Előszó | 9 |
Az empátia fogalmának kialakulása és fejlődéstörténete a modern lélektanban | 22 |
Lipps és az esztétikai élmény | 23 |
Arisztotelész elmélete | 24 |
A pszichoanalízis felfogása | 29 |
Scheler szimpátiaelmélete | 37 |
Megértő irányzat a lélektanban és a társadalomtudományokban | 39 |
Rogers iskolája | 45 |
Az empátia jelensége és fogalmának korszerű meghatározása | 53 |
Az empátia és más megismerési módok viszonya | 59 |
Empátia és projekció | 61 |
Kommunikáció és megfigyelés | 63 |
Az empátia lélektani lényege | 67 |
A kultúra és az együttes élmény szerepe | 70 |
Empátia és szimpátia | 73 |
Az érzelmi "ragály" | 76 |
Az empátia szintjei | 78 |
Az empátia kommunikációs alapjai | 83 |
A nem verbális kommunikáció | 85 |
A kommunikáció általános modellje | 88 |
A mimika | 89 |
A mimikai kód kérdései | 93 |
A tekintet | 95 |
A vokális csatorna | 97 |
A beszéd formai jegyei | 98 |
A kéz mozgásai - a gesztusok | 98 |
A testtartások (a kinezika) | 102 |
A proxemika | 105 |
Érintés és szaganyagok | 108 |
Az emblémák | 110 |
A metakommunikáció | 113 |
Az empátia kialakulása a személyiségfejlődés során | 121 |
A beszéd fejlődése | 124 |
A nem verbális kommunikáció fejlődése | 126 |
Az anya-gyermek kapcsolat és az empátia | 131 |
Az identifikáció és az empátia | 136 |
A "double-bind" (kettős kötöttség) | 139 |
Az empátia és a társkapcsolatok | 141 |
Az empátiás képesség problémái - az empátia személyiséglélektani feltételei | 146 |
A gyermek és az empátia | 148 |
Empátia a serdülőkorban | 149 |
Az empátia és a nem | 150 |
Az empátiát fejlesztő hatások | 151 |
Az empátiát csökkentő lélektani tényezők | 158 |
Az empátia jelentősége és szerepe az emberi kapcsolatokban | 165 |
A kapcsolatok kulturális sémái | 169 |
A kapcsolatok szerepe az empátia fejlődésében | 171 |
A szavak a kapcsolatokban | 177 |
A mai ifjúság kapcsolatai | 178 |
A fenőttkori kapcsolatok nehézségei | 181 |
Empátia és szexualitás | 182 |
Empátia a szülő-gyermek kapcsolatban | 185 |
Empátia a formális emberi kapcsolatokban | 187 |
A szerepek és problémák | 190 |
A szervezeti konfliktusok "megoldása" | 194 |
Az empátia felhasználása ösztönös és tudatos formában | 196 |
Az empátia szerepe a szervezetben | 201 |
Empátia a vezetésben | 204 |
Kommunikáció mint szabályozás | 206 |
A vezetői viselkedéshibák következményei | 210 |
A vezetői empátia sajátosságai | 212 |
Az empátia gátjai | 214 |
Az autokratikus vezetés és az empátia | 216 |
A demokratikus vezetés akadályai | 217 |
A demokratikus vezetés jelentősége | 218 |
Az empátia jelentősége a pedagógiai munkában és a gyermeknevelésben | 220 |
A szocializáció | 220 |
Empátia a kisgyerekek nevelésében | 222 |
Kommunikációs nehézségek felnőttek és gyerekek között | 224 |
A szülő kommunikációs hibái és lehetőségei | 225 |
Készségek és ismeretek a nevelésben | 227 |
Empátia az óvodai és iskolai nevelésben | 228 |
A jó tanár tulajdonságai | 231 |
Az iskola szervezete | 232 |
Empátia az oktatásban | 233 |
Az empátia sajátos oktatási és nevelési területeken | 235 |
Az empátia az orvoslásban és a pszichológiai munkába | 239 |
Az orvoslás hagyományos módja | 240 |
Az orvosi tekintély problémái | 241 |
A minősítés feladata | 242 |
Az idült beteg viselkedése | 243 |
A neurotikus beteg | 245 |
A neurózis megismerése | 247 |
Öngyilkosság veszélye és szexuális zavarok | 250 |
A pszichológusok munkája | 252 |
Az empátia szerepe a pszichoterápiában | 255 |
A pszichoterápia meghatározása | 256 |
Pszichoterápiás eljárások és iskolák | 260 |
Empátia a pszichoanalízisben | 262 |
Empátia a pszichodrámában és a csoportterápiában | 271 |
Empátia egyéb pszichoterápiában | 273 |
Az empátia más felhasználási területei | 276 |
A mélyinterjú kérdései | 276 |
Empátia a kihallgatásban | 279 |
A hazugság és a csalás problémája | 282 |
Empátia a közlekedésben, a játékban, az előadásban | 283 |
Az empátia mentálhigiénés szerepe és pszichopatológiája | 287 |
A modern ember pszichológiai szükségletei | 288 |
Az empátia mint a visszajelentés hordozója | 290 |
Pszichopatológiai állapotok és ennek megelőzése | 293 |
Az empátia és a művészetek | 297 |
Empátia és műélvezet | 298 |
A művészetek hatása az empátiás képességre | 300 |
Azonosulás a színházban és a filmben | 301 |
Az azonosulás típusai | 304 |
A tömegkommunikáció és a modern művészetek mentálhigiénés jelentősége | 306 |
Az empátia vizsgálata és mérése, fejlesztésének módjai és céljai | 308 |
Empirikus vizsgálatok | 309 |
Kérdőívek, skálák | 310 |
A becslés és konszenzus | 313 |
Truax skálája és más skálamódszerek | 315 |
Az empátia fejlesztésének módszerei | 317 |
Empátiás csoporttréning a vezetőképzésben | 319 |
Irodalom | 325 |