Bevezetés | 4 |
Az antik orgona | 6 |
Viziorgona (Hydraulis) | 6 |
Alexandria | 6 |
Zeneelmélet | 7 |
Róma | 9 |
Aquincum | 9 |
Légfújtatós orgona (Organum pneumaticum) | 11 |
Zenei problémák | 14 |
A keresztény egyház | 14 |
Nagy Constantinus | 16 |
A középkori orgona | 19 |
Anglia | 20 |
Blockwerk | 21 |
Zeneelmélet és az organum technika | 21 |
St. Gallen és Freising | 25 |
Ars Antiqua | 27 |
Magyarország | 29 |
Orgonatípusok a gótika idején | 30 |
Pannonhalma | 33 |
Az orgona második felfedezése | 35 |
Ars nova (1320-tól) | 36 |
Sion | 37 |
Genti oltárkép | 39 |
A fejlődésről | 39 |
A három felfedezés | 42 |
Regisztrálás | 45 |
A skála belső bővülése | 46 |
A Törvény megszegése | 48 |
Az "a cappella" | 49 |
Reneszánsz eredmények | 50 |
Magyar reneszánsz orgonák, orgonisták | 55 |
A barokk orgona | 57 |
Reformáció | 57 |
Az ellentétesre csiszolt illik össze | 59 |
A reformáció és a zene | 62 |
A tökéletes szerkezet | 64 |
A korálról | 66 |
A trienti zsinat (1545-63) | 68 |
Giovanni Pierluigi da Palestrina (1525 k.-1954) | 70 |
Orgonákról, orgonaépítőkről | 71 |
Kőszeg | 75 |
Győr | 75 |
Szombathely | 75 |
Pécs | 75 |
Eger | 77 |
Szeged | 77 |
A francia aranyozás | 77 |
Saint Guilhem-le-Désert | 79 |
Clicquot | 83 |
Héman | 83 |
Thierry | 83 |
Moucherel | 83 |
Lefébvre | 83 |
Isnard | 83 |
L'Épine | 83 |
Silbermann | 83 |
Riepp | 84 |
Cavaillé | 84 |
Szent Bertalan éj | 84 |
Az ellenkezőből jön létre a legszebb illeszkedés | 84 |
Az orgona német földön | 85 |
Történetem csúcspontja: Johann Sebastian Bach | 89 |
A "tökéletes" emberi meggondolások és a természet "tökéletlenségei" | 95 |
A romantikus orgona | 103 |
Az egyensúly megingása | 103 |
Gigantizmus | 104 |
Barker-emelő | 106 |
Kúpszelep | 107 |
A leghíresebb magyar orgonaépítő | 108 |
Az orgonaépítészet mélypontja | 108 |
Elektropneumatikus traktura | 109 |
Párizs, St. Clotild templom | 110 |
"Vigyázó szemetek Párizsra vessétek" | 112 |
A francia és a német romantikus orgona | 112 |
A francia romantikus orgona néhány híres zeneszerzője | 120 |
A legismertebb német, utóromantikus zeneszerző | 120 |
A kései romantika legnagyobb magyar képviselője | 120 |
Az orgona törvénye | 121 |
Az Orgonamozgalom | 121 |
A megújult német orgona | 123 |
A Walcker féle koncertorgona | 123 |
Szeged | 124 |
Nehéz helyzet | 124 |
A szegedi példa | 125 |
1945 után | 125 |
A "szocialista monopolhelyzet" | 125 |
Az Orgonamozgalom magyar képviselője | 126 |
Szigetivel történt együttműködésem második lépcsője | 126 |
Az együttműködés harmadik lépcsője | 126 |
Vác | 128 |
A siker titka | 131 |
A XX. század orgonazenéje | 132 |
Ligeti György | 133 |
Új orgonák születése hazánkban | 135 |
Néhány fogalomról, néhány mondatban, befejezésül | 138 |
Fejlődés | 138 |
Modern | 140 |
A legmodernebb | 140 |
Korszerű | 140 |
Kollektív tervezés | 141 |
Haladás | 142 |
Akusztika | 142 |
Emberközpontú játékasztal | 143 |
Emberközpontú orgona | 143 |
Nemzetközi szabvány magyar módra | 143 |
A konkrét történet | 143 |
Szakértő | 144 |
Tervező | 144 |
Tevékenységem elismerése | 144 |
A zene és a gyűlölet | 145 |
Az ember és a tökéletesség | 146 |
Függelék | 147 |
Az orgonával kapcsolatos idegen nevek és szakkifejezések rövid magyarázata | 147 |
Irodalomjegyzék | 151 |
Szakmai ismeretek bővítéséhez ajánlott magyar nyelvű irodalom | 151 |
Jegyzetek | 151 |
Néhány szó a szerzőről | 155 |
Színes képek jegyzéke | |
Szarkofág Aquincumból | 12 |
Az aquincumi orgona | 15 |
Sion, Notre Dame de Valére templom orgonája | 38 |
Van Eyck Genti oltárképének részlete | 40 |
A váci Ferences templom orgonája (1979) | 73 |
Amiens, Notre Dame katedralis. A nagy orgonaszekrény a reneszánsz (1429), elöl a pozitív-szekrény a barokk (1620) korból. Az orgona Cavaillé-Coll műve (XIX. század) | 102 |
A kecskeméti Jehmlich-orgona (1983) | 137 |
Szekszárd. Művészetek Háza, Jehmlich-orgona (1989) | 139 |