Fülszöveg
Az éjféli látogató nem krimi, ám mégsem ajánlatos lefekvés előtt kézbe venni, mert ugyancsak nyugtalanító olvasmány Szerzó'jét, aki számára a vers nem a belterjes kánonhoz igazodást, hanem a létezés természetes közegét jelenti, éppúgy nem vezetik félre a látszatok, mint a legjobb detektívet. Az éjfél nem csak a bűnügyi könyvekben, de a költészetben is kitüntetett időpontnak számít. Amíg ugyanis a késő éjszaka az eltitkolt tettek ideje, addig az éjfél az álmok órája a poézisben. A szerző azonban nem lenne költő, legfeljebb megállapodott kispolgár, ha vágyai beteljesülnének. Gáspár László víziói „megkrepált" álmok, melyek oly számosak, mint Arsene Lupin nevezetes tolvajlásai. A szerző két lábbal áll a földön: a hatvanas évei felé baktató, a világot a detektívregények díszletének is beillő, városszéli lakótelep emeleti lakásából szemlélő - és ostorozó - költő témáit nem holmi nyelvi absztrakciók, hanem a mai magyar valóság szolgáltatja annak minden ellentmondásával, kegyetlenségével,...
Tovább
Fülszöveg
Az éjféli látogató nem krimi, ám mégsem ajánlatos lefekvés előtt kézbe venni, mert ugyancsak nyugtalanító olvasmány Szerzó'jét, aki számára a vers nem a belterjes kánonhoz igazodást, hanem a létezés természetes közegét jelenti, éppúgy nem vezetik félre a látszatok, mint a legjobb detektívet. Az éjfél nem csak a bűnügyi könyvekben, de a költészetben is kitüntetett időpontnak számít. Amíg ugyanis a késő éjszaka az eltitkolt tettek ideje, addig az éjfél az álmok órája a poézisben. A szerző azonban nem lenne költő, legfeljebb megállapodott kispolgár, ha vágyai beteljesülnének. Gáspár László víziói „megkrepált" álmok, melyek oly számosak, mint Arsene Lupin nevezetes tolvajlásai. A szerző két lábbal áll a földön: a hatvanas évei felé baktató, a világot a detektívregények díszletének is beillő, városszéli lakótelep emeleti lakásából szemlélő - és ostorozó - költő témáit nem holmi nyelvi absztrakciók, hanem a mai magyar valóság szolgáltatja annak minden ellentmondásával, kegyetlenségével, képmutatásával és igazságtalanságával együtt. Nyersnek tűnő szóhasználata, melyet a mondanivaló, a versek üzenetének - olykor egyenesen drámai - mélysége, átélt volta hitelesít, ehhez igazodik.
Gáspár László nem csak a rendszerváltást követő osztogatásból maradt ki, de - talán keresetlen őszintesége, szabadszájú tiszteletlensége miatt -mindeddig lényegében kirekesztődött az irodalom nyilvánosságából is; fölfedezése a Fejér Megyei Hírlapnak és A Szabadművelődés Házának köszönhető.
Ahogy egy igazi krimi nem írható le a kellemesség fogalmával, úgy Az éjféli látogató verseire sem holmi lágy, merengő líraiság, sokkal inkább az érdesség, a keserű dac a jellemző. A meg nem alkuvás, a bele nem törődés abba, hogy megint a kisember a vesztes.
B. Kiss László
Vissza