Fülszöveg
Az Egynek álmai nem Szabó Lőrinc verscíme, hanem idézet a vers utolsó sorából (a tárgyeset „t"-je nélkül), talán úgy értve, hogy más az Egy és más az Egynek. (Ez unikum: csak magyarul lehetséges.) Nem „álmoskönyv", amennyiben nem álomfejtések, fejtésmódok gyűjteménye. Ellenkezőleg: kifordul magából (talán álmában) Calderón de la Barca La vida es sueno (Az élet álom) drámacíme, mert itt az álom élet. Nyilas Atilla álomrealista, és költeményei a maga és (részben nevesítve) mások álmait, álomszövegeit közvetítik.
Az olvasó megbotránkozhat, milyen egyek mindenkiével az Egynek álmai. Madách Ádámja is megdöbbenhetett nemcsak saját álombeli ádámkosztümein, hanem a tömegeken, a nagybetűs ádámkákon is, a Nyeglétől az Eszkimóig. Az álom tudósai (Sigmund Freudtól Maurice Maeterlincken és Gastón Bachelard-on át Atilla Nyilasig) kiemelhetik, mennyire azonos minden álmodó álmaiban az álom poétikája (áttünések, meghatározatlan jelentések, helyszínek, személyes múltak, ismeretlen ismerősök,...
Tovább
Fülszöveg
Az Egynek álmai nem Szabó Lőrinc verscíme, hanem idézet a vers utolsó sorából (a tárgyeset „t"-je nélkül), talán úgy értve, hogy más az Egy és más az Egynek. (Ez unikum: csak magyarul lehetséges.) Nem „álmoskönyv", amennyiben nem álomfejtések, fejtésmódok gyűjteménye. Ellenkezőleg: kifordul magából (talán álmában) Calderón de la Barca La vida es sueno (Az élet álom) drámacíme, mert itt az álom élet. Nyilas Atilla álomrealista, és költeményei a maga és (részben nevesítve) mások álmait, álomszövegeit közvetítik.
Az olvasó megbotránkozhat, milyen egyek mindenkiével az Egynek álmai. Madách Ádámja is megdöbbenhetett nemcsak saját álombeli ádámkosztümein, hanem a tömegeken, a nagybetűs ádámkákon is, a Nyeglétől az Eszkimóig. Az álom tudósai (Sigmund Freudtól Maurice Maeterlincken és Gastón Bachelard-on át Atilla Nyilasig) kiemelhetik, mennyire azonos minden álmodó álmaiban az álom poétikája (áttünések, meghatározatlan jelentések, helyszínek, személyes múltak, ismeretlen ismerősök, ismerős ismeretlenek) — strukturalisták, posztstrukturalisták előnyben.
S a költészet? Zavarbaejtő gazdagság, pontosság, mélység, telítettség, az álomszerűség nyelve, ritmusa, „álomvers'-szerkezetek, sőt mi több: álomirónia, álomhumor, álomtragikum; novellisztikus, drámai, lírai és egyéb álomműfajok. És nagy versek.
Vissza