1.067.053

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Az ember szervezete és egészségtana

Tanító- és óvónőképzők számára

Szerző
Budapest
Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Tűzött kötés
Oldalszám: 247 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 14 cm
ISBN:
Megjegyzés: Megjelent 1000 példányban. Fekete-fehér ábrákkal. Tankönyvi szám: 2301.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A nevelő sokrétű feladatai között rendkívül jelentős helyet foglalnak el a testi-egészségügyi nevelés feladatai. Az egészséges, tetterős ifjú nemzedék nevelésének igen fontos szakasza folyik az... Tovább

Előszó

A nevelő sokrétű feladatai között rendkívül jelentős helyet foglalnak el a testi-egészségügyi nevelés feladatai. Az egészséges, tetterős ifjú nemzedék nevelésének igen fontos szakasza folyik az óvodában és iskolában. Az óvodás és iskolás kor az egyén fejlődésében, ellenálló képességének kialakulásában, egészségügyi szokásainak kiépülésében szinte döntő fontosságú. Az itt szerzett testi tulajdonságok és szokások bizonyos mértékig az ember egész életére hatással vannak. Ezért rendkívül nagy felelősség hárul az óvónőre és tanítóra, akik ebben a fontos életszakaszban a gyermekek fejlődésének irányítói.
Miként tudja megoldani a nevelő felelősségteljes feladatait? Ahhoz, hogy a gyermekek testi-egészségügyi nevelését megfelelően tudja irányítani, elsősorban alapos ismereteket kell elsajátítania az ember, s különösen az óvodás és tanköteles korú gyermekek élettanáról és egészségtanáról. Ezeket az ismereteket az ember szervezete és egészségtana című tantárgy öleli fel.
A bonctan a szervezet és az egyes szervek felépítését tanulmányozó tudomány.
Az emberi szervezet felépítésére vonatkozóan hosszú évszázadokon keresztül nem rendelkezett az emberiség szilárd ismeretekkel. A középkorban megtiltották az emberi szervezet felboncolását. A tilalmak ellenére is akadtak azonban olyan haladó tudósok, mint pl. Vesalius (1514-1564), aki az egyház folytonos üldözése közepette, életét kockáztatva tárta fel az emberi szervezet felépítését. Az újkorban a bonctan - tudományos néven anatómia - gyorsan fejlődött. A bonctan azonban az emberi szervezetnek csupán azokat a sajátságait képes hűen megmutatni, amelyek a halál után is változatlanok maradnak.
Pl. a boncolások eredményeképpen tudjuk, hogy az ember szíve négy üregből áll. Vissza

Tartalom

Bevezetés 3
Az emberi szervezet és környezete 7
Az élet lényege 7
Az életjelenségek 10
Anyagcsere 11
Ingerlékenység 13
Mozgás 13
Szaporodás 14
Fejlődés 15
Az ember helye a természetben 17
Az emberi test felépítése 19
A test tájai és méretei 19
A sejt és a sejt közötti állomány 19
Szövetek 21
Hámszövet 21
Támasztó szövet 22
Izomszövet 23
Idegszövet 23
A szervek és a szervrendszerek 23
A szervezet 24
Az emberi élet szakaszai 25
A megtermékenyítés 25
A méhen belüli fejlődés 25
Az újszülött 26
A gyermekkor sajátosságai 26
Az iskolás kor és a serdülő kor 29
Az ivarérettség kora 29
Az öregedés 29
Egészség - betegség 32
A környezet hatása a szervezetre 32
A levegő 33
A hőmérséklet 33
A nedvességtartalom 33
A sugárzások 34
A talaj 34
A lakás 34
A szellőztetés 35
A fűtés 36
A világítás 36
Az ivóvízellátás 36
Hulladékanyagok eltávolítása 37
A ruházat 39
A mikrobák 40
Az ízeltlábúak 42
II. A szervrendszerek 44
1. A szervező szervrendszerek 44
Az idegrendszer 44
Az idegrendszer jelentősége 44
Az ingerlékenység, érzékelés, tudat 45
Idegrendszer felosztása 47
Idegsejt, idegszövet 47
Reflex, reflexív 49
Az idegrendszer fejlődése 49
A vegetatív idegrendszer 53
'A gerincagy- és gerincvelő-idegek 54
Az ösztön 56
Agytörzs és az agyidegek 57
A kisagy 59
A nagyagy 59
A feltételes reflexek 61
A feltételes reflexek gátlása 64
Az ember feltételes reflexe 65
Az idegrendszerrel kapcsolatos megbetegedések, elváltozások 66
Az epilepszia 66
A vitustánc 66
A fertőző agyhártyagyulladás 66
A járványos agyvelőgyulladás 67
A dadogás 67
A balkezesség 68
A szellemi fogyatékos gyermek 68
Az érzékszervek 69
Bőrérzések 69
ízérzés 70
A szaglás 70
Egyensúlyérzés és hallás 71
A látás 72
Az érzékszervek gyakoribb rendellenességei és betegségei 74
A belsőelválasztású mirigyek rendszere 77
2. A mozgás-szervrendszer 79
A csontvázrendszer 79
A végtagok 81
A törzs 86
A koponya 88
Az izomrendszer 89
Az izmok felosztása 90
A mozgás-szervrendszer és az idegrendszer 92
A mozgás-szervrendszerrel kapcsolatos megbetegedések és elváltozások 93
Az angolkór 93
A gyermek testtartása és annak rendellenességei 94
3. Az anyagcsere szervrendszerei 99
Az érrendszer 99
Az érrendszer felépítése 99
A szív 101
A vér útja a szívben 102
A verőerek 104
A hajszálerek 104
A gyüjtőerek 105
A nyirokerek és a nyirokcsomók 105
A lép 106
A vér 106
A vérátömlesztés 108
A nyirok 109
A légzés és hangadás szervrendszere 110
A légző és hangadó szervrendszer felépítése 110
A légzés 112
A légzés szabályozása 114
A hangadás szabályozása 115
A felső légutak hurutos fertőző betegségei 115
A gümőkór 116
Az emésztő szervrendszer 119
Az emésztő szervrendszer felépítése 119
A szájüreg 120
A garat 122
A nyelőcső 123
A gyomor 123
A patkóbél 124
A hasnyálmirigy 124
A máj 125
A vékonybél 125
A vastagbél 126
Anyagcsere és energia átalakulás 127
Az anyagcsere-folyamatok egysége 118
A fehérjék 128
A szénhidrátok 129
A zsírok 130
A vitaminok 131
A víz és az ásványi anyagok 131
A gyermekek táplálkozása 133
Az emésztőszervekkel kapcsolatos betegségek 135
A hastífusz 135
A vérhas 137
A gyomorrontás 138
A vakbélgyulladás 138
A bélférgek 138
A kiválasztás szervrendszere 139
Az anyagcsere végtermékei 139
A vizeletkiválasztó szervek felépítése 139
A vizelet kiválasztása 140
A vizelet elvezetése 141
Idegi szabályozás 141
A kültakaró 141
A kültakaró felépítése 141
A kültakaró működése 144
A gyermekek testi gondozása 145
A bőr és haj betegségek 148
III. A betegségek 150
Kórtana alapfogalmak
A fájdalom 150
A fájdalom elleni küzdelem 151
A láz 152
A gyulladás 154
A köhögés 157
Járványtan 158
A fertőzés 158
A szervezet és a kórokozó mikrobák harca 158
A fertőzés terjedése 159
A járvány 160
Heveny fertőző gyermekbetegségek és a védekezés módjai 161
Miért a leggyakoribb a fertőző betegség az óvodás- és gyermekkorban? 162
A heveny fertőző betegségekről általában 163
A kanyaró 164
A számárköhögés 165
A diftéria 166
A vörheny
A bárányhimlő 169
Gyérebben előforduló fertőző betegségek 170
Betegápolás 171
Gyógyszerek beadása 174
A fertőtlenítés 175
IV. Elsősegélynyújtás 178
Mi legyen a mentőszekrényben? 178
Eljárás sérülések esetében 179
Elsősegélynyújtás csonttörésnél 188
Eljárás egyéb baleseteknél 190
Elsősegélynyújtás rosszulléteknél 192
V. Csecsemőgondozás 198
A csecsemő fejlődése 198
A csecsemő táplálása 200
A csecsemő gondozása - szoktatása 204
VI. Az óvónő egészségügyi jellegű munkája a gyermekfelvételeknél,
év elején és naponta 207
VII. Az iskola egészségügye 211
Az iskolaegészségügy rendtartási előírásai 212
Az iskola egészségügyii rendje 213
Az iskolai munkahigiéniai 217
A tanítás higiéniája 218
VIII. A Magyar Népköztársaság alkotmányában biztosított egészségvédelmi intézkedések 220
Egészségvédelem, üdülés 221
Anya- és csecsemővédelem 223
Az ember származása 224
Szervcsökevények 227
Embriológiai adatok az ember állati eredeterői 228
A munka teremtette meg az embert 233
Pithecanthropus-leletek 235
Sinanthropus-leletek 235
A heidelbergi állkapocs 236
A neandervölgyi emberek vagy ásatag ősemberek (primitív emberek) 237
Az új ember 239
A jelen emberi fajták 240
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem