1.062.071

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Az attrakciótól az élményig

A látogatómenedzsment módszerei

Szerző
Szerkesztő
Budapest
Kiadó: Akadémiai Kiadó Zrt.
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 341 oldal
Sorozatcím: Turizmus szakkönyvtár
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 978-963-05-8984-0
Megjegyzés: Fekete-fehér ábrákkal illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Ez az első kötet a témában, amely nyomot hagy, képbe hoz és felráz! Puczkó László és Rátz Tamara Az attrakciótól az élményig című könyvének középpontjában az a turista/látogató/fogyasztó áll, aki vizsgálja, elemzi, értékeli a természeti és kulturális örökség közzétételének különböző gyakorlatait. A szerzők jól elkülönítik az információ és az interpretáció fogalmát, megértetve, hogy hol ér véget az egyik, s hol kezdődik a másik, s egyúttal bemutatják az élmény különböző vetületeit is. Állításaikat a pszichológia, a gazdaságtan és a kultúratudomány oldaláról egyaránt alátámasztják. A kötet mértékadó mintákat ad az interpretációk tervezéséhez. Példáit olyan területről hozza, mint a tematikus út, a helyben megőrzött örökség, a múzeum, illetve a tudatosan műveit angolszász minták a helyi örökség-színhelyektől a mega-múzeumokig. A szemlélet őszinte, kritikus, szellemes, elegáns és támogató: önvizsgálathoz és ösztönző továbblépéshez egyaránt segítséget nyújt. A kutatások, elemzések,... Tovább

Fülszöveg

Ez az első kötet a témában, amely nyomot hagy, képbe hoz és felráz! Puczkó László és Rátz Tamara Az attrakciótól az élményig című könyvének középpontjában az a turista/látogató/fogyasztó áll, aki vizsgálja, elemzi, értékeli a természeti és kulturális örökség közzétételének különböző gyakorlatait. A szerzők jól elkülönítik az információ és az interpretáció fogalmát, megértetve, hogy hol ér véget az egyik, s hol kezdődik a másik, s egyúttal bemutatják az élmény különböző vetületeit is. Állításaikat a pszichológia, a gazdaságtan és a kultúratudomány oldaláról egyaránt alátámasztják. A kötet mértékadó mintákat ad az interpretációk tervezéséhez. Példáit olyan területről hozza, mint a tematikus út, a helyben megőrzött örökség, a múzeum, illetve a tudatosan műveit angolszász minták a helyi örökség-színhelyektől a mega-múzeumokig. A szemlélet őszinte, kritikus, szellemes, elegáns és támogató: önvizsgálathoz és ösztönző továbblépéshez egyaránt segítséget nyújt. A kutatások, elemzések, tervezések kézikönyveként is használható, s egyben sorvezetőként is szolgál. A kiadványt mindazoknak a szakembereknek ajánljuk, akik terveznek, létrehoznak, fenntartanak és fejlesztenek különböző attrakciókat - akár látogatóközpontokban, múzeumokban, turisztikai és örökséghelyszíneken, kulturális és hagyományőrző civil szervezetek munkájában vagy más keretek között. Alapvető kézikönyvként használhatják azok a felsőfokú és felnőttképző intéz menyek is, melyek a mű tematikáját érintő területekre képeznek szakembereket. Vissza

Tartalom

Bevezetés..........................9
I. ATTRAKCIÓK, KULTÚRA ÉS ÖRÖKSÉG A TURIZMUSBAN........11
1. Attrakciók a turizmusban............................................................................13
1.1. A szabadidő-eltöltés, a turizmus és a kulturális fogyasztás trendjei.....13
1.2. A turizmus és az attrakciók kapcsolata......................................................16
1.2.1. A kínálati oldal...............................................................................................16
1.2.2. A keresleti oldal..........................17
1.2.3. Turistatípusok..........................22
1.3. Az attrakció fogalma, az attrakciók jellemzői............................................26
1.3.1. Az attrakció definíciójának szűkítése..........................................................27
1.3.2. Rendszerelméleti csoportosítás....................................................................29
1.3.3. Csoportosítás az attrakciók tulajdonságai alapján....................................32
1.3.4. Az attrakciók csoportosítása a látogató élménye szerint.........................35
1.3.5. Az attrakciók csoportosítása a vonzás hatóköre alapján..........................36
1.3.6. Szinergiahatás..........................38
1.3.7. Az attrakciók csoportosítása a tulajdonlás formája alapján.....................39
1.4. A látogatómenedzsment feladatai és az attrakciók...................................41
Esettanulmány: Mitől sikeres egy vonzerő?...............................................43
2. Örökség..........................45
2.1. Az örökség fogalma.......................................................................................45
2.2. Örökségturizmus...........................................................................................48
2.2.1. Trendek az örökségturizmusban.................................................................49
2.3. Ellentmondásos kérdések az örökségturizmussal kapcsolatban............54
2.4. Világörökség..........................56
2.4.1. Világörökség-turizmus..................................................................................61
3. Tematikus utak..............................................................................................63
3.1. Földrajzi lefedettség.......................................................................................64
3.2. Tematikus csoportosítás................................................................................65
3.2.1. Festői utak..........................66
3.3. Csoportosítás közlekedési eszközök alapján.............................................67
3.4. Az utak kialakításának céljai........................................................................67
3.5. Felmerülő kérdések........................................................................................71
Esettanulmány: A Mária Út spirituális turista- és zarándokút létrehozása.............75
Bevezetés........................................................................................75
1. A Mária Út földrajzi elhelyezkedése és jellemzői..............................75
2. A Mária Út karizmája............................................................................. 77
3. A Mária Út lelkisége............................................................................... 78
4. A Mária Út Közhasznú Egyesület feladatai, avagy egy zarándokút építésének és fejlesztésének hangsúlyos elemei.................79
Összegzés...................................................................................................... 89
II. LÁTOGATÓMENEDZSMENT................................................................ 91
4. Az interpretáció pszichologiája..............................................93
4.1. Interpretáció..........................93
4.1.1. Interpretáció mint kommunikáció.........................................93
4.1.2. Az interpretáció definíciója........................................................................94
4.2. Látogatópszichológia...................................................................................98
4.2.1. Pszichológia és a látogatók......................................................................... 98
4.2.2. Pszichológiai alapok.........................................................99
4.3. Környezeti pszichológia...........................................................101
4.3.1. Környezeti észlelés.......................................................101
4.3.2. A környezet megítélése..........................106
4.3.3. Környezeti személyiség..................................................................109
4.4. Tanulási elméletek........................................................................110
4.4.1. Behavioristák...............................................................110
4.4.2. A kognitív pszichológia..............................................................................110
4.5. Tanulási elméletek........................................................................................118
4.5.1. Szabadidős tanulás..................................................................119
4.5.2. Tanulási modellek........................................................................................119
4.5.3. Az érzékszervek tanulást befolyásoló szerepe........................................121
4.5.4. Pszichológiai tényezők - összegzés...........................................................122
4.6. Az interpretáció irányító elvei....................................................................125
4.6.1. Interpretáció és oktatás.................................................................125
4.6.2. Az interpretáció alapelvei.........................................128
4.7. Összegzés.....................................140
4.8. Az interpretáció alanyai..............................................................................142
4.9. Aki az interpretációt végzi..........................................................................146
5. Bemutatási módszerek és eszközök........................................................149
5.1. Az interpretációs módszerek kategorizációja..........................................150
5.2. A statikus eszköztár.....................................................................................154
5.2.1. Tárgyak, statikus eszközök.........................................................................154
5.2.2. Zónák kialakítása.........................................................................................160
5.2.3. Előzetesen ismertetett program/menetrend.............................................160
5.3. A dinamikus eszköztár................................................................................160
5.3.1. Audiovizuális, számítástechnikai eszközök.............................................161
5.3.2. Személyes kontaktus, személyes bemutatás............................................165
5.3.3. A látogatók bevonása..................................................................................168
5.4. Kombinált eszközök....................................................................................170
5.4.1. Ride-ok..........................170
5.4.2. Látogatóközpont..........................................................................................171
5.4.3. Mézesbödön-koncepció...............................................................................173
5.5. Az értékelés tényezői...................................................................................174
5.6. Eszközalkalmazási esetek, eszközök speciális tulajdonságai................180
5.6.1. Jelek és piktogramok...................................................................................180
5.6.2. írásmód, szóhasználat.................................................................................184
5.6.3. A belépők................................. 192
5.6.4. Személyes interpretáció...............................................................................195
5.6.5. Történelmi interpretáció.............................................................................197
5.6.6. Vallási központok, kegyhelyek interpretációja........................................200
5.6.7. Élőlények bemutatása..................................................................................201
5.6.8. Téralakítás, áramlástervezés, sormenedzsment......................................203
5.6.9. Tematikus utak interpretációja...................................................................212
5.7. Összegzés..........................222
6. Az interpretáció elemzése.........................................................................227
6.1. Elemzési elvek..........................227
6.2. Mit kutassunk?.............................................................................................229
6.2.1. Kutatás a bemutatott témák közötti preferenciák alapján.....................229
6.2.2. Kutatás a bemutatás stratégiája alapján....................................................230
6.2.3. Kutatás az alkalmazott bemutatási eszközök alapján............................232
6.2.4. Kutatás a megtekintés biztonságossága és kényelme alapján...............232
6.2.5. Kutatás a látogatók információszerzése alapján......................................232
6.3. Elemzési típusok..........................................................................................232
6.3.1. Előre jelző elemzés.......................................................................................234
6.3.2. Fejlesztési elemzés.......................................................................................234
6.3.3. Összegző elemzések....................................................................................236
6.4. Az adatgyűjtés fajtái....................................................................................237
6.5. Az interpretációs eszközök elemzése........................................................238
6.6. Elemzési módszerek....................................................................................240
6.6.1. Megfigyelés és követéses módszerek........................................................241
6.6.2. Szövegelemzés..........................250
6.6.3. Az interjúk..........................255
6.6.4. A kérdőívek..........................257
6.6.5. A visszaemlékezés és felismerés kutatása kérdőívekkel........................259
6.6.6. Naplókészítés..........................261
6.6.7. Módszer a visszaemlékezés vizsgálatára...................................................263
6.6.8. Vonzás és megtartás....................................................................................267
6.7. A látogatók csoportosítása..........................................................................267
6.8. A fotográfia felhasználása az attrakció értékelésében............................269
6.9. Összegzés..........................270
7. Tervezés és menedzsment.........................................................................273
7.1. Fogalmi keret....................................................................273
7.2. Látogatómenedzsment....................................275
7.3. Az interpretatív terv....................................................................................276
7.3.1. Miért..........................278
7.3.2. Mit?...............................................................................281
7.3.3. Kinek?................................................283
7.3.4. Hogyan?/Mikor?/Hol?....................................285
7.3.5. Miből?....................................................................................... 290
7.3.6. Na és?.................................................................................291
7.4. Szolgáltatásterv ....................................................................294
7.5. Megközelíthetőség/megtalálhatóság.........................................................294
7.6. Hatásmenedzsment.....................................................................................295
7.7. Források.....................................................................................195
8. Elemzés és értékelés...................................................................................301
8.1. Az elemzési útmutató............................................................301
8.2. Szabadtéri Néprajzi Múzeum - a látogatókutatás eredményei............306
8.2.1. A látogatóközönség szegmentálása demográfiai adatok alapján.........307
8.2.2. A látogatóközönség szegmentációja lakóhely szerint............................310
8.2.3. A tipikus látogatás tevékenységei.............................................................311
8.2.4. A tájegységek látogatottsága......................................................................312
8.2.5. A fogyasztási szokások................................................................................315
8.2.6. A munkatársak szerepe...............................................................................316
8.2.7. A látogatás motivációi.................................................................................318
Felhasznált irodalom 321

Puczkó László

Puczkó László műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Puczkó László könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem