Fekete-fehér fotókkal, ábrákkal illusztrálva. A könyv 176 példányban jelent meg.
Értesítőt kérek a kiadóról
A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
Előszó
A magyar atlétika legjobb szakembereiből alakult munkaközösség Atlétika címen könyvet írt, amely 1952-ben nyomtatásban megjelent. A könyv elsődleges feladata az edzők szerteágazó tevékenységének...
Tovább
Előszó
A magyar atlétika legjobb szakembereiből alakult munkaközösség Atlétika címen könyvet írt, amely 1952-ben nyomtatásban megjelent. A könyv elsődleges feladata az edzők szerteágazó tevékenységének megszüntetése azáltal, hogy a mozgások végrehajtására, az edzésekre és a versenyekre való felkészülésre egységes elveket állapít meg. Ezenkívül röviden ismerteti az egyes versenyszámok történetét, és oktatási eljárásokat is közöl.
Az atlétika alapkérdéseire a könyv megnyugtató választ ad. Az egyes részletek kidolgozása azonban nem tekinthető véglegesnek, és szükség van ezek kibővítésére, új szempontok, ismeretek, felfogások közlésére. Szakembereinkre ezen a vonalon komoly feladatok várnak, amelyeket minél rövidebb időn belül meg kell valósítaniok.
A Magyar Testnevelési Főiskola atlétikai tanszékének munkaközössége az Atlétika könyv tanítási részleteinek a kibővítését és új oktatási szempontok ismertetését tűzte ki feladatául. Alapnak elfogadta az Atlétika c. könyvet, és erre építve írta meg Az atlétika oktatásának módszere c. könyvet.
A könyv tehát nem teljesen különálló és független, hanem feltételezi az Atlétikát. Átveszi annak elvi megállapításait és szakkifejezéseit, felhasználja azokat a tapasztalatokat és tanulmányokat, amelyek alapján az Atlétika munkaközössége a könyvét megírta, de további kutatásokat végezve új szempontokat is tárgyal. Az 1952-es évben új szovjet atlétikai szakkönyvek és közlemények jelentek meg, amelyek további bő anyagot szolgáltattak a munka végzéséhez. Alkalom adódott arra is, hogy a kijevi nemzetközi találkozón és különösen az olimpián a legjobb szovjet szakemberekkel és versenyzőkkel együtt töltött néhány hét alatt sok értékes szakmai kérdés tisztázódjék. A szakkönyveknek és személyes beszélgetéseknek eredményét munkaközösségünk könyvében feldolgozta. A könyvben előforduló kevés számú hivatkozás a kitűnő szovjet atlétikai szakemberek munkáira nem fedi azt a nagy támogatást, amelyben a könyv megírása során a munkaközösség tagjai részesülhettek. Ennek a kifejezése inkább csak a felhasznált irodalomra való hivatkozásban nyilvánul meg.
A könyv elsősorban a Magyar Testnevelési Főiskola hallgatósága és az iskolákban működő testnevelő tanárok számára készült, de az iskolán kívül dolgozó atlétikai szakemberek, oktatók munkáját is megkönnyíti.
A könyv egyes főfejezeteit más és más munkaközösségi tag írta. Az olimpiai előkészületek miatt a munkaközösségi tagok együttműködése lehetetlen volt, ezért a könyv fejezetei nem egységesek, bennük nagy mértékben kifejezésre jut a szerzők egyénisége. Különbségek mutatkoznak az anyag feldolgozása, a leírás módja és nyelvezete tekintetében. Egyöntetűek azonban az egyes fejezetek alapelvei és egységes a könyv abban a vonatkozásban is, hogy az Atlétika könyvre támaszkodik, annak kifejezéseit és alapelveit érvényesíti.
Vissza
Tartalom
BEVEZETÉS 3
AZ OKTATÁS FELADATA AZ ATLÉTIKÁBAN 5
Az oktatás alapelveinek érvényesülése az atlétikai foglalkozásokban 6
Ideológiai, politikai irányultság 7
Mindenoldalú fejlődés biztosítása 7
Tudományosság elve 7
Rendszeresség elve 8
Szemléletesség elve 9
A tudatosságnak és az oktatásban való aktivitásnak elve 10
Ismeretek és készségek tartós elsajátításának elve 11
A tanulók életkori sajátosságainak figyelembevétele, az oktatás anyagának érthetősége 11
A közösségi elv és egyéni bánásmód az oktatás folyamán 12
A nevelő vezetőszerepének elve 13
Az atlétikai foglalkozások oktatási anyaga 13
Az ismeretközlés különböző formáinak alkalmazása az atlétikai foglalkozásokon 13
Foglalkozási formák alkalmazása az atlétikai mozgásanyag természete szerint 17
Ellenőrzés szerepe az atlétikai mozgásfajták technikájának elsajátításában 18
Az oktatás menete az atlétikai mozgásfajták oktatásában 18
Az atlétikai foglalkozásokon folyó oktatás eredménye 19
A futás 20
A futás mint az atlétikai gyakorlatok alapja 20
A futásról általában 20
A helyes futómozgás 20
A futómozgás lábmunkája 21
A futómozgás karmunkája 21
A törzs munkája futás közben 21
A csoportos futások oktatásának módszere 21
Futás csoportokban, ütemtartás nélkül 22
Futás oszlopban, ütemtartás nélkül 22
Futás oszlopban, ütemre 22
Futóiskola 22
A futóiskolák oktatásánál követendő szempontok 22
Futások 2-3-4-es oszlopban 23
A helyes futómozgás oktatásának módszere 23
Oktatás mozgás közben 24
A helyes láb- és karmunka oktatása rávezető, és kiegészítő gyakorlatokkal 24
A futómozgás hibái és azok javítása 29
A futás időtartamának fokozása 31
Futás meghatározott távon 31
A futólépés és a légzés ritmusának egybehangolása 31
Az álló rajt oktatásának módszere 32
Az álló rajt első változata (indulás a hátullévő lábbal) 32
A felállás oktatása 32
Az indulás oktatása 32
A felállás hibái 33
Az indulás hibái 33
Az álló rajt második változata (indulás az előllévő lábbal) 33
A felállás és az indulás 33
A felállás lényegesebb hibái 34
Az indulás lényegesebb hibái 34
A térdelő rajt oktatásának módszere 34
Előkészítő oktatás 34
Indulás guggoló helyzetből 34
Indulás térdelő helyzetből 34
A helyes és térdelő rajt 35
A térdelő helyzet 35
A vigyázz helyzet 35
Az indulás 35
A térdelő rajt oktatása 36
A térdélő helyzet oktatása 36
A vigyázz helyzet oktatása 36
Az indulás oktatása 37
Az indulás szükségszerű tornatermi oktatása 37
A térdelő rajt hibái 37
A térdelő helyzet hibái 38
A vigyázz helyzet hibái 38
Az indulás hibái 38
A gyorsfutás (vágta) oktatásának módszere 39
A gyorsfutásról általában 39
A fokozó-futás (repülő-vágta) oktatása 40
A fokozó-futás hibái 40
A gyorsfutás (vágta) oktatása meghatározott távokon 41
A forduló-futás oktatása 41
A gyorsfutás helyes láb- és karmunkájának oktatása 42
A gyorsfutás hibái 42
A közép- is hosszútávfutások oktatásának módszere 42
A váltófutások oktatásának módszere 43
A váltófutásról általában 43
A váltófutások oktatása 44
Átadás, átvétel állóhelyzetből 44
Átadás, átvétel járásból és futásból 44
Repülő-váltás váltóhatárok nélkül 45
Repülő-váltás váltóhatárokkal 45
A repülő-váltás lényegesebb hibái 45
A gátfutás 46
A gátfutásról általában 46
A helyes gátfutó mozgás 46
A gátvétel 47
A gátfutás futómozgása 48
A gátfutás rávezető- és kiegészítő gyakorlatai 48
A gátfutás oktatásának módszere 51
Az oktatásról általában 51
A gátfutás csoportos előkészítő oktatása 51
A gátfutás oktatása gátakkal 52
A gátfutás oktatása meghatározott távokon 53
A gátfutás lényegesebb hibái 54
Az akadályfutás 54
Az iskolai akadályfutó gyakorlatok 54
Az LMHK- és MHK-akadályfutások 55
Az atlétikai akadályfutások 55
A járás és a gyaloglás 56
A járásról is a gyaloglásról általában 56
A helyes járás oktatása 56
Csoportos járások 56
Járások oszlopban 56
Menetgyakorlatok 57
A gyorsjárások oktatása 57
Iskolai gyorsjárások 57
MHK-gyorsított menet 57
A gyaloglás oktatása 57
A gyaloglás lényegesebb hibái 58
Ugrások 59
Minden ugrásra érvényes általános elvek, szempontok 59
Képességek és tulajdonságok 59
A sokoldalúság biztosítása és a speciális munka 59
A ruganyosság fejlesztése 60
További tulajdonságok fejlesztése 60
Általános ugró kiegészítő gyakorlatok 61
Főleg a magasugrók további kiegészítő gyakorlatai 65
Főleg a távolugrók további kiegészítő gyakorlatai 72
Főleg a hármasugrók további gyakorlatai 77
Főleg a rúdugrók további gyakorlatai 78
A helyből ugrások oktatásának elvei 82
A nekifutásból történő ugrások oktatásának elvei 83
A kulcs-mozzanatok tanításának jelentősége 83
Eljárások a további mozzanatok tanításánál 87
Helyből ugrások 87
A helyből ugrások értékelése 87
A helyből ugrások alapmozzanatainak oktatása 87
Az oktató elhelyezkedése a helyből ugrásoknál 88
A helyből távolugrás oktatása 88
A helyből magasugrás oktatása 91
A helyből hármasugrás oktatása 91
Magasugrás 93
A magasugrás jellemzése 93
A magasugráshoz szükséges képességek és tulajdonságok fejlesztése 97
A guruló technika, mint alap technika 97
A felugrás oktatása 98
A guruló magasugrás oktatása 98
A nekifutás oktatása 101
A felugrás mozzanatai 101
A légmunka oktatása 103
A lécfeletti helyzet elemzése 103
A talajraérkezés 104
Különbségek az egyes guruló magasugró technikák között 104
A nyújtott guruló technika oktatása 105
A bukó guruló technika oktatása 105
A hasmánt guruló technikák elemzése és oktatása 107
Az átlépő technika oktatása 109
Az ollózó magasugró technika oktatása 110
Az oktató elhelyezkedése magasugrásnál 113
Távolugrás 114
A távolugrás értékelése 114
A távolugráshoz szükséges képességek, tulajdonságok fejlesztése 114
A felugrás oktatása 114
A nekifutás tanulása és gyakorlása 117
A guggoló technika oktatása 118
A homorító technika oktatása 119
Az ollózó technika oktatása 120
Az oktató elhelyezkedése távolugrásnál 122
Hármasugrás 123
A hármasugrás értékelése és mozzanatai 123
A hármasugrás rávezető gyakorlatai 123
A hármasugrás egyes mozzanatainak oktatása 123
Az első ugrás végrehajtása és ezzel kapcsolatos szempontok 124
A második ugrás mozzanatai 124
A harmadik ugrás végrehajtásának módja 126
Az oktató elhelyezkedése hármasugrásnál 126
Rúdugrás 129
A rúdugrás jellemzése 129
Kiegészítő- és rávezető gyakorlatok 129
A rúddal való munka szempontjai és menete 134
A rúdugrás technikájának oktatása 135
A rúdugrás egyes mozzanatainak részletbemenő oktatása 136
Az oktató elhelyezkedése a rúdugrásnál 140
Dobások 141
Az atlétikai dobásokról általában 141
Az atlétikai dobásokhoz szükséges képességek 141
Erő 141
Testsúly, testalkat 141
Gyorsaság 142
Ügyesség 142
Akaraterő 142
A dobásokhoz szükséges képességek kifejlesztésének eszközei 142
Kiegészítő gyakorlatok 143
Eszközzel végezhető kiegészítő gyakorlatok 143
a) Kéziszerrel végzett gyakorlatok 143
Nagylabdagyakorlatok 144
Homokzsákgyakorlatok 147
Súlyzógyakorlatok 151
Súlygolyógyakorlatok 151
b) Szereken végezhető gyakorlatok 152
Bordásfalgyakorlatok 152
c) Szereken kéziszer igénybevételével végzett gyakorlatok 153
Törzs- és derékerősítő gyakorlatok bordásfalnál, svédszekrény vagy tornaló és nagylabda vagy homokzsák segítségével. „Puli", expander 153
Különleges kézerősítő gyakorlatok 156
Láberősítő gyakorlatok 156
Képességek fejlesztése kiegészítő sportok segítségével 158
Futás 158
Ugrások, szökdelések 158
Dobások 159
Súlyemelés 159
Szertorna 159
Játékok 159
Téli sportok 160
Ökölvívás 160
Az atlétikai dobások módszeres iktatásának általános elvei 160
Az oktatás menete 160
A kidobás és a lendületszerzés összekapcsolásának kérdése 161
A körből dobás, illetve lemért nekifutással dobás 161
A versenyzés szerepe az oktatásban 161
A szernélküli gyakorlás kérdése 161
A könnyebb, illetve nehezebb szerrel gyakorlás 161
A dobófoglalkozás vezetése 162
Kislabda-, gránáthajítás 163
Labdafogás 163
A hajítás felépítése 164
Helybőlhajítás 164
A lendületből hajítás felépítése 165
A gránáthajítás 166
Gerelyhajítás 168
A gerely fogása 168
A gerellyel futás 168
A helybőlhajítás felépítése 170
A keresztlépések 170
A nekifutással hajítás felépítése 174
Nagyobb hibák javítása 174
Elhelyezkedés a gerelyhajítás tanításánál 175
Súlylökés 176
A súlygolyó fogása, s elhelyezkedése a vállnál 177
A kidobás felépítése 178
A beugrásból dobás felépítése 179
Gyakoribb hibák javítása 182
Az oktató helye a súlylökés tanításánál 183
Diszkoszvetés 184
A diszkosz fogása és a lengetés 184
A diszkosz kiengedésének felépítése 185
A helybőldobás felépítése 186
A dobás és a pördület összekapcsolása 186
Nagyobb hibák javítása 188
Elhelyezkedés a diszkoszvetés tanításánál 189
Kalapácsvetés 190
A kalapács fogása 190
Forgás 190
Előlengetés 191
Kidobás 194
Elhelyezkedés a kalapácsvetés tanításánál 194
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.
Google, Facebook, Apple, Microsoft fiókkal való belépés/regisztráció eseténautomatikusan elfogadja az Általános Szerződési Feltételeket.
Elfelejtett jelszó
Kérjük, adja meg azonosítóját, és a hozzá tartozó email címet, hogy jelszavát elküldhessük Önnek!
A *-gal jelölt mezők kitöltése kötelező!
Azonosító név/E-mail cím* Azonosító és e-mail cím megegyező
E-mail cím*
(2009 március óta a regisztrált ügyfelek azonosító neve megegyezik az email címmel)
Ha az azonosítóját sem tudja megadni, kérjük, hívja az ügyfélszolgálati vonalat:
+36-62-452-833
×
1
2
3
Regisztráció
×
Regisztráció
Regisztrációja sikeresen megtörtént.
Megadott e-mail címére megerősítő e-mailt küldtünk. Ahhoz, hogy a regisztrációja véglegesedjen, és le tudja adni rendeléseit, kérjük, kattintson a levélben található linkre. A megerősítő link a kiküldéstől számított 48 óráig érvényes, ezután a regisztrációs adatok törlésre kerülnek.
Kérjük, jelölje meg az érdeklődési körébe tartozó témaköröket!
Mehet
×
Regisztráció
Az ön által megjelölt témakörök:
Temakor_1
Beállíthatja, hogy emailben értesítőt kapjon az újonnan beérkezett példányokról a bejelölt témaköröknek megfelelően.
Beállított értesítőit belépés után bármikor módosíthatja az Értesítő menüpont alatt:
létrehozhat új témaköri értesítőt
inaktiválhatja értesítőjét, ha éppen nem kíván a megadott témában értesítőt kapni
törölheti véglegesen az adott értesítőjét
szerkesztheti jelenlegi értesítőjét, ha még részletesebben szeretné megadni mi érdekli.
Az Ön választása alapján naponta vagy 3 naponta kap tőlünk emailt a beállított értesítőjéről.