A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Az emberi emlékezet

Szerző
Szerkesztő
Fordító
Budapest
Kiadó: Osiris Kiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött kemény papírkötés
Oldalszám: 645 oldal
Sorozatcím: Osiris Tankönyvek
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-389-398-4
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Az emberi emlékezet az emlékezet vizsgálatának minden területét lefedi, hatalmas szakirodalmat mozgat meg, mégis jól olvasható, világos szerkezetű könyv. A kötet szerkezetére jellemző, hogy a... Tovább

Előszó

Az emberi emlékezet az emlékezet vizsgálatának minden területét lefedi, hatalmas szakirodalmat mozgat meg, mégis jól olvasható, világos szerkezetű könyv. A kötet szerkezetére jellemző, hogy a legszárazabb laboratóriumi vizsgálatokat is a hétköznapi alkalmazhatóság szempontjából elemzi. Kitűnő példa erre, hogy három fejezet foglalkozik a rövid távú emlékezet (munkamemória) kutatásának legfrissebb eredményeivel, és nagyszerűen mutatja be, hogy ennek a terminusnak milyen szerepe van a nyelvtanulás, az öregedés, valamint a térben történő tájékozódás zavarainak megértésében. A szerző több fejezetet szentel a kísérleti pszichológia eredményeinek, a szenvedélybetegségek terápiájának, az emlékezeti torzításoknak, az emlékek megzavarhatóságával kapcsolatos legfrissebb kutatási eredményeknek a bemutatására. Vissza

Tartalom

Köszönetnyilvánítás 9
Előszó 11
1. Miért van szükségünk egyáltalán emlékezetre? 15
A tanulás és emlékezet jelenségeinek megértése 15
Mi az emlékezet? 19
Törvények, elvek, elméletek és modellek 23
2. Észlelés és emlékezés 28
Szenzoros emlékezet 29
Vizuális emlékezet 29
Auditoros emlékezet 44
Összefoglalás 55
3. Hányféle emlékezet létezik?
Az STM-mel kapcsolatos bizonyítékok 57
A rövid távú emlékezet kapacitása 58
Rövid távú felejtés 61
Egy vagy két emlékezeti tár létezik? 70
A modális modell 80
Problémák a modális modellel 82
A feldolgozási szintek elméletének kialakulása 85
Összefoglalás 86
4. Az emlékezet szerepe a megismerésben: munkamemória 88
A munkamemória-hipotézis ellenőrzése 89
A munkamemória-modell 92
5. Vizuális képzelet és a téri-vizuális vázlattömb 120
Vizuális emlékezet 120
Képzelet és munkamemória 126
A vizuális képzelet neuropszichológiája 133
Mire való a téri-vizuális vázlattömb? 139
Összefoglalás 140
6. Figyelem és emlékezeti kontroll 142
A figyelem kutatása 143
A viselkedés szabályozása 151
A központi végrehajtó és a folyékony olvasás 162
Összefoglalás 168
7. Gyakorlat teszi a mestert 169
Mit nevezünk tanulásnak? 169
A tanulás mint új információk elsajátítása 171
Tanulás és gyakorlás 177
Tömbösített és elosztott tanulás 180
Feldolgozási szintek 188
További kutatások 194
Feldolgozási szintek: aktuális értelmezések 197
Összefoglalás 203
8. Szervezés és tanulás 204
A szervezés szerepe 204
A pincérek dilemmája 205
A szervezés kísérleti vizsgálata 210
Mnemotechnikai eljárások 216
Emlékezetjavító programok 223
Összefoglalás 230
9. Szokások elsajátítása 232
Kondicionálás állatoknál 233
Viselkedésmódosítás 243
Kondicionálás a reklámokban 252
Szokások megváltoztatása 255
Zsetongazdaságok 260
Néhány megjegyzés a viselkedésmódosítással kapcsolatban 264
Összefoglalás 267
Amikor csődöt mond az emlékezet 268
A felejtési görbe 270
Miért felejtünk? 278
Az interferencia szerepe 282
Tennivalók elfelejtése 293
Összefoglalás 299
11. Az előhívás 300
Az előhívás koncepciója 300
A felejtés mint az előhívás kudarca 303
Felidézés és felismerés 310
Az előhívás modelljei 314
Tulving szinergisztikus ekfória-modellje 320
Felidézés: egy folyamat vagy kettő? 325
Összefoglalás 330
12. Élményszerű felidézés és önéletrajzi emlékezet 332
Az önéletrajzi emlékezet vizsgálata 332
Az „érzem, hogy tudom"-állapot 338
Az élményszerű felidézés stratégiái 341
Önéletrajzi események elfelejtése 346
Retrográd amnézia 350
Összefoglalás 359
13. Tudás 360
Szemantika 361
A szemantikus emlékezet modelljei 367
Sémák és keretek 378
A szemantikus emlékezet neuropszichológiája 390
Összefoglalás 398
14. Merre tovább? A konnekcionizmus újra nyeregben! 400
A konnekcionizmus gyökerei 401
Perceptronok és párhuzamos feldolgozás 403
PDP és kognitív pszichológia 416
Összefoglalás 422
15. Emlékezet, érzelem, megismerés 424
Elfojtás 424
Hangulat és emlékezet 437
Szorongás, emlékezet és percepció 445
Összefoglalás 455
16. Meg lehet-e érteni az amnéziát? 457
Amnézia 458
Zárt koponyasérülés és emlékezet 462
Amnesztikus szindróma 465
Az amnesztikus szindróma magyarázata 471
Alzheimer-kór (Alzheimer-típusú demencia) 481
Összefoglalás 485
17. Az emlékezetzavarok kezelése 487
Az emlékezetzavarok mérése 487
Kezelés és az eredményesség ellenőrzése 494
Kezelési programok 495
Összefoglalás 508
18. Tudat 509
Introspekció, avagy leleplezhető-e a szellem a gépezetben? 510
A tudat filozófiai problémája 511
Miért van szükség tudatelméletre? 515
Egy spekulatív megközelítés a tudattal kapcsolatban 518
19. Implicit tanulás 523
Mesterséges nyelvtan elsajátítása 526
Ismétlődő sorozatok tanulása 528
Összetett rendszerek kontrollálása 529
Szabályokat tanulunk megvagy tömböket? 530
Tudattalanul történik-e a tanulás? 532
Lehetséges-e egyáltalán a tudattalan tanulás? 537
Szabálytanulás és szabályhasználat 540
20. Élményszerű és implicit emlékezet 547
Az élményszerű emlékezeti rendszer 548
Az implicit emlékezet létezése mellett szóló bizonyítékok 549
Elemzés és terminológia 557
Elméleti magyarázatok 558
Az emlékezeti mérőeljárások pontosítása 562
Az emlékezés élménye 575

Alan Baddeley

Alan Baddeley műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Alan Baddeley könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem