Fülszöveg
1945-ben születtem, Rotthalmünsterben. Gyermekkoromban Zala megyében laktam. Az Eötvös Loránd Tudományegyetemen kaptam diplomát.
Első verseskönyvemet 1974-ben adta ki a Magvető Kiadó Tetovált szavak címmel. Második verseskönyvem 1986-ban jelent meg a Szépirodalmi Kiadónál, Szerelem-madár a címe. Harmadik verseskönyvem az Extázis alkonyatban 1988-ban jelent meg magánkiadásban.
Verseim megjelentek újságokban és folyóiratokban. Írtam több lírai egyfelvonásost és néhány önéletrajzi kisregényt is. Negyedik verseskötetembe régi és új verseimet, valamint néhány lírai egyfelvonásost válogattam.
Benyó Judit negyedik verseskötete, a Tetovált szavak, a Szerelem-madár és az Extázis alkonyatban után eddigi lírája folytatásának és továbbfejlesztésének mutatkozik egyszerre.
A folytonosság a világ és kivált az erotikum érzékletes, üde ábrázolásában jelenik meg elsősorban, az újdonság, a filozófiai gondolkodás elmélyülésében, az alapvető, nagy emberi gondolatok elsajátításának igényében.
A...
Tovább
Fülszöveg
1945-ben születtem, Rotthalmünsterben. Gyermekkoromban Zala megyében laktam. Az Eötvös Loránd Tudományegyetemen kaptam diplomát.
Első verseskönyvemet 1974-ben adta ki a Magvető Kiadó Tetovált szavak címmel. Második verseskönyvem 1986-ban jelent meg a Szépirodalmi Kiadónál, Szerelem-madár a címe. Harmadik verseskönyvem az Extázis alkonyatban 1988-ban jelent meg magánkiadásban.
Verseim megjelentek újságokban és folyóiratokban. Írtam több lírai egyfelvonásost és néhány önéletrajzi kisregényt is. Negyedik verseskötetembe régi és új verseimet, valamint néhány lírai egyfelvonásost válogattam.
Benyó Judit negyedik verseskötete, a Tetovált szavak, a Szerelem-madár és az Extázis alkonyatban után eddigi lírája folytatásának és továbbfejlesztésének mutatkozik egyszerre.
A folytonosság a világ és kivált az erotikum érzékletes, üde ábrázolásában jelenik meg elsősorban, az újdonság, a filozófiai gondolkodás elmélyülésében, az alapvető, nagy emberi gondolatok elsajátításának igényében.
A korábbi versek dalszerűsége és bukolikája után az újabbak inkább gondolati reflexiókkal telítődnek, a költőnő átfogó filozófiai kérdésekkel néz bennük szembe.
Ez az átalakulás a versek szerkesztésére is hat, kissé prózaiabbak és fogalmazásukban pontosabbak lettek, gyakran megnő a terjedelmük: Gyertyák a karneválon.
A szituáció festése az enteriőrtől a nagyobb távlatú tabló felé halad. Szabadverseiben mindig érzünk valami megfogható ritmusemlékeket, képei trópusian buják, fölfokozottak, versmotívumaiban olykor eksztatikus lendület lüktet.
A 60-as évek közepén az ELTE Bölcsészettudományi Karán induló nemzedék tagja volt Benyó Judit. A Kilencek nevű költőcsoport egy időben be akarta vonni körükbe, ez véletlenszerű okok miatt elmarat, magányosabb írósors jutott neki kortársainál.
Mindazonáltal negyedik verseskönyvében olyan eredeti hangot hallat, amelyet - főleg a természeti és az erotikus motivika dolgában - egyik nemezdéktársa sem üt meg az ő modorában és színvonalán.
Vissza