kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
Kiadó: | Zeneműkiadó Vállalat |
---|---|
Kiadás helye: | Budapest |
Kiadás éve: | |
Kötés típusa: | Félvászon |
Oldalszám: | 326 oldal |
Sorozatcím: | |
Kötetszám: | |
Nyelv: | Magyar |
Méret: | 25 cm x 18 cm |
ISBN: | |
Megjegyzés: | Fekete-fehér fotókkal, ábrákkal illusztrált. |
Előszó | 9 |
Bevezetés | 11 |
A művészet mint a társadalmi tudat egy formája | 11 |
A művészet funkciója | 12 |
Tudomány és művészet | 13 |
A hangképzésről általában | 15 |
Énektanítás és hangképzés | 15 |
A hangképzés feladata | 16 |
Szép hang és jó hang | 16 |
Természetesség | 17 |
ALAPISMERETI RÉSZ | |
Fizikai alapismeretek | 21 |
A hang mint fizikai jelenség | 21 |
Hangkeletkezés | 22 |
Hangtalálkozás | 24 |
Hangterjedés | 24 |
A hang alaptulajdonságai | 24 |
Magasság | 24 |
Erősség | 25 |
Színezet | 25 |
A rezonancia szerepe és a felhangok | 25 |
Időtartam | 27 |
A kombinációs hangok | 27 |
Fiziológiai alapismeretek | 31 |
A természetes automatizmus | 31 |
Feltétlen és feltételes reflexek | 31 |
Inger és ingerület | 31 |
Az idegrendszer, az idegsejt anatómiája és élettana | 31 |
Neuronok | 33 |
Reflexív | 34 |
Első és második jelzőrendszer | 34 |
A magasabb idegtevékenység alaptörvényei | 35 |
Az időleges idegkapcsolatok képződésének elve | 35 |
Jelzőtevékenység | 35 |
Irradiáció | 36 |
Koncentráció | 36 |
Ingerület, gátlás | 36 |
Az idegkapcsolatok kölcsönös indukciójának törvénye | 38 |
Dinamikus sztereotípia | 38 |
Analízis és szintézis | 38 |
Emlékképek | 38 |
A reflexek megváltoztathatósága | 39 |
Differenciáció | 39 |
Anatómiai alapismeretek | 40 |
A fül anatómiája és élettana | 40 |
A tüdő és légcső anatómiája és élettana | 46 |
A gége anatómiája és élettana | 49 |
A toldalékcső és a fej rezonáns üregeinek anatómiája és élettana | 57 |
Az emberi hang fizikája | 61 |
Az emberi hang magassága | 61 |
Az emberi hang erőssége | 61 |
Az emberi hang színezete | 63 |
Hangfajták | 64 |
Fonetikai alapismeretek | 65 |
A beszédről általában | 65 |
A beszéd kialakulása | 65 |
A beszéd funkciója | 65 |
A beszéd mint második jelzőrendszer | 66 |
Fogalmi általánosítás | 67 |
Elvonatkoztatás | 67 |
Beszéd és gondolkodás | 67 |
Belső hallás és kinesztetikus érzés | 68 |
Beszéd és írás kapcsolata | 68 |
Hang és hangzó | 69 |
A magánhangzók | 70 |
A magánhangzók elemzése | 70 |
Típusjelleg | 72 |
Formánsok | 73 |
A mássalhangzók | 73 |
A mássalhangzók elemzése | 74 |
A hangszervek vizsgálatához használatos eszközök rövid leírása | 77 |
ELMÉLETI RÉSZ | |
A légzés | 83 |
A légzésről általában | 83 |
Légzéstípusok | 84 |
Légzésgyakorlatok | 86 |
Orr és szájlégzés | 89 |
A levegőn ülő hang | 90 |
Hangos és kapkodó légzés | 91 |
A hangszervi működések kiegyensúlyozottsága | 91 |
A könnyedség izomérzete | 91 |
A hangszalagok funkciói | 93 |
A hangszalagok működése | 93 |
Primer hang | 93 |
Regiszter | 94 |
Teljes funkció és falzett funkció | 94 |
A falzett funkció és a fisztula-hang közti különbség | 96 |
A falzett szó az énekpedagógiában | 97 |
Énektanárok regiszterelméletei | 98 |
Fiziológus-elméletek: Lehfeldt és Johann Müller | 99 |
Morell Mackenzie | 99 |
A flazett probléma megoldása | 101 |
Funkciójavító gyakorlatok | 102 |
Kemény hangindítás | 103 |
A "h" hangzó szerepe | 104 |
Lágy hangindítás | 104 |
A falzett funkció szerepe | 106 |
A funkciótan szerepe a kóruséneklésben | 107 |
A rezonancia szerepe a hangadásban | 108 |
A hangfajták a szerepek tükrében | 113 |
Lírai tenorok | 114 |
Drámai tenorok | 116 |
Wagner tenorok | 117 |
Magas baritonok | 117 |
Mély baritonok | 119 |
Basszusok | 119 |
Buffók | 120 |
Lírai szopránok | 121 |
Drámai szopránok | 122 |
Koloratúr szopránok | 122 |
Mezzo szopránok és Wagner szopránok | 124 |
Altok | 125 |
Szubrettek és Komikák | 126 |
Kasztráltak | 126 |
A szövegkiejtés problémái | 128 |
A magán- és mássalhangzók szerepe az éneklésben | 128 |
Az artikulációs szervek működése | 132 |
Posztációs pont és zengőtér | 133 |
"Elöl" zengés | 134 |
"Egy-helyen" megszólítás | 134 |
Irányítás | 135 |
Különbség ének és beszéd között | 135 |
Hangsúly és hanglejtés | 136 |
Összefüggés zenei és szövegi hangsúly között | 137 |
Az artikuláció-bázis | 137 |
Sajátos magyar hangzók | 138 |
Hangzótörvényekkel kapcsolatos vonatkozások | 140 |
Magánhangzótörvények: Hangrend | 140 |
Illeszkedés | 140 |
Hangzókivetés | 140 |
Mássalhangzó-törvények: Igazodás | 141 |
Hasonulás | 141 |
Összeolvadás | 142 |
Torlódás és kivetés | 142 |
Rövidülés | 142 |
Szótag-, szó-, mondatgyakorlatok | 143 |
A művészi átélés | 144 |
Az átélés szótani és művészi értelemben | 144 |
Az érzelmek | 144 |
Az érzelmek létrejöttének fiziológiai alapjai | 144 |
Az érzelem mint jelzőfunkció | 144 |
Az átélés fiziológiai mechanizmusa | 145 |
A színpadi átélés folyamata | 146 |
A színpadi cselekvés | 147 |
A "mintha" szerepe | 147 |
A "képzelőerő" szerepe | 147 |
Realista előadásmód, realista művészet | 148 |
A tipikus fogalma | 148 |
Sztanyiszlavszkij rendszere | 149 |
Az átélés szerepe az énekművészetben és annak pedagógiájában | 149 |
A művészi átélés és művészi technika kölcsönhatása | 150 |
Beszédhibák | 152 |
Lokális és centrális hibák | 152 |
Szöszögés | 152 |
Selypítés | 153 |
Raccsolás | 153 |
"L" hibák | 153 |
Hadarás | 154 |
Dadogás | 154 |
A mutálás | 155 |
A hanghibák | 159 |
Gombócozás | 159 |
Préselés | 159 |
Szorítás | 160 |
Sötétítés | 160 |
Fojtás | 161 |
Orrhang | 161 |
Fedés | 161 |
Hangegészségtani tudnivalók | 168 |
A nátha | 168 |
Az orrmelléküregek betegségei | 169 |
Orrsövényelhajlás | 169 |
Garathurut | 169 |
Mandulagyulladás | 170 |
Légcsőhurut | 171 |
Hörghurut | 171 |
Gégehurut | 171 |
A hangszalagműködtető izmok megbetegedései | 172 |
A fonaszténia | 173 |
Az énekes életmódja | 174 |
A beéneklés | 176 |
A markírozás | 177 |
Az énektanítás hangképzés történetének rövid vázlata | 178 |
Ókor | 178 |
Középkor | 180 |
Újkor 16, 17, 18. század | 182 |
19. század | 187 |
20. század | 191 |
A gyakorlás fiziológiája | 199 |
Az énekművészet alapjai és gyakorlati célja | 199 |
Művészi elképzelés és művészi mondanivaló | 199 |
Az énektanár feladata | 199 |
Az éneklés mint tudatos tevékenység | 199 |
Az éneklés összfolyamatának és a részfolyamatok dinamikus sztereotípiája | 200 |
A készségek összfolyamatának alapmozzanatai: Részmozzanatok gyakorlása | 200 |
A felszabadult mozgás elérése | 200 |
A felesleges mozdulatok kiküszöbölése (differenciáció) | 201 |
Kinesztetikus érzés | 201 |
Az automatizált készségek tudatosítása | 201 |
Önállóságra való nevelés | 201 |
Merevség feloldó-lazító gyakorlatok | 202 |
Légzésgyakorlatok | 203 |
Teljes testlazítás: hanyattfekvés, törzsmozgatás, fejforgatás | 206 |
Vállmozgás | 207 |
Speciális hangszervi gyakorlatok: nyelvmozgás, ajakmozgás | 207 |
Állejtés | 208 |
Lágyszájpad mozgás | 209 |
A nyakizmok merevségét kiküszöbölő gyakorlatok | 209 |
A gyakorlás fokozatai | 211 |
A színpadi beszéd technikájáról | 241 |
Gyakorlatok a művészi éneklés problémáinak megoldásához | 243 |
Kötött éneklés | 243 |
Hangátkötés | 244 |
Tartott hang | 246 |
Szaggatott hang | 247 |
Koloratúra | 248 |
Futamok | 248 |
Ékítések | 249 |
Messa di voce | 251 |
Trilla | 253 |
Recitativo | 256 |
Az előadás kifejezési megoldásai (dinamika, színezés, árnyalás, hangsúly, tempo) | 258 |
Az általános iskolai énektanítás hangképzésének gyakorlati fokozatai | 270 |
Tananyagbeosztás | 282 |
Szakirodalom | 323 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.