Az alkotói módszerről | |
Az irodalomtudomány dilemmája (1970) | 13 |
A "másik" természet (1967-1970) | 31 |
A realizmus kétféle fogalma | 31 |
A történeti módszer | 34 |
Az alkotó módszer és az irodalmi korszak | 36 |
A tükrözés módszerei | 40 |
A stílus, a mű benső világának tükrözóje | 43 |
A stílus különféle funkciói az egyes művészetekben | 50 |
A világnézet és az alkotó módszer | 61 |
Az alkotói módszer tükrözési értéke | 64 |
Szintézis és adaptálás az alkotói módszerben | 67 |
Az irányzatok, önmagukról | 70 |
Az irányzatok történeti sajátságai | 73 |
A realizmus irányzatának történeti sajátságai | 76 |
Kritika és romantika Gorkijnál (1968) | 82 |
Lenin módszere (1970) | 93 |
Korszakok és irányzatok | |
A korszak és az irányzatok (1970) | 103 |
A romantika létrejötte (1968-1970) | 126 |
A romantika irányzati sajátosságai | 126 |
A nyugati és keleti polgárosodás | 126 |
A romantika viszonylagos egysége | 130 |
A nemzeti romantikák korlátozott különbségei | 134 |
A romantika helye a korszakban | 137 |
A romantika világ-építése | 139 |
A romantika funkciójának megváltozása | 141 |
Az újító romantika | 143 |
A kialakulás folyamatai | 147 |
Távolodások a klasszicizmustól | 147 |
A "preromantika" kérdése | 149 |
Az irodalom 18. századi polgárosodása | 152 |
A természetes ember és a természetes népek | 154 |
Az osszianizmus | 157 |
A Sturm und Drang és a magyar felvilágosodás | 161 |
Herder | 163 |
Herder és a magyar népiesség | 165 |
Az epika bizonytalanságai | 168 |
Létrejövetel és túlhaladás | 170 |
A magyar romantika tájékozódásai | 170 |
A túlhaladás és a megmaradás lehetőségei | 174 |
Összefoglalás | 177 |
A Teremtés vesztese (1969-1970) | 180 |
Gyulai Pál Bánk-értelmezése | 181 |
Az angyali Bánk | 182 |
Az I. felvonás végmonológja | 184 |
Bánk hazája és becsülete | 187 |
Bánk igazi tragikuma | 190 |
A tündéri láncok | 191 |
Az érzékeny Bánk | 193 |
A levetkező és az újból felépülő lélek | 195 |
Gertrudis tragédiája | 197 |
A kerítő és az ártatlan Gertrudis | 199 |
A kétértelmű Gertrudis | 202 |
Melinda tragédiája | 203 |
Bánk helyzete az V. felvonásban | 205 |
A felvilágosodás és a romantika között | 207 |
Az új Petőfi-kép (1970) | 211 |
Arany János, a gondolkodó (1967) | 219 |
Jókai alkotói módszere (1954) | 226 |
Madách és a koreszmék (1964) | 237 |
A történelem dilemmái (1969) | 252 |
Vita Molnár Erikkel (1963) | 263 |
Összehasonlítás és szembesítés | |
Összehasonlítás - szembesítés (1970) | 273 |
Párhuzamos jelenségek a 19. század magyar és orosz irodalmában (1961) | 285 |
Herzen és a magyar kortársak (1961) | 296 |
A verses regény és a regény (Az Anyegin és a magyar irodalom) (1964) | 310 |
Bartók-analógiák (Irodalmi és zenei népiesség) (1961) | 320 |
A líráról | |
A Cethal gyomrában (Babits és az új költői korszak) (1966) | 335 |
A világköltészet és a nemzeti költészetek (1970) | 340 |
A világköltészet és a mai magyar líra (1969) | 342 |
A világköltészet és a mai belga líra (1969) | 353 |
A magyar líra helye a világban (1966) | 362 |
Névmutató | 373 |