1.067.327

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Az aviatika

Szerző
Fordító
Budapest
Kiadó: Athenaeum Irodalmi és Nyomdai R.-T.
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Amatőr papírkötés
Oldalszám: 276 oldal
Sorozatcím: Természet és technika
Kötetszám: 2
Nyelv: Magyar  
Méret: 21 cm x 14 cm
ISBN:
Megjegyzés: Fekete-fehér szövegközti ábrákkal illusztrálva. Írták: Paul Painlevé, a Francia Akadémia tagja, a párisi Faculté des Sciences és a Műegyetem tanára; Émile Borel, a Francia Akadémia tagja, a párisi Faculté des Sciences tanára; Charles Maurain, a párisi Faculté des Sciences tanára. Az Athenaeum r.-t. könyvnyomdája, Budapest nyomása.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Könyvünk első kiadása a nagy háború előtt jelent meg. Akkor azt hittük, hogy az aviatikát csak békés célok megvalósítására fogják felhasználni és hogy általa a népek érintkezése szorosabbá válik.... Tovább

Előszó

Könyvünk első kiadása a nagy háború előtt jelent meg. Akkor azt hittük, hogy az aviatikát csak békés célok megvalósítására fogják felhasználni és hogy általa a népek érintkezése szorosabbá válik. Sajnos, a dolog másképpen alakult: az alkalmazások előbb hódítottak tért a hadviselés terén, mint a közgazdaság terén.
Ma azonban már remélni lehet, hogy az emberek okulást merítve a rettenetes katasztrófából és mértéktelen őrületük szörnyű következményeiből, a jövőben egymás gyilkolása helyett inkább arra fognak gondolni, hogy szellemi és gazdasági kapcsolataikat kifejlesszék. Az aviatika már a háború alatt is nagy eredményeket mutatott fel, fejlődése az ellenségeskedések befejezése óta sem veszített lendületéből. Az eredmények mindjobban kialakulnak és kétségtelen, hogy nem vagyunk távol attól a naptól, melyen a légi utazások biztonsága teljessé lesz. Ez rendkívüli módon alá fogja támasztani Európa, sőt az egész világ különböző országai között a közvetlen kapcsolatok lehetőségeit. Így aztán az aviatika siettetni fogja az »európai eszme« kialakulását, meggyökeresedését annak a valóban emberi eszmének, amely szerencsésen fogja ellensúlyozni a nemzeti eszmék gyakran túlzásba menő törekvéseit.
Forró kívánságunk, hogy ez a kis könyv, amely az aviatika tanulmányozásával születésétől fogva foglalkozik, hozzájárulhasson annak további kialakulásához és ezáltal kivehesse a részét a béke megszilárdításában. Vissza

Tartalom

Előszó a VI. kiadáshoz 6
Előszó a VIII. kiadáshoz 10
Bevezetés : Az aviatika története 11
A legendák korszaka 11
A hőskor 14
A tudományos korszak 16
Az ipari korszak 20
I. fejezet. A madarak repülése 24
A repülés leírása 24
Orthopter repülés 24
Ornlthopter repülés 25
Siklórepülés 25
Evezőrepülés 26
Vitorlarepülés 26
A repülés megmagyarázása 27
Általános megjegyzések 27
Repülés szélcsendben 29
Leszállás siklórepüléssel 29
Függőleges orthopter repülés 31
Evező repülés 32
Repülés egyenletes szélben 30
Az egyenletes szél esete ugyanaz, mint a nyugvó
levegőé 33
Repülés fölfelé irányuló egyenletes szélben 35
Repülés változó szélben 37
II. fejezet. Az orthopter és a helikopter repülök 41
Az orthopter repülő elve 41
Az ornithopter repülő 45
A helikopter repülők 46
A légcsavarok 46
A helikopterre való alkalmazás 50
Haladó mozgásban levő csavarok 53
III. fejezet. A mótornélküli aeroplánok: Sárkányok és siklórepülők 55
Sárkányok 55
Történeti áttekintés 56
Elméleti leírás 56
Tényleges alkalmazásban levő készülékek 57
Siklórepülők 59
A magassági kormány kezelése 61
Az oldalkormány kezelése 64
A vitorlázó repülésversenyek 67
IV. fejezet. Az aeroplán 69
Általános megjegyzések 69
Az aeroplánok típusai és főrészei 78
Voisin biplánja 73
Wright-féle biplán 75
Blériot-monoplán 77
A jelenlegi készülékek főszervei 78
A váz 78
Felületek 79
A szárnyak alakjai 79
A manővrírozás szervei 81
Burkolat 81
Futószerkezet 82
A hajtómótorok rendszere 83
Építési anyagok 83
Hadi repülőgépek 83
Kereskedelmi repülőgépek 84
Vizi repülőgépek 85
V. Fejezet. Az aeroplán kezelése 86
Az egyensúly 86
Laterális, egyensúly 87
Longitudinális egyensúly 89
A giráció stabilitása 91
A fordulások 93
Körpályán való repülés 93
A fordulás kezdete és vége 97
A pilóta szerepe 98
VI. Fejezet. A támadás szögének szerepe 100
A sinustörvény 100
A sinus és a sinusnégyzet törvény 100
A madarak repülésére való alkalmazás 103
Az aeroplánra való alkalmazás 109
VII. Fejezet. Az aeroplán jövője 109
Az egyensúly 110
A sebesség 114
Az időtartam 118
A biztonság 118
Egyfedelű és kétfedelű repülőgépek 122
Gyakorlati alkalmazás 124
A sport 124
A katonai repülőgép 125
A repülőgép, mint szállítási eszköz 126
Az aviatika, mint a tudományos kutatás segédeszköze 128
VIII. Fejezet. Rekordok és versenyek 129
Az aviatika rekordjai 129
A versenyek 142
IX. Fejezet. Aerotechnikai kutatások 149
1. Mozdulatlan tárgy 150
2. Mozgó tárgy 153
I. Jegyzet. Az aeroplán elmélete 156
Megjegyzések a robbanó motorokra vonatkozólag 156
Alkalmazások az automobilra 159
A levegő ellenállásának törvényei 162
Összenyomhatatlan folyadék ellenállása 162
A folyadék ellenállása vékony síklap esetén 162
A sinustörvény és a sinusnégyzet törvény 164
A vékony lap transzlációjával szemben fellépő légellenállás tapasztalati törvényei 164
Első eset: I" merőleges a n síkra 165
A levegő ellenállása a vékony lap ferde irányú transzlációja esetén 167
Az ellenállás törvényei oly ferde téglalapalakú síkra, amely hosszabb oldalára merőleges irányban transzlációt végez 169
Tetszésszerinti mozgásban levő síklap 171
A tetszőleges test transzlációjával szemben fellépő ellenállás 172
Súrlódás a levegőben 175
A levegő ellenállása görbe fal translatiójánál 177
Az R-et kifejező tapasztalati képletek. A támadás szöge 179
Metacentrikus görbe 180
Levegőellenállás a hengeres felület ferde transzlációja alkalmával 182
Csavaros propellerek 183
A propeller sémája 183
Csavaros propellerek 185
Alkalmazás a helikopterre. Giroplánok 187
Változó menetmagasságú csavar 187
A levegő-ellenállás törvényeinek az aeroplánra való alkalmazása 189
A siklórepülés problémája 189
Megbeszélés 191
Longitudinális stabilitás 192
A szállás általános feltételei 194
A korrekt siklórepüléstől kevéssé különböző mozgások 195
Az aeroplán egyensúlya 197
Az aeroplán sémája, vagyis a hajtott siklórepülő 197
Az aeroplán kormányzása 199
Az aeroplán normális menete 200
Az emelő felület befolyása 201
Az aeroplán egyéb működési módjai 202
A repülésmód megvalósítása és stabilitása 205
Az aeroplán leszállása vagy emelkedése 207
Automatikus hosszmenti stabilitás 209
Következtetések 209
Az automatikus stabilizálás módjai. Hosszmenti stabilitás 210
Bólintás és oldalingás 210
A bólintással szemben érvényes stabilitás 210
A far befolyása 211
Giroszkópikus tömeg segítségével való stabilizáció 212
Giroszkópikus manőverrel történő automatikus stabilitás 213
A tehetetlenség befolyása 214
A vízszintes kormány érzékenysége 215
Transzverzális stabilitás 216
Stabilitás az oldalingásokkal szemben 216
Stabilitás a girációval szemben 217
Laterális stabilitás 218
Általános megjegyzések 221
Az aeroplán fordulása 228
Helyes fordulás. Tökéletes fordulás 223
Az aeroplán viszonylagos egyensúlya 224
A tökéletes fordulás föltételei 225
A tökéletes fordulás stabilitása. - Két manőver segítségével történő fordulás 227
Következtetések. - Összehasonlítás a kerékpárral és a hajóval. 228
Egyetlen csavar hatása 231
Általános megjegyzések 231
Jegyzet. Néhány elemi mechanikai elv 233
Az erő, a munka, a munkasiker (erősség) 233
A homothetia elve a mechanikában 237
Függelék. Az aerodynamika újabb eredményei 242
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem