Bevezetés | 13 |
Képmelléklet I-IV. | 16 |
Az egészséges csecsemő fejlődése | 17 |
Milyen az egészséges csecsemő? | 17 |
Egyéni adottságok a csecsemőkorban | 18 |
A gondozónőnek mit lehet és kell megfigyelnie a csecsemőn? | 19 |
Az arckifejezés | |
A testtartás | |
Kedélyállapot, viselkedés (érdeklődés) | |
A mozgás | |
Az értelmi képesség | |
A felnőttekhez való viszonya | |
A csecsemő viszonya társaihoz | |
A sírás | |
Az alvás | |
Az étvágy | |
A széklet | |
A vizelet | |
A hőmérséklet | |
A súly | |
A hosszúság | |
A testarányok | |
A bőr | |
A bőr alatti zsírpárna | |
A csontozat | |
Az izomzat tónusa | |
A légzés és a szívverés | |
A fejlődés menete | 22 |
Egészséges csecsemő és kisgyermek testi fejlődése 3 éves korig | 23 |
A hosszfejlődés | 23 |
A testarányok | 24 |
A súlyfejlődés | 25 |
Az újszülött súlya | |
A súlyfejlődés normája | |
A fejlődés menetének különbözősége egészséges gyermekeknél | |
A lábadozó csecsemő súlyának alakulása | |
Alkat és testsúly | |
A születési súly és a későbbi súly | |
Hogyan biztosítjuk a csecsemő megfelelő súlyfejlődését? | |
A mérések gyakorlata és eszközei | 28 |
A hosszmérés | 28 |
A hosszmérés eszközei | |
A csecsemő hosszának mérése | |
A már állni tudó gyermek magasságának mérése | |
Milyen gyakran mérjük a gyermek hosszát? | |
A testarányok mérése | 30 |
A mérés módja | |
A súly mérése | 32 |
A csecsemőmérleg | |
A csecsemő mérése | |
A tiszta súly mérése | |
Milyen gyakran mérjük a tiszta súlyt? | |
A súlygörbe | |
Fejlődési quotiens | |
A fognövés | 35 |
A fogcsíra | |
Milyen fogakból áll a tejfogsor? | |
Átbújási sorrend | |
Kezdeti szabálytalanságok az egészséges fogazaton | |
A fogzás nem betegség | |
Milyen tünetekkel járhat a fogak átnövése? | |
A fogzással kapcsolatos tévhit és káros következményei | |
Az ujjszopás és a fognövés | |
A fogak jelentősége | |
A rágás fontossága | |
Hogyan gondoskodunk a fogak épségben tartásáról? | |
A fogcsere kezdete | |
A maradandó fogsor | |
A mozgás fejlődése | 40 |
A mozgás fejlődésének menete | 40 |
Születéstől felállásig (kb. 1 éves korig) | |
Az újszülött csecsemső jellegzetes tartása | |
Felállástól az elindulásig (1 - 1 és fél év) | 45 |
Az első lépéstől a szép járásig ( 1,5 - 3 év) | 46 |
Hogyan segítjük és mivel gátoljuk a mozgást? | 48 |
A ruházat | |
Nagyon fontos, hogy min fekszik a csecsemő! | |
A nevelés szerepe | |
A segítés helytelen módja | |
Célszerű eszközök | |
Célszerűtlen eszközök | 2 |
Mit tegyünk, ha a csecsemő mozgása nehezen, lassan fejlődik? | 51 |
Értelmi, érzelmi fejlődés | 52 |
Az érzékszervek működése | 52 |
Látás | |
Hallás | |
Ízérzet | |
Bőrérzetek | |
Egyensúlyérzet | |
Életrend és alkalmazkodás | 53 |
A rendszeres életrend fontossága | 54 |
Az értelmi, érzelmi fejlődés menete | 54 |
Képmelléklet V-XVI. | 56 |
Értelmi fejlődés a második-harmadik életévben | 57 |
Beszédfejlődés | 59 |
Képmelléklet XVII-XX. | 60 |
Érzelmi fejlődés | 61 |
A csecsemők viszonya egymáshoz | 63 |
Képmelléklet XXI-XXIV. | 64 |
Szociális fejlődés | 65 |
Függelék | 67 |
A gyermekek fontosabb fejlődési adatai (0-15 évig) | 67 |
Az újszülött | 70 |
Mit figyeljen meg a gondozónő? Mi a teendője? | 70 |
A sírás | |
Az újszülött bőre | |
A színe | |
Az értágulat | |
A turgor | |
A bőr alatti zsírréteg | |
Az újszülött csontozata | |
Az újszülött koponyája | |
A szem | |
A fül | |
Az arckifejezés | |
A haj | |
A szőrzet | |
A köröm | |
A köldök | |
Az újszülött külseje | |
A tónus | |
A testtartás | |
A mozgás | |
A súly | |
A hossz- és egyéb méretek | |
A szívműködés | |
A lélegzés | |
A nemiszervek | |
A vízsérv | |
Terhességi reakciók | |
A vizelet | |
A széklet | |
A hőszabályodzás | |
A tüsszögés | |
A csuklás | |
A hányás | |
A szopás | |
Szomjas az újszülött | |
Az ízérzet | |
Az újszülött idegtevékenysége | |
A fürösztés | 81 |
A fürösztés egészségügyi és nevelési jelentősége | 81 |
Előkészítés a fürösztéshez | 81 |
A fürösztés módja és menete | 87 |
A fürösztés módja és menete 6 hetes kortól kb. 3/4 éves korig | 87 |
A fürösztés módja és menete újszülöttkorban | 102 |
A fürösztés módja és menete, amikor már ül, áll a gyermek | 103 |
Milyen gyakran fürösszünk? | 106 |
Zuhanyozás | 106 |
Hogyan nevelünk fürösztés közben | 107 |
Feladatok és megoldásuk az első 9 hónapban | 107 |
Feladatok háromnegyed évtől másfél évig | 108 |
Másfél-hároméves kor feladatai | 110 |
A fürösztés időpontja | 111 |
A fürösztés időpontja a családban | 112 |
A fürösztés időpontja bölcsődében, csecsemőotthonban | 112 |
Helytelen fürösztési rend és következményei | 113 |
Szét kell választani az átvételt és a fürösztést | 115 |
A fürösztés kellékei és karbantartásuk | 116 |
A fürdőkád | 116 |
Vízhőmérő | 118 |
Szobahőmérő | 118 |
Hősugárzó lámpa | 119 |
Hipermangán | 119 |
Vatta | 120 |
Tálca - Tálkák, tégelyek | 120 |
Kamillatea - Bórvíz | 121 |
Olaj | 121 |
Kenőcs | 121 |
Hintőpor - Szóródoboz | 122 |
Szappan - Szappantartó | 122 |
Körömvágó olló | 122 |
Hajvágó olló | 122 |
Hajkefe | 123 |
Fésű - Sűrűfésű | 123 |
Gyermekfogkefe | 123 |
Fürösztőkötény | 123 |
Mosdókesztyű | 123 |
Pólyázó | 124 |
Keverődob | 125 |
Termofor | 125 |
Szennyesvödör (badella) | 126 |
Kádmosó- és lemosóruhák | 126 |
Képmelléklet XXV-XXXVIII. | 128 |
Táplálás | 129 |
Általános bevezetés | 129 |
A gondozónő feladatai a táplálással kapcsolatban | 131 |
A szoptatás | 132 |
A szoptatás jelentősége | 132 |
Előkészületek a szoptatáshoz | 132 |
Az első mellretevés | 134 |
A szoptatás helyes módszere | 135 |
Általános rendszabályok | 137 |
Milyen helyzetben szoptasson az anya (dajka)? - Hogyan feküdjék szopás közben a csecsemő? | 137 |
Mennyit szopjék a csecsemő? | 140 |
A szoptatás rendje | 142 |
Szoptatás és nevelés | 147 |
Szoptatási, szopási akadályok és nehézségek | 148 |
Képmelléklet XXXIX-XLII. | 152 |
A kevert táplálás és a mesterséges táplálás módja | 155 |
A kevert táplálás módja (szopáskiegészítés) | 155 |
A mesterséges táplálás módja (dudliztatás) | 160 |
A szopások fokozatos elhagyása. Elválasztás | 166 |
Az elválasztás időpontja | 166 |
A szoptató nő | 169 |
A tejelválasztás | 169 |
A fejés | 169 |
Milyen esetekben kell fejni? | 173 |
Hogyan éljen a szoptató nő? | 176 |
A táplálkozás | 176 |
Élvezeti cikkek | 178 |
Gyógyszerek | 178 |
A pihenés | 178 |
Levegőzés | 179 |
Kvarc | 179 |
A szoptató nő és a sport | 179 |
A dolgozó nő és a szoptatás | 180 |
Az etetés | 182 |
A teáztatás | 182 |
Az evés, az etetés helyes technikája | 184 |
A kanál | 187 |
Hibák és nehézségek | 191 |
Milyen ütemben etessük a csecsemőt? | 193 |
A pohár | 193 |
Hogyan szoktatjuk a csecsemőt új ételekhez, új ízekhez? | 194 |
A visszautasítás leggyakoribb okai | 195 |
Az ízérzék fejlesztésének lehetősége | 198 |
Az új étel, az új íz bevezetésének rendje és módja | 199 |
A fokozatos elválasztás és az új ételek bevezetésének egyik módja | 202 |
Átállás a csecsemő étrendjéről a kisded étrendjére | 205 |
A rágás | 206 |
Hogyan tanul meg a gyermek rágni? | 206 |
Az első rágnivaló | 206 |
A rágás gyakorlása | 208 |
A jól evő, a válogatós, a rosszul evő gyermek | 208 |
A "jól evő" gyermek | 208 |
A válogatós gyermek | 209 |
A rossz evő gyermek | 211 |
Az erőszakolás leggyakoribb okai | 213 |
Hogyan neveljük a gyermeket arra, hogy önállóan egyék? | 219 |
Milyen korban érhetjük el azt, hogy a gyermek önállóan egyék és igyék? | 219 |
A helyes étkezési szokások elsajátítása | 223 |
A csoportos evés bevezetése | 224 |
Az étkezés közben követendő rend pontos megtartása | 225 |
Ne csak önállóak legyenek a gyermekek, hanem segítsenek is | 226 |
Felnőttek és gyermekek együttétkeztetésének rendje-módja | 226 |
Egyéb nevelési feladatok | 226 |
A beszéd fejlesztése és a tárgyi ismeretek bővítése az evéssel kapcsolatban | 226 |
Néhány távolabbi összefüggés nevelés és evés között | 227 |
Előkészület az étkezéshez | 228 |
Az etetés eszközei | 231 |
A mosogatás | 234 |
Az edény kifőzésének módja | 234 |
A gyógyszerbeadás technikája | 235 |
0-3 éves korú gyermekek széklete | 237 |
Az újszülött széklete | 237 |
A szopós csecsemő széklete | 237 |
A mesterségesen táplált csecsemő széklete | 238 |
Hogyan lehet az egészséges csecsemő székletét szabályozni? | 238 |
Összefoglalás | 239 |
A széklet megfigyelésének fosntdossága | 240 |
Képmelléklet XLIII-LVIII. | 240 |
Az öltöztetés | 243 |
Az öltözködésről általában | 243 |
Hogyan véd a ruházat a lehüléstől és a felmelegedéstől? | 243 |
Hogyan véd a ruházat a piszoktól és a sérüléstől | 246 |
Az öltözködés elrejtő, szépítő, díszítő szerepe | 246 |
A célszerű ruházat | 246 |
A csecsemő és a kisded célszerű ruházata | 247 |
Pelenka és pelenkázás | 250 |
A pelenkázás | 253 |
Milyen gyakran váltsuk a pelenkázatot? | 262 |
A csecsemő leghasználatosabb ruhadarabjai | 264 |
Ingek, réklik, kabátkák | 264 |
Zsákok | 276 |
Nadrágok és nadrágos ruhadarabok | 289 |
Levegőztető ruhadarabok | 303 |
Fejvédő öltözék | 313 |
A kesztyű | 317 |
A lábbeli | 319 |
Egyéb textíliák | 324 |
Célszerűtlen ruhadarabok (textíliák) | 332 |
Az ágynemű | 338 |
Matrac | 338 |
Matrachuzat | 340 |
Vízhatlan lepedő | 341 |
Lepedő | 342 |
Párna | 343 |
Párnahuzat | 344 |
Takaró | 344 |
Dunyha | 345 |
Takaró- és dunyhahuzat | 346 |
Rácsvédő | 346 |
Rácsvédő párna | 348 |
A tőzegágy | 348 |
Tőzegágyban fekvő csecsemő ruházata | 350 |
A hempergő matraca | 351 |
A hempergőlepedő | 352 |
Az elkerített padlórész textíliája | 352 |
Hogyan állítsuk össze a csecsemő ruházatát | 353 |
Mikor mit adjunk a gyermekre? | 353 |
A csecsemők öltözete 3 hónap és 1 év között | 362 |
Ruházat 1-3 év között | 365 |
Öltöztetés és nevelés | 369 |
Általános feladatok az öltöztetéssel kapcsolatban | 369 |
Mit kell tennünk általában, hogy a felsorolt feladatokat jól oldhassuk meg? | 370 |
Milyen eredményt érhetünk el az egyes korcsoportokban, ha öltöztetés közben helyesen neveljük a gyermekeket és milyen nehézségek adódhatnak e téren? | 372 |
A gondozónő szerepe és magatartása | 375 |
A ruhanemű elkészítésére, tisztántartására, anyagára vonatkozó alapismeretek | 376 |
Szabás-varrás | 376 |
Az anyagok tisztán tartása (tisztítása) | 389 |
Rövid anyagismeret | 393 |
Nyersanyagok | 393 |
Fonalak | 395 |
Szövetek és kelmék | 396 |
A nyersanyagok megkülönböztetése | 400 |
Gyakorlati szövetvizsgálatok | 401 |
Kötésleírás - Kötésminták | 402 |
Általános tudnivalók | 402 |
A kötés alapismeretei | 403 |
Kötéssémák | 404 |
Szabásleírás - Szabásminták | 413 |
A szabásról általában | 413 |
Szabásminták | 420 |
Oldaltcsukós csecsemőing | 420 |
Raglán flanell kabátka | 422 |
Rugdalódzó | 424 |
Hálóingzsák | 426 |
Szabott vállrészes lábzsák | 434 |
Tartónadrág | 436 |
Ujjatlan pehelyzsák huzata | 438 |
Ujjas pehelyzsák huzata | 440 |
Kétrészes vízhatlan öltöny | 442 |
Övpántos kabátka | 446 |
Kétrészes pizsama | 448 |
Házicipő | 451 |
Pongyola | 452 |
Hosszú játszónadrág | 454 |
Kapucnis fejkötő | 456 |
Levegőzés - napozás | 461 |
Levegőzés | 461 |
Milyen módon befolyásolja a levegőztetés a gyermek fejlődését? | 461 |
A levegőztetés gyakorlata | 462 |
Hogyan tölti idejét a csecsemő, a kisded a szabadban? | 470 |
Képmelléklet LXXXIII-XCIV. | 472 |
Miben aludjék levegőztetéskor a csecsemő és kisded? | 474 |
Hol levegőztessünk? | 477 |
A napozás | 482 |
Képmelléklet XCV-XVI. | 488 |
Összefoglalás | 492 |
A szoba levegője | 492 |
Tárgymutató | 497 |