1.067.317

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Az éneklés művészete és pedagógiája

Szerző
Szerkesztő
Grafikus
Budapest
Kiadó: Zeneműkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött keménykötés
Oldalszám: 340 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 25 cm x 18 cm
ISBN:
Megjegyzés: Fekete-fehér fotókkal, ábrákkal, kottákkal illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Tartalom

Előszó az első kiadáshoz9
Előszó a második kiadáshoz11
Bevezetés13
A művészet mint a társadalmi tudat egy formája13
A művészet funkciója14
"Objektív" és "szubjektív" dialektikája14
Képzelőerő és valóságtükrözés15
A szép fogalma15
Művészet és tudomány15
Tartalom és forma dialektikus egysége a művészetben16
A hangképzésről általában18
Énektanítás és hangképzés18
A hangképzés feladata19
Szép hang és jó hang19
Természetesség20
Fizikai alapismeretek23
A hang mint fizikai jelenség23
Hangkeletkezés23
Hangterjedés24
Hangtalálkozás25
A hang alaptulajdonságai26
Magasság26
Erősség26
Színezet27
A rezonancia szerepe és a felhangok27
Időtartam29
A kombinációs hangok29
Fiziológiai alapismeretek32
A természetes automatizmus32
Feltétlen és feltételes reflexek32
Inger és ingerület32
Az idegrendszer, az idegsejt anatómiája és élettana32
Neuronok36
Reflexív36
Szinapszisok36
Első és második jelzőrendszer37
A magasabb idegtevékenység alaptörvényei38
Az időleges idegkapcsolatok képződésének elve38
Jelzőtevékenység38
Irradiáció39
Koncentráció39
Izgalom, gátlás39
Az idegkapcsolatok kölcsönös indukciójának törvénye40
Dinamikus sztereotípia40
Analízis és szintézis41
Emlékképek41
A reflexek megváltoztathatósága41
Differenciáció42
A "fiziológiai" és a "pszichológiai" összefüggése42
Anatómiai alapismeretek44
A fül anatómiája és élettana44
A tüdő és légcső anatómiája és élettana50
A gége anatómiája és élettana53
A toldalékcső és a fej rezonáns üregeinek anatómiája és élettana60
Az emberi hang fizikája65
Az emberi hang magassága65
Az emberi hang erőssége65
Az ember hang színezete67
Hangfajták68
Fonetikai alapismeretek69
A beszédről általában69
A beszéd kialakulása69
A beszéd funkciója70
A beszéd, mint második jelzőrendszer70
Fogalmi általánosítás70
Elvonatkoztatás71
Beszéd és gondolkodás71
Belső hallás és kinesztetikus érzés71
Beszéd és írás kapcsolata72
Hang és hangzó73
A hangzók felosztása73
A magánhangzók74
A magánhangzók elemzése75
Típusjelleg76
Formánsok76
A mássalhangzók77
A mássalhangzók elemzése77
A hangszervek vizsgálatához használatos eszközök rövid leírása80
A légzés87
A légzésről általában87
Légzéstípusok88
Légzásgyakorlatok90
Orr és szájlégzés93
A levegőn ülő hang94
Hangos és kapkodó légzés94
A hangszervi működések kiegyensúlyozottsága95
A könnyedség izomérzete95
A légzés a "bel-canto" idején96
A hangszalagok funkciói97
A hangszalagok működése97
Primer hang97
Regiszter98
Teljes funkció és falzett funkció98
A falzett funkció és a fisztula-hang közti különbség100
A falzett szó az énekpedagógiában100
Énektanárok regiszterelméletei101
Fiziológus-elméletek: Lehfeldt és Johann Müller102
Morell Mackenzie103
A falzett probléma megoldása104
Funkciójavító gyakorlatok105
Kemény hangindítás107
A "h" hangzó szerepe107
Lágy hangindítás107
A falzett funkció szerepe109
A funkciótan szerepe a kóruséneklésben110
A tiszta intonációról111
A rezonancia szerepe a hangadásban113
A hangfajták a szerepek tükrében117
Lírai tenorok118
Drámai tenorok120
Wagner tenorok121
Magas baritonok121
Mély baritonok123
Basszusok124
Buffók125
Lírai szopránok125
Drámai szopránok126
Koloratúr szopránok127
Mezzo szopránok és Wagner szopránok128
Altok130
Szubrettek és Komikák130
Kasztráltak131
A szövegkiejtés problémái133
A magán- és mássalhangzók szerepe az éneklésben133
Az artikulációs szervek működése137
Posztációs pont és zengőtér138
"Elöl" zengés138
"Egy-helyen" megszólalás139
Irányítás139
Különbség ének és beszéd között140
Hangsúly és hanglejtés140
Összefüggés zenei és zövegi hangsúly között142
Az artikuláció-bázis142
Sajátos magyar hangzók142
Hangzótörvényekkel kapcsolatos vonatkozások145
Magánhangzótörvények: Hangrend145
Illeszkedés145
Hangzókivetés145
Mássalhangzó-törvények: Igazodás146
Hasonulás146
Összeolvadás146
Torlódás és kivetés146
Rövidülés147
Szótag-, szó-, mondatgyakorlatok147
A művészi átélés148
Az átélés szótani és művészi értelemben148
Az érzelmek148
Az érzelmek létrejöttének fiziológiai alapjai148
Az érzelem mint jelzőfunkció148
Az átélés fiziológiai mechanizmusa149
A színpadi átélés folyamata150
A színpadi cselekvés151
A "mintha" szerepe151
A "képzelőerő" szerepe151
Realista előadásmód, realista művészet151
A tipikus fogalma151
Sztanyiszlavszkij rendszere152
Az átélés szerepe az énekművészetben és annak pedagógiájában153
A művészi átélés és művészi technika kölcsönhatása154
Az előadóművészi készség és a gyakorlási anyag154
A gesztus, a mimika a bel-canto korban155
Beszédhibák157
Lokális és centrális hibák157
Szöszögés157
Selypítés158
Raccsolás158
"L" hibák158
Hadarás159
Dadogás159
A mutálás160
A hanghibák164
Gombócozás164
Préselés164
Szorítás165
Sötétítés165
Fojtás165
Orrhang166
Fedés166
Hangegészségtani tudnivalók172
A nátha172
Az orrmelléküregek betegségei173
Orrsövényelhajlás173
Garathurut173
Mandulagyulladás174
Légcsőhurut175
Hörghurut175
Gégehurut175
A hangszalagműködtető izmok megbetegedései176
A fonaszténia177
Az énekes életmódja178
A beéneklés180
A markírozás180
Az énektanítás hangképzés történetének rövid vázlata
Ókor181
Középkor183
Újkor 16., 17., 18. század185
19. század190
20. század193
A gyakorlás fiziológiája201
Az énekművészet alapjai és gyakorlati célja201
Művészi elképzelés és művészi mondanivaló201
Az énektanár feladata201
Az éneklés mint tudatos tevékenység201
Az éneklés összfolyamatának és részfolyamatoknak dinamikus sztereotípiája202
A készségek kialakításának alapmozzanatai: Részmozzanatok gyakorlása202
A felszabadult mozgás elérése202
A felesleges mozdulatok kiküszöbölése (differenciáció)203
Kinesztetikus érzés203
Az automatizált készségek tudatosítása204
Önállóságra való nevelés204
A figyelem205
Merevség feloldólazító-gyakorlatok207
Légzésgyakorlatok208
Teljes testlazítás; hanyattfekvés, törzsmozgatás, fejforgatás, vállmozgás210
Speciális hangszervi gyakorlatok: nyelvmozgás, ajakmozgás212
Állejtés214
Lágyszájpad mozgás214
A nyakizmok merevségét kiküszöbölő gyakorlatok215
A lámpalázról217
Az énektanulmányok hangképző alapgyakorlatai220
A szinpadi beszéd technikájáról251
Gyakorlatok a művészi éneklés problémáinak megoldásához254
Kötött éneklés (legato)254
Hangátkötés (portamento)255
Tartott hang (tenuta di voce)256
Szaggatott hang (staccato)257
Koloratúra258
Futamok258
Ékítések259
Messa di voce261
Trilla263
Recitatívo266
Az előadás kifejezési megoldásai (dinamika, színezés, árnyalás, hangsúly, tempo)267
Az általános iskolai énektanítás hangképzésének gyakorlati fokozatai278
Tananyagbeosztás290
Szakirodalom336

Kerényi Miklós György

Kerényi Miklós György műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Kerényi Miklós György könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem