Előszó
Az ezerkilencszázkilencvenes években új társadalmi kihívások fogalmazódtak meg az iskola, az intézményes nevelés felé. Az iskola minőségének és ennek megfelelően hatékonyságának értelme is komplexebbé válik. Újraértékelődik az iskola szerepe, jelentősége, e folyamaton belül fontos szerepet kell kapni a testi nevelésnek és a tanuló ifjúság sportmozgalma korszerűsítésének. Az oktatási törvény új feladatokat fogalmaz meg a testnevelés és a sport fejlesztése területén. E feladatok alapján átértékelődik az atlétika helye, szerepe az iskolai testnevelésben és sportban, az egészséges életmód kialakításában, a rendszeres fizikai aktivitásra nevelésben.
Korunk egyik alapvető jellegzetessége a változások felgyorsulása. A ma emberének életét a társadalmi-gazdasági fejlődés olyan irányban változtatta meg, hogy életmódjában szükségszerűen be kell építeni a szabadidő aktív eltöltési formáit.
A megnövekedett társadalmi igény - nevelési célként - sokoldalúan fejlett és fejlődni képes személyiség kibontakozását jelöli meg. E céllal összefüggésben kiemelten fontos az önálló tanulás, az önképzés, és önnevelés a testkultúra területén is.
A személyiségformálás,-fejlődés általános irányultságában bekövetkezett hangsúlyváltás a nevelési-művelődési folyamat komplexebb értelmezésével, az intellektualizmus ellensúlyozásának igényével társul, s ezért bizonyos nevelési feladatok, az eddiginél jobban hangsúlyozódnak. Például:
- a komplex (a fizikai és szellemi munka elemeit egyaránt tartalmazó) általános munkaképesség fejlesztése, amelynek minden életszakaszban elsődlegességet kell biztosítani, a leszűkített - speciális munkaképességgel szemben;
- az ember fizikai kondíciójának, képességeinek a szellemi képességekkel azonos értékű és intenzitású fejlesztése;
- a társadalmi és egyéni fejlődés iránti elkötelezettség, valamint az ezzel összefüggő magatartásminták és képességek.
A testnevelésen belül az atlétika gazdag tartalmánál fogva a személyiség sokoldalú kibontakoztatásának kiváló eszköze lehet. Az atlétika természetes mozgáskészségeken alapuló versenyszámai (futás, ugrás, dobás) minden életkorban az életkori sajátosságoknak megfelelően művelhetők. Az atlétika - különösen a futás és gyaloglás - prevenciós és rehabilitációs hatása ma már köztudott. Alkalmazásához, széles körű és szakszerű elterjesztéséhez e kiadvány is hozzájárul. Korrekt versenyszabályai alkalmat nyújtanak a sportszerű vetélkedés örömeinek élvezetéhez. Mozgásanyagának sokféleségével, mérhetőségével lehetőséget nyújt az egyénnek arra, hogy információkat kapjon edzettségi állapotáról, fejlődése dinamizmusáról.
Vissza