A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
Előszó
Könyvünk keretet a líceum és leány líceum számára készült tanterv és utasítás megszabta. Az ember lelki világa ismertetését a nevelési ismeretek tárgyai közé sorozta, feladatául pedig azt jelölte...
Tovább
Előszó
Könyvünk keretet a líceum és leány líceum számára készült tanterv és utasítás megszabta. Az ember lelki világa ismertetését a nevelési ismeretek tárgyai közé sorozta, feladatául pedig azt jelölte meg, hogy a lelki élet jelenségeinek megvilágításával a növendék egyrészt önmagát jobban megismerje, másrészt az embereknek a lehetőségig a lelkükbe láthasson. Ezt a tanuló csak a helyes gondolkodásra való céltudatos törekvéssel közelítheti meg.
Az ember lelki világának nevelő célzat féldolgozása szolgálja a líceum gyakorlati célkitűzéseit is.
2. A lelki jelenségek tárgyalása közben azért nem mellőztük az érzetek, részletes tárgyalását, mert első tájékoztatásról van szó s az elemek megismerése fontos és szükséges. Csak azt tárgyaljuk, amit lényegesnek és a gyakorlati életben fontosnak ítéltünk.
3. A fejezetek egymásutánja a tanterv felsorolásához igazodik. Az egyes fejezetek gondolatanyagának elrendezésében és a tárgyalás módjában a szabatosságra és világos fogalmazásra törekedtünk.
4. A tantervben megszabott anyagot a nagyobb betűkkel nyomott részek tartalmazzák. Az apróbetűs részek az érdeklődőbb növendékek számára valók.
Ügyeltünk arra is, hogy tankönyvünkben meglegyen a fokozatosság elve, vagyis a könnyebbről haladjunk a nehezebb felé, az egyszerűbbről az összetettebbre. Ez a problémák tárgyalási módjában is észrevehető.
5. Könyvünknek az egyéniség, jellem, személyiség, a tipustan, a tehetség és pályaválasztás tárgyköreihez tartozó fejezeteiben szándékosan nem törekedtünk túlságosan népszerű tárgyalásra. Nemcsak azért, mert az a felfogásunk, hogy ezek a mai problémák behatóbb tárgyalást kívánnak, a líceumi növendékektől is elvárhatjuk a nagyobb elmélyedést, hanem azért is, mert becsüljük a líceumi növendékek szellemi képességeit.
6. Forrásainkra nézve megemlítjük, hogy a külföldi lélektani tudományos Ős tankönyvirodalom nevezetesebb művein kívül a magyar szakirodalomból Boda István, Bognár Cecil, Imre Sándor, Kornis Gyula, Mitrovics Gyula, Ranschburg Pál, Somogyi József professzorok munkáit használtuk fel. Mivel azonban tankönyvben lábjegyzeteknek vagy szövegközti szerzői utalásoknak helye nincs, e helyen utalunk nevükre és műveikre.
Vissza
Tartalom
Az I., II. és VI. fejezetet Mácsay Károly,
a III., IV. és V. fejezetet dr. Zombor Zoltán szerkesztette.
A lelki világ megismerésének jelentősége 5
Az önismeret fokozatos kialakulása 6
Az emberismeret a mindennapi életben 8
Az egyesek lelki minőségének nemzeti jelentősége 8
II. A lelki jelenségek.
1. Általános kérdések.
Az ember egysége. A testi-lelki jelenségek együtt járása 10
A test működése és a lelki élet. Az idegrendszer szerepe. A hormonok 11
A lelki jelenségek megismerésének módszerei 12
A |lelki élet [egysége, a lelki jelenségek csoportosítása 14
2. A megismerés lélektana.
Tudomásszerzés a világról. Az érzékelés, mint a megismerés egyik alapja 16
Az érzékelés, érzéklet, szemlélet 16
Az érzékletek minősége 18
Az inger és az érzet erőssége 19
A látás 19
A hallás 21
Tapintás, hő és fájdalom észrevétele 22
Az ízlelés 23
A szaglás 24
Az életérzetek 24
Az érzéki csalódások 25
A szemlélet 26
Tájékozódás a térben és időben 27
A képzet 28
A képzetek kapcsolódása 30
A megtartás, az emlékezet 30
A képzete k felidézése 32
A feledés 34
A tudat 35
A tudatos ismeretszerzés feltételei 36
1. Az érdeklődés 36
2. A megfigyelés 37
3. A megértés 40
4. A gazdaságos tanulás 41
5. A beszéd 42
6. A képzelet 44
3. Az érzelmi élet lélektana.
Az érzelem jellemző vonásai 47
Az érzéki érzelmek 49
Szellemi érzelmek 49
1. Értelmi érzelmek 49
2. Az esztétikai érzelmek 50
3. Az erkölcsi érzelmek 51
4. A vallásos érzelmek 52
Az indulatok fajai, hatásuk 53
A hangulat, az érzület 54
Az érzelmek kapcsolódása, ellentéte, bonyolult volta 56
Az érzelmek hatása a gondolkodásra 57
Az érzelem és a testi állapot viszonya 58
Az érzelmek hatása életünkre 59
4. A cselekvés lelki alapjai.
Az önfenntartás, a szükségletek, a törekvés 63
Az ösztönök 64
A törekvés, a vágy 66
Az érzelmek szerepe a cselekvésben. A hajlam, a szenvedély 67
Az értelem szerepe a cselekvésben 68
A megfontolás, az elhatározás, a tudatos cselekvés 68
Az elhatározás szabadsága és megkötöttsége 71
A magatartás, a törekvés mozgatói 72
1. Az önzés, az érdek, a hivatásszeretet 72
2. Az elvszerű élet 72
3. A felelősség, a lelkiismeret 75
III. Bevezetés a rendszeres gondolkodásba.
Az asszociatív, apperceptív és logikus gondolkodás 77
A gondolkodás elemi formái 78
A fogalom 78
A fogalmak logikai viszonyai 80
A meghatározás 81
A felosztás 81
Az ítélet 82
Az ítélet fajai 83
Logikai alapelvek 84
Az elégséges ok elve 85
A következtetés és fajai 86
A szillogizmus szerkezete 86
A szillogizmus fajai 86
A szillogizmus módosított alakjai 88
Az indukció 89
Az oksági viszony 90
Valószínűségi következtetések 90
Helytelen következtetések 91
A bebizonyítás 91
A gondolkodás módszeres formái 92
A gondolkodás kutató (heurisztikus) formái 92
Leírás és magyarázat 92
Megfigyelés és kísérlet 93
A természeti törvény 93
Elmélet és hipotézis 94
A gondolkodás rendszeres formái 94
A tudományos rendszer 94
IV. A lelki élet fejlődése, korszakai.
A lelki élet fejlődése 95
A csecsemőkor 95
A kisdedkor 98
Az iskolásgyermekkor 102
A serdülőkor 105
Az ifjúkor 107
A felnőttkor 107
Az öregedés és az öregség kora 109
A fejlődés zavarai 110
Lelki különbségek 111
Az átöröklés 113
A lelki betegségek 115
Egyéniség, jellem, személyiség 119
Típusok 121
A férfiak és nők lelki sajátosságai 123
V. Az egyes foglalkozások lélektana.
A tehetség kérdése és a foglalkozások lelki követelményei.
Tehetség és pályaválasztás 127
A tehetség fogalma 128
Tehetség és képesség 128
A tehetség összetétele és tényezői 129
A tehetség fajai és azok összefüggése 130
Az intelligencia 130
Az intelligencia típusai és a főbb életpályák lelki követelményei 131
A tehetség érzelmi és akarati tényezői 134
A tehetség megállapítása. A tehetség felismerésének jelentősége a pályaválasztás szempontjából 135
A módszeres tehetségbecslés 136
Pályaválasztás és egyéni boldogság 137
VI. A lélektani kutatás főbb irányai Magyar kutatók. 128
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.
Google, Facebook, Apple, Microsoft fiókkal való belépés/regisztráció eseténautomatikusan elfogadja az Általános Szerződési Feltételeket.
Elfelejtett jelszó
Kérjük, adja meg azonosítóját, és a hozzá tartozó email címet, hogy jelszavát elküldhessük Önnek!
A *-gal jelölt mezők kitöltése kötelező!
Azonosító név/E-mail cím* Azonosító és e-mail cím megegyező
E-mail cím*
(2009 március óta a regisztrált ügyfelek azonosító neve megegyezik az email címmel)
Ha az azonosítóját sem tudja megadni, kérjük, hívja az ügyfélszolgálati vonalat:
+36-62-452-833
×
1
2
3
Regisztráció
×
Regisztráció
Regisztrációja sikeresen megtörtént.
Megadott e-mail címére megerősítő e-mailt küldtünk. Ahhoz, hogy a regisztrációja véglegesedjen, és le tudja adni rendeléseit, kérjük, kattintson a levélben található linkre. A megerősítő link a kiküldéstől számított 48 óráig érvényes, ezután a regisztrációs adatok törlésre kerülnek.
Kérjük, jelölje meg az érdeklődési körébe tartozó témaköröket!
Mehet
×
Regisztráció
Az ön által megjelölt témakörök:
Temakor_1
Beállíthatja, hogy emailben értesítőt kapjon az újonnan beérkezett példányokról a bejelölt témaköröknek megfelelően.
Beállított értesítőit belépés után bármikor módosíthatja az Értesítő menüpont alatt:
létrehozhat új témaköri értesítőt
inaktiválhatja értesítőjét, ha éppen nem kíván a megadott témában értesítőt kapni
törölheti véglegesen az adott értesítőjét
szerkesztheti jelenlegi értesítőjét, ha még részletesebben szeretné megadni mi érdekli.
Az Ön választása alapján naponta vagy 3 naponta kap tőlünk emailt a beállított értesítőjéről.