A gépkocsi fejlődésének története | 3 |
A gépkocsi általános ismertetése | 11 |
A gépkocsik osztályozása motorelhelyezés és meghajtás szerint | 12 |
Belsőégésű hőerőgépek | 17 |
A motor | 19 |
A négyütemű Otto-motor működése | 20 |
Vezérlés | 23 |
Többhengeres gépkocsimotor | 25 |
Kéthengeres motor | 29 |
Négyhengeres motor | 30 |
Hathengeres motor | 32 |
A motor szerkezeti felépítése | 34 |
A hengertömb | 36 |
A forgattyús hajtómű | 39 |
A forgattyús tengely | 44 |
A vezérmű | 45 |
Szelephézagállítás | 50 |
A kétütemű Otto-motor | 52 |
A kétütemű motor szerkezeti felépítése | 52 |
A kétütemű motor működési elve | 52 |
A kétütemű motor rendszerei | 54 |
A terelőgátas kétütemű motor | 54 |
Töbcsatornás, ellenöblítéses (keresztöblítéses) kétütemű motor | 54 |
Forgótárcsás kétütemű motor | 55 |
Ikerdugattyús kétütemű motor | 55 |
Kétütemű többhengeres motorok | 56 |
Négyütemű és kétütemű motorok összehasonlítása | 57 |
A motor kezelése, hibái | 58 |
Ellenőrző kérdések | 60 |
A gépkocsi kenése | 67 |
A gépkocsimotor kenési rendszere | 69 |
Szúróolajozás | 70 |
Kényszerolajozás | 71 |
Kombinált (szivattyús) olajozás | 73 |
Az olaj szűrése | 74 |
Az olajnyomás ellenőrzése | 76 |
Keverékes olajozás | 78 |
A gépkocsivezető feladata az olajozással kapcsolatban | 79 |
Az olajcsere | 81 |
A gépkocsihoz használt kenőanyagok | 82 |
Viszkozitás | 83 |
Lobbanáspont | 84 |
Dermedéspont | 84 |
A motor hűtése | 85 |
Vízhűtés | 85 |
Termoszifon hűtés | 87 |
Szivattyús hűtés | 88 |
Hőfokszabályozó (termosztát) | 89 |
A hűtővíz hőmérő | 91 |
A kocsiszekrény fűtése | 92 |
Léghűtés | 92 |
A gépkocsivezető feladata a hűtőberendezéssel kapcsolatban | 94 |
Ellenőrző kérdések | 98 |
Benzinellátó berendezés | 103 |
Membrános benzinszivattyú | 106 |
A benzinszivattyú hibái | 108 |
A porlasztó (karburátor) | 109 |
Benzinszinttartó berendezés | 111 |
Kiegyenlítő berendezés | 113 |
Féklevegős kiegyenlítő rendszer | 114 |
Kiegyenlítő fúvókás rendszer | 115 |
Állandó légsebességű kiegyenlítő rendszer (változó torokkeresztm.) | 116 |
Üresjárati rendszer | 117 |
Indítóberendezés | 118 |
Takarékberendezés | 120 |
Gyorsítószivattyú | 122 |
Motorkerékpár porlasztó | 123 |
Fordulatszámkorlátozó | 124 |
A hazánkban általánosságban használt porlasztótípusok | 126 |
K 22 A Pobjeda porlasztó | 126 |
A porlasztók kezelése | 130 |
A szívócső | 132 |
A levegőszűrő | 134 |
Nedves (olajfátyolos) légszűrő | 135 |
Száraz (textilbetétes) légszűrő | 135 |
Olajtükrös légszűrő | 136 |
Kipufogó, hangtompító berendezés | 137 |
A motorbenzin vizsgálata | 139 |
Kompressziótűrés | 139 |
Párolékonyság | 140 |
Ellenőrző kérdések | 141 |
A Diesel-motor | 147 |
A négyütemű Diesel-motor működése | 147 |
A kétütemű Diesel-motor működése | 147 |
Az Otto-motor és a Diesel-motor közötti különbség | 149 |
Gyulladási késedelem a gázolaj égésénél | 151 |
A motor sűrítési végnyomása | 152 |
A gázolaj minősége | 152 |
A befecskendezett gázolaj porlasztásának finomsága | 152 |
Különböző rendszerű Diesel-motorok | 153 |
Légkamrás Diesel-motor | 154 |
Előkamrás Diesel-motor | 156 |
Örvénykamrás Diesel-motor | 157 |
Sűrítős (kompresszoros) Diesel-motor | 158 |
Gázolajellátó és befecskendező berendezés | 159 |
A tápszivattyú | 160 |
A főszűrő | 161 |
A befecskendező szivattyú | 162 |
Motor-fordulatszámszabályozó | 166 |
Pneumatikus (fojtásos) szabályozó | 168 |
Előbefecsekendezést állító berendezés | 169 |
A befecskendező fúvóka (porlasztó) | 170 |
Gázolajellátó és befecskendező berendezés légtelenítése | 172 |
A befecskendezés időpontjának beállítása | 173 |
A motor működésének behatóbb vizsgálata | 174 |
Szívás | 175 |
Sűrítés | 177 |
Égés, terjeszkedés (munkavégzés) | 179 |
A hengerben történő nyomásváltozások ábrázolása diagramban | 183 |
A valóságos vagy működési diagram | 183 |
Indikátor diagram | 184 |
Ellenőrző kérdések | 186 |
Erőátviteli berendezés | 194 |
A tengelykapcsoló | 194 |
A tengelykapcsoló szerkezete | 195 |
Kéttárcsás tengelykapcsoló | 197 |
A tengelykapcsoló használata | 198 |
Folyadékos (hidraulikus) tengelykapcsoló | 199 |
A sebességváltó | 200 |
A sebességváltó szerkezete | 201 |
Tolókerekes sebességváltó | 202 |
Szinkronizált, összehangolt sebességváltó | 204 |
A sebességváltók működése | 209 |
Bolygókerekes sebességváltó | 210 |
Hidromatic sebességváltó | 211 |
Szabadonfutó berendezés | 212 |
Gyorsító áttétel | 213 |
Kilométeróra | 214 |
A sebességváltó kezelése | 215 |
A kardántengely | 216 |
A hátsó híd | 218 |
A kiegyenlítőmű (differenciálmű) | 219 |
A kúpkerekes kiegyenlítőmű működése és szerkezete | 220 |
A homlokkerekes kiegyenlítőmű | 220 |
Önzáró kiegyenlítőmű | 221 |
Elsőkerékhajtás | 222 |
Összkerékhajtás | 222 |
Ellenőrző kérdések | 225 |
A futómű | 231 |
Rugózás, kerékfelfüggesztés | 232 |
Lengéscsillapító | 237 |
Dőléscsökkentő (stabilizátor) | 239 |
A kormányberendezés | 240 |
Kormánymű | 240 |
Kormányzott kerekek beállítása | 245 |
Kerék, kerékcsapágyazás, gumiabroncs | 247 |
A gumiabroncs | 248 |
A gumiabroncs kezelése | 250 |
Fékberendezés | 255 |
Mechanikus fék | 256 |
Folyadékfék | 258 |
A folyadékfék kezelése | 261 |
Szervófék | 263 |
Légfék | 264 |
Ülepítő | 266 |
Légtartály | 266 |
Vezérlőszelep | 267 |
Membránkamra (kerékfékkamra) | 268 |
Pótkocsi fékberendezés | 269 |
Ráfutófék | 269 |
Pótkocsi légfék | 269 |
Kétvezetékes pótkocsi légfék | 271 |
Kézi fék | 272 |
A futómű kezelése | 273 |
Ellenőrző kérdések | 276 |
Elektromos berendezés | 283 |
Elektromosságtani alapfogalmak | 283 |
Villamosság | 283 |
Mágnesség | 283 |
Áramló elektromosság | 285 |
Áramkör | 287 |
Az elektromos áram mágneses hatása | 287 |
Elektromágneses indukció | 287 |
Öndindukció | 288 |
Két tekercs elektromos indukciója | 288 |
A gépkocsi elektromos berendezéséről általában | 289 |
Akkumulátorok | 289 |
Savas akkumulátor | 291 |
Lúgos akkumulátor | 294 |
Elektromos gyújtások | 295 |
Akkumulátorgyújtás | 295 |
Kettős megszakítók | 298 |
Transzformátor típusok | 299 |
Az akkumulátorgyújtás hibái | 300 |
Akkumulátor gyújtóberendezés kezelése | 300 |
Mágnesgyújtás | 300 |
A mágnesgyújtás hibái és kezelése | 302 |
Előgyújtás | 303 |
Gyújtásbeállítás | 304 |
A gyújtógyertya szerkezeti felépítése | 305 |
A gyújtógyertya hőértéke | 306 |
A dinamó | 308 |
Visszáramkapcsoló | 312 |
Feszültségszabályozás | 314 |
A feszültségszabályozós dinamó | 315 |
Áramszabályozós dinamó | 317 |
A töltés ellenőrzése | 318 |
A dinamó kezelése | 319 |
Váltakozó áramú dinamó | 320 |
Háromfázisú generátor | 321 |
Indító motorok | 322 |
Bendix-rendszerű indító motor | 322 |
Csúszó fogaskerekes indító motor | 323 |
Csúszó armatúrás indító motor | 325 |
Lendtömeges indító | 326 |
Dinastarter | 326 |
Az automata indító motor kapcsolók | 326 |
Az indító motor kezelése | 327 |
Az indító motor hibái | 327 |
Diesel-motorok elektromos berendezése | 328 |
Az akkumulátorok bekötési szabálya | 330 |
Izzítógyertyák | 330 |
Izzító gyertyák hibái | 331 |
Egyéb elektromos berendezések | 331 |
Fényszóró | 332 |
A gépkocsi elektromos segédberendezései | 334 |
Villanykürt | 336 |
Biztosítékok | 337 |
Rádiózavar szűrése | 338 |
Akkumulátortöltő berendezések | 339 |
Ellenőrző kérdések | 341 |
A gépkocsi vezetése | 352 |
Indulás a gépkocsival | 353 |
Fékezés és gázadás | 256 |
A gépjármű vezetése havas, síkos úton | 358 |
A gépkocsi ellenőzése megérkezés után | 360 |
Néhány szó a téli üzemről | 360 |
Miért nem indul a hideg motor | 362 |
A hideg motor indítása | 362 |
Gyakorlati tanácsok a vezetéshez | 365 |
A vezetés "művészete" | 365 |
A vezetés | 366 |
Közlekedésrendészet képekben | 368 |
Amit a kipufogógázokról tudni kell | 374 |
A szénmonoxid mérgező hatása | 376 |
A szénmonoxidmérgezés tünetei | 377 |
A mérgezést szenvedők mentése | 378 |
Gyakorlati tanácsok a mérgezés megelőzésére | 378 |
Általános alapfogalmak | 379 |
Mértékrendszerek | 379 |
A mozgás, a sebesség, a gyorsulás | 380 |
A tehetetlenség törvénye | 381 |
Az erő | 381 |
A munka | 382 |
A telesítmény | 382 |
A forgatónyomaték | 383 |
A mérleg | 383 |
Egyszerű gépek | 386 |
Mozgást gátló erők | 386 |
Centrifugális erő | 388 |
Energia | 388 |
A testek tulajdonságai | 389 |
A hő hatása a testekre | 393 |
Hőenergia | 394 |