1.062.395

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Az ellenőrzés megállapításainak könyvviteli rendezése

Az ellenőrzések (adó- és költségvetési kapcsolatok) megállapításainak könyvviteli rendezési lehetőségei a számviteli törvény szellemében

Szerző
Budapest
Kiadó: Saldo Pénzügyi Tanácsadó és Informatikai Rt.
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 386 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 17 cm
ISBN: 963-621-622-3
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A számviteli törvény jellegének megfelelően röviden és a szükségszerű általánosítás mellett tartalmazza az ellenőrzések megállapításainak könyvviteli elszámolására vonatkozó szabályokat. A... Tovább

Előszó

A számviteli törvény jellegének megfelelően röviden és a szükségszerű általánosítás mellett tartalmazza az ellenőrzések megállapításainak könyvviteli elszámolására vonatkozó szabályokat. A törvényben rögzített szabályok alapján minden konkrét eset rendezhető. Ennek azonban előfeltételét képezi a konkrét esethez kapcsolódó szabály kiválasztása és a kiválasztott szabály következetes végigvitele. A gyakorlati megvalósítás során ebből adódóan nehézségek keletkeztek és jogos igényként fogalmazódott meg, hogy az Országos Számviteli Bizottság (OSZB) készítsen ajánlást a nehézségek feloldására. Az OSZB az ajánlások kidolgozására szakértői teamet* hozott létre, és a team feladataként jelölte meg egy olyan előterjesztés készítését, amely alkalmas lehet egyrészt számviteli standard kialakítására, másrészt a konkrét esetek megoldását szolgáló útmutató összeállítására.
A team által elkészített előterjesztést az OSZB 1993. január 11-én vitatta meg és úgy döntött, hogy az előterjesztés alapján kerüljön kiadásra - folyóirat cikk formájában - az előterjesztés egy rövidített változata, amely a feltárásra kerülő hibák típusaira koncentrálva értelmezi a számviteli törvény szabályait és ad ajánlásokat a hiba és a hibahatások rendezésére. Ezt követően kerüljön kiadásra egy részletes útmutató (ajánlás), amely a konkrét hiba és hibahatások könyvviteli rendezésének (elszámolásának) lehetőségeit mutatja be. Az előterjesztés rövidített változatát és a részletes útmutatót az OSZB olyan előzetes ajánlásként értelmezi, amely egyrészt segítséget nyújthat a gyakorlati szakemberek számára nehézségeik feloldására, másrészt vita alapját képezi a számviteli standard megfogalmazásának és az arra épülő részletes ajánlások kidolgozásának.
Az OSZB a gyakorlati tapasztalatok, észrevételek és viták eredményeinek ismeretében kívánja véglegesíteni az ellenőrzések megállapításának könyvviteli rendezésére vonatkozó standarét és a konkrét esetek megoldására vonatkozó javaslatait (ajánlásait) a Pénzügyminisztérium részére.
A vázoltak részletes - hibalehetőségek szerinti - kifejtését ezen kiadvány tartalmazza. A kiadvány I.-II.-III. fejezeteiben az OSZB részére készített előterjesztést ismertetjük.
A kiadvány a kettős könyvvitelt vezető vállalkozások szakemberei, a könyvvizsgálók (könyvszakértők), az adóhatóság revizorai, valamint az okleveles könyvvizsgálói képesítést megszervezni kívánó mérlegképes könyvelők számára készült, azzal a céllal, hogy segítséget nyújtson az 1992. január 1-je előtti és utáni időszakokat érintő önellenőrzés és adóellenőrzés útján feltárt hibák és hibahatárok rendezésére, illetve azok könyvviteli elszámolására.
* A team tagjai voltak: Dr. Baricz Rezső, Dr. Bokor Pál, Dr. Kiss Pálné, Dr. Nagy Gábor és Monostori Lajosné dr. Vissza

Tartalom

Bevezető 19
I. A témára vonatkozó törvények és azok kiemelt szabályai 23
Az önellenőrzésre vonatkozó kiemelt szabályok 23
Az adóellenőrzésre vonatkozó kiemelt szabályok 24
A számvitelről szóló 1991. évi XVIII. törvénynek a tárgyra vonatkozó kiemelt szabályai 25
A kiemelt szabályok 25
A kiemelt szabályok értelmezése 26
Az elkövetett hiba hatásának rendezése 28
II. Az önellenőrzés és az adóellenőrzés által feltárt hibák típusai 29
A) Az adóbevallásban elkövetett hiba 29
B) Az adóbevallásban jelentkező hiba 29
C) Az eszközök és a források értékelésében jelentkező hiba 30
D) Az adózott eredmény elszámolásában jelentkező hiba 30
III. Az önellenőrzés és az adóellenőrzés által feltárt hibatípusok és hatásaik rendezésére vonatkozó ajánlások 31
A) Az adóbevallásban elkövetett hiba rendezése 31
B) Az adóbevallásban jelentkező hiba rendezése 32
B/1. Az ellenőrzés évének kezdetén még meglévő eszközöket és forrásokat érintő tételek rendezése 32
B/11. A hiba közvetlen korrekciója és hatásának rendezése 33
B/2. Az ellenőrzés évének kezdetén már meg nem lévő eszközöket és forrásokat érintő tételek rendezése 37
B/3. Költséget, ráfordítást, árbevételt, bevételt érintő tételek rendezése 37
B/4. Az adókötelezettségek és e támogatások téves elszámolásából eredő tételek rendezésének szabályai 39
C) Az eszközök és e források értékelésében jelentkező hiba rendezése 41
D) Az adózott eredmény elszámolásában jelentkező hiba rendezése 43
IV. Ajánlások az önellenőrzés és az adóellenőrzés által feltárt hibák és hibabatások könyvviteli elszámolására 45
1. Az adókötelezettségekkel kapcsolatban elkövetett hibák és hibahatások rendezése 46
11. Az általános forgalmi adóval kapcsolatban elkövetett hibák és hibahatások rendezése 47
111. Az előzetesen felszámított általános forgalmi adóval kapcsolatos hibák és hibahatások rendezése 46
111.1 A visszaigényelhető előzetesen felszámított általános forgalmi adóval kapcsolatos hibák és hibahatások rendezése 47
111.11 A visszaigényelhető előzetesen felszámított általános forgalmi adóval kapcsolatos hibák és hibahatások rendezése, ha az adózó alacsonyabb összeget igényelt vissza, mint ami a jogszabályi előírások alapján megillette volna 47
a) A rendezési eljárás, ha az adózó nem könyvelte a visszaigényelhető előzetesen felszámított általános forgalmi adót tartalmazó számlát 48
a/l. A megállapítás lényege 48
a/2. A hiba korrekciója és a hibahatás rendezése készletbeszerzéshez kapcsolódó esetekben 50
a/21. A készlet és a szállító a hiba feltárási évének kezdetén még létezett és a hiba lényegesnek minősíthető 50
a/22. A készlet még létezett, a szállító már nem volt ismert a hiba feltárási évének kezdetén és a hiba lényegesnek minősíthető 51
a/23. A készlet már nem létezett, a szállító ismert volt a hiba feltárási évének kezdetén és a hiba lényegesnek minősíthető 53
a/24. A készlet már nincs meg és a szállító sem ismert a hibafeltárás évének kezdetén, de a hiba lényegesnek minősíthető 55
a/25. A készlet és a szállító a hiba feltárási évének kezdetén még megvan, de a hiba lényegtelennek minősíthető 57
a/26. A készlet még létezett, a szállító már nem volt ismert a hiba feltárási évének kezdetén és a hiba lényegtelennek tekinthető 59
a/27. A készlet már nincs meg, de a szállító még ismert a hibafeltárás évének kezdetén és a hiba lényegtelennek minősíthető 60
a/28. A készlet már nincs meg és a szállító sem ismert a hibafeltárás évének kezdetén, a hiba pedig lényegtelennek minősíthető 62
a/3. A hiba korrekciója és a hibahatás rendezése tartós eszköz beszerzéséhez kapcsolódó esetekben 64
a/31. A tartós eszköz és a szállító a hiba feltárási évének kezdetén még létezett és a hiba lényegesnek minősíthető 64
a/32. A tartós eszköz még létezett, a szállító viszont már nem volt ismert a hiba feltárási évének kezdetén és a hiba lényegesnek minősíthető 67
a/33. A tartós eszköz már nem létezett, de a szállító ismert volt a hibafeltárás évének kezdetén és a hiba lényegesnek minősíthető 70
a/34. A tartós eszköz és a szállító már nem létezett a hibafeltárás évének kezdetén, de a hiba lényegesnek minősíthető 72
a/35. A tartós eszköz és a szállító a hibafeltárás évének kezdetén még létezett, de a hiba lényegtelennek minősíthető 75
a/36. A tartós eszköz még megvolt, a szállító már nem létezett a hibafeltárás évének kezdetén és a hiba lényegtelennek minősíthető 77
a/37. A tartós eszköz már nem létezett, de a szállító még ismert volt a hibafeltárás évének kezdetén és a hiba lényegtelennek minősíthető 80
a/38. A tartós eszköz és a szállító már nem létezett a hibafeltárás évének kezdetén és a hiba lényegtelennek minősíthető 82
b) A rendezési eljárás, ha az adózó a beszerzett eszköz értékébe számította be és számolta el a beérkezett számlán szereplő előzetesen felszámított és visszaigényelhető általános forgalmi adó összegét 85
b/1. A megállapítás lényege 85
b/2. A hiba korrekciója és a hibahatás rendezése készletbeszerzéshez kapcsolódó esetekben 86
b/21. A készlet a hibafeltárás évének kezdetén még megvolt, és a hiba lényegesnek minősíthető 86
b/22. A készlet a hibafeltárás évének kezdetén már nem volt meg, és a hiba lényegesnek minősíthető 87
b/23. A készlet a hibafeltárás évének kezdetén még megvolt, és a hiba lényegtelennek minősíthető 89
b/24. A készlet a hibafeltárás évének kezdetén már nem volt meg, és a hiba lényegtelennek minősíthető 91
b/3. A hiba korrekciója és a hibahatás rendezése tartós eszköz beszerzéséhez kapcsolódó esetekben 92
b/31. A tartós eszköz a hibafeltárás évének kezdetén még megvolt, és a hiba lényegesnek minősíthető 92
b/32. A tartós eszköz a hibafeltárás évének kezdetén már nem volt meg, és a hiba lényegesnek minősíthető 95
b/33. A tartós eszköz a hibafeltárás évének kezdetén még megvolt, és a hiba lényegtelennek minősíthető 97
b/34. A tartós eszköz a hibafeltárás évének kezdetén már nem volt meg, és a hiba lényegtelennek minősíthető 99
c) Rendezési eljárás, ha az adózó a költségek terhére számolta el a beérkezett számlán szereplő előzetesen felszámított és visszaigényelhető általános forgalmi adót 101
c/1. A megállapítás lényege 101
c/2. A hiba és a hibahatás rendezése, ha az adózó a költségek terhére számolta el a beérkezett számlán szereplő előzetesen felszámított és visszaigényelhető általános forgalmi adót 102
c/21. A hiba és a hibahatás rendezése, ha a hiba lényegesnek minősíthető 102
c/22. A hiba és hibahatás rendezése, ha a hiba lényegtelennek minősíthető 104
d) Rendezési eljárás, ha az adózó a ráfordítások (adózatlan eredmény) terhére számolta el a beérkezett számlán szereplő előzetesen felszámított és visszaigényelhető általános forgalmi adót 105
d/1. A megállapítás lényege 105
d/2. A hiba és a hibahatás rendezése, ha az adózó a ráfordítások terhére számolta el a beérkezett számlán szereplő előzetesen felszámított és visszaigényelhető általános forgalmi adót 106
4/21. A hiba és a hibahatás rendezése, ha a hiba lényegesnek minősíthető 106
d/22. A hiba és hibahatás rendezése, ha a hiba lényegtelennek minősíthető 108
e) Rendezési eljárás, ha az adózó az adózott eredmény terhére számolta el a beérkezett számlán szereplő előzetesen felszámított és visszaigényelhető általános forgalmi adót 109
e/l. A megállapítás lényege 109
e/2. A hiba és a hibahatás rendezése, ha az adózó az adózott eredmény terhére számolta el a beérkezett számlán szereplő előzetesen felszámított és visszaigényelhető általános forgalmi adót 110
e/21. A hiba és a hibahatás rendezése, ha a hiba lényegesnek minősíthető 110
e/22. A hiba és hibahatás rendezése, ha a hiba lényegtelennek minősíthető 111
f) Rendezési eljárás, ha az adózó a mérleg fordulónapja utáni időszakra számolt el egy fordulónap után érkező, de a fordulónap előtti évhez kapcsolódó beérkezett számlán szereplő előzetesen felszámított és visszaigényelhető általános forgalmi adót 112
f/l. A megállapítás lényege 112
f/2. Rendezési eljárás, ha a beérkezett számla készletbeszerzéshez kapcsolódott 113
f/3. Rendezési eljárás, ha a beérkezett számla szolgáltatás igénybevételéhez kapcsolódott 114
f/4. Rendezési eljárás, ha a beérkezett számla tartós eszköz beszerzéséhez kapcsolódott 118
f/41. Lényeges hiba esetén 118
f/42. Lényegtelen hiba esetén 120
111.12 A visszaigényelhető előzetesen felszámított általános forgalmi adóval kapcsolatos hibák és hibahatások rendezése, ha az adózó magasabb összeget igényelt vissza, mint ami a jogszabályi előírások alapján megillette volna 123
a) A rendezési eljárás, ha az adózó kétszer könyvelt egy visszaigényelhető előzetesen felszámított általános forgalmi adót tartalmazó bejövő - szállítói - számlát 123
a/1. A megállapítás lényege 123
a/2. A hiba korrekciója és a hibahatás rendezése készletbeszerzéshez kapcsolódó esetekben 125
a/21. A fiktív készletértéket leltározás alapján nem módosították 125
a/22. A fiktív készletértéket leltározás alapján korrigálták 126
a/3. A hiba korrekciója és a hibahatás rendezése tartós eszköz beszerzéséhez kapcsolódó esetekben 128
a/31. A fiktív tartós eszköz értéket leltározás alapján nem módosították 128
a/32. A fiktív tartós eszköz értéket leltározás alapján módosították 131
a/4. A hiba korrekciója és a hibahatás rendezése szolgáltatás igénybevételéhez kapcsolódó számla beérkezése esetén 133
b) Rendezési eljárás, ha az adózó nem csökkentette az előzetesen felszámított általános forgalmi adó összegét a beérkező helyesbítő számlának megfelelően 135
b/1. A megállapítás lényege 135
b/2. Rendezési eljárás, ha az adózó az általános forgalmi adókulcs csökkentése miatt beérkező helyesbítő számlát nem könyvelte 139
b/21. Rendezési eljárás, ha a számla készletbeszerzéshez kapcsolódott 139
b/22. Rendezési eljárás, ha a számla tartós eszköz beszerzéséhez kapcsolódott 140
b/23. Rendezési eljárás, ha a számla szolgáltatás igénybevételéhez kapcsolódott 142
b/3. Rendezési eljárás, ha az adózó az utólag kapott engedményt tartalmazó számlát nem könyvelte 142
b/31. Rendezési eljárás, ha a számla készlet beszerzéshez kapcsolódott 142
b/311. Rendezési eljárás, ha a készlet a hibafeltárás évének kezdetén még megvolt, és a hiba lényeges 142
b/312. Rendezési eljárás, ha a készlet a hibafeltárás évének kezdetén még megvolt, és a hiba lényegtelen 143
b/313. Rendezési eljárás, ha a készlet a hibafeltárás évének kezdetén már nem volt meg, és a hiba lényeges 145
b/314. Rendezési eljárás, ha készlet a hibafeltárás évének kezdetén már nem volt meg, és a hiba lényegtelen 147
b/32. Rendezési eljárás, ha a számla tartós eszköz beszerzéséhez kapcsolódott 149
b/321. Rendezési eljárás, ha a tartós eszköz a hibafeltárás évének kezdetén még megvolt, és a hiba lényeges 149
b/322. Rendezési eljárás, ha a tartós eszköz a hibafeltárás évének kezdetén még megvolt, és a hiba lényegtelennek minősíthető 152
b/323. Rendezési eljárás, ha a tartós eszköz a hibafeltárás évének kezdetén már nem volt meg, és a hiba lényeges 154
b/324. Rendezési eljárás, ha a tartós eszköz a hibafeltárás évének kezdetén már nem volt meg, és a hiba lényegtelen 156
b/33. Rendezési eljárás, ha a számla szolgáltatás igénybevételéhez kapcsolódott 158
b/4. Rendezési eljárás, ha az adózó az általános forgalmi adókulcs csökkentése miatt beérkezett helyesbítő számlát helytelenül számolta el, mert az előzetesen felszámított általános forgalmi adó helyett a beszerzett eszközök, illetve az igénybe vett szolgáltatás értékét csökkentette 161
b/41. Rendezési eljárás, ha a számla készletbeszerzéshez kapcsolódott 161
b/411. Rendezési eljárás, ha a készlet a hibafeltárás évének kezdetén még megvolt, és a hiba lényeges 161
b/412. Rendezési eljárás, ha a készlet a hibafeltárás évének kezdetén még megvolt, és a hiba lényegtelen 162
b/413. Rendezési eljárás, ha a készlet a hibafeltárás évének kezdetén már nem volt, meg és a hiba lényeges 163
b/414. Rendezési eljárás, ha a készlet a hibafeltárás évének kezdetén már nem volt meg, és a hiba lényegtelen 165
b/42. Rendezési eljárás, ha a számla tartós eszköz beszerzéséhez kapcsolódott 166
b/421. Rendezési eljárás, ha a tartós eszköz a hibafeltárás évének kezdetén még megvolt, és a hiba lényeges 166
b/422. Rendezési eljárás, ha a tartós eszköz a hibafeltárás évének kezdetén még megvolt, és a hiba lényegtelen 168
b/423. Rendezési eljárás, ha a tartós eszköz a hibafeltárás évének kezdetén már nem volt meg és a hiba lényeges 171
b/424. Rendezési eljárás, ha a tartós eszköz a hibafeltárás évének kezdetén már nem volt meg, és a hiba lényegtelen 173
b/43. Rendezési eljárás, ha a számla szolgáltatás igénybevételéhez kapcsolódott, és a hiba lényeges 175
b/5. Rendezési eljárás, ha az adózó az utólag kapott beérkezett számlát helytelenül számolta el, mert a számlában szereplő előzetesen felszámított általános forgalmi adó csökkenést is eszköz érték csökkenésként, illetve költségcsökkenésként számolta el 176
b/51. Rendezési eljárás, ha a számla készletbeszerzéshez kapcsolódott 176
b/511. Rendezési eljárás, ha a készlet a hibafeltárás évének kezdetén még megvolt és a hiba lényeges 176
b/512. Rendezési eljárás, ha a készlet a hibafeltárás évének kezdetén még megvolt, és a hiba lényegtelen 177
b/513. Rendezési eljárás, ha a készlet a hibafeltárás évének kezdetén már nem volt meg, és a hiba lényeges 178
b/514. Rendezési eljárás, ha a készlet a hibafeltárás évének kezdetén már nem volt meg, és a hiba lényegtelen 180
b/52. Rendezési eljárás, ha a számla tartós eszköz beszerzéséhez kapcsolódott 182
b/521. Rendezési eljárás, ha a tartós eszköz a hibafeltárás évének kezdetén még meg volt, és a hiba lényeges 182
b/522. Rendezési eljárás, ha a tartós eszköz a hibafeltárás évének kezdetén még megvolt, és a hiba lényegtelen 184
b/523. Rendezési eljárás, ha a tartós eszköz a hibafeltárás évének kezdetén már nem volt meg, és a hiba lényeges 186
b/524. Rendezési eljárás, ha a tartós eszköz a hibafeltárás évének kezdetén már nem volt meg, és a hiba lényegtelen 188
b/53. Rendezési eljárás, ha a számla szolgáltatás igénybevételéhez kapcsolódott, és a hiba lényeges 190
111.2 A vissza nem igényelhető előzetesen felszámított általános forgalmi adóval kapcsolatban elkövetett hibák és hibahatások rendezése 192
111.21 A vissza nem igényelhető előzetesen felszámított általános forgalmi adóval kapcsolatban elkövetett hibák és hibahatások rendezése, ha az adózó a helytelen elszámolás következtében azt visszaigényelte 192
a) Rendezési eljárás, ha az adózó azért igényelte vissza az előzetesen felszámított általános forgalmi adót, mert azt a jogszabályi előírások ellenére nem a költségek terhére számolta el 192
b) Rendezési eljárás, ha az adózó azért igényelte vissza az előzetesen felszámított általános forgalmi adót, mert azt a jogszabályi előírások ellenére nem a ráfordítások terhére számolta el 194
c) Rendezési eljárás, ha az adózó azért igényelte vissza az előzetesen felszámított általános forgalmi adót, mert azt a jogszabályi előírások ellenére nem az adózott eredmény terhére számolta el 196
111.22 A vissza nem igényelhető előzetesen felszámított általános forgalmi adóval kapcsolatban elkövetett hibák és hibahatások rendezése, ha az adózó a helytelen elszámolás következtében azt nem igényelte vissza, de az adózott, illetve az adózatlan eredményét ebből adódóan tévesen mutatta ki 197
a) Rendezési eljárás, ha az adózó az adózott eredményt terhelő előzetesen felszámított általános forgalmi adót a költségek terhére számolta el 197
b) Rendezési eljárás, ha az adózó az adózott eredményt terhelő előzetesen felszámított általános forgalmi adót a ráfordítások terhére számolta el 199
c) Rendezési eljárás, ha az adózó a ráfordítások terhére elszámolandó előzetesen felszámított általános forgalmi adót az adózott eredmény terhére számolta el 201
d) Rendezési eljárás, ha az adózó a költségek terhére elszámolandó előzetesen felszámított általános forgalmi adót az adózott eredmény terhére számolta el 203
112. A fizetendő általános forgalmi adóval kapcsolatos hibák és hibahatások rendezése 205
112.1 A fizetendő általános forgalmi adóval kapcsolatos hibák és hibahatások rendezése, ha az adózó annak összegét a jogszabályi előírásoknál alacsonyabb értékben határozta meg és számolta el 205
a) Rendezési eljárás, ha az adózó a fizetendő forgalmi adó összegét alacsonyabb kulccsal határozta meg, mint kellett volna 206
b) Rendezési eljárás, ha az adózó a mérleg fordulónapja előtti időszakhoz kapcsolódó kimenő számlát csak a mérleg fordulónapja utáni időszakban és időszakra számolta el 207
c) Rendezési eljárás, ha az adózó a belső teljesítmény után fizetendő általános forgalmi adót nem számolta el 209
c/1. A megállapítás lényege 209
c/2. A vázolt esetek rendezése 210
c/21. Rendezési eljárás, ha az adózó a vállalkozáson belüli adómentes szolgáltatáshoz elhasznált adóköteles saját előállítású termék vagy igénybe vett belső szolgáltatás után a fizetendő általános forgalmi adót nem számolta el 210
c/22. Rendezési eljárás, ha az adózó a saját vállalkozásban végzett beruházások teljesítményértéke után fizetendő általános forgalmi adót nem számolta el 211
c/23. Rendezési eljárás, ha az adózó a reprezentációra felhasznált saját előállítású termékek, illetve ilyen célból teljesített belső szolgáltatások után a fizetendő általános forgalmi adót nem számolta el 212
d) Rendezési eljárás, ha az adózó költség megtérülésként számolt el egy olyan bevétel növekedést, amely után általános forgalmi adót kellett volna fizetni 214
e) Rendezési eljárás, ha az adózó visszaigényelte a behajthatatlan, leírt követelésre jutó fizetendő általános forgalmi adót, bár azt az adóhatóság nem ismerte el 215
112.2 A fizetendő általános forgalmi adóval kapcsolatos hibák és hibahatások rendezése, ha az adózó annak összegét a jogszabályi előírásoknál magasabb értéken határozta meg és számolta el 217
a) Rendezési eljárás, ha az adózó a fizetendő általános forgalmi adó összegét magasabb kulccsal határozta meg, mint kellett volna 218
b) Rendezési eljárás, ha az adózó a mérleg fordulónapja utáni időszakhoz kapcsolódó kimenő számlát a mérleg fordulónapja előtti időszakhoz rendelte és könyvelte 219
c) Rendezési eljárás, ha az adózó az adózott eredményt terhelő általános forgalmi adóként számolta el a saját vállalkozásban végzett beruházás teljesítményértéke után fizetendő, de levonható általános forgalmi adót 221
d) Rendezési eljárás, ha az adózó a fizetendő általános forgalmi adó alapjául szolgáló árbevétel, vagy belső teljesítmény és szolgáltatás értékét magasabb értéken határozta meg, mint kellett volna 222
d/1. A megállapítás lényege 222
d/2. A vázolt esetek rendezése 222
d/21. Rendezési eljárás, ha az adózó helytelenül állapította meg a kiszámlázott árbevétel értékét, mert annak értékébe számította be a részfizetés kapcsán nyújtott kölcsön után járó kamat összegét 222
d/22. Rendezési eljárás, ha az adózó helytelenül állapította meg a saját vállalkozásban végzett beruházás teljesítményértékét 224
4/221. Rendezési eljárás, ha a tárgyi eszköz a hibafeltárás évének kezdetén még megvan, és a hiba lényegesnek minősíthető 225
d/222. Rendezési eljárás, ha a tárgyi eszköz a hibafeltárás évének kezdetén még megvan, és a hiba lényegtelen 228
d/223. Rendezési eljárás, ha a tárgyi eszköz a hibafeltárás évének kezdetén már nem volt meg, és a hiba lényegesnek minősíthető 230
d/224. Rendezési eljárás, ha a tárgyi eszköz a hibafeltárás évének kezdetén már nem volt meg és a hiba lényegtelennek tekinthető 232
e) Rendezési eljárás, ha az adózó az utólag adott árengedmény után nem számolta el az arra jutó fizetendő általános forgalmi adót, mert annak értékével is az árbevételt csökkentette 233
f) Rendezési eljárás, ha az adózó nem igényelte vissza a behajthatatlan (leírt) követelésre jutó fizetendő általános forgalmi adó összegét, bár azt az adóhatóság jóváhagyta 234
g) Rendezési eljárás, ha az adózó kétszer számolt el egy kimenő számlát az abban felszámított fizetendő általános forgalmi adót 236
12/A személyi jövedelemadóval kapcsolatban elkövetett hibák és, hibahatások rendezése 237
121. A személyi jövedelemadóval kapcsolatban elkövetett hibák és hibahatások rendezése, ha az indokoltnál több személyi jövedelemadót vontak le 237
121.1 A személyi jövedelemadóval kapcsolatban elkövetett hibák és hibahatások rendezése, ha a többlet befizetés a hibás jövedelem meghatározásból és elszámolásból eredt 238
a) Rendezési eljárás, ha a személyi jövedelemadó-többlet levonása bérszámfejtési hibából származó jövedelemtöbblet kifizetéséből eredt 238
b) Rendezési eljárás, ha a személyi jövedelemadó-többlet levonása a mérleg fordulónapja utáni jövedelemtartozásnak a mérleg fordulónapja előtti időszakra való elszámolásából következett 240
c) Rendezési eljárás, ha a személyi jövedelemadó-többlet levonása, bérköltségként elszámolt költségtérítés miatt keletkezett 243
121.2 A személyi jövedelemadóval kapcsolatban elkövetett hibák rendezése, ha a többlet befizetés a hibás levonásból eredt 244
122. A személyi jövedelemadóval kapcsolatban elkövetett hibák és hibahatások rendezése, ha az indokoltnál kevesebb személyi jövedelemadó előleg került levonásra 245
122.1 A személyi jövedelemadóval kapcsolatban elkövetett hibák és hibahatások rendezése, ha a hiány a hibás jövedelem meghatározásból és elszámolásból eredt 245
a) Rendezési eljárás, ha a személyi jövedelemadó-hiány bérszámfejtési hiba miatt indokoltnál kevesebb jövedelem kifizetéséből származik 246
b) Rendezési eljárás, ha a személyi jövedelemadó-hiány a mérleg fordulónapja előtti jövedelemtartozásnak a mérleg fordulónapja utáni időszakra való elszámolásából következett 248
c) Rendezési eljárás, ha a személyi jövedelemadó előleg-hiány költségtérítésként elszámolt bérköltségből keletkezett 250
122.2 A személyi jövedelemadóval kapcsolatban elkövetett hibák rendezése, ha a személyi jövedelemadó előleg-hiány hibás levonásból eredt 251
13. Fogyasztási adóval kapcsolatban elkövetett hibák és hibahatások rendezése 252
131. Az árbevételhez kapcsolódó fogyasztási adóval kapcsolatban elkövetett hibák és hibahatások rendezése 252
131.1 Az árbevételt csökkentő fogyasztási adóval kapcsolatban elkövetett hibák és hibahatások rendezése, ha az indokoltnál több fogyasztási adó került elszámolásra és befizetésre 253
a) Rendezési eljárás, ha a fogyasztási adó az indokoltnál magasabb összegben került meghatározásra 253
b) Rendezési eljárás, ha a visszárura, illetve az utólag adott engedményre jutó fogyasztási adó nem került elszámolásra 254
131.2 Az árbevételt csökkentő fogyasztási adóval kapcsolatban elkövetett hibák és hibahatások rendezése, ha az indokoltnál kevesebb fogyasztási adó került elszámolásra és befizetésre 256
a) Rendezési eljárás, ha a fogyasztási adó az indokoltnál alacsonyabb összegben került meghatározásra 256
b) Rendezési eljárás, ha a visszárura, vagy az utólag adott engedményre a fogyasztási adót magasabb összegben számolták el, mint kellett volna 258
14. A vámmal kapcsolatban elkövetett hibák és hibahatások rendezése 259
141. Vámtöbbletet előidéző hibák és hibahatások rendezése 260
141.1 Rendezési eljárás, ha a vámtöbblet miatti hiba tartós eszköz beszerzéséhez kapcsolódott 260
141.2 Rendezési eljárás, ha a vámtöbblet miatti hiba készletbeszerzéshez kapcsolódott
a) Rendezési eljárás, ha a vásárolt készlet a hibafeltárás évének kezdetén még megvolt 264
b) Rendezési eljárás, ha a vásárolt készlet a hibafeltárás évének kezdetén már nem volt meg 265
142. Vámhiányt előidéző hibák és hibahatások rendezése 267
142.1 Rendezési eljárás, ha a vámhiány miatti hiba tartós eszköz beszerzéséhez kapcsolódott 267
a) Rendezési eljárás, ha az adózó nem könyvelte a kivetett vámot, vagy alacsonyabb értéken számolta el azt 267
b) Rendezési eljárás, ha az adózó a mérlegfordulónap előtti időszakhoz kapcsolódó vámot a mérlegfordulónap utáni időszakban és időszakra számolta el 270
c) Rendezési eljárás, ha a kivetett vámot az adózó a költségek vagy a ráfordítások terhére számolta el 271
142.2 Rendezési eljárás, ha a vámhiány miatti hiba (a vámhiány) készletbeszerzéshez kapcsolódott 274
a) Rendezési eljárás, ha az adózó nem könyvelte a kivetett vámot, vagy alacsonyabb értéken számolta el azt 274
b) Rendezési eljárás, ha az adózó a mérlegfordulónap előtti időszakhoz kapcsolódó vámot a mérlegfordulónap utáni időszakban és időszakra számolta el 276
c) Rendezési eljárás, ha a kivetett vámot az adózó a költségek vagy a ráfordítások terhére számolta el 277
15. Nyereségadóval kapcsolatban elkövetett hibák és hibahatások rendezése 279
151. A nyereségadó kiszámítása során elkövetett hibák rendezése 279
a) Rendezési eljárás, ha a nyereségadó helytelen kiszámítása következtében nyereségadó-többlet keletkezett 279
b) Rendezési eljárás, ha a nyereségadó helytelen kiszámítása következtében nyereségadó-hiány keletkezett 281
152. A nyereségadó változás hatására keletkező hibák és hibahatások rendezése 282
152.1 A központi műszaki fejlesztési hozzájárulás meghatározásában és elszámolásában jelentkező hiba és hibahatások rendezése 282
a) Rendezési eljárás, ha a központi műszaki fejlesztési hozzájárulás elszámolásában többlet jelentkezik 283
b) Rendezési eljárás, ha a központi műszaki fejlesztési hozzájárulás elszámolásában hiány jelentkezik 284
152.2 Az állami vagyon után fizetendő részesedésben jelentkező hiba rendezése 286
a) Rendezési eljárás, ha az állami vagyon utáni részesedés befizetésében többlet keletkezett 286
b) Rendezési eljárás, ha az állami vagyon utáni részesedés befizetésében hiány keletkezett 287
2. A támogatásokkal kapcsolatban elkövetett hibák és hibahatások rendezése 289
21. Az árkiegészítésekkel kapcsolatban elkövetett hibák és hibahatások rendezése 289
211. A fogyasztói árkiegészítéssel kapcsolatban elkövetett hibák és hibahatások rendezése 289
211.1 Rendezési eljárás, ha az adózó kevesebb fogyasztói árkiegészítést vett igénybe, mint amennyi a jogszabály szerint megillette volna 289
a) Rendezési eljárás, ha az adózó nem vette igénybe az értékesítéskor az őt megillető, árbevételbe beszámító fogyasztói árkiegészítést 290
b) Rendezési eljárás, ha az adózó az indokoltnál alacsonyabb összeggel vette igénybe az árbevételbe beszámító fogyasztói árkiegészítést 291
c) Rendezési eljárás, ha az adózó a mérlegfordulónap előtti időszakhoz kapcsolódó, árbevételbe beszámító fogyasztói árkiegészítést a mérlegfordulónap utáni időszakban és időszakra számolta el 292
211.2 Rendezési eljárás, ha az adózó nagyobb összegű fogyasztói árkiegészítést vett igénybe, mint amennyi a jogszabály szerint megillette volna 293
a) Rendezési eljárás, ha az adózó kétszer, vagy az indokoltnál nagyobb összeggel számolta el az értékesítéskor őt megillető, árbevételbe beszámító fogyasztói árkiegészítést 294
b) Rendezési eljárás, ha az adózó a mérlegfordulónap utáni időszakhoz kapcsolódó, árbevételbe beszámító fogyasztói árkiegészítést a mérlegfordulónap előtti időszak javára számolta el 296
212. Termelési árkiegészítéssel kapcsolatban elkövetett hibák és hibahatások rendezése 298
212.1 Az értékesítéshez kapcsolódó termelési árkiegészítés elszámolásában elkövetett hibák és hibahatások rendezése 298
a) Rendezési eljárás, ha az adózó nem vette igénybe a termelési árkiegészítést, vagy kevesebb termelési árkiegészítést vett igénybe, mint amennyi jogszabály szerint megillette volna 298
b) Rendezési eljárás, ha az adózó több termelési árkiegészítést vett igénybe, mint amennyi megillette volna 300
212.2 A beszerzéshez kapcsolódó termelési árkiegészítés elszámolásában elkövetett hibák és hibahatások rendezése 302
a) Rendezési eljárás, ha az adózó kevesebb - készlet beszerzéshez kapcsolódó - termelési árkiegészítést vett igénybe, mint ami a jogszabály szerint megillette volna 303
b) Rendezési eljárás, ha az adózó több - készlet beszerzéshez kapcsolódó - termelési árkiegészítést vett igénybe, mint amennyi a jogszabály szerint megillette volna 305
212.3 A felhasználáshoz kapcsolódó termelési árkiegészítés elszámolásában elkövetett hibák és hibahatások rendezése 307
a) Rendezési eljárás, ha az adózó nem vette igénybe, vagy kevesebb termelési árkiegészítést vett igénybe a felhasználáshoz kapcsolódóan, mint amennyi a jogszabály szerint megillette volna 308
b) Rendezési eljárás, ha az adózó több termelési árkiegészítést vett igénybe a felhasználáshoz kapcsolódóan, mint amennyi jogszabály szerint megillette volna 309
22. Egyéb támogatások elszámolásában jelentkező hibák és hibahatások rendezése 310
221. Az eredményt növelő támogatások elszámolásában jelentkező hibák és hibahatások rendezése 311
221.1 A költségvetésből kapott, eredményt növelő költségvetési támogatások elszámolásában jelentkező hibák és hibahatások rendezése 311
a) Rendezési eljárás, ha az adózó az eredményt növelő költségvetési támogatást az adózott eredmény javára számolta el 311
b) Rendezési eljárás, ha az adózó az eredményt növelő költségvetési támogatást a felhalmozott vagyon javára számolta el 313
221.2 Elkülönített alapokból vagy más szervezettől kapott eredményt növelő támogatásban elkövetett hiba és hibahatás rendezése 315
a) Rendezési eljárás, ha az adózó az eredményt növelő egyéb támogatást az adózott eredmény javára számolta el 315
b) Rendezési eljárás, ha az adózó az eredményt növelő egyéb támogatást a felhalmozott vagyon javára számolta el 316
222. Fejlesztési célból kapott végleges támogatás elszámolásában jelentkező hibák és hibahatások rendezése 318
222.1 Rendezési eljárás, ha az adózó a költségvetésből fejlesztési célra kapott végleges támogatást az adózás előtti eredmény javára számolta el 318
222.2 Rendezési eljárás, ha az adózó az elkülönített alapokból vagy más szervezettől fejlesztési célra kapott támogatást az adózás előtti eredmény javára számolta el 320
223. Elkülönített alapokból, más szervezettől visszafizetési kötelezettség mellett kapott kölcsön, illetve fejlesztési támogatás elszámolásában elkövetett hibák és hibahatások rendezése, ha a kölcsönt és a támogatást az adózó az adózás előtti eredmény javára számolta el 322
224. Visszafizetési kötelezettség nélkül átvett beruházások elszámolásában jelentkező hibák és hibahatások rendezése, ha az adózó nem könyvelte az átvételt 323
3. Az eszközök és a források értékelésében jelentkező hibák és hibahatások rendezése, ha azok nem elvonásokhoz és támogatásokhoz kapcsolódnak 326
31. Az eszközök értékelésében jelentkező hibák és hibahatások rendezése 326
311. A tartós eszközök (tárgyi eszközök) értékelésében elkövetett hibák és hibahatások rendezése 326
311.1 Rendezési eljárás, ha az adózó helytelenül állapította meg a saját vállalkozásban végzett beruházás teljesítményértékét 326
a) Rendezési eljárás, ha az adózó alacsonyabb értéken határozta meg a saját vállalkozásban végzett beruházás teljesítményértékét, mint kellett volna 327
a/1. Rendezési eljárás, ha a saját vállalkozásban végzett beruházás a hibafeltárás évének kezdetén beruházás formájában még megvolt 327
a/2. Rendezési eljárás, ha a saját vállalkozásban végzett beruházás a hibafeltárás évének kezdetén ingatlan, gép, berendezés formájában volt meg 329
a/3. Rendezési eljárás, ha a saját vállalkozásban végzett beruházás a hibafeltárás évének kezdetén már nem volt meg 333
b) Rendezési eljárás, ha az adózó magasabb értéken határozta meg a saját vállalkozásban végzett beruházás teljesítményértékét, mint kellett volna 335
b/1. Rendezési eljárás, ha a saját vállalkozásban végzett beruházás a hibafeltárás évének kezdetén beruházás formájában még megvolt 336
b/2. Rendezési eljárás, ha a saját vállalkozásban végzett beruházás a hibafeltárás évének kezdetén ingatlan, gép, berendezés formájában volt meg 338
a/3. Rendezési eljárás, ha a saját vállalkozásban végzett beruházás a hibafeltárás évének kezdetén már nem volt meg 342
311.2. Rendezési eljárás, ha az adózó állóeszközfenntartási költségként számolta el a beruházási ráfordításokat 344
a) Rendezési eljárás, ha az adózó állóeszközfenntartásként számolta el az idegenek által végzett beruházást 344
a/1. Rendezési eljárás, ha az állóeszköz fenntartásként elszámolt beruházás a hibafeltárás évének kezdetén még megvolt 345
a/2. Rendezési eljárás, ha az állóeszköz fenntartásként elszámolt beruházás a hibafeltárás évének kezdetén már nem volt meg 347
b) Rendezési eljárás, ha az adózó állóeszközfenntartásként számolta el a saját vállalkozásban végzett beruházást 349
b/1. Rendezési eljárás, ha az állóeszköz fenntartásként elszámolt beruházás a hibafeltárás évének kezdetén még megvolt 349
b/2. Rendezési eljárás, ha az állóeszközfenntartásként elszámolt beruházás a hibafeltárás évének kezdetén már nem volt meg 351
311.1 Rendezési eljárás, ha az adózó rosszul határozta meg és számolta el az értékcsökkenés összegét 354
a) Rendezési eljárás, ha az adózó az indokoltnál alacsonyabb összegben határozta meg elszámolta el az értékcsökkenést és így az értékcsökkenési leírási költséget 354
b) Rendezési eljárás, ha az adózó az indokoltnál magasabb összegben határozta meg és számolta el az értékcsökkenést és így az értékcsökkenési leírási költséget 356
312. A készletek értékelésében elkövetett hibák és hibahatások rendezése 357
312.1 Rendezési eljárás, ha az adózó készletre vett olyan eszközöket, amelyek nem képezték a saját tulajdonát 357
a) Rendezési eljárás, ha a készletre vett, nem saját tulajdonú eszköz a hibafeltárás évének kezdetén még megvolt 358
b) Rendezési eljárás, ha a készletre vett nem saját tulajdonú eszköz a hibafeltárás évének kezdetén már nem volt meg 359
312.2 Rendezési eljárás, ha az adózó nem vett készletre olyan leltár szerinti vásárolt készletet, amely a saját tulajdonát képezte 361
a) Rendezési eljárás, ha a készletre nem vett vásárolt eszköz a hibafeltárás évének kezdetén még megvolt 361
b) Rendezési eljárás, ha a készletre nem vett vásárolt eszköz a hibafeltárás évének kezdetén már nem volt meg 362
312.3 Rendezési eljárás, ha az adózó fogyóeszközként kezelte a betétdíjas göngyöleget és ennek megfelelően állapította meg az értékét 364
a) Rendezési eljárás, ha a fogyóeszközként kezelt betétdíjas göngyöleg a hibafeltárás évének kezdetén még megvolt 364
b) Rendezési eljárás, ha a fogyóeszközként kezelt betétdíjas göngyöleg a hibafeltárás évének kezdetén már nem volt meg 366
312.4 Rendezési eljárás, ha az adózó helytelenül állapította meg a saját termelésű készlet közvetlen önköltségét 367
a) Rendezési eljárás, ha az adózó közvetett költségként számolta el a közvetlen önköltség részét képező költségelemet és azzal az időszak ráfordításait terhelte meg 367
a/1. Rendezési eljárás, ha a saját termelésű készlet a hibafeltárás évének kezdetén még megvolt 367
a/2. Rendezési eljárás, ha a saját termelésű készlet a hibafeltárás évének kezdetén már nem volt meg 369
b) Rendezési eljárás, ha az adózó a közvetlen önköltség részeként számolt el egy olyan költségelemet, amelyet az időszak ráfordításainak terhére kellett volna elszámolnia 370
b/1. Rendezési eljárás, ha a saját termelésű készlet a hibafeltárás évének kezdetén még megvolt 370
b/2. Rendezési eljárás, ha a saját termelésű készlet a hibafeltárás évének kezdetén már nem volt meg 372
c) Rendezési eljárás, ha az adózó a saját termelésű készletre jutó készletérték-különbözetet az időszak ráfordításainak terhére, illetve javára számolta el 374
c/1. Rendezési eljárás, ha az adózó készletértéket növelő készletérték-különbözetet az időszak ráfordításainak terhére számolta el 374
c/11. Rendezési eljárás, ha a saját termelésű készlet a hibafeltárás évének kezdetén még megvolt 374
c/12. Rendezési eljárás, ha a saját termelésű készlet a hibafeltárás évének kezdetén már nem volt meg 375
c/2. Rendezési eljárás, ha az adózó a készletértéket csökkentő készletérték-különbözetet az időszakot terhelő költségek javára számolta el 376
c/21. Rendezési eljárás, ha a saját termelésű készlet a hibafeltárás évének kezdetén még megvolt 376
c/22. Rendezési eljárás, ha a saját termelésű készlet a hibafeltárás évének kezdetén már nem volt meg 378
313. Az eszközök értékelésében elkövetett egyéb hibák és hibahatások árrendezése 378
32. források értékelésében jelentkező hibák és hibahatások rendezése 380
321. Rendezési eljárás, ha az adózó az adózott eredményt terhelő prémiumokat a költségek terhére számolta el 380
322. Rendezési eljárás, ha az adózó az egyéb fejlesztési célú kifizetések összegét az adózás előtti eredmény terhére számolta el 382
323. Rendezési eljárás, ha az adózó az adózás előtti eredményt terhelő tételeket az adózott eredmény terhére számolta el 383
324. Rendezési eljárás, ha az adózó az adózás előtti eredményt növelő tételeket az adózott eredmény javára számolta el 385
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Az ellenőrzés megállapításainak könyvviteli rendezése

Szép állapotú példány.

Állapot:
2.640 ,-Ft
13 pont kapható
Kosárba