kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
Kiadó: | Zeneműkiadó Vállalat |
---|---|
Kiadás helye: | Budapest |
Kiadás éve: | |
Kötés típusa: | Fűzött keménykötés |
Oldalszám: | 340 oldal |
Sorozatcím: | |
Kötetszám: | |
Nyelv: | Magyar |
Méret: | 25 cm x 18 cm |
ISBN: | |
Megjegyzés: | Fekete-fehér fotókkal, ábrákkal, kottákkal illusztrálva. |
Előszó az első kiadáshoz | 9 |
Előszó a második kiadáshoz | 11 |
Bevezetés | 13 |
A művészet mint a társadalmi tudat egy formája | 13 |
A művészet funkciója | 14 |
"Objektív" és "szubjektív" dialektikája | 14 |
Képzelőerő és valóságtükrözés | 15 |
A szép fogalma | 15 |
Művészet és tudomány | 15 |
Tartalom és forma dialektikus egysége a művészetben | 16 |
A hangképzésről általában | 18 |
Énektanítás és hangképzés | 18 |
A hangképzés feladata | 19 |
Szép hang és jó hang | 19 |
Természetesség | 20 |
Fizikai alapismeretek | 23 |
A hang mint fizikai jelenség | 23 |
Hangkeletkezés | 23 |
Hangterjedés | 24 |
Hangtalálkozás | 25 |
A hang alaptulajdonságai | 26 |
Magasság | 26 |
Erősség | 26 |
Színezet | 27 |
A rezonancia szerepe és a felhangok | 27 |
Időtartam | 29 |
A kombinációs hangok | 29 |
Fiziológiai alapismeretek | 32 |
A természetes automatizmus | 32 |
Feltétlen és feltételes reflexek | 32 |
Inger és ingerület | 32 |
Az idegrendszer, az idegsejt anatómiája és élettana | 32 |
Neuronok | 36 |
Reflexív | 36 |
Szinapszisok | 36 |
Első és második jelzőrendszer | 37 |
A magasabb idegtevékenység alaptörvényei | 38 |
Az időleges idegkapcsolatok képződésének elve | 38 |
Jelzőtevékenység | 38 |
Irradiáció | 39 |
Koncentráció | 39 |
Izgalom, gátlás | 39 |
Az idegkapcsolatok kölcsönös indukciójának törvénye | 40 |
Dinamikus sztereotípia | 40 |
Analízis és szintézis | 41 |
Emlékképek | 41 |
A reflexek megváltoztathatósága | 41 |
Differenciáció | 42 |
A "fiziológiai" és a "pszichológiai" összefüggése | 42 |
Anatómiai alapismeretek | 44 |
A fül anatómiája és élettana | 44 |
A tüdő és légcső anatómiája és élettana | 50 |
A gége anatómiája és élettana | 53 |
A toldalékcső és a fej rezonáns üregeinek anatómiája és élettana | 60 |
Az emberi hang fizikája | 65 |
Az emberi hang magassága | 65 |
Az emberi hang erőssége | 65 |
Az ember hang színezete | 67 |
Hangfajták | 68 |
Fonetikai alapismeretek | 69 |
A beszédről általában | 69 |
A beszéd kialakulása | 69 |
A beszéd funkciója | 70 |
A beszéd, mint második jelzőrendszer | 70 |
Fogalmi általánosítás | 70 |
Elvonatkoztatás | 71 |
Beszéd és gondolkodás | 71 |
Belső hallás és kinesztetikus érzés | 71 |
Beszéd és írás kapcsolata | 72 |
Hang és hangzó | 73 |
A hangzók felosztása | 73 |
A magánhangzók | 74 |
A magánhangzók elemzése | 75 |
Típusjelleg | 76 |
Formánsok | 76 |
A mássalhangzók | 77 |
A mássalhangzók elemzése | 77 |
A hangszervek vizsgálatához használatos eszközök rövid leírása | 80 |
A légzés | 87 |
A légzésről általában | 87 |
Légzéstípusok | 88 |
Légzásgyakorlatok | 90 |
Orr és szájlégzés | 93 |
A levegőn ülő hang | 94 |
Hangos és kapkodó légzés | 94 |
A hangszervi működések kiegyensúlyozottsága | 95 |
A könnyedség izomérzete | 95 |
A légzés a "bel-canto" idején | 96 |
A hangszalagok funkciói | 97 |
A hangszalagok működése | 97 |
Primer hang | 97 |
Regiszter | 98 |
Teljes funkció és falzett funkció | 98 |
A falzett funkció és a fisztula-hang közti különbség | 100 |
A falzett szó az énekpedagógiában | 100 |
Énektanárok regiszterelméletei | 101 |
Fiziológus-elméletek: Lehfeldt és Johann Müller | 102 |
Morell Mackenzie | 103 |
A falzett probléma megoldása | 104 |
Funkciójavító gyakorlatok | 105 |
Kemény hangindítás | 107 |
A "h" hangzó szerepe | 107 |
Lágy hangindítás | 107 |
A falzett funkció szerepe | 109 |
A funkciótan szerepe a kóruséneklésben | 110 |
A tiszta intonációról | 111 |
A rezonancia szerepe a hangadásban | 113 |
A hangfajták a szerepek tükrében | 117 |
Lírai tenorok | 118 |
Drámai tenorok | 120 |
Wagner tenorok | 121 |
Magas baritonok | 121 |
Mély baritonok | 123 |
Basszusok | 124 |
Buffók | 125 |
Lírai szopránok | 125 |
Drámai szopránok | 126 |
Koloratúr szopránok | 127 |
Mezzo szopránok és Wagner szopránok | 128 |
Altok | 130 |
Szubrettek és Komikák | 130 |
Kasztráltak | 131 |
A szövegkiejtés problémái | 133 |
A magán- és mássalhangzók szerepe az éneklésben | 133 |
Az artikulációs szervek működése | 137 |
Posztációs pont és zengőtér | 138 |
"Elöl" zengés | 138 |
"Egy-helyen" megszólalás | 139 |
Irányítás | 139 |
Különbség ének és beszéd között | 140 |
Hangsúly és hanglejtés | 140 |
Összefüggés zenei és zövegi hangsúly között | 142 |
Az artikuláció-bázis | 142 |
Sajátos magyar hangzók | 142 |
Hangzótörvényekkel kapcsolatos vonatkozások | 145 |
Magánhangzótörvények: Hangrend | 145 |
Illeszkedés | 145 |
Hangzókivetés | 145 |
Mássalhangzó-törvények: Igazodás | 146 |
Hasonulás | 146 |
Összeolvadás | 146 |
Torlódás és kivetés | 146 |
Rövidülés | 147 |
Szótag-, szó-, mondatgyakorlatok | 147 |
A művészi átélés | 148 |
Az átélés szótani és művészi értelemben | 148 |
Az érzelmek | 148 |
Az érzelmek létrejöttének fiziológiai alapjai | 148 |
Az érzelem mint jelzőfunkció | 148 |
Az átélés fiziológiai mechanizmusa | 149 |
A színpadi átélés folyamata | 150 |
A színpadi cselekvés | 151 |
A "mintha" szerepe | 151 |
A "képzelőerő" szerepe | 151 |
Realista előadásmód, realista művészet | 151 |
A tipikus fogalma | 151 |
Sztanyiszlavszkij rendszere | 152 |
Az átélés szerepe az énekművészetben és annak pedagógiájában | 153 |
A művészi átélés és művészi technika kölcsönhatása | 154 |
Az előadóművészi készség és a gyakorlási anyag | 154 |
A gesztus, a mimika a bel-canto korban | 155 |
Beszédhibák | 157 |
Lokális és centrális hibák | 157 |
Szöszögés | 157 |
Selypítés | 158 |
Raccsolás | 158 |
"L" hibák | 158 |
Hadarás | 159 |
Dadogás | 159 |
A mutálás | 160 |
A hanghibák | 164 |
Gombócozás | 164 |
Préselés | 164 |
Szorítás | 165 |
Sötétítés | 165 |
Fojtás | 165 |
Orrhang | 166 |
Fedés | 166 |
Hangegészségtani tudnivalók | 172 |
A nátha | 172 |
Az orrmelléküregek betegségei | 173 |
Orrsövényelhajlás | 173 |
Garathurut | 173 |
Mandulagyulladás | 174 |
Légcsőhurut | 175 |
Hörghurut | 175 |
Gégehurut | 175 |
A hangszalagműködtető izmok megbetegedései | 176 |
A fonaszténia | 177 |
Az énekes életmódja | 178 |
A beéneklés | 180 |
A markírozás | 180 |
Az énektanítás hangképzés történetének rövid vázlata | |
Ókor | 181 |
Középkor | 183 |
Újkor 16., 17., 18. század | 185 |
19. század | 190 |
20. század | 193 |
A gyakorlás fiziológiája | 201 |
Az énekművészet alapjai és gyakorlati célja | 201 |
Művészi elképzelés és művészi mondanivaló | 201 |
Az énektanár feladata | 201 |
Az éneklés mint tudatos tevékenység | 201 |
Az éneklés összfolyamatának és részfolyamatoknak dinamikus sztereotípiája | 202 |
A készségek kialakításának alapmozzanatai: Részmozzanatok gyakorlása | 202 |
A felszabadult mozgás elérése | 202 |
A felesleges mozdulatok kiküszöbölése (differenciáció) | 203 |
Kinesztetikus érzés | 203 |
Az automatizált készségek tudatosítása | 204 |
Önállóságra való nevelés | 204 |
A figyelem | 205 |
Merevség feloldólazító-gyakorlatok | 207 |
Légzésgyakorlatok | 208 |
Teljes testlazítás; hanyattfekvés, törzsmozgatás, fejforgatás, vállmozgás | 210 |
Speciális hangszervi gyakorlatok: nyelvmozgás, ajakmozgás | 212 |
Állejtés | 214 |
Lágyszájpad mozgás | 214 |
A nyakizmok merevségét kiküszöbölő gyakorlatok | 215 |
A lámpalázról | 217 |
Az énektanulmányok hangképző alapgyakorlatai | 220 |
A szinpadi beszéd technikájáról | 251 |
Gyakorlatok a művészi éneklés problémáinak megoldásához | 254 |
Kötött éneklés (legato) | 254 |
Hangátkötés (portamento) | 255 |
Tartott hang (tenuta di voce) | 256 |
Szaggatott hang (staccato) | 257 |
Koloratúra | 258 |
Futamok | 258 |
Ékítések | 259 |
Messa di voce | 261 |
Trilla | 263 |
Recitatívo | 266 |
Az előadás kifejezési megoldásai (dinamika, színezés, árnyalás, hangsúly, tempo) | 267 |
Az általános iskolai énektanítás hangképzésének gyakorlati fokozatai | 278 |
Tananyagbeosztás | 290 |
Szakirodalom | 336 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.