1.060.457

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Az áthelyezési vizsgálat I.

Kézirat/Eötvös Loránd Tudományegyetem Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Főiskolai Kar

Szerző
Budapest
Kiadó: Nemzeti Tankönyvkiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 155 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-673-088-1
Megjegyzés: Tankönyvi szám: J 12-173. 12. változatlan kiadás.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Az értelmi fogyatékos gyermekek áthelyezését a 111/1977. (M.K. 10.) OM számú utasítással módosított 111/1975. (M.K. 7.) OM számú utasítás szabályozza.
Az utasítás értelmében az értelmi fogyatékos... Tovább

Előszó

Az értelmi fogyatékos gyermekek áthelyezését a 111/1977. (M.K. 10.) OM számú utasítással módosított 111/1975. (M.K. 7.) OM számú utasítás szabályozza.
Az utasítás értelmében az értelmi fogyatékos gyermekek áthelyezését az oktatási intézmények pedagógusai javasolhatják; a javasolt gyermekek vizsgálatát az állandó áthelyező bizottságok orvosai, pszichológusai és gyógypedagógusai végzik el; a fogyatékos gyermekek megfelelő beiskolázásáról az áthelyező bizottság szakvéleménye alapján a járási, városi, fővárosi kerületi, megyei, városi művelődésügyi osztályok intézkednek; az áthelyezéssel kapcsolatos fellebbezés esetén pedig a megyei, ill. a fővárosi művelődésügyi (fő)osztály jár el a Gyógypedagógiai Tanárképző Főiskola szakvéleménye alapján.
Az áthelyezésben közreműködők valamennyien jelentős, felelősségteljes feladatokat látnak el.
Ebben a kötetben - és majd ennek folytatásaiban - az áthelyezési eljárásról, az értelmi fogyatékos gyermekről és az áthelyezési vizsgálatról adunk tájékoztatást az áthelyezésben közreműködők számára.
Bízunk abban, hogy ezzel is segítjük a feladat jó megoldását mind az egyén, mind a társadalom érdekében. Vissza

Tartalom

Előszó 7
Az áthelyezési eljárás 9
Az oktatási miniszter 111/1975. (M.K. 7.) OM számú, az értelmi fogyatékos tankötelesek áthelyez és érői és beiskolázásáról szóló utasításának a 111/1977. (M.K. 10.) OM számú utasítással egybedolgozott szövege 11
Az értelmi fogyatékos gyermek 19
Lányiné Engelmayer Ágnes: Az értelmi fogyatékosság fogalma 21
Az értelmi fogyatékosság osztályozása 24
A mentális retardáció fogalma 25
Az áthelyezési vizsgálat általános kérdései 29
Lányiné Engelmayer Ágnes: Az áthelyezési vizsgálatok fő tartalmi és módszertani követelményei 31
A vizsgálatok előkészítése 31
A vizsgálatok komplex jellegének biztosítása 32
A gyógypedagógiai és pszichológiai vizsgálat célja, feladata. A gyógypedagógus és a pszichológus illetékessége 32
Az orvosi vizsgálatok célja és szerepe, az orvos illetékessége 35
A vizsgálatok menete 36
Vizsgálati minimum. Alapvizsgálatok 36
Kiegészítő vizsgálatok 38
A vizsgálatok körülményei 40
A vizsgálati adatok írásos rögzítése, jegyzőkönyvezés 41
Az adatok összesítése, a záróvélemény elkészítése 42
Megbeszélés a szülőkkel 45
Illyés Sándor: A teljesítmény és a pszichológiai folyamatok kapcsolata 46
A teljesítmény leírás általános követelményei 46
Általánosan jellemző viselkedés, teljesítmény, és aktuális viselkedés, teljesítmény 46
Teljesítmény-norma és egyéni teljesítmény 47
Teljesítmény-struktúra és részteljesítmény 47
Rendellenes teljesítmény és ép, kiugró teljesítmény 47
A teljesítmény kapcsolata a létrehozó pszichológiai folyamatokkal 48
A teljesítmény az ismeret és a képesség kapcsolata 49
Részterületek vizsgálata 53
Oriskó István: Az anamnézis felvétele 55
Balkay Sarolta: Az intelligencia-vizsgálatok alkalmazása az áthelyezési vizsgalatban 64
A viselkedésben megnyilvánuló értelmességről, mint az intelligencia mérésének alapjáról 64
Az IQ konstancia elvéről és az IQ centrikus szemlélet helytelen voltáról 65
Többféle intelligenciateszt alkalmazásának szükségességéről és lehetőségéről az áthelyezési vizsgálatban 66
A vizsgálat menetéről 71
Az intelligencia mérését befolyásoló tényezőkről, az IQ és más mutatók egybevetésének szükségességéről 72
A 6-7 éves fogyatékosok intelligenciavizsgálatának speciális kérdéseiről 74
Nádor Györgyné: A beszédvizsgálat 76
Tanulási akadályozottság pösze gyermekeknél 77
A megkésett beszédfejlődésű gyermekek tanulási problémái 79
A kétnyelvű környezet és a szubkulturális miliő hatása a beszédfejlődésre 80
Az értelmi fogyatékosok beszédállapotára jellemző sajátosságok 80
A beszédvizsgálat szempontjai 82
A beszédvizsgálat összefoglaló értékelése 85
Illyés Sándor: Az írásvizsgálat 87
Az írástanulásra való érettség vizsgálata 87
Téri pontokhoz való igazodás manipulációs helyzetekben 88
Ráhúzás, térpontok összekötése papíron 88
Vonalak, formák, betűk másolása 89
Az íráskészség szintjének vizsgálata 95
Az írásvizsgálat feltételei 96
Az írásteljesítmény elemzése 98
Az írásfolyamat elemzése 98
Táblázatok 100
Az írásvizsgálat eredményeinek összefoglalása 102
Láng Iringó: Az olvasásvizsgálat 109
Az olvasási készség kialakulásának pszichológiai feltételei és fejletlenségének okai 109
Az olvasási készség szintjének vizsgálata az első osztályosoknál 111
Az olvasási készség vizsgálatának menete 112
Betűismeret 112
A betűkapcsolás vizsgálata 113
Szavak és mondatok olvasásának vizsgálata 113
Az olvasási teljesítmény elemzése 114
Az olvasás teljesítményének összefoglaló jellemzése 115
Pálhegyi Ferenc: A személyiség jellemzése 117
Csávás Dezsőné: A mozgásvizsgálat 124
Az értelmi fogyatékos gyermek mozgásának gyógypedagógiai-pszichológiai elemzése 125
Az Oseretzky-vizsgálat 127
Az organikus károsodást szenvedett gyermekek vizsgálata 129
A mozgásfogyatékos gyermek testi állapotát megítélő és rögzítő rövid felmérés 129
A mozgáskép összefoglaló értékelése 130
Radványiné Hay Ottília: Vizsgálatok az értelmi fejlődés alacsony szintjén.
A középsúlyos (imbecillis) és alsó határeset gyermekek vizsgálata körülbelül 5-8 év között 132
A vizsgálathoz szükséges személyi és tárgyi feltételek 132
A gyermek vizsgálata 133
Megjelenés 133
Magatartás 134
Beszéd 135
Utánzóképesség 136
Önkiszolgálás 138
Játék 140
A látás 141
A hallás 142
A mozgás 143
A manipulációs érettség és a szenzomotoros intelligencia 143
Grafizmus 144
Mennyiségélmény 147
Általános tájékozottság 149
Emlékezet 149
Szempontok a középsúlyos (imbecillis) és alsóhatáreset gyermekek vizsgálati minimumának összeállításához 150
Az eredmények értékelése 151
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem