Fülszöveg
Mióta beszélhetünk az egzotikus vonzásáról? Hogyan függ össze az egzotikum tapasztalatának és fogalmának kialakulása az utazások történetével? Milyen képi, tárgyi és narratív formákban fejeződik ki az egzotikum? Vannak-e speciális tárgyi, képi és textuális egzotikumformák, illetve stílusok? Leírható-e, értelmezhető-e az egzotikus tapasztalat? Hol húzódnak a személyes, a saját társadalom és a más világok egzotikumai közötti határok? Hogyan jön létre az egzotikum érzése ?
Mi a kapcsolat az etnográfiai tudás és az etnográfiai tudományos kompetencia kialakulása, valamint az utazások összetett, sokféle hagyománya között? A tudományos és a laikus egzotikumképzetek milyen történeti formáit különböztethetjük meg?
Mikor jelent meg és hogyan vált az egzotikum az utazás/turizmus alapvető motivációjává? Mi a szerepe az irodalomnak és a sajtónak a turizmus egzotikumának létrejöttében, alakulásában? Hogyan jönnek létre a médiatársadalom különféle virtuális tereiben az egzotikum szigetei?...
Tovább
Fülszöveg
Mióta beszélhetünk az egzotikus vonzásáról? Hogyan függ össze az egzotikum tapasztalatának és fogalmának kialakulása az utazások történetével? Milyen képi, tárgyi és narratív formákban fejeződik ki az egzotikum? Vannak-e speciális tárgyi, képi és textuális egzotikumformák, illetve stílusok? Leírható-e, értelmezhető-e az egzotikus tapasztalat? Hol húzódnak a személyes, a saját társadalom és a más világok egzotikumai közötti határok? Hogyan jön létre az egzotikum érzése ?
Mi a kapcsolat az etnográfiai tudás és az etnográfiai tudományos kompetencia kialakulása, valamint az utazások összetett, sokféle hagyománya között? A tudományos és a laikus egzotikumképzetek milyen történeti formáit különböztethetjük meg?
Mikor jelent meg és hogyan vált az egzotikum az utazás/turizmus alapvető motivációjává? Mi a szerepe az irodalomnak és a sajtónak a turizmus egzotikumának létrejöttében, alakulásában? Hogyan jönnek létre a médiatársadalom különféle virtuális tereiben az egzotikum szigetei? Hogyan befolyásolta a nemzeti történeti kánon és a nemzeti tájtudat a kialakuló turizmust? Milyen egzotikum vonzza napjaink utazóit, és milyen rendszerek működtetik ezt?
Hogyan írhatók le e folyamatok mozgatórugói, azon „ügynökségek", amelyek valóságos „egzotikumkultúrákat" éltetnek? Mi számít „egzotikumnak" e rendszerek szereplői számára, és mit állítanak ezzel szembe mint „hétköznapit", „sajátot", „civilizáltat"? Mi a szerepe a világ megismerésében az egzotikumnak?
Hogyan jelenik meg az egzotikusra távolról emlékeztető', mégis egyre inkább hétköznapivá váló kulturális sokszínűség közvetlen környezetünkben? Mi a migráció szerepe az egzotikus és nem egzotikus hétköznapi felismerésében? Milyen módon válhatnak a fogyasztás, a művészi önkifejezés vagy a vallás egzotikus formái társadalmunk mindennapi jelenségeivé?
Mi lehet a nyilvánvaló(nak tűnő) egzotikuson túl? Van-e értelme a közeli egzotikumáról beszélni, s ha igen, ennek milyen összefüggései vannak a távoliságból fakadó egzotikummal?
Vissza