kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
Kiadó: | Tankönyvkiadó Vállalat |
---|---|
Kiadás helye: | Budapest |
Kiadás éve: | |
Kötés típusa: | Fűzött kemény papírkötés |
Oldalszám: | 277 oldal |
Sorozatcím: | Tanárképző főiskolai tankönyvek |
Kötetszám: | |
Nyelv: | Magyar |
Méret: | 25 cm x 17 cm |
ISBN: | |
Megjegyzés: | Tankönyvi száma: 42 184. |
Bevezető | 5 |
Az ének-zene metodika tárgya, feladatai, alapjai | 7 |
A metodikai tanulmányok célja | 7 |
Az ének-zene szaktárgyi sajátosságai | 8 |
A zenei ábrázolásmód és a valóság viszonya | 8 |
A zene jelentése és fejlődése | 9 |
Zenei jelrendszer | 11 |
A zenei megismerés és a zenei tevékenységek fiziológiai, pszichológiai, logikai alapjai | 11 |
A zene fiziológiája | 12 |
Zenei képesség, zenei tehetség (muzikalitás) | 13 |
Zenei érzékelés | 14 |
Zenei hallás emlékképek (zenei képzetek) | 15 |
Összetett zenei észlelések | 16 |
Zenei készségek | 18 |
Zeneértő és zeneélvező képesség | 20 |
A zenei hallás megjelenési formái és zenei tevékenységek | 22 |
A zenei megismerés folyamata | 25 |
Az énektanítás metodikájának története | 26 |
Az énekoktatás kezdetei | 26 |
Arezzói Guidó és a szolmizáció | 27 |
A XI-XIX. század énekoktatói | 30 |
Számjelzéses rendszer | 31 |
Betűjelzéses rendszer | 35 |
Az alaphang helyzetét változtató rendszer | 38 |
"Tonika-dó" rendszer | 40 |
A normális hangsorok rendszere | 42 |
Fonetikai rendszerek | 43 |
Hazai iskolai énekoktatásunk története | 44 |
Az 1868. évi XXXVIII. törvénycikk | 45 |
Az 1905. évi tanterv | 45 |
Az 1919-es Magyar Tanácsköztársaság zenei reformjai | 47 |
Az 1925. évi tanterv | 47 |
Az 1932. évi utasítás | 48 |
A VII-VIII. osztály bevezetése 1937-ben | 49 |
A nyolcosztályos népiskola 1941-es tanterve | 50 |
Az általános iskola bevezetése, az 1946. évi tanterv | 51 |
Az 1950. évi általános iskolai tanterv | 53 |
Az 1956. évi tanterv | 54 |
Közoktatási reform | 56 |
A relatív szolmizációs rendszer | 56 |
Az ének-zene oktatásának tartalmi kérdései, tantervelmélet | 59 |
Az ének-zene tanításának feladatai | 59 |
A tanítás anyaga | 62 |
A tanagyag összefüggései | 71 |
A szemelvényanyag kiválogatásának szempontjai | 71 |
A követelmények megvalósítása és számonkérése | 72 |
A tanulók tudásának számonkérése | 73 |
Értékelés | 74 |
Osztályozás | 74 |
Az ének-zene szerepe a személyiségformálásban | 77 |
Esztétikai tevékenység, zenei nevelés | 78 |
Zene és élmény | 81 |
A szép és kifejező éneklés | 82 |
A zenehallgatás személyiség- és társadalomformáló szerepe | 82 |
A zenével nevelés feladatai | 83 |
1-4. osztály | 85 |
Testi nevelés | 85 |
Világnézeti-politikai nevelés | 86 |
A szocialista hazaszeretetre és nemzetköziségre nevelés | 86 |
Munkára nevelés | 86 |
A szocialista humanizmus és a közösségi magatartás | 87 |
Esztétikai nevelés | 87 |
5-8. osztály | 88 |
Testi nevelés | 88 |
Világnézeti-politikai nevelés | 88 |
Szocialista hazaszeretetre és nemzetköziségre nevelés | 89 |
Munkára nevelés | 89 |
A szocialista humanizmus és közösségi magatartás | 90 |
Esztétikai nevelés | 90 |
Didaktikai feladatok az ének-zene oktatásban | 92 |
A dalanyag sajátosságai | 92 |
A figyelem felkeltése és ébren tartása | 94 |
A dalok tanításának formái | 95 |
Gyermekdalok és játékaik tanítása | 97 |
Hallás utáni daltanítás | 106 |
Daltanítás kézjelekről | 104 |
Daltanítás betűjelről | 105 |
Hangjegy utáni daltanítás | 106 |
A daltanítás kombinált formái | 109 |
Daltanítási óravázlatok | 110 |
Ritmikai és melodikai ismeretek tanítása | 119 |
Érzékelés, megfigyelés | 120 |
A zenei jelenségek észlelése | 120 |
A tudatosítás | 120 |
Részvázlatok | 123 |
Népzenei ismeretek tanítása | 130 |
Részvázlatok | 134 |
Műzenei ismeretek és a zenehallgatás | 136 |
A zenehallgatás anyaga | 137 |
Hangfajták, hangszínek, hangszerek, előadó együttesek | 140 |
Zenei olvasmányok | 142 |
A zenei bemutatás módjai, eszközei, alkalmai | 143 |
A zenehallgatás módszere | 145 |
Tanítási vázlatok | 147 |
Az éneklési készség fejlesztése | 153 |
A készségfejlesztésről általában | 153 |
Az énekes intonáció | 154 |
Hangképzés | 155 |
A szép éneklés megvalósítása | 160 |
1-4. osztály | 160 |
5-8. osztály | 166 |
A kifejezőkészség és a zenei ízlés fejlesztése | 168 |
Tanítási vázlatok | 169 |
Hallásfejlesztés, készségfejlesztés | 172 |
A zenei hallás megalapozása | 173 |
Ritmikai és melodikai teendők az előkészítő szakaszokban | 174 |
A hallásfejlesztés folyamatossága | 176 |
A ritmusérzék és dallamhallás fejlesztésének eljárásai | 178 |
A többszólamúság iránti készség fejlesztése | 188 |
Tanítási vázlatok | 193 |
A zenei írás-olvasás készségének fejlesztése | 197 |
Éneklés kottakirakóról | 199 |
Tanítási vázlatok | 200 |
A munkafüzet, a zenei írás | 201 |
Olvasógyakorlatok | 202 |
Dalok utószolmizálása és kottába szedése | 204 |
Az ének-zene tanításának eszközei, felhasználásuk módja | 208 |
Tanítási eszközök | 209 |
Tankönyvek | 209 |
Munkafüzetek | 209 |
Hanglemezek | 210 |
Applikációs tábla | 211 |
Az emberi hang | 211 |
Hangszerek | 212 |
Audio-vizuális eszközök | 213 |
Segédeszközök | 216 |
Szemléltető tárgyak | 216 |
Elhelyezés, felszerelés | 218 |
Az ének-zene tanításának szervezettsége | 220 |
A tanítási anyag elosztása | 220 |
Tananyagbeosztás, tanmenetkészítés | 221 |
Tanmenet az 1. osztály számára | 224 |
Tanmenet az 5. osztály számára | 227 |
A tanítási szakasz tervezése | 231 |
Tanítási szakaszok | 231 |
1. osztály | 231 |
5. osztály | 233 |
Óramodellek, óratípusok | 234 |
Az ének-zene tanítási óra felépítése | 235 |
Tanítási tervezet | 238 |
Az ének-zene órák elemzésének szempontjai | 240 |
Az összevont tanulócsoportokban, a szakosított tantervű osztályokban folyó zenei nevelés | 243 |
Az összevont tanulócsoportos általános iskolák | 243 |
A szakosított tantervű ének-zenei általános iskolák, osztályok | 247 |
Az ének-zene pedagógus munkája a tanítási órák mellett és az iskolán kívül | 249 |
Az énekkar | 249 |
Az énekkar szervezése | 250 |
A kórushangzás megalapozása | 252 |
Mit tanítsunk? | 254 |
Hogyan tanítsunk? | 255 |
A karvezető felkészülése és a tanítás hatékonysága | 258 |
A vezénylés | 258 |
Műelemzés | 259 |
Karének óravázlat | 261 |
Énekkari munkatervek | 262 |
A zenei szakkör | 264 |
Úttörő és társas zene | 265 |
Korrepetálás, napközi otthoni foglalkozás | 266 |
Tanulmányi kirándulás | 266 |
Továbbképzés, társadalmi munka | 267 |
Függelék | 269 |
Metodikai szemináriumok, gyakorlatok, hospitálások | 269 |
A tanítóképzőkben feldolgozandó tananyag | 269 |
A levelező oktatás metodikai kérdései | 270 |
Forrásmunkák | 271 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.