Előszó | 11 |
Általános szentségtan - Biblikus-dogmatikus alapvetés | |
A szentségekről szóló hagyományos tanítás | 17 |
A szentség fogalma | 17 |
A szentségek általános kifejtésének hagyományos rendszere | 24 |
A szentségek tana a II. Vatikáni zsinat utáni teológiában | 34 |
Misztériumteológia és szentségi teológia | 34 |
Jézus Krisztus, az egyház és a szentségek misztériumai | 34 |
A liturgikus reform és a szentségek | 44 |
Az új szentségi teológia rendszerezési elvei | 46 |
A szakramentális fogalmának bővítése | 47 |
A szentségi jel előtérbe lépése | 51 |
Szó és szentség | 54 |
A személyes hit és a szentség | 60 |
A vallás lényege az Istennel való személyes kapcsolat | 64 |
Az új szentségi teológia módszere: az Isten népe papi közösségének elemzése | 72 |
Az emberiségnek Istennel való találkozása Jézus Krisztusban | 76 |
A szentségek helye az üdvösségi rendben | 77 |
Az üdvösségi rend kettős szerkezete | 77 |
Isten belső élete: az isteni eredések | 80 |
A Jézus Krisztusban létesült új szövetség | 84 |
Jézus Krisztus mint az Istennel egyesítő szentség: a krisztusmisztériumban rejlő szakramentalitás | 87 |
A krisztusmisztérium szakramentalitásának alapja az isteni emberrélevés: az emberszeretet és az istendicséret egymásra találása | 89 |
A krisztusmisztérium szakramentálitásának csúcspontja: Krisztus megváltói szenvedése és halála | 92 |
A krisztusmisztérium szakramentálitásának égi beteljesedése Krisztus feltámadásában és mennybemenetelében | 96 |
A krisztusmisztérium szakramentálitásának kegyelmi kiterjesztése a Szentlélek működésében | 98 |
Jézus Krisztus papsága: Krisztus szent emberségének szentsége | 99 |
Krisztus feláldozott embersége | 99 |
Jézus Krisztus mint az emberiség egyetlen főpapja, az alapvető "ős-szentség" | 102 |
Krisztus Urunk kultikus kegyelemközvetítésének folytatása az egyházban és a szentségekben | 105 |
Az egyház az üdvösség egyetemes szentsége | 108 |
Korunk egyházszemlélete | 109 |
Az egyház a Szentháromság üdvösségi tervében | 109 |
Az egyház Krisztus titokzatos teste | 110 |
Az egyház az újszövetség Isten népe | 116 |
Az egyház papi közösség Krisztusban | 124 |
A papi közösség élete | 126 |
Az egyetemes és szolgálati papság az egyház életében | 129 |
Az egyház mint szentség | 133 |
A megvalósult "oiconomia et sacramentum" | 133 |
Az egyház istenemberi, szentségi struktúrája | 135 |
Az egyház a Szentlélek üdvösségi eszköze | 137 |
Az egyház a megdicsőült Krisztus szentsége | 139 |
A szentségek az egyházhoz és Krisztushoz kötő személyes kapcsolatok jelei és eszközei | 147 |
Krisztus és a szentségek | 148 |
A szentségek kinyilatkoztatott tények | 148 |
A szentségek nem dolgok, hanem személyes találkozások Krisztussal: a krisztológikus aspektus | 152 |
Krisztus megdicsőült embersége a szentségekben rejlő üdvösségi eszköz | 153 |
A szentségek és az egyház: a szentségek ekkleziológikus kihatásai | 154 |
A szentségek az egyház önmegvalósítói | 156 |
Az egyház, mint egyetemes szentség és az egyes szentségek | 157 |
A szentségek kegyelmi hatóereje | 160 |
A hagyományos tanítás hangsúlya: a szentségek kegyelmet közvetítő eszközök. Ennek mai érvénye | 161 |
A szentségek mint üdvösségi jelek | 164 |
A szentségek Isten üdvösséges szeretetének jelei | 164 |
A szentségek a keresztény istentisztelet jelei | 167 |
A szentségek megszentelődésünk jelei | 168 |
A szentségek kultikus misztikumok | 169 |
A szentségek Krisztus misztériumaiban részesítenek bennünket | 169 |
Hogyan lesznek jelen Krisztus életmisztériumai az egyház kultikus tevékenységében? | 171 |
A misztériumelméletek | 174 |
A szentségek mint az egyház istentiszteleti és megszentelési cselekményei | 184 |
A szentségek hatékonyságának módja | 188 |
A szentségek krisztusi rendelése | 197 |
A szentségek kegyelmi hatásai: a szentségi jegyek és a szentségi kegyelem | 206 |
A szentségi jegy valósága | 207 |
A szentségi jegy rendeltetése: megjelölés, lefoglalás és küldés | 211 |
Krisztus papságában való részesedés | 212 |
Krisztushasonlóság - Krisztussal való azonosság | 218 |
A szentségi jegy az egyház papi közösségéhez kapcsol | 220 |
A szentségi kegyelem | 222 |
Katolikus tanítás, hogy minden szentség külön szentségi kegyelmet is ad | 222 |
A szentségi kegyelem mibenléte és rendeltetése a mai teológia szemléletében | 225 |
A szentségi kegyelem egyházi és krisztológikus vonásai | 227 |
A szentségek kiszolgáltatója | 230 |
A szentségek elsődleges kiszolgáltatója az Istenember, Jézus Krisztus | 231 |
A szentségek másodlagos kiszolgáltatói az egyház a maga egészében és az emberek | 232 |
A szentségek érvényes kiszolgáltatása | 235 |
A szentségek felvevője | 241 |
Az érvényes szentségfelvétel feltételei | 242 |
A kisdedek megkeresztelése | 245 |
A gyümölcsöző szentségfelvétel feltételei | 248 |
A vágyszentség | 250 |
A szentségek feléledése | 253 |
Részleges szentségtan - A szentségek szerepe a krisztusmisztérium kultikus megvalósításában: ekkleziológikus és krisztológikus kihatásuk | |
A keresztség | 259 |
Szentírás és egyházi tanítás | 259 |
A keresztség szentségi jegye: egyháztagságunk gyökere, az egyetemes papság alapjai | 265 |
A keresztség kegyelmi hatásai | 271 |
A bérmálás | 275 |
Szentírás és egyházi tanítás | 275 |
A bérmálás szentségi jegye: az egyházi és krisztusi nagykorúság, a keresztény életalakítás természetfeletti elve | 282 |
A bérmálás kegyelmi hatásai | 285 |
Az egyházi rend szentsége | 289 |
Szentírás és egyházi tanítás | 289 |
Az egyházi rend szentségének szentségi jegye: az egyház papi közösségének szolgái Krisztushoz, a misztikus test fejéhez hasonulnak, és Krisztusnak, a főnek helyetteseként tevékenykednek | 296 |
Önátadás és szolgálat | 296 |
A pap Krisztusnak, a főnek személyében cselekszik | 299 |
A pap és az egyházi közösség | 302 |
Krisztus apostola | 304 |
Az egyházi rend szentségének kegyelmi hatásai | 306 |
A házasság | 310 |
Szentírás és egyházi tanítás | 310 |
A házasság szentségének ekkleziológikus vonatkozásai: a szentség a házastársak kötelékét az egyháznak Krisztussal való jegyesi viszonyába tagolja be | 316 |
A házasság szentségének kegyelmi hatásai | 321 |
Az eukarisztia | 324 |
Szentírás és egyházi tanítás | 324 |
Ígéret és megvalósulás | 324 |
Az eukarisztia átfogóbb szemlélete a II. Vatikáni zsinat teológiájában | 328 |
A kétféle jelenléti mód az eukarisztiában: történési és létjelenlét | 333 |
Az oltáriszentség a szentségi rend középpontjában | 336 |
Az eukarisztia ünneplésének lakoma formája és ennek áldozati alapja | 339 |
Az eukarisztia ekkleziológikus hatásai: tevékeny részesítés az Isten népének kultikus papi közösségében és mélyebb betagolás Krisztus titokzatos testébe | 342 |
Isten népének áldozati közössége | 342 |
Krisztus titokzatos testének egysége | 348 |
"Lélekben és igazságban imádjuk az Atyát" | 354 |
A valóságos eukarisztikus jelenlét a mai hívő hitszemléletében: transsubstanitatio, transfinalisatio, transsigmificatio | 358 |
Az eukarisztia szentségi hatásai | 366 |
A bűnbánat szentsége | 371 |
Szentírás és egyházi tanítás | 371 |
A bűnbánat szentségének ekkleziológikus kihatásai: látható kultikus kapcsolat az egyházzal mint Isten megváltó irgalmának kinyilvánítójával, amely mint a Krisztusban adott bűnbocsátó kegyelem jele és hordozója föloldoz a bűneinktől | 376 |
A bűnbánat szentségének kegyelmi hatásai | 381 |
A betegek kenete | 384 |
Szentírás és egyházi tanítás | 384 |
A betegek kenetének ekkleziológikus aspektusa: külön betagolás az egyházba, mint a halált legyőző eszkatológikus hatalomba | 387 |
A betegek szentségének kegyelmi hatásai | 394 |
Utószó | 397 |
Jegyzetek | 401 |
Tárgymutató | 413 |