Előszó | 11 |
Bevezetés: az őskeresztyén vallás elméletének programja | 15 |
A vallás "lényege": a vallás mint kulturális jelrendszer | 18 |
A vallás funkciója: a vallás mint az életnyereség ígérete | 25 |
Az őskeresztyénség elméletének alapkérdései | 33 |
Mítosz és történelem az őskeresztyénségben | |
A történeti Jézus szerepe az őskeresztyénség kialakulásában. A zsidó vallás jézusi revitalizálása | 43 |
A mítosz a történeti Jézus igehirdetésében | 45 |
A zsidóság ethosza Jézus üzenetében | 51 |
A zsidó rítusok és Jézus üzenete | 54 |
A zsidóság politikai helyzete és a történeti Jézus | 58 |
Mítosz és Jézus önértelmezése | 62 |
Miért került sor Jézus megistenítésére? A zsidó vallás transzformációja a Húsvét utáni Krisztus-hitben | 66 |
Jézus magasztalása mint disszonancia-elhárítás | 70 |
Jézus felmagasztalása mint a monoteista alap meggyőződés felerősödése | 76 |
Jézus felmagasztalása mint többletnyújtás | 78 |
Az őskeresztyénség ethosza | |
Az őskeresztyén ethosz két alapértéke: felebaráti szeretet és státusfeladás | 95 |
A felebaráti szeretet mint az első keresztyén alapérték | 97 |
A státusfeladás mint a második őskeresztyén alapérték | 105 |
Az őskeresztyén "mítosz" és az őskeresztyénség két alapértéke | 113 |
A hatalomhoz és a tulajdonhoz való viszony az őskeresztyénségben: etikai követelmények a két alapérték fényében I. | 117 |
Értékváltás a hatalomhoz és az uralomhoz való viszonyban | 121 |
Értékváltás a tulajdonhoz és a gazdasághoz való viszonyban | 127 |
A bölcsességhez és szentséghez való viszony az őskeresztyénségben: etikai követelmények a két alapérték fényében II. | 141 |
Értékváltás a bölcsességhez való viszonyban | 142 |
Értékváltás a szentséghez és tisztasághoz való viszonyban | 150 |
Az őskeresztyénség rituális jelbeszéde | |
Az őskeresztyénség sákramentumainak kialakulása szimbolikus cselekményekből | 165 |
Az őskeresztyénség rituális jelbeszéde mint egész | 167 |
Szimbolikus cselekmények mint a sákramentumok előzetes formái | 171 |
A szimbolikus prófétai cselekmények transzformációja az őskeresztyén sákramentumokban | 175 |
Jézus halálának áldozati halálként való értelmezése és az áldozati kultusz vége | 188 |
Az áldozat megszűnése az őskeresztyénség korában | 189 |
Jézus halálának áldozatként való értelmezése | 193 |
A hagyományos áldozat funkciói | 204 |
Az őskeresztyén jelbeszéd, mint a hagyományos áldozat funkcionális megfelelője | 210 |
Az őskeresztyén vallás mint az autonóm jelrendszer világa | |
Az őskeresztyén vallás útja az autonóm jelrendszer világáig: Páltól a szinoptikus evangélikumokig | 219 |
Az őskeresztyén vallás autonómiája kialakulásának kezdete: az apostoli zsinat és Pál | 221 |
Az őskeresztyén vallás autonómiájához vezető út és a szinoptikus evangéliumok | 227 |
János evangéliuma: az őskeresztyén jelrendszer tudatossá válik | 247 |
A jánosi lépcsőzetes hermeneutika programja János evangéliumának prológusában | 249 |
A jánosi lépcsőzetes hermeneutika kifejtése | 252 |
Az őskeresztyén jelrendszer önszerveződése János evangéliumában | 264 |
Az őskeresztyénség krízisei és konszolidációja | |
Az őskeresztyénség krízisei | 275 |
Az első század judaista krízise | 278 |
A második század gnosztikus krízise | 304 |
Az első és második század profetikus krízisei | 315 |
Az őskeresztyénség pluralitása és egysége és a kánon kialakulása | 326 |
Az őskeresztyénség pluralitása a kánon kialakulásáig | 331 |
A kánon rögzítése mint a pluralitás megvallása | 342 |
A kánonon belüli belső kánon: az őskeresztyén hit grammatikája | 354 |
Összefoglalás: az őskeresztyén jelrendszer konstrukciója és plauzibilitása | 371 |
Az őskeresztyénség konstrukciója: összefoglalás | 371 |
Az őskeresztyén jelrendszer plauzibilitása | 377 |
Irodalomjegyzék | 399 |