1.067.317

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Az elektrográfia jelensége és jelentősége

Törekvések és irányok a 80-as évek középétől napjainkig

Szerző
Szerkesztő
Lektor
Kaposvár
Kiadó: Berzsenyi Dániel Irodalmi és Művészeti Társaság
Kiadás helye: Kaposvár
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 41 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 28 cm x 23 cm
ISBN: 978-963-8440-24-2
Megjegyzés: Színes és fekete-fehér fotókkal, illusztrációkkal.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Már a címadásból is következik a különböző nézőpontok előzetes körvonalazásának igénye. A jelenséggel utalunk azoknak a fenomenális jellemzőknek feltárására, ami egy új műfaj életképességét,... Tovább

Előszó

Már a címadásból is következik a különböző nézőpontok előzetes körvonalazásának igénye. A jelenséggel utalunk azoknak a fenomenális jellemzőknek feltárására, ami egy új műfaj életképességét, lehetőségterét befolyásolja. S ugyanehhez kötődik a jelentőség megfogalmazása, hogy miként válhatott underground státuszból lassan befogadott műfajjá az elektrográfia. A 80-as évek derekától napjainkig húzódó korszak pedig a honi kultúra változását is érzékeltetheti, ami testet ölt a művészetfogalom differenciálódásától a sajátos művészetfilozófiái-esztétikái igények kibontakozásán, alkotástipológiai és intézményesülési problémákon át egészen az önmagát érvényesítő alkotásig.
Nem a mindent számba vevő és lajstromozó logikát követjük, hanem jellegzetes csomópontokat megvilágítva egy folyamatot kívánunk érzékeltetni. Ami természetesen kötődik a művészettörténeti fogalomhasználat jellegzetes eredőihez, majd a művészet sajátos komplex eseményéhez, az egyes manífesztatív rendezvényekhez. Végül néhány alkotói habitus áttekintéséhez kötjük rekonstrukciónkat, amivel a változás dinamikáját kívánjuk érzékeltetni.
I. A fogalomhasználat előzetes kontextualizációja
1. Művészettörténeti aspektusok
A művészetfogalom 80-as években jellemző módon differenciálódó közegében helyezzük el elsőként az elektrográfiát, majd a sajátos műfaji státuszát jellemezzük. A művészetfogalom változásait követve az alapprobléma a következőképpen összegezhető: milyen kölcsönhatások vannak az elméleti diskurzusok és a hozzájuk kapcsolódó pragmatikus vállalkozások beszédmódjai között? A művészettörténeti perspektíva textusai miképpen implikálták azokat a sokféle módon megfogalmazódó művészetfogalmi intenciókat, amelyek a hetvenes évektől fogva jelen voltak a művészeti élet horizontján? Az egyes szövegvilágok segítségével nemcsak a vizuális művészetek perspektivikus igazságigényének differenciálódására, hanem közvetett hozzájárulásként a nyitott kulturális szituáció megteremtésének újabb mozzanataira is ráirányíthatjuk a figyelmet. Mert mint már máshol láthattuk, a vizuális szimbolikák által közvetített világértelmezések, s különösen a modernizmus irányaiból indulók - mint az látható volt a hatvanas évek jellemzése kapcsán is -, sokkal inkább távol tudtak maradni a közvetlen valóságtól, legalábbis a jelentés-összefüggések elsődleges szintjén.
Az elméleti kontextualizáció jelzi az első etapot. Kiindulópontként Németh Lajos Törvény és kétely című összefoglaló munkáját választjuk, amely szerint a művészettörténet elméleti és gyakorlati kérdéseinek gyújtópontját századunk második felének modernista történései alkotják. A felismerés evidenciaélménye ismerős: a hagyományos művészeti gondolkodás egyre távolabbra kerül az avantgárd és a modern művészet produktumainak értelmezésétől. Biztosnak, szilárdnak hitt kategóriák, mint például a stílus, a művészetakarás stb. felmondták a szolgálatot, vagy legalábbis igen korlátozottá vált használatuk, míg más társ- és segédtudományok viharos gyorsasággal reagáltak a hasonló tempóban jelentkező irányzatok kérdéseire.
Ehhez társul a két művészetfilozófiai probléma eredője: a műalkotás és a művészet autonómiája, önmagára reflektáló jelentése (Erdély Miklós), ami a modernizmus különböző periódusának stílustörekvésekként való értelmezhetőségét zárójelbe tette, s előtérbe helyezte a képi autenticitást. A két módszertani megközelítés - a fenomenológiai deskripció és az azt mintegy kiteljesítő hermeneutikai rekonstrukció-egymást feltételező és kiegészítő komplementaritása (Raphael, Boehm) kiegészítette a művészettörténet-tudomány által vázolt problémakört. Együttesen érzékeltetik azt, hogy mind a képi autenticitás, mind a tradíciókra való visszaemlékezés, illetve azok újraalkotása értelmezhetővé válhat előttünk. Vissza

Tartalom

Bevezetés 5 oldal
I. A fogalomhasználat előzetes kontextualizációja 5 oldal
1. Művészettörténeti aspektusok 5 oldal
2. Funkciók és értékek 6 oldal
3. Jelentésorientációk 8 oldal
II. Az elektrográfia eredői felé 9 oldal
1. A fénymásolás fenomenológiájáról 9 oldal
2. Technika és teória 10 oldal
III. Az elektrográfia tematizációs motívumairól 11 oldal
1. A fénymásolás 11 oldal
2. A küldés művészete (fax poétika) 12 oldal
IV. Alkotói habitusok 14 oldal
1.1. Fotografikus elektrográfia (Máté Gyula) 14 oldal
1.2. Fotografikus elektrográfia (Herendi Péter) 15 oldal
2. Pikturális elektrográfia (Halbauer Ede) 15 oldal
3.1. Poétikai elektrográfia (Szombathy Bálint) 16 oldal
3.2. Poétikai elektrográfia (fenyvesi Tóth Árpád) 17 oldal
4.1. Kutatói elektrográfia (Bátai Sándor) 19 oldal
4.2. Kutatói elektrográfia (Wrobel Péter) 20 oldal
5.1. Grafikai elektrográfia (HAász Ágnes) 20 oldal
5.2. Grafikai elektrográfia (Sándor Edit) 23 oldal
6.1. Elektra elektrográfia (Kováts Borbála) 24 oldal
6.2. Elektra eleketrográfia (Nagy Gábor György) 25 oldal
V. Mégegyszer az elektrográfia jelentőségéről (is) 25 oldal
A szerző publikációi a témakörből 26 oldal
Felhasznált és tájékoztató irodalom 27 oldal
Képjegyzék 29 oldal
Képmelléklet 31-41 oldal

Bohár András

Bohár András műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Bohár András könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem