Előszó
„Az árufuvarozás kézikönyve" régi hiányt kíván pótolni. Hosszú évek óta hiányzik ugyanis közlekedési szakirodalmunkból olyan gyakorlati mű, amely átfogóan, de mégis a kellő részletességgel...
Tovább
Előszó
„Az árufuvarozás kézikönyve" régi hiányt kíván pótolni. Hosszú évek óta hiányzik ugyanis közlekedési szakirodalmunkból olyan gyakorlati mű, amely átfogóan, de mégis a kellő részletességgel bemutatná az áruszállítás munkafolyamatait, összefoglalná azokat a tennivalókat, amelyek a vasúton, teherautóval, hajóval stb. történő árufuvarozással kapcsolatosak.
Az ilyenfajta szakkönyvre pedig a szakismeretek elsajátításánál és a gyakorlati munkában nagy szükség van. A különböző közlekedési vállalatok szabályzatai, díjszabásai - főként a vasúti kiadványok - hatalmas, a nem közlekedési szakemberek számára szinte áttekinthetetlen szabályzati anyag, amelyben eligazodni, valamelyes segítség nélkül, csaknem lehetetlen. Az árufuvarozási szabályok, a díjszabások kellő ismerete ugyanakkor fokozottan fontos a szocialista tervgazdaságban, ahol az árufuvarozás általában terv alapján történik és annak válóra váltása, azaz a fuvarozások lebonyolítása során a fuvaroztatók és a közlekedési vállalatok dolgozóinak szorosan együtt kell működniök.
Az árufuvarozási ismeretek széleskörű terjesztése, a szállítás technológiájának és szabályozásának, valamint a szabályok gazdasági okainak megismerése egyaránt érdeke a fuvaroztatóknak és a közlekedési vállalatoknak, egész népgazdaságunknak. Ez a felismerés vezette a Közlekedési Közlönyt, a Központi Szállítási Tanács hivatalos lapját, amikor az elmúlt évben - immár másodízben - hasábjait hosszú hónapokon keresztül olyan cikksorozatnak szentelte, amely a fuvaroztatók tájékoztatását, ismereteik bővítését szolgálta. E kézikönyv - a Központi Szállítási Tanács Titkárságának kezdeményezésére és támogatásával - az említett cikksorozat nyomán került összeállításra.
Könyvünk kifejezetten gyakorlati célokat szolgál: a fuvaroztatók munkáját kívánja segíteni. Ennek megfelelően mellőztük az elméleti kérdések tárgyalását, valamint azoknak a tennivalóknak ismertetését, amelyek túlnyomóan csak a közlekedési vállalatok dolgozóit érintik. A könyvet „kézikönyv"-nek szántuk, de csak abban az értelemben, hogy a legfontosabb árufuvarozási tudnivalókat arányosan igyekszik tárgyalni valamennyi közlekedési ágazatra vonatkozóan. Arról természetesen nem lehetett szó, hogy minden tudnivalót felöleljen, mert hiszen ehhez nem egy ilyen csekély terjedelmű kötet, de több vaskos mű sem volna elegendő.
Vissza