........................................................................70
Alapvető szempontok. Egyenletes lüktetés .........................................71
A belső hallás kezdeti gyakorlatai ...............................................72
A ritmusértékek tudatosítása. A negyed érték .....................................72
A nyolcadpár tanítása. Ritmikus párbeszéd .......................................74
A globális, gyors olvasás kezdeti gyakorlatai .......................................77
A negyed szünet. Ritmikus mozdulatok ...........................................77
Ritmusolvasó táblák. A ritmusdiktálás kezdeti gyakorlatai ........................79
Ritmusutánzó. A kettes ütem ....................................................80
Kérdés - felelet a ritmusgyakorláshoz ...........................................81
A fél kotta. A fél szünet ........................................................82
Négyes ütem. "Ritmuslánc-fűzés".................................................85
Egész kotta. Egész szünet .......................................................86
Hármas ütem. "Ritmus-felelgetős" ...............................................89
"Ritmus-zenekar." Pontozott félkotta.............................................91
Nyolcad szüret. „Kontrázó ritmus-szólam"........................................93
Pontozott negyed (éles ritmus, nyújtott ritmus) ...................................95
A szinkópa. A változó ütem (4/4-2/4 : 3/4-2/4)..........................................................99
A tizenhatod érték. A triola ......................................................................................................103
A pontozott nyolcad és tizenhatod szünet ............................ .........108
A 3/8-os ütem. 6/8-os ütem ..........................................................................................................111
A csonka ütem. 2/2-es ütem. Alla breve ....................................................................................113
A ritmustanítás főbb szempontjainak összefoglalója ................................................................116
Dallam......................................................................... 117
Alapvető szempontok............................................................ 117
A szó-mi érzékeltetése, tudatosítása ............................................... 118
A gyakorlás egyszerűbb formái. „Rögtönző." .Mutatótábla ......................... 121
A dó dallamhang tudatosítása. „Éneklő kéz." Improvizálás ......................... 123
A ló bevezetése, intonáló tábla .................................................. 126
A re dallamhang tanítása. Az alsó lá tudatosítása................................... 128
Az öt vonal bevezetése. Az alsó szó megismerése .................................. 134
A fá bevezetése. Az alsó ti tanítása .............................................. 136
A felső dó és a ti megismerése. A felső ré és a mi tanítása ..........................139
Összefoglaló a dallam hangjainak tudatosításához .................................. 142
Az alsó pótvonalak. Az ötfokú hangsor ........................................... 143
A zenei ábécé bevezetése. A Gé-kulcs ............................................. 146
Az egész- és félhangtávolság gyakorlása ........................................... 152
A módosított hangok tanítása ................................................ 153
Az első módosított hangok: fi és ta ............................................... 154
„Élő zongora." Fisz-hang C és G-dóval ........................................... 155
Bé-hang C és F-dóval........................................................... 160
Régi hangnemek és dallamfordulatok gyakorlása.................................. 162
Dór, mixolíd és fríg dallamok tanítása .......................................... 162
További átmenő módosítások..................................................... 164
A hangközök tanítása ........................................................... 166
Dúr és moll hangsorok tanítása.................................................. 175
Az á és é eol hangsor tanítása ................................................... 177
Szemléltető falitáblák ........................................................... 182
A basszuskulcs. A dó helyének megállapítása....................................... 183
Tempóbeli elemek tanítása.................................................... 186
Dinamikai elemek tanítása.................................................... 187
A többszólamúság iránti készség fejlesztése................................... 189
Énekkar........................................................................ 195
Hangképzés az iskolában ........................................................ 201
Társas éneklés, társas zenélés. (Zeneszakkör) ..................................... 206
A zenei bemutatás, zenehallgatás módszere ...................................... 210
Az oktatás főbb elvei az énektanításban .......................................... 215
A daltanítás módjai ...................................................... 220
Népi gyermekjáték-dalok tanítása ................................................ 220
Hallás utáni daltanulás magasabb osztályokban.................................... 223
Dalok tanítása hangjegyes jelölésről ......................................... 224
Daltanítás szolmizációs betűkről és kézjelekről ................................ 228
Tanterv, tanmenet, óraterv....................................................... 229
Az ének kapcsolata az általános iskola többi tantárgyaival......................... 232
Az énektanítás segédeszközei .................................................... 237
Forrásművek.................................................................... 243-245
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Az énektanítás pedagógiája Az énektanítás pedagógiája Az énektanítás pedagógiája Az énektanítás pedagógiája Az énektanítás pedagógiája Az énektanítás pedagógiája Az énektanítás pedagógiája Az énektanítás pedagógiája Az énektanítás pedagógiája

Könyvtári könyv volt. Az eredeti borító egy része az első kötéstáblára vissza lett ragasztva. A borító töredezett, foltos, néhány lapon aláhúzás bejegyzés látható. A lapélek foltosak. A kötés javított.

Állapot: Közepes
2.740 Ft
2.190 ,-Ft 20
11 pont kapható
Kosárba