kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
Kiadó: | Zeneműkiadó |
---|---|
Kiadás helye: | Budapest |
Kiadás éve: | |
Kötés típusa: | Ragasztott papírkötés |
Oldalszám: | 381 oldal |
Sorozatcím: | |
Kötetszám: | |
Nyelv: | Magyar |
Méret: | 24 cm x 17 cm |
ISBN: | 963-330-533-0 |
Megjegyzés: | Fekete-fehér fotókkal illusztrálva. |
Előszó az első kiadáshoz | 9 |
Előszó a második kiadáshoz | 11 |
Előszó a harmadik kiadáshoz | 12 |
Bevezetés | 13 |
A művészet mint a társadalmi tudat egy formája | 13 |
A művészet funkciója | 14 |
"Objektív" és "szubjektív" dialektikája | 14 |
Képzelőerő és valóságtükrözés | 15 |
A szép fogalma | 15 |
Művészet és tudomány | 16 |
Tartalom és forma dialektikus egysége a művészetben | 17 |
A hangképzésről általában | 18 |
Énektanítás és hangképzés | 18 |
A hangképzés feladata | 19 |
Szép hang és jó hang | 19 |
Természetesség | 20 |
Alapismereti rész | |
Fizikai alapismeretek | 23 |
A hang mint fizikai jelenség | 23 |
Hangkeletkezés | 23 |
Hangterjedés | 24 |
Hangtalálkozás | 25 |
A hang alaptulajdonságai | 26 |
Magasság | 26 |
Erősség | 26 |
Színezet | 27 |
A rezonancia szerepe és a felhangok | 28 |
Időtartam | 29 |
A kombinációs hangok | 30 |
Fiziológiai alapismeretek | 33 |
A természetes automatizmus | 33 |
Feltétlen és feltételes reflexek | 33 |
Inger és ingerület | 33 |
Az idegrendszer, az idegsejt anatómiája és élettana | 33 |
Neuronok | 37 |
Reflexív | 38 |
Szinapszisok | 38 |
Ingerület-terjedés, ingerületvezetés | 38 |
Chronaxis | 39 |
Első és második jelzőrendszer | 41 |
A magasabb idegtevékenység alaptörvényei | 41 |
Az időleges idegkapcsolatok képződésének elve | 41 |
Jelzőtevékenység | 41 |
Irradiáció | 42 |
Koncentráció | 42 |
Izgalom, gátlás | 42 |
Az idegkapcsolatok kölcsönös indukciójának törvénye | 43 |
Dinamikus sztereotípia | 44 |
Analízis és szintézis | 44 |
Emlékképek | 44 |
A reflexek megváltoztathatósága | 45 |
Differenciáció | 45 |
A "fiziológiai" és a "pszichológiai" összefüggése | 46 |
Anatómiai alapismeretek | 47 |
A fül anatómiája és élettana | 47 |
A tüdő és légcső anatómiája és élettana | 53 |
A gége anatómiája és élettana | 57 |
A toldalékcső és a fej rezonáns üregeinek anatómiája és élettana | 66 |
Az emberi hang fizikája | 71 |
Az emberi hang magassága | 71 |
Az emberi hang erőssége | 71 |
Az ember hang színezete | 72 |
Hangfajták | 74 |
Fonetikai alapismeretek | 75 |
A beszédről általában | 75 |
A beszéd kialakulása | 75 |
A beszéd funkciója | 76 |
A beszéd, mint második jelzőrendszer | 76 |
Fogalmi általánosítás | 76 |
Elvonatkoztatás | 77 |
Beszéd és gondolkodás | 77 |
Belső hallás és kinesztetikus érzés | 78 |
Beszéd és írás kapcsolata | 78 |
Hang és hangzó | 79 |
A hangzók felosztása | 79 |
A magánhangzók | 80 |
A magánhangzók elemzése | 81 |
Típusjelleg | 81 |
Formánsok | 84 |
A mássalhangzók | 84 |
A mássalhangzók elemzése | 85 |
A hangszervek vizsgálatához használatos eszközök rövid leírása | 89 |
Elméleti rész | |
A légzés | 103 |
A légzésről általában | 103 |
Légzéstípusok | 104 |
Légzásgyakorlatok | 106 |
Orr és szájlégzés | 109 |
A levegőn ülő hang | 110 |
Hangos és kapkodó légzés | 111 |
A hangszervi működések kiegyensúlyozottsága | 111 |
A könnyedség izomérzete | 111 |
A légzés a "bel-canto" idején | 112 |
A hangszalagok funkciói | 114 |
A hangszalagok működése | 114 |
Primer hang | 114 |
Regiszter | 114 |
Teljes funkció és falzett funkció | 115 |
A falzett funkció és a fisztula-hang közti különbség | 117 |
A falzett szó az énekpedagógiában | 118 |
Énektanárok regiszterelméletei | 119 |
Fiziológus-elméletek: Lehfeldt és Johann Müller | 120 |
Morell Mackenzie | 122 |
A falzett probléma megoldása | 123 |
Funkciójavító gyakorlatok | 124 |
Kemény hangindítás | 124 |
A "h" hangzó szerepe | 125 |
Lágy hangindítás | 128 |
A falzett funkció szerepe | 130 |
A funkciótan szerepe a kóruséneklésben | 131 |
A tiszta intonációról | 131 |
A rezonancia szerepe a hangadásban | 133 |
A hangfajták a szerepek tükrében | 137 |
Lírai tenorok | 138 |
Drámai tenorok | 142 |
Wagner tenorok | 145 |
Magas baritonok | 147 |
Mély baritonok | 151 |
Basszusok | 153 |
Buffók | 155 |
Lírai szopránok | 156 |
Drámai szopránok | 158 |
Koloratúr szopránok | 162 |
Mezzo szopránok és Wagner szopránok | 166 |
Altok | 169 |
Szubrettek és Komikák | 170 |
Kasztráltak | 173 |
A szövegkiejtés problémái | 185 |
A magán- és mássalhangzók szerepe az éneklésben | 176 |
Az artikulációs szervek működése | 179 |
Posztációs pont és zengőtér | 181 |
"Elöl" zengés | 181 |
"Egy-helyen" megszólalás | 182 |
Irányítás | 182 |
Különbség ének és beszéd között | 183 |
Hangsúly és hanglejtés | 183 |
Összefüggés zenei és zövegi hangsúly között | 184 |
Az artikuláció-bázis | 184 |
Sajátos magyar hangzók | 185 |
Hangzótörvényekkel kapcsolatos vonatkozások | 187 |
Magánhangzótörvények: Hangrend | 188 |
Illeszkedés | 188 |
Hangzókivetés | 188 |
Mássalhangzó-törvények: Igazodás | 188 |
Hasonulás | 189 |
Összeolvadás | 189 |
Torlódás és kivetés | 189 |
Rövidülés | 189 |
Szótag-, szó-, mondatgyakorlatok | 190 |
A művészi átélés | 191 |
Az átélés szótani és művészi értelemben | 191 |
Az érzelmek | 191 |
Az érzelmek létrejöttének fiziológiai alapjai | 192 |
Az érzelem mint jelzőfunkció | 192 |
Az átélés fiziológiai mechanizmusa | 192 |
A színpadi átélés folyamata | 193 |
A színpadi cselekvés | 193 |
A "mintha" szerepe | 194 |
A "képzelőerő" szerepe | 194 |
Realista előadásmód, realista művészet | 195 |
A tipikus fogalma | 195 |
Sztanyiszlavszkij rendszere | 196 |
Az átélés szerepe az énekművészetben és annak pedagógiájában | 196 |
A művészi átélés és művészi technika kölcsönhatása | 197 |
Az előadóművészi készség és a gyakorlási anyag | 198 |
A gesztus, a mimika a bel-canto korban | 198 |
Beszédhibák | 200 |
Lokális és centrális hibák | 200 |
Szöszögés | 200 |
Selypítés | 201 |
Raccsolás | 201 |
"L" hibák | 201 |
Hadarás | 202 |
Dadogás | 202 |
A mutálás | 203 |
A hanghibák | 207 |
Gombócozás | 207 |
Préselés | 207 |
Szorítás | 208 |
Sötétítés | 208 |
Fojtás | 208 |
Orrhang | 209 |
Fedés | 209 |
Hangegészségtani tudnivalók | 216 |
A nátha | 216 |
Az orrmelléküregek betegségei | 217 |
Orrsövényelhajlás | 217 |
Garathurut | 218 |
Mandulagyulladás | 218 |
Légcsőhurut | 219 |
Hörghurut | 219 |
Gégehurut | 219 |
A hangszalagműködtető izmok megbetegedései | 220 |
A fonaszténia | 221 |
Az énekes életmódja | 222 |
A beéneklés | 224 |
A markírozás | 224 |
Az énektanítás hangképzés történetének rövid vázlata | |
Ókor | 226 |
Középkor | 228 |
Újkor 16., 17., 18. század | 229 |
19. század | 235 |
20. század | 239 |
Gyakorlati rész | |
A gyakorlás fiziológiája | 247 |
Az énekművészet alapjai és gyakorlati célja | 247 |
Művészi elképzelés és művészi mondanivaló | 247 |
Az énektanár feladata | 247 |
Az éneklés mint tudatos tevékenység | 247 |
Az éneklés összfolyamatának és részfolyamatoknak dinamikus sztereotípiája | 248 |
A készségek kialakításának alapmozzanatai: Részmozzanatok gyakorlása | 248 |
A felszabadult mozgás elérése | 249 |
A felesleges mozdulatok kiküszöbölése (differenciáció) | 249 |
Kinesztetikus érzés | 249 |
Az automatizált készségek tudatosítása | 250 |
Önállóságra való nevelés | 250 |
A figyelem | 251 |
Merevség feloldólazító-gyakorlatok | 253 |
Légzésgyakorlatok | 254 |
Teljes testlazítás; hanyattfekvés, törzsmozgatás, fejforgatás, vállmozgás | 256 |
Speciális hangszervi gyakorlatok: nyelvmozgás, ajakmozgás | 259 |
Állejtés | 260 |
Lágyszájpad mozgás | 261 |
A nyakizmok merevségét kiküszöbölő gyakorlatok | 261 |
A lámpalázról | 264 |
Az énektanulmányok hangképző alapgyakorlatai | 267 |
A szinpadi beszéd technikájáról | 300 |
Gyakorlatok a művészi éneklés problémáinak megoldásához | 302 |
Kötött éneklés (legato) | 302 |
Hangátkötés (portamento) | 304 |
Tartott hang (tenuta di voce) | 305 |
Szaggatott hang (staccato) | 306 |
Koloratúra | 304 |
Futamok | 304 |
Ékítések | 3058 |
Messa di voce | 310 |
Trilla | 311 |
Recitatívo | 314 |
Az előadás kifejezési megoldásai (dinamika, színezés, árnyalás, hangsúly, tempo) | 317 |
Az általános iskolai énektanítás hangképzésének gyakorlati fokozatai | 328 |
Tananyagbeosztás | 341 |
Szakirodalom | 378 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.