kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
Kiadó: | Grill Károly Könyvkiadóvállalata |
---|---|
Kiadás helye: | Budapest |
Kiadás éve: | |
Kötés típusa: | Könyvkötői vászonkötés |
Oldalszám: | 240 oldal |
Sorozatcím: | Társadalomtudományi Könyvtár |
Kötetszám: | |
Nyelv: | Magyar |
Méret: | 22 cm x 15 cm |
ISBN: | |
Megjegyzés: | A könyv a Légrády Testvérek Könyvnyomdájában, Budapesten készült. |
Alapeszmék | |
Az emberi kölcsönhatás | 13 |
Életsorsunk függése más emberek magatartásától és eljárásunk befolyása más emberek életalakulására | |
Az egymást több esetben segitők csoportot képeznek | |
Az embernek talán több dolga van a csoportokkal, m int az egyes embertársakkal | |
A harc és megegyezés emberiségnevelő hatása | |
A csoportlélek | 15 |
A lelkület és a jellem, mint az ember életalakulásának folyamányai | |
Kialakulásukra nemcsak a legsajátabb tapasztalatok, hanem más, kivált közelálló egyének élményei is befolyással vannak | |
Egyenlő élmények és együttes élmények, közös tevékenység csoportositó ereje | |
Két ember és egy fenevad példája | |
A szétkülömbözés csirái | |
Az "én" és a "mi" | |
Közszellem | |
Nagy jellem csak az, melyben ez nagy mértékben jelen van | |
Az emberek a csoportokban | 21 |
Az emberi csoportok nem adják az emberiség kizáró osztályozását | |
Minden ember többféle csoportba tartozik; ezekben más-más társakkal van együtt | |
A helyzet mértani ábrázolása | |
Nehány csoportozat felsorolása: természeti, gazdasági, történeti alapú csoportosulások | |
A különféle csoportok behatásának összeütközése az egyes emberben | |
Uralkodó csoportkötelék, mely az ember élete különféle szakaiban változhatik | |
Öntudatlan, tudatos és szervezett csoportkötelékek | |
Az egyén nem olvad teljesen az őt befogadó csoportokba | |
Összeütközés az egyéni és csoportérdek közt | |
A szűkebb csoportokon fölülemelkedő emberiségi érzés | |
A fajok és a közszervezetek a jelen vizsgálódás szempontjából nem sajátképi csoportok, hanem ezeknek anyagai, illetve működési terei | |
Az emberi csoportok kialakulása | |
A csoportalakitás ősi fejlődésmenete | 27 |
A kezdetleges család | |
Az őscsoport | |
Munkamegosz tás a nemek között | |
Korosztályok és férfiszövetségek | |
A csoportok érintkezése; totemizmus | |
A szolgaság és ezzel az első osztály- (rendi) különbség keletkezése a földmivelés felmerülésével | |
Harcos urak és dolgozó szolgák | |
A patriarchális család és nemzetség | |
A vendégjog | |
A harcos és szolga osztály további szétválása; nagybirtokú nemes urak, közharcosok, jobbágyok, iparosok | |
Az első városok és ezek polgárai | |
Az első köztársaságok | |
Ezekben: eupatridák, közpolgárok, bérmunkások | |
A vallás | 35 |
A vallás jelentősége | |
A vallásos érzület első tapasztalati elemei | |
Titokzatos segitők, ellenségek | |
Őskultusz, totem-kultusz, bálványimádás | |
Az ősember az istenségekre egészen úgy akar hatni, mint embertársaira | |
A szertartások eredete | |
Az istenségek szoros összefüggése a csoportokkal | |
A hóditó népek presztizsével együtt emelkedik istenségeiké is | |
Vallás és babona | |
A harcosok, kivált főnökeik, papi szerepe | |
A papság különválása a nagyobb keretű törzsi államokban | |
A papok, mint első értelmiségi osztályl szerepe és hatalma | |
A világi értelmiség első nyomai | |
Az első vallások mind nemzetiek | |
Az antik istenségek fogalmi összekapcsolása és nemzetközivé válása | |
A második totemizmus | |
Az istenség és a világ ősoka | |
A kizárólagos zsidó felfogás, melynek elterjedése a keresztény világnézetre vezetett | |
Az antik világ küzdelmeinek eredménye | |
A kereszténység | |
Az első osztályküzdelmek | 47 |
Osztály, rend, kaszt | |
Uralkodó rendek és elnyomott osztályok | |
Különbségük egyelőre nem vezetett valódi osztályharcokra | |
Nemzeti jellegű küzdelmek az összes osztályok részvételével | |
Az első sajátképeni osztályharcok az antik köztársaságok nemesei és közpolgárai között indultak meg | |
A köznép patricius vezetői | |
Osztályérdekből hazaárulás | |
A gazdaságra és hatalomra vergődött népvezérek elpártolása | |
A tyrannosok mint a nép szabaditói és azután ujból elnyomói | |
A római köztársaság győzelme valamennyi antik állam fölött kedvezőbbé tette az országok lakóinak helyzetét | |
Ezt az előnyt a római nagytőkések kizsákmányoló uralma ismét megrontotta | |
Valamennyi nép elnyomottjai egyetlen nép uralkodó csoportja ellen osztálykötelékbe kerültek | |
A római császár-tyrannus fellépése megváltást igért anélkül, hogy ezt meg is hozhatta volna | |
A kereszténység | 55 |
Judea népe | |
A názáreti Jézus | |
Vértanuságának nagy kihatása | |
Azonositása Jehovával | |
Az ókeresztény gazdasági és társadalmi mozgalom | |
Az első osztályvallás | |
A nők és rabszolgák vallás | |
A keresztények vallási kizárólagossága | |
Felsőbb osztályok tagjainak csatlakozása a kereszténységhez | |
A keresztény papság | |
A pogányság letűnése | |
Az antik társadalom a kereszténység uralomrajutása idején | |
Felbomlásának tünetei a népvándorlás korában | |
Uj feudális osztályalakulás | |
A római birodalom bukása lakóinak érdekeletlensége folytán | |
A győzelmes kereszténység feudális és bürokratikus szervezkedése, mely azonban nem tüntethette el egészen az eredeti demokrata jelleget | |
A keresztény hitfelekezetek ellentéte | |
A keresztény papság mint az antik műveltség elemeinek megőrzője | |
A középkor | |
A középkori társadalom elemei | 69 |
Az antik világ összeomlásával az európai társadalom fejlődése megakadt, de nem semmisült meg | |
Az új államalkotó népek az antik műveltség romjaira uj barbár társadalmat épitettek | |
Ez nem volt teljesen azonos az ősbarbár alakulatokkal | |
A római hagyományok hatása | |
Általánosan magasabb igények | |
A középkori keresztény papságnak a barbár pogány papságokénál nagyobb függetlensége és hatalma | |
Királyok és papok | |
Az igények kölcsönös elismerése messzebb ment, mint az előző korokban | |
Rabszolgaság helyett jobbágyság | |
A papság hatalmának demokratikus gyökere | |
A csoportok harcai, melyek az egyeseket segitők keresésére utalták | |
Város és falu | |
A nemzeti érdekközösség háttérbe szorulása | |
A középkori társadalom ujjáalakulása | 80 |
Közeledés a római életviszonyok felé | |
A jólétre emelkedett jobbágyok gazdasági függetlenség-törekvése | |
A polgárság köztársasági önkormányzata | |
Szétválása egy felsőbb patricius és egy alsóbb kézműves rétegre | |
A harcos nemesség nagybirtokos főuri és kisvagyonú köznemesi rendre bomlása | |
A nemesség rendi összetartása | |
A főnemesség kölcsönös kipusztitása | |
A papság világuralmi törekvései | |
Ezek kudarca után alkalmazkodása a létező hatalmi viszonyokhoz; szellemének elerőtlenedése | |
A világi értelmiség ujabb kialakulása | |
A középkor végének királyai országaik határain belöl nagyobb biztonsággal uralkodtak a régi római császároknál; kifelé azonban helyzetük bizonytalanabb volt | |
A fejedelmek, mint a néperők és tehetségek hivatott kifejlesztői, előmozditói | |
A középkori köztársaságok | |
A római jog | |
A gazdasági eszközök előtérbe lépése a csoportok harcaiban | |
A középkor-eleji uj barbár társadalom keretei nem foglalhatták be a kor végének fejlettebb embertömegeit | |
Ujkori forradalmak | |
A forgalmi forradalom | 94 |
A városi ipari és kereskedelmi tőke szabadságharca a középkori társadalmi és jogi rend ellen | |
Miután a félhold győzelme kelet felé elzárta a működés utját, a figyelem dél és nyugat felé irányuslt | |
A fejedelmek jól felfogott érdekből pártolták a világfelfedezéseket és gyarmatositásokat; szintugy a többi befolyásos rendek és az egyház is | |
Az egyházi forradalom | 96 |
A polgári érvényesülő törekvés átterjedése egyházi térre | |
Az alsópapság forradalma a felső ellen | |
A világi értelmiségé az egyházi gyámkodás ellen | |
A világi földesuraké az egyháziak ellen | |
A fejedelmeké a világot egyesiteni és uralni akaró katholikus egyházszervezet ellen | |
A népeké az idegen szellem és befolyás ellen | |
A nyugati reformáció miért lett jelentősebb mozgalom a keleti hitszakadásnál | |
A fejedelmi abszolutizmus és a demorkata irányzat kiegyezése | |
A papság gyengülése | |
A közműveltség terjedése | |
Az ellenreformáció | |
A szabadgondolkodás irányzata | |
Felekezeti eloszlás majd minden országban, mely végül általános vallási türelmességhez és nemzetközi megértéshez vezetett | |
A mezőgazdasági forradalom | 104 |
A földesúri viszony jogi és erkölcsi oldala | |
A földesúr, pap és jobbágy régi egymásrautaltsága | |
Ez megszűnt, amint a piac számára termelés lehetővé vált; ekkor megindult a harc az értéktöbbletért | |
A jogot a földesurak tartották kezükben | |
A jobbágyok álláspontjukat csak erőszakkal érvényesithették | |
A parasztok fegyveres leverése és ennek gazdasági következményei | |
Nyomorba taszitott, csavargókká, vagy bérmunkásokká lett jobbágyok | |
Ez utóbbiból a tőkés polgárság huzott hasznot | |
A birtokos nemesség gyenge helyzete a parasztforradalom leverése után | |
A fejedelmek szolgálatába állás, a székvárosokba huzódás | |
A nemesség fényűző költekezése, mely által ismét a polgári elem gazdagodott | |
A polgárság hatalma a nemességé és fejedelemé fölé nőtt | |
Nemzeti kialakulás | |
A nemzetek kijegeceződésének folyamata | 112 |
A fejedelmek és államvezetők min t a kijegecesedő nemzetek központjai | |
A képességek kifejlesztése | |
A nemzet, az állam szolgálása nagyobb érdek lett más csoportokénál | |
Idegen suralom alatt élő nemzetek kialakitását olykor a feudális rendek vették kezükbe | |
A nemzeti kötelék alapja | |
A nemz eti nyelv | |
Több területen szétszórt nemzetek | |
Több nemzet egy területen; surlódások ezek között | |
Az állami kötelékükben nem önállóan élő nemzetek fejlődésének kedvezőtlen feltételei | |
A nemzetiség változtatása az egyének bizonyos csoportjainál | |
A társadalmi osztályok szerepe a nemzeti kialakulásban | 118 |
A nemzeti államok érdekét azok szolgálták legbuzgóbban, akik azzal saját szűkebb érdekeiket leginkább azonosithatták | |
A fejedelmek, hivatásos katonák, tisztviselők, iparos, kereskedő polgárok, értelmi keresők | |
A többi csoportok magatartása | |
Reakció a nemzeti irányzattal szemben | |
A régi kiváltságos rendek | |
A vallási elem | |
A nagytőkés polgárság nemzeti közömbössége | |
Az értelmiség elkülönködése | |
A fejedelmek visszavonulása a feudális álláspontra | |
A nemzeti gondolkodás legélénkebb a középrétegekben | |
A köznépo nemzeti érzületének mesterséges tulhajtása és kihasználása | |
A francia forradalom és az ezt követő államalakulások, mint az ujkor elején megindult forradalmak betetőzései | |
A forgalmi forradalom hatása: harc a kedvező szerepért a nemzetközi munkamegosztásban | |
Az egyházi forradalom szabadgondolkodáshoz vezetett | |
A mezőgazdasági forradalom végre szabad birtokként a parasztság kezére adja a földet | |
A polgárság térfoglalása a legtöbb érdekre kedvezően hatott és ezért a polgári vagyongyűjtés nem támasztott túlnagy ellenszenvet | |
A nemzeti közvélemény uralma | 130 |
Az államalkotó nemzetek nem tűrik eszközeiknek a nemzeti érdekkel meg nem egyező célokra forditását | |
A mai köztársaságok demokratikusabbak az antik korban létzetteknél | |
Az alkotmányos monarchiák gépezete a közvélemény érvényrejuttatására és a tulzott egyéni törtetések elháritására | |
A parlamenti kormányzás | |
A közvélemény kikémlelése | |
A pártok | |
Visszaélések | |
A jogilag abszolut módon uralkodó fejedelmek a valóságban szintén kénytelenek a közvélemény irányát követni | |
A közvélemény kialakulásának és tiszta kifejezésének szüksége | |
Csak az önálló nemzeti államokban lehetséges | |
Nemzetközi szervezkedés | |
Az ipari forradalom | 139 |
A társadalmi átalakulások rendje | |
Harc az ipari munka többletértékért | |
A tőke győzelme és egyeduralma az üzemösszpontositás folytán | |
A munkásság részesedni kezd a többlettermelés értékében | |
Állami beavatkozás s munkásszervezkedés | |
Az ipari forradalom két szaka | |
A termelők és fogyasztók érdekellentéte, mely mindkét oldalon szervezkedésre vezet | |
Kartzellek, trösztök, szövetkezetek | |
Állami, községi üzemek | |
A társadalmi forradalom | 149 |
Ideiglenes elfogadható elnevezés | |
A munka forradalma | |
A munkálkodó ember a társadalmi élet központjában | |
Munkálkodás kötelezettsége ellenében minden ember egyenlő joga a munka eredményeire | |
A kommunizmus és a szociálizmus egyéb alakjai | |
Az emberek egymás java iránti fokozott és tevékeny érdeklődése | |
Az életsorsok különbözősége mind ellenszenvesebbé válik, mig bizonyos közhasznú tevékenységek tekintélyben nyernek | |
Az érintkezési formák egyenlőségi irányzata | |
Szövetkezési készség a szorosabb értelemben egyérdekűek között | |
Nemzetközi megegyezések | 155 |
A mai szövetkezések tulnőnek a nemzeti kereteken | |
Ez általános emberi célu szövetkezéseknek egyengeti utját | |
Nemzetközi tanácskozások, egyezmények, intézmények | |
A nemzetközi viszályok kiküszöbölése | |
Államok közös eljárásai | |
Minden nemzet kultureredményeinek elsajátitása a más nemzetbeliek által | |
A három nyelv | |
A nemzetközi szociálizmus | 159 |
Az ipari bérmunkásság mozgalmából indult ki | |
Nagy anyagi erőtartaléka | |
A történelmi materiálizmus tudományos fegyvertára | |
Szervezett osztályharc, mely az élet minden terére átterjed | |
Szétválás kezdetei a munkás rétegben | |
Tulzások és ezek elhagyása | |
A mezőgazdasági kérdés | |
A szellemi munka | |
A szociáldemoerácia csak nemzetközi lehet, miután a vele szemben álló tőke is az | |
A proletár életsor által kifejlesztett gondolkodás-irány | |
A forradalmi szindikálizmus | |
A tőke és munka ellentétén kivül más osztályellentétek háttérbe szorulnak | |
Átpártolók. Sárga munkások és szocialista polgárok | |
Utóbbiak nagy száma a szocialista mozgalomnak a bérmunkásság keretén túlmenő jelentőséget ad | |
A reakció | 170 |
A reakció fogalma | |
Nem tévesztendő össze a konzervativizmussal | |
Politikai, militárista, klerikális, kulturális, alkoholista, kapitalista, feudális reakció | |
Összefüggésük | |
A reakció nemzetközisége | |
Reakciós nevelés | |
Egyes tényekben ugyanazon emberek haladó és reakciós magatartást tanusitanak | |
Ennek oka az egymással érintkezésbe jövő embertömegek különböző fejlettségi foka és az ebből eredő su rlódások | |
Művelt és elmaradt népek | |
A város és a falu | |
A kisgazdák a Marx-féle osztályok egyikébe sem illenek teljesen | |
A zsidók | 180 |
Vallási felfogásuk már a pogánykorban elkülönitette őket a környező népektől | |
Ez a helyzet fenmaradt a kereszténység uralomra jutása után is | |
A zsidók nem vehettek részt teljes mértékben keresztény környezetük nemzeti szervezkedésében sem | |
Külön csoport maradtak, mely nem nemzet, de nem is tisztán vallásfelekezet | |
Nagy vagyongyüjtőképességük | |
A zsidó tőke | |
Zsidó összetartás | |
A felvilágosult zsidók kiméletlenül haladó irányzata | |
Nemzetiség, nemzetköziség | 184 |
A nemzetközi irányzat előtérbe lépése nem jelenti a nemzetek alkonyát | |
A nemzetek befolyásköre némely tekintetben átment a nemzetközi szervezetekre, de más tekintetekben bővült | |
A nemzetközi élet eredményeit is a nemzetek közvetitik tagjaiknak | |
Egy bizonyos minimumon túlmenő boldogulási lehetősé-get az egyesnek csakis saját nemzete nyujt | |
A leggazdagabbak és a legszegényebbek | |
A haza mint egynemzetbeli emberek otthona | |
Nemzet és osztály | |
Csak nemzet alkothat államot; osztályállam nem állhat fenn | |
A hazafiság értelmezése | |
A nemzetközi szervezkedés betetőzi a nemzeti kialakulást | |
Tisztázatlan helyzetű nemzetek körében a nemzeti létkérdés nem enged teret a nemzetközi előhaladás kérdéseinek | |
A kis nemzetek életképessége | |
A nyelv és a nemzeti együttérzés | |
A nemzetközi szociáldemokrácia nem veszélyezteti a nemzetek létét | |
A nemzetköziség szükség | |
A nemzettelenség lehetetlen | |
Az összes nemzetek szeretete | |
A nemzeti különszerűségek eltűnésének hátránya | |
Saját nemzetét szolgálni és minden más nemzetet szeretni minden ember kötelessége és jólfelfogott érdeke | |
A csoportok élete | |
A csoportok szolidaritása és ideológiája | 197 |
A csoport-lélek élettana | |
Minden csoportosulás alapja egyéni érdek | |
Az élet feláldozása | |
Harc az uralomért, melynek elemei: gazdagság és hatalom | |
Az egyén szolgálatára áll bizonyos értelemben egész csoportjának gazdagsága és hatalma | |
Ennek ára: A csoporthoz alkalmazkodás | |
Csoportjaikkal vesztükbe rohanó emberek | |
Az ideológiák | |
Csoport, felekezeti, nemzeti, osztály-ideológiák | |
Suggesztiv és eltaszitó erejük | |
Saját csoportjuk ideológiájával csak a legelvetemültebb s legnemesebb egyének szállanak szembe | |
Az osztályok | 204 |
Közös életérdekű, közös ideológia által összefűzött emberek csoportjai | |
Az osztályhelyzet meghatározói | |
Az osztályok harcai | |
A négy uralmi álapotfokozat: teljes elnyomatás, közös helyzetjavitás lehetősége, uralkodása, szétbomlás | |
Az egyes állapotok hatása a csoportban levők összetartására | |
Ez legnagyobb az uralom elnyeréseért való küzdés idején | |
Az úri észjárás | |
Az uralkodó helyzet előnyeinek az uralkodók egy részének kizárólagos birtokába jutása az uralkodó csoport szétbomlására vezet | |
Az osztályharc eszközei: szellemi, gazdasági, politikai, erőszakos eszközök | |
Oppenheimer álláspontja | |
Harckészség és összetartás csak erős, de összetartó eljárással legyőzhető ellenfelekkel szemben állhat fenn | |
A kapitalizmus megdőlése nem jelentené szükségképen minden osztályharc végét | |
A tömeglélek | 215 |
Bon Gustave álláspontja | |
A faj | |
Homogén és heterogén tömegek | |
Kedvezőtlen vélemény a tömegek értelmiségéről és erkölcsiségéről | |
A vezetők presztizse | |
A tömeguralom | |
A szerző figyelmen kivül hagyja azt, hogy a tömegekben levő emberek már előzetesen csoportokba tartoztak | |
Hősiesség valóban csakis tömegek, vagyis inkább csoportok ideológiája szerint lehetséges | |
A vezetők maguk is vezettetik magukat | |
A szuggesztió egyéni esetei | |
A magasabban állók presztizsének és némely "lelki infekciónak" reálisabb magyarázata | |
A tömegek konzervativizmusa | |
A tömegek uralma a társadalmi forradalom tünete | |
Le Bon katasztrófa-elmélete | |
A kollektiv lélek | 224 |
Jászi Viktor álláspontja | |
Az egyénekből alakult összességek külön önálló lelki életjelenségei | |
A fősúly a szervezett tömegeken fekszik | |
Az "összességi én" | |
Külömbözőség az egyéniség lényegének felfogásában | |
Nem az értelmi funkciók teszik a lelket, hanem a világ jelenségeinek jellemesek- vagy kellemetlenekként érzése | |
Csak "összességi mi" lehetséges | |
Élet csak a csoportokban van; a közületek és ezek intézményei ehhez csupán vázt adnak | |
A közakarat | |
Minden közület életéhez szükséges egy abban megfelelően érdekelt csoport | |
A közületek vezetőinek visszaélései | |
A közületi szervezet nem lényeges feltétele a csoportlélek létezésének | |
Az utánzási és az ellenkezési ösztön | |
A felelősségtudat és szeméremérzet a tömegben levő embereknél | |
Az emberiségi csoport | 232 |
Panasz a régi erkölcsi kötelékek, a kölcsönös ragaszkodás lazulására | |
Ez a tény nem jelenti az emberi együttérzés gyengülését | |
Az emberi csoport előtérbe lépése szoritja vissza a szűkebb csoportokat | |
A családi, nemzeti és osztálykötelék jelentőségének viszonylagos leszállása | |
Nem jelenti ezen csoportok eltűnését, hanem feladataik tökéletesebb teljesitését | |
Példák a szűkkörű csoportszellem háttérbe szorulására | |
Az ember uralma más emberekkel együtt és nem más emberek fölött kivánatos | |
Az ellentétek átmenete munkamegosztásba és együttműködésbe | |
A harcolók és dolgozók közötti külömbség legnagyobb akadálya a kölcsönö9s megértésnek | |
Mindenkinek mindkét hivatást vállalnia kell | |
Az ellentétek elvesztik értelmüket, mihelyt a békés együttműködés nagyobb haszna nyilvánvalóvá lesz | |
Az emberiségi csoport hivatása, működésének kilátásai, legyőzendő akadályai |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.