1.066.795

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Az egységes magyar gyorsírás tankönyve I.

Fogalmazási gyorsírás/A gimnázium és leánygimnázium, valamint a középfokú iskolák számára

Szerző
Budapest
Kiadó: Szent István Társulat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Könyvkötői kötés
Oldalszám: 88 oldal
Sorozatcím: A Szent István-Társulat gyorsírási tankönyvei
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 22 cm x 15 cm
ISBN:
Megjegyzés: Második, javított kiadás. Winkelmann László okl. szép- és gyorsírástanító kezeírása. Stephaneum nyomda nyomása, Budapest.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Az egységes magyar gyorsírásnak a középiskolákban kötelező rendes tárgygyá való tétele és az egységes magyar gyorsírás alapokmányának 1932. július hó 12-én kelt kiegészítései és módosításai... Tovább

Előszó

Az egységes magyar gyorsírásnak a középiskolákban kötelező rendes tárgygyá való tétele és az egységes magyar gyorsírás alapokmányának 1932. július hó 12-én kelt kiegészítései és módosításai következtében új gyorsírási tankönyv kiadása vált szükségessé. Amikor a Szent István-Társulat megtisztelő kérésére ennek az új gyorsírási tankönyvnek megírására vállalkoztam, szemem előtt az egységes magyar gyorsírásnak egy olyan, kimondottan tankönyvszerű feldolgozása lebegett, amelynek segítségével nemcsak a gyorsíráselméleti képzettséggel rendelkező egyének sajátíthatják el játszi könnyedséggel ezt a kiváló gyorsírási rendszert, hanem lehetővé teszi, hogy a kötelező tanítás keretében az esetleges betegségek miatt mutatkozó hiányokat még az elégséges előmeneteld tanulók is minden különösebb nehézség nélkül maguktól is pótolhassák. Ez a magyarázata annak, hogy könyvem az anyag beosztása és feldolgozása tekintetében lényegesen különbözik az egységes magyar gyorsírás eddig megjelent tankönyveitől.
Az anyagot úgy osztottam be, hogy minden egyes leckére két órát, egy ú. n. elméleti és egy gyakorlati órát számítva is bőven maradjon idő az összefoglaló ismétlésekre és a tantervben előírt követelmények eléréséhez szükséges kellő gyakorlásra. A házi feladatok rendszeresítése és az eddigi sablónos, egyszerűen csak mechanizáló eljárástól eltérő módszeres feldolgozása a tanulók otthoni munkájának tudatosabbá és eredményesebbé tételét célozza.
Az olvasási gyakorlatok anyagának összeállításánál két szempont vezetett. Egyrészt Wagner József dr. egyetemi lektor felfogásához híven «az összefüggéstelen mondatok tarka halmaza helyett» az összefüggő szövegeket részesítettem előnyben. Másrészt pedig arra törekedtem, hogy a szövegek nevelő hatásuk mellett a tanulók szellemi látókörének fejlesztéséhez is hozzájáruljanak.
Hogy a magam elé tűzött célokat mennyire sikerült könyvemben megvalósítanom, annak eldöntése mt. tanártársaim jóindulatú ítéletére tartozik. Azonban, hogy ennyire is sikerült, ezért a legőszintébb köszönettel és hálával tartozom Traeger Ernő dr, őméltóságának, a gyorsírási ügyek magyar királyi kormánybiztosának. Traeger Ernő dr. őméltósága ugyanis a legnagyobb készséggel és lekötelező szívességgel bocsátotta rendelkezésemre mindazt az anyagot, amire a munka haladéktalan megindításához és zavartalan, fennakadás nélküli folytatásához szükségem volt. Másrészt pedig az ő meleg érdeklődése is igen nagy mértékben hozzájárult ahhoz, hogy a rendelkezésemre álló, aránylag rövid idő alatt is teljes egészükben iparkodtam érvényesíteni az egységes magyar gyorsírás életbeléptetése óta ennek a rendszernek középiskolai tanítása közben szerzett bő tapasztalataim tanulságait. Őszinte köszönettel és hálával tartozom továbbá Schütz Antal dr. piarista egyetemi tanár őméltóságának, aki didaktikai és módszertani szempontból volt szíves átnézni tankönyvem tervezetét és az egyes leckék beosztását. Az ő bátorító jóváhagyásának köszönhető, hogy eredeti elgondolásomhoz híven Fogalmazási gyorsírásom tankönyv jellegének kidomborítására mindvégig következetesen ügyeltem.
Legyen szabad külön is hálás köszönetemet tolmácsolnom Bálint Antalnak, az Irodai Gyorsírókat és Gépírókat Vizsgáló Országos Bizottság elnökének, aki a kultuszminiszteri rendeletben az írásegység biztosítása céljából előírt előzetes bírálat munkáját végezte. Bálint Antal ezt az igazán fárasztó munkát nemcsak lelkiismeretes alapossággal, hanem olyan lekötelező előzékenységgel és gyorsasággal végezte, hogy munkám e miatt sem szenvedett egy pillanatnyi fennakadást sem.
A tankönyv ízléses és gondos kiállítása a Szent István-Társulat áldozatkészségét dicséri. A szép sztenografálás Winkelmann László érdeme. Odaadó munkájáért ez alkalommal is hálás köszönetet mondok. Ezek után könyvemet mt. tanártársaim és a magyar gyorsíró ifjúság megértő szeretetébe ajánlom. Vissza

Tartalom

Az első kiadás előszavából ... 3
Előszó a harmadik kiadáshoz 4
Az egységes magyar gyorsírás vázlatos története ... 5
Általános tudnivalók 7
I. lecke. A t, m, g, b, l és n betű. Az e, a, é és á hangzó jelölése a szó
belsejében ... ... ... ... ... ... 9
II. lecke. Az sz, z, s, k, ny és r betű. Az e-a betűrendi jele. Az e-a jelölése
a szó elején és a szó végén. A vegyeshangú szavak jelölése 12
III. lecke. A d, gy, h, j, p és v betű. Az é-á betűrendi jele. Az é-á
jelölése a szó elején és a szó végén. Az írásjelek ... ... 15
IV. lecke. A mássalhangzótorlódás jelölése mélyítéssel és közelírással.
Az nk, ng külön jele. Az -unk, -ünk jelölése. Az o-ö hangzó
jelölése a ragvégződésekben 18
V. lecke. Az állandó rövidítések képzésének főbb szempontjai ... 21
VI. lecke. Az z hangzó jelölése 24
VII. lecke. Rag- és képzőrövidítések 27
VIII. lecke. Az ö-o betűrendi jele. Az ö-o jelölése a szó belsejében és a
szó végén... ... ... ... ... ... 30
IX. lecke. A szókezdő ö-o jelölése... ... ... ... ... ... ... ... 33
X. lecke. Az f, c, cs, ty és zs betű 36
XI. lecke. Az ü-u betűrendi jele. Az ü-u jelölése a szó belsejében és
a szó végén ... 39
XII. lecke. A szókezdő u-ü hangzó jelölése ... 42
XIII. lecke. A magánhangzótorlódás jelölési módjai. Az ai-ei külön
jele. A némajel ... 45
XIV. lecke. Az r és z betűs betűösszeolvasztások ... 48
XV. lecke. Az sz betűs betűösszeolvasztások. A -kor és -kod, -ked, -köd
külön jele... ... ... 52
XVI. lecke. A háromsoros nagyítás 55
XVII. lecke. A lefelé való jelnagyítás. Kettősmagánhangzós rövidítések 58
XVIII. lecke. A fogalmazási gyorsírás állandó rövidítéseinek ismétlése 61
Függelék.
I. Az összefoglaló ismétlések szempontjai 64
II. A tanév végére előírt gyakorlati tudás 65
III. A gyakorlás helyes módjai 65
IV. A sebesség fokozása 66
V. Állandó rövidítések a fogalmazási gyorsírásban 67
VI. Rag- és képzőrövidítések a fogalmazási gyorsírásban...68
Gyorsirási olvasmányok áttétel nélkül.
1. Isten lábnyomai 69
2. Váratlan bűnhődés 70
3. Pázmány ajándékot ad ... 71
4. A négy oltári gyertya ... 71
5. A leleményes állatbarát ... 72
6. Hogyan nőtt meg a Homobón létrája? 73
7. A póruljárt szószaporító 75
8. Deák Ferenc a filozófiáról 75
Az olvasási gyakorlatok és példák áttétele ...76
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem