1.062.395

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Az elemi népoktatás enciklopédiája I-III.

I.: A-H/II.: I-Ö/III.: P-Zs

Szerkesztő
Budapest
Kiadó: Franklin-Társulat Magyar Irod. Intézet és Könyvnyomda
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Aranyozott gerincű kiadói vászonkötés
Oldalszám: 1.447 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 27 cm x 19 cm
ISBN:
Megjegyzés: Fekete-fehér fotókkal, 8 színes, egész oldalas képtáblával és egy kihajtható térképmelléklettel illusztrált. Az I. kötet kiadási éve: 1911, a II. kötet kiadási éve: 1912. Nyomtatta a Franklin-Társulat nyomdája.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

I. kötet
Az Elemi Népoktatás Enciklopediájában igyekeztünk összefoglalni mindazt a pedagogiai és iskolaigazgatási ismeretet, melyre egy modern magyar néptanítónak szüksége van.
Hogy egy ilyen... Tovább

Előszó

I. kötet
Az Elemi Népoktatás Enciklopediájában igyekeztünk összefoglalni mindazt a pedagogiai és iskolaigazgatási ismeretet, melyre egy modern magyar néptanítónak szüksége van.
Hogy egy ilyen enciklopediára Magyarországon még nagyobb szükség van, mint más, kulturális tekintetben a mienknél fejlettebb országokban, ebben a tanügynek minden munkása már régóta tökéletesen egyetért. A magyar pedagogiai irodalom, bár néhány igen jeles munkával dicsekedhetünk, ma még felette szegényes. Pedagogusainknak tudása ennélfogva szükségképpen külföldi, jobbára német forrásból ered; úgyszólván a legelemibb kézikönyvekkel sem rendelkezünk; még a pedagogia magyarországi története sincs megírva, s a pedagogia vezéralakjairól, a klasszikusokról alig van néhány monografiánk. A pedagogia tanulása (az iskolai mértéken túl) rendkívül nehéz még annak is, aki nagy városban, nagy közkönyvtárak közelében lakik, ha idegen nyelvekben nem járatos. Az ország harmincezer tanítója közül azonban legalább 95 % olyan helyeken működik, ahol számbavehető közkönyvtár nincsen; még a nagy városokban is, ha van is könyvtár, a pedagogiai gyűjtemény alig érdemel figyelmet, talán Budapestet és Kolozsvárt kivéve. A tanítónak tehát, bár mindenki megköveteli tőle, hogy haladjon a korral és a pedagogia terén teljesen modern ember legyen, egyáltalán nincs semmi módja az önképzésre. Egyedül a pedagogiai szaklapok útján gyarapíthatja tudását, a dolog természeténél fogva rendszer nélkül. Ha a lexikon a művelt embereknek elvitázhatatlanul közszükséglete, még inkább közszükséglet egy lexikális formában szerkesztett pedagogiai enciklopédia a modern és rendszeres tudásnak forrásaitól elzárt, gyakran az önművelődésnek minden eszközét nélkülöző néptanitók számára.
II. kötet
Az Elemi Népoktatás Enciklopédiájának második kötetét adjuk immár át a nyilvánosságnak és reméljük, hogy a harmadik, befejező kötetet is még ez évben útnak bocsájthatjuk.
E második kötetnek írásában és szerkesztésében természetszerűleg ugyanazok az elvek vezéreltek bennünket, amelyeket az első kötet írásakor és szerkesztésekor szem előtt tartottunk. Ennélfogva a kritikának azon tanácsait, melyek további ismeretkörök feldolgozására vonatkoznak, sajnálatunkra nem fogadhattuk meg; lehetetlenség pld. az ó-kori pedagógusokra kiterjeszkedni a II: kötetben, ha az I. kötetben mellőztük őket. E kérdésben elfoglalt álláspontunkat az I. kötet előszavában kifejtettük és megokoltuk; munkánknak esetleges újabb kiadása alkalmával azonban mégis újabb megfontolás tárgyává fogjuk tenni azt a kérdést, hogy amidőn a jelen viszonyoknak és a közelebbi múltnak tárgyalása oly óriási teret kíván, kiterjeszkedhetünk-e a pedagógia ó- és középkori történetére is? A munkánkkal szemben különben általában igen jóindulatú és végeredményében kivétel nélkül igen elismerő kritikának e munka kisebb hiányaira és hibáira vonatkozó megjegyzéseit a legnagyobb figyelemmel vizsgáltuk meg, ez irányban ami lehetséges volt, mindazt már a második kötet szerkesztésénél megtettük és a kritika megjegyzéseit munkánk esetleges újabb kiadása alkalmával az első kötet reviziójánál is figyelembe fogjuk venni. Nem mulaszthatjuk el, hogy azért a szíves fáradságért, melyet egyes részletkérdéseknek megvilágítása munkánk kritikusaitól megkívánt, őszinte köszönetünket ki ne nyilvánítsuk.
III. kötet
Az Elemi Népoktatás Enciklopediájának immár befejező kötetét bocsátjuk az olvasó kezébe, azzal a jóleső érzéssel, hogy törekvéseink, melyeket e nagy mű megindításakor magunk elé tűztünk, a magyar tanítóság körében teljes megértésre és méltánylásra találtak. Jól esett tapasztalnunk a szinte türelmetlen várakozást, amelyet a tanítóságnak elég széles rétege az első két kötet után munkánk befejezése iránt tanusított.
Abban, hogy a pedagógiai enciklopédiánkban kizárólag a népiskola anyagát dolgoztuk fel, úttörők voltunk nemcsak a hazai, de egyáltalán az egész pedagógiai irodalomban. Sokkal fejlettebb kulturával és sokkal több jeles pedagógiai íróval dicsekvő nemzeteknél sem kisérelte meg ezt a feladatot senki. A pedagógia tudományának és irodalmának csupán a népiskola szükségleteit szem előtt tartó különválasztása és lexikon-formában való feldolgozása tehát már azért is igen nehéz feladat volt reánk nézve, mert erre példákat a külföldi irodalomban sem találtunk. Vissza

Tartalom

Egészségügy
Ideges gyermekek
Iskolai egészségügyi felügyelet
Iskolai építkezés
Iskolaorvos
Járványok
Kút az iskola udvarán
Orvos az óvodában
Felszerelés
Iskola-épület
Iskolai botanikus kertek
Iskolai bútorok
Iskola-pad
Kút az iskola udvarán
Nemzeti címer és zászló
Népiskolai ifjúsági könyvtárak
Népiskolák felszerelése
Gyógypedagógia
Ideges gyermekek
Ideges gyermekek iskolája
Izraelita siketnémák országos intézete
Keller Hellén
Kisegítő iskolák
Klein János Vilmos
Mihályik Izidor
Nagyothallás
Hazai pedagógia története
Indali Péter
Jászberényi Pál
Karacs Teréz
Kazinczy Ferenc
Kisdedóvásunk történeti fejlődése
Kiss Áron
Kovács Albert
Lorántffy Zsuzsanna
Losontzi István
Magyar népoktatás történeti fejlődése
Maróthy György
Mayer Miksa
Menyey József
Molnár Aladár
Nagy László
Ney Ferenc
Oláh Miklós
Hazai tanügyi viszonyok
Ifjúsági daloskörök
Ifjúsági egyesületek
Ifjúsági könyvtárak
Igazgató tanító
Ingyenes elemi népoktatás
Ingyen tankönyvek
Iparosinas-iskola
Iskolai fegyelem
Iskolai ünnepélyek
Iskolaszék
Iskolatestvérek
Ismétlő iskola
Javító nevelés
Julián-egyesület
Kereskedő tanulók iskolája
Kéttanítás állami iskola
Kisegítő iskola
Kisdedóvó intézeteink
Magyarország népoktatása 1910-ben
Önálló gazdasáig ismétlő iskola
Iskolai közigazgatás
Ideiglenes nyugdíjazás
Igazgató az állami elemi iskolában
Iskolaépítés
Iskolai költségvetés
Iskolai számadások
Iskolai szünetnapok
Iskolai vagyonkezelés megvizsgálása
Iskola jellege
Iskolalátogatás
Iskolalátogatók
Iskolamulasztás
Iskolaszolga
Iskola telke
Ismétlő iskola
Istentisztelet
Izraelita felekezeti iskolaadó
Járandóságok
Jogügyletek kötése
Katholikus iskolai adó
Katholikus iskolaszék
Katholikus iskolák
Katholikus iskolák felügyelete
Katholikus tanítók fegyelmi ügyei
Katholikus tanítók minősítése és alkalmazása
Katholikus tanítók választása
Katonai ügyek
Kántor
Kántori vizsga
Kényszernyugdijazás
Közigazgatási biróság
Köigazgatási bizottság
Községek iskolaállítási kötelezettsége
Községi iskolaadó
Községi iskola igazgatója
Községi iskolai tanító választása
Községi iskolaszék
Községi iskola tankönyvei és tanszerei
Községi iskolák állami feügyelete
Községi tanító szabadságolása
Községi törzsvagyon
Lakás és lakásbér
Leltár
Magyarország népoktatása 1910-ben
Magyar tanítók turista egyesülete
Magyarul nem tudó tanítók
Népnevelési bizottságok
Nyugdíjügyek
Önálló gazdasági ismétlőiskola
Ötödik és hatodik osztálya
Kisdedóvás
Kisdedóvás
Kisdedóvásunk történeti fejlődése
Kisdedóvó intézeteink
Kisdedóvónőképző intézetek
Kisdedóvónők fizetése
Községi menedékház
Községi ovodai pótadó
Menedékházi vezetőnők
Menedékházvezetőnők fegyelmi ügyei
Nyári gyermekmenedékház
Nyári gyermekmenedékház vezetőjének képesítése
Országos kisdedóvó-egyesület
Orvos az óvodában
Óvásdíjak kezelése
Óvoda-alapítás
Óvoda felszerelése
Óvoda felügyelő bizottsága
Óvodafenntartók
Óvoda gyermek-ünnepe
Óvodai alapvagyon
Óvodai építkezések
Óvoda igazgatója
Óvodai gyakorlat
Óvoda költségvetése
Óvoda-látogatás
Óvoda munkaideje
Óvodák állami segélye
Óvodák helyisége és épülete
Óvodavezető óvónő
Óvókötelesek himlőoltása
Óvókötelesek kizárása
Óvókötelesek óvodalátogatása
Óvókötelesek összeírása
Óvónők adómentessége
Óvónők alkalmazása
Óvónő állásának elfoglalása
Óvónők áthelyezése
Óvónők év-ötödös pótléka
Óvónők fegyelmi ügyei
Óvónők férjhezmenetele
Óvónők helyettesítése
Óvónők képesítése
Óvónők kora
Óvónők mellékfoglalkozása
Óvónők nyugdíja
Óvónők szabadsága
Óvónők vasúti kedvezménye
Kulturpolitikusok és irók
Kacskovics Mihály dr.
Kovács Albert
Molnár Aladár
Molnár viktor
Morlin Emil dr.
Náray-Szabó Sándor dr.
Neményi Imre dr.
Külföldi iskolaügy
Iskola mint város
Japán népoktatásügye
Katonás nevelés a külföldi iskolákban
Kína népoktatásügye
Koppenhága népoktatásügye
Landerziehungsheim
Ligue internationale pour l'éducation rationelle de l'enfance
London népoktatásügye
Luxemburg népoktatásügye
Mannheimi osztályrendszer
Mohamedán népoktatás
Montenegró népoktatásügye
Munkaiskola
Németország népoktatásügye
Norvégia népoktatásügye
Olaszország népoktatásügye
Oroszország népoktatásügye
Ostmarkenzulage
Logika
Inductio és deductio
Logika
Módszer
Neveléstan
Játék
Játékesték
Jellemnevelés
Katonai nevelés
Kedvenc tanuló
Kép az iskolában
Kicsinyesség
Kirándulások
Kisdedóvás
Körömrágás
Madarak és fák napja
Modor és modorosság
Nemzeti nevelés
Nevelés
Pedagógusok
Ibsen mint nevelő
Iskelsamer Bálint
Indali Péter
Jacotot
Jahn Frigyes
Jászberényi Pál
Kant pedagogiája
Karacs Teréz
Kazinczy
Kármán Mór
Key
Kiss Áron
Kovács János
Lesnyánszky
Locke
Lorántffy Zs.
Losontzi István
Lubrich Ágost
Luther M.
Maróthy György
Mayer Miksa
Menyey József
Montaigne
Nagy László
Ney Ferenc
Niemeyer
Psychologia
Képzet
Kisérleti lélektan
Szociális pedagógia
Iskolai takarékpénztárak
Javító nevelés
Kenyérkereső gyermekek
Kis anyák iskolája
Olvasószobák
Tanítástan
Írás és olvasás
Iskolai helyesírás
Jelképes számolás-tanítás
Kézimunka
Kézügyességi oktatás
Kisérleti pedagógia
Koncentráció
Költemények az iskolában
Lakóhelyi ismeretek
Magolás
Magyar nyelv a nem magyar tannyelvű iskolákban
Magyar nyelvtanítás
Mértan
Módszer
Művelődéstörténeti fokozatok
Nem magyar tanítási nyelvű iskolák tanterve
Nyelvtanítás
Olvasás
Olvasmányok tárgyalása
Olvasmányok tárgyalása
Olvasókönyv
Órabeosztás
Órarend
Osztatlan népiskola
Osztálybeosztás
Osztálytanító
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem