1.063.231

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Az éneklés művészete és pedagógiája

Szerző
Grafikus
Budapest
Kiadó: Zeneműkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Könyvkötői vászonkötés
Oldalszám: 326 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 25 cm x 18 cm
ISBN:
Megjegyzés: Fekete-fehér fotókkal, ábrákkal illusztrált. Kottával.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Tartalom

Előszó9
Bevezetés11
A művészet mint a társadalmi tudat egy formája11
A művészet funkciója12
Tudomány és művészet13
A hangképzésről általában15
Énektanítás és hangképzés15
A hangképzés feladata16
Szép hang és jó hang16
Természetesség17
ALAPISMERETI RÉSZ
Fizikai alapismeretek21
A hang mint fizikai jelenség21
Hangkeletkezés22
Hangtalálkozás24
Hangterjedés24
A hang alaptulajdonságai24
Magasság24
Erősség25
Színezet25
A rezonancia szerepe és a felhangok25
Időtartam27
A kombinációs hangok27
Fiziológiai alapismeretek31
A természetes automatizmus31
Feltétlen és feltételes reflexek31
Inger és ingerület31
Az idegrendszer, az idegsejt anatómiája és élettana31
Neuronok33
Reflexív34
Első és második jelzőrendszer34
A magasabb idegtevékenység alaptörvényei35
Az időleges idegkapcsolatok képződésének elve35
Jelzőtevékenység35
Irradiáció36
Koncentráció36
Ingerület, gátlás36
Az idegkapcsolatok kölcsönös indukciójának törvénye38
Dinamikus sztereotípia38
Analízis és szintézis38
Emlékképek38
A reflexek megváltoztathatósága39
Differenciáció39
Anatómiai alapismeretek40
A fül anatómiája és élettana40
A tüdő és légcső anatómiája és élettana46
A gége anatómiája és élettana49
A toldalékcső és a fej rezonáns üregeinek anatómiája és élettana57
Az emberi hang fizikája61
Az emberi hang magassága61
Az emberi hang erőssége61
Az emberi hang színezete63
Hangfajták64
Fonetikai alapismeretek65
A beszédről általában65
A beszéd kialakulása65
A beszéd funkciója65
A beszéd mint második jelzőrendszer66
Fogalmi általánosítás67
Elvonatkoztatás67
Beszéd és gondolkodás67
Belső hallás és kinesztetikus érzés68
Beszéd és írás kapcsolata68
Hang és hangzó69
A magánhangzók70
A magánhangzók elemzése70
Típusjelleg72
Formánsok73
A mássalhangzók73
A mássalhangzók elemzése74
A hangszervek vizsgálatához használatos eszközök rövid leírása77
ELMÉLETI RÉSZ
A légzés83
A légzésről általában83
Légzéstípusok84
Légzésgyakorlatok86
Orr és szájlégzés89
A levegőn ülő hang90
Hangos és kapkodó légzés91
A hangszervi működések kiegyensúlyozottsága91
A könnyedség izomérzete91
A hangszalagok funkciói93
A hangszalagok működése93
Primer hang93
Regiszter94
Teljes funkció és falzett funkció94
A falzett funkció és a fisztula-hang közti különbség96
A falzett szó az énekpedagógiában97
Énektanárok regiszterelméletei98
Fiziológus-elméletek: Lehfeldt és Johann Müller99
Morell Mackenzie99
A flazett probléma megoldása101
Funkciójavító gyakorlatok102
Kemény hangindítás103
A "h" hangzó szerepe104
Lágy hangindítás104
A falzett funkció szerepe106
A funkciótan szerepe a kóruséneklésben107
A rezonancia szerepe a hangadásban108
A hangfajták a szerepek tükrében113
Lírai tenorok114
Drámai tenorok116
Wagner tenorok117
Magas baritonok117
Mély baritonok119
Basszusok119
Buffók120
Lírai szopránok121
Drámai szopránok122
Koloratúr szopránok122
Mezzo szopránok és Wagner szopránok124
Altok125
Szubrettek és Komikák126
Kasztráltak126
A szövegkiejtés problémái128
A magán- és mássalhangzók szerepe az éneklésben128
Az artikulációs szervek működése132
Posztációs pont és zengőtér133
"Elöl" zengés134
"Egy-helyen" megszólítás134
Irányítás135
Különbség ének és beszéd között135
Hangsúly és hanglejtés136
Összefüggés zenei és szövegi hangsúly között137
Az artikuláció-bázis137
Sajátos magyar hangzók138
Hangzótörvényekkel kapcsolatos vonatkozások140
Magánhangzótörvények: Hangrend140
Illeszkedés140
Hangzókivetés140
Mássalhangzó-törvények: Igazodás141
Hasonulás141
Összeolvadás142
Torlódás és kivetés142
Rövidülés142
Szótag-, szó-, mondatgyakorlatok143
A művészi átélés144
Az átélés szótani és művészi értelemben144
Az érzelmek144
Az érzelmek létrejöttének fiziológiai alapjai144
Az érzelem mint jelzőfunkció144
Az átélés fiziológiai mechanizmusa145
A színpadi átélés folyamata146
A színpadi cselekvés147
A "mintha" szerepe147
A "képzelőerő" szerepe147
Realista előadásmód, realista művészet148
A tipikus fogalma148
Sztanyiszlavszkij rendszere149
Az átélés szerepe az énekművészetben és annak pedagógiájában149
A művészi átélés és művészi technika kölcsönhatása150
Beszédhibák152
Lokális és centrális hibák152
Szöszögés152
Selypítés153
Raccsolás153
"L" hibák153
Hadarás154
Dadogás154
A mutálás155
A hanghibák159
Gombócozás159
Préselés159
Szorítás160
Sötétítés160
Fojtás161
Orrhang161
Fedés161
Hangegészségtani tudnivalók168
A nátha168
Az orrmelléküregek betegségei169
Orrsövényelhajlás169
Garathurut169
Mandulagyulladás170
Légcsőhurut171
Hörghurut171
Gégehurut171
A hangszalagműködtető izmok megbetegedései172
A fonaszténia173
Az énekes életmódja174
A beéneklés176
A markírozás177
Az énektanítás hangképzés történetének rövid vázlata178
Ókor178
Középkor180
Újkor 16, 17, 18. század182
19. század187
20. század191
A gyakorlás fiziológiája199
Az énekművészet alapjai és gyakorlati célja199
Művészi elképzelés és művészi mondanivaló199
Az énektanár feladata199
Az éneklés mint tudatos tevékenység199
Az éneklés összfolyamatának és a részfolyamatok dinamikus sztereotípiája200
A készségek összfolyamatának alapmozzanatai: Részmozzanatok gyakorlása200
A felszabadult mozgás elérése200
A felesleges mozdulatok kiküszöbölése (differenciáció)201
Kinesztetikus érzés201
Az automatizált készségek tudatosítása201
Önállóságra való nevelés201
Merevség feloldó-lazító gyakorlatok202
Légzésgyakorlatok203
Teljes testlazítás: hanyattfekvés, törzsmozgatás, fejforgatás206
Vállmozgás207
Speciális hangszervi gyakorlatok: nyelvmozgás, ajakmozgás207
Állejtés208
Lágyszájpad mozgás209
A nyakizmok merevségét kiküszöbölő gyakorlatok209
A gyakorlás fokozatai211
A színpadi beszéd technikájáról241
Gyakorlatok a művészi éneklés problémáinak megoldásához243
Kötött éneklés 243
Hangátkötés244
Tartott hang246
Szaggatott hang247
Koloratúra248
Futamok248
Ékítések249
Messa di voce251
Trilla253
Recitativo256
Az előadás kifejezési megoldásai (dinamika, színezés, árnyalás, hangsúly, tempo)258
Az általános iskolai énektanítás hangképzésének gyakorlati fokozatai270
Tananyagbeosztás282
Szakirodalom323

Kerényi Miklós György

Kerényi Miklós György műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Kerényi Miklós György könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem