1.067.317

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Az eltűnt magyar szinjáték

Hivatásos szinjátszásunk a honfoglalástól a mohácsi vészig

Szerző
Budapest
Kiadó: Officina
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Könyvkötői papírkötés
Oldalszám: 181 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 15 cm
ISBN:
Megjegyzés: 12 fekete-fehér táblával illusztrált. Nyomtatta Officina Nyomda és Kiadóvállalat, Budapest.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Részlet:
AZ ELTŰNT MAGYAR SZÍNJÁTÉK NYOMÁBAN HAGYOMÁNYKERESÉS ÉS HAGYOMÁNYTAGADÁS
"Nem kevés érdemet szerezhetne az magának Hazai Tudósaink közül, ki a Magyar országi Játékszínnek első kezdetét... Tovább

Előszó

Részlet:
AZ ELTŰNT MAGYAR SZÍNJÁTÉK NYOMÁBAN HAGYOMÁNYKERESÉS ÉS HAGYOMÁNYTAGADÁS
"Nem kevés érdemet szerezhetne az magának Hazai Tudósaink közül, ki a Magyar országi Játékszínnek első kezdetét meghatározná: a mellyek előttem esméretesek, örömest közlöm azokat." Ezzel a mondattal kezdi az ifjú Horvát István a Hazai Tudósítások hasábjain 1806-ban megjelent rövid közleményét, amely a magyar színjáték története iránti érdeklődés első tudatos jelentkezése. Közöl egy Theatrumra vonatkozó adatot 1494-ből és egy másikat 1531-ből megemlíti az általa ismert legrégibb magyar drámákat, a Balassi Menyhártot és a Jephtát, majd így folytatja: „Nem szükség-é illyetén régiségeket minden Magyarnak esmérni, hogy velősen tudjon szollani nemzetének tudós állapotjáról?" Kezdeményezésének nem támad visszhangja. Tizenhárom év elmultával újabb szín játéktörténeti adatokat közöl a Tudományos Gyüjteményben. Ismét közel egy évtizedes csönd következik s csak a Nemzeti Színház megnyitásának évében ébred föl a kutató érdeklődés. Csaplovics János azt állítja a Hírnökben, hogy az első magyarországi színielőadást 1636-ban rendezték Korponán, tót nyelven. Erre W. Jankovich Miklós és társai általuk fölkutatott adatokkal és régi drámaszövegekkel bizonyítják, hogy színjátszásunk legrégibb nyomait már Mátyás király, IV. László, sőt Attila udvarában is föllelhetjük. Ekkor azonban izmosodó fiatal színészetünk gyakorlati kérdései, majd a rohamosan közeledő szabadságharc eseményei nyomulnak előtérbe és a színjátéktörténeti vizsgálódások eltűnnek mögöttük. De a kutató munkálkodás búvó patakja a szabadságharc után megint fölbukkan. Vahot Imre Bolond Istókban Fajankóban, Hamupipőkében, Mikulásban régi népi szín játékalakokat vél fölfedezni és színjátszásunk történetét egészen Árpád koráig vezeti vissza. Ebben az időszakban, tehát még a kiegyezés előtt, irja meg Toldy Ferenc nagy, összefoglaló költészettörténetét. Vissza

Fülszöveg

Az ezeréves magyar színjáték iratlan korszakának ismeretlen világát tárja elénk Hont Ferenc ebben a könyvben. Színjátéktörténetük átkutatatlan területein vezet végig és avatott kézzel rajzolta meg a magyar színjáték kialakulásának történetét a legrégibb nyomoktól az írásbafoglalt dráma megjelenéséig. Megelevenednek a honfoglaló magyarság táltos-színjátékai, a középkori jokulátor-drámák, a regösök és tombások műsordarabja és a diákmisztériumok. A szemléltető illusztrációkkal díszített érdekes könyvet a mohácsi vésszel zárja Hont Ferenc, aki művében meghatározza az évezredes magyar színjátékhagyomány ma is követendő törvényeit.

Tartalom

Az eltűnt magyar színjáték nyomában
Hagyománykeresés és hagyománytagadás
Színjátéktörténetünk a kiegyezésig
A kiegyezés után5
A színjátékkutatás területe
Írásos adatok és eleéven hagyomány
A kutatás területén kitágítása
A fogalomtisztázás szükségessége
Az élő források
Népi színjáték és színjátékszerű szokások
Nem színjátékszerű megnyilvánulások
A kutatás nehézségei
A színjátéktudomány újabb módszere9
Színjátéktudományi módszerünk alapelvei
Egységbenvizsgálás
Színjátékegész, színjátéktípus
A színjátékszerkezet
Párhuzamos viszonyok törvénye
A funkció
Színjátékszerkezet és társadalmi szerkezet
Helyreállítás és megelevenítés15
A színjáték világa
Mi a színjáték?
A mai színházüzem
Színjátékelemek gazdagodása és hiánya
Garrick rögtönzött némajátéka
Színjátszás és színjáték21
A színjátszó tevékenység
Élmény és fölidézés
Átélés
A színjátszás alaptörekvése
A megjátszás
Monodráma
Szerep
Életszerep
Teljes színjátszás
Színjátszásszerű tevékenységek
Belső színjátszás
Én és alak
Azonosulás
Színjátszói ihlet
Szereérzések és tevékenységek
Hivatásérzések és tevékenységek
A kettősség
Testi megnyilvánulások
Tárgyi segédeszközök24
A színjáték és összetevői
Színjáték és színjátékszerű jelenségek
Szellemi tartalom
A cselekmény és fajai
Viszonylatok megelevenítése
Ágazatok és típusok
Alkotó és megvalósító tevékenységek
Színjátszók és közönség36
Színjáték és társadalom
Színjáték és különböző emberi csoportok
Elemek vándorlása és megőrzése
Színjátékhagyomány
Színjáték és társadalom kölcsönhatása
A színjáték társadalmi körei
Mi a magyar színjáték?46
A táltos-színjátszó
Hivatásos színjátszásunk alaprétege
Hivatásos színjátszás és közösségi színjáték
Színjátszás Magyarországon a honfoglalás előtt
Hivatásos színjátszásunk keleti eredete
Különnemű szerkezetek egyeztetése49
A lovas-nomád társadalom szerkezete
A táj
Lovas életmód
Vándorlás
Termelési mód
Munkamegosztás
Magatartás kettőssége
Tulajdonviszonyok
Egyén és közösség
Társadalmi szervezet
Uralkodó és nép
A lovas-nomád-társadalom szerkezetének alaptörvénye
Szellemiség
Vallás
A táltos52
A táltos-színjátszó funkciója
A samánizmus fokai
Osztják gyógyítási színjáték
Tatár táltos-színjáték
A táltos-színjátszó és a mai színész
Hősi énekek előadása színjátszással
Előadásmód megjátsz ott idézőjeles elsőszemélyben
Kétirányú funkció65
A magyar táltos-színjáték
Voltak-e magyar táltosok?
Tevékenységük fejlettségi foka
Táltosszínjátszás a mesékben
Színjátszó-költő-énekes
A foglalkozás öröklése
A táltos-segéd
Szerepek válogatása
Egyesített tevékenységek
A réület
Játékstílus
Kellékek és jelmez
Színtér és színhely
A díszlet
A táltos-színjátszók sorsa74
Regősök, tombások, diákok
A nagy fordulat
A honfoglalás után
Magyarság és európa
Letelepedés
A termelés tagozódása
Magásntulajdon
Társadalmi rétegeződés
A királyság
Nemzetiségek
Keresztyénség
Nyugati műveltség
Egység és ellentétek
A középkori magyar társadalom95
Hivatásos színjátszásunk fejlődésiránya
A szerkezetvizsgálat további szempontjai
A középkori magyar társadalom és színjáték szerkezeti változásainak közös jegyei
A jokulátorréteg kialakulása
Fölszabadított rabszolgák: torlók
Udvari mulattatók
Táncosok és muzsikusok
A színjátszás, mint foglalkozás
Táltos és regős
A táltos-segéd átalakulása
A középkori színjátszás első ksorszaka
Külföldi mulattatók Magyarországon
A mimusz
Előadók versenye
A tombás
A második korszak
Gazdagodás és tagozódás
A diákszínjátszó
Külföldi és magyar vágánsok
A harmadik korszak jegyei
Színjátszás az iskolákban101
Műsor és megvalósítás
A középkori színjáték műfajai
Magyar monodráma
Hét magyar
Lél
Megjátszott helyzetdal
Ómagyar Mária-siralom
Színjátéknyomok a gyermekjátékokban
Párbeszédes szövegek
A balladák tanusága
Páros színjátszás emléke
Többszemélyes színjáték
Színjáték a templomban
Vallásos színjáték, népi színjáték
A kassai dombormű
A bártfai szereposztó lap
A diákmisztérium127
Jegyzetek155
Képek jegyzéke178

Hont Ferenc

Hont Ferenc műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Hont Ferenc könyvek, művek
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Az eltűnt magyar szinjáték Az eltűnt magyar szinjáték Az eltűnt magyar szinjáték Az eltűnt magyar szinjáték Az eltűnt magyar szinjáték Az eltűnt magyar szinjáték Az eltűnt magyar szinjáték Az eltűnt magyar szinjáték

Az eredeti borítót az első kötéstáblára ragasztották. Néhány lapon jelölések találhatóak.

Állapot:
4.240 ,-Ft
21 pont kapható
Kosárba