1.062.439

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Az áruforgalmi tevékenység tervezése, elemzése, hatása az eredményre

Szerző
Szerkesztő
Lektor
Budapest
Kiadó: Kereskedelmi és Idegenforgalmi Továbbképző Kft.
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 324 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 22 cm x 16 cm
ISBN: 978-963-637-313-9
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Ez a tankönyv és a hozzá kapcsolódó munkafüzet a 0003-06 számú szakmai követelménymodul három tananyagegységének elsajátítását szolgálja.
Ezek a következők:
-áruforgalom tervezése,
-az áruforgalmi tevékenység eredményessége,
-forgalom- és eredményelemzés.

Ennek megfelelően az áruforgalommal kapcsolatos tervezési, szervezési, irányítási feladatokkal, döntésekkel, valamint a megalapozásukat segítő elemzési módszerekkel foglalkozik. A tankönyv az egyes témakörökhöz kapcsolódó tudnivalókat részletesen kifejtve, gyakorlati példákkal alátámasztva tartalmazza. Bemutatja a kereskedelemben használatos alapvető bizonylatokat. Az egyes tananyagrészek főbb összefüggéseit ábrákkal szemlélteti. A tankönyv mintafeladatai - mintegy esettanulmányként - bemutatják, hogy a kereskedelmi egységek vezetői a rendelkezésükre álló információkat, adatokat, hogyan használhatják fel döntéseik megalapozásához, hogy milyen szempontok együttes mérlegelése szükséges egy - egy intézkedés meghozatalához. A... Tovább

Fülszöveg

Ez a tankönyv és a hozzá kapcsolódó munkafüzet a 0003-06 számú szakmai követelménymodul három tananyagegységének elsajátítását szolgálja.
Ezek a következők:
-áruforgalom tervezése,
-az áruforgalmi tevékenység eredményessége,
-forgalom- és eredményelemzés.

Ennek megfelelően az áruforgalommal kapcsolatos tervezési, szervezési, irányítási feladatokkal, döntésekkel, valamint a megalapozásukat segítő elemzési módszerekkel foglalkozik. A tankönyv az egyes témakörökhöz kapcsolódó tudnivalókat részletesen kifejtve, gyakorlati példákkal alátámasztva tartalmazza. Bemutatja a kereskedelemben használatos alapvető bizonylatokat. Az egyes tananyagrészek főbb összefüggéseit ábrákkal szemlélteti. A tankönyv mintafeladatai - mintegy esettanulmányként - bemutatják, hogy a kereskedelmi egységek vezetői a rendelkezésükre álló információkat, adatokat, hogyan használhatják fel döntéseik megalapozásához, hogy milyen szempontok együttes mérlegelése szükséges egy - egy intézkedés meghozatalához. A mintafeladatok másik része rávilágít arra, hogy a vállalkozás különböző gazdálkodási adatainak, mutatóinak alakulását milyen tényezők befolyásolják. A munkafüzet egyidejűleg több célt szolgál. A feladatok egy része a mindennapok során szerzett tapasztalatok beépítését az ismeretelsajátítás folyamatába, másik része az alapvető tudnivalók, összefüggések megértését, a tanult ismeretek elmélyítését, azok gyakorlati alkalmazási készségének kialakítását segíti. A tesztek és az esettanulmányok lehetőséget adnak döntési szituációk gyakorlására, a logikus gondolkodás fejlesztésére, az elemzési készség, az érvelési technika kialakítására, erősítésére. A tankönyv és a munkafüzet szervesen illeszkedik egymáshoz. A képzésben résztvevőkön kívül ajánljuk a tankönyvcsomagot mindazoknak, akik eredményességük növelése érdekében fel szeretnék frissíteni szakmai ismereteiket. Vissza

Tartalom

Bevezetés és módszertani ajánlás.................11
I. Az áruforgalmi tevékenységgel kapcsolatos tervezési, szervezési feladatok.... 15
Információszerzés a kereskedelmi vállalkozás tevékenységét befolyásoló feltételekről ...19
1.1 Információszerzés a külső feltételekről................19
1.1.1. A piaci helyzet........................................19
1.1.2. A gazdasági környezet.................................21
1.1.3. A szabályozási feltételek..........................22
1.2. Információszerzés a belső adottságokról................22
2. Az értékesítéshez kapcsolódó tervezési és szervezési feladatok....................25
2.1. A hosszú távú értékesítési célok és elérésük módszerei......26
2.1.1. A hosszú távú értékesítési célok meghatározása...........................................26
2.1.2. A hosszú távú értékesítési célok elérését segítő módszerek...............28
2.2. A rövid távú értékesítési célok és elérésük módszerei...............44
2.2.1. A rövid távú értékesítési célok meghatározása.............................................44
A rövid távú értékesítési célok eléréséhez alkalmazandó módszerek meghatározása....53
3. Az árubeszerzéshez kapcsolódó tervezési és szervezési feladatok.......................57
3.1. A beszerzésre vonatkozó hosszabb távú döntések.....................58
3.1.1. A beszerzendő áruk nagyságrendjének és választékának meghatározása.......59
3.2. A beszerzés hosszú távú célját megvalósító módszerek.......................................62
3.2.1. A szállító partnerek kiválasztása....................................................................62
3.2.2. A megfelelő szerződésfajta kiválasztása........................................................74
3.3. A beszerzéshez kapcsolódó rövidtávú döntések és megvalósításuk...................78
3.3.1. A beszerzés időbeli ütemezése.........................................................................80
3.3.2. A megrendelési mód kiválasztása...................................................................84
3.3.3. Az eseti szállítói ajánlatok elfogadása............................................................88
3.4. A beszerzési döntésekhez felhasználható számítások, módszerek.....................89
3.4.1. Az áruforgalmi mérlegsor........................90
3.4.2. A szállítói kondíciók összehasonlítása...........................................................92
L/l. Mintafeladat.......................................93
I./2. Mintafeladat.............................................95
L/3. Mintafeladat.................................................97
L/4. Mintafeladat.........................................99
készletezéshez kapcsolódó döntések és szervezési feladatok.........................103
4.1. A készletezéshez kapcsolódó hosszú távú döntések..........105
4.1.1. Döntés a készletek nagyságáról és összetételéről........................................105
4.2. A készletezés hosszú távú céljainak megvalósítását szolgáló módszerek......110
4.2.1. A készletutánpótlás gyakoriságának és tételnagyságának meghatározása...........110
4.2.2. A raktározás helyének és a tárolási módnak a meghatározása................112
4.2.3. A készletnyilvántartási rendszer kialakítása..............................................115
4.3. A készletezéshez kapcsolódó rövid távú döntések................119
4.4. A rövid távú készletezési döntések megvalósítását szolgáló módszerek........120
4.4.1. A raktárkészlet áttekinthetőségének biztosítása.........................................120
4.4.2. Az áruk állagromlásának megakadályozása...............................................120
4.4.3. Az inkurrens készletek felszámolása............................................................121
4.5. A készletezési döntéseket megalapozó számítások, módszerek........................122
I./5. Mintafeladat......................................122
I./6. Mintafeladat...................................................125
I./7. Mintafeladat......................................127
4.6. A készletek nagyságának megállapítása leltározással.............128
4.6.1. A leltározás előkészítése és lebonyolítása.....................................................128
4.6.2. A leltáreredmény megállapítása....................................................................129
I./8. Mintafeladat............................................130
5. A pénzforgalom lebonyolításához kapcsolódó döntések és feladatok...............133
5.1. A beszerzett áruk ellenértékének kiegyenlítéséhez kapcsolódó feladatok.......133
5.1.1. A pénzügyi rendezéshez alkalmazható fizetési módok.............................133
A pénzügyi rendezéshez kapcsolódó szervezeti, szabályozási feltételek kialakítása....137
5.1.3. A pénzforgalom lebonyolításához kapcsolódó szabályok és bizonylatok.............141
5.2. Az értékesítéshez kapcsolódó pénzforgalom lebonyolítása...............................150
5.2.1. Az ellenérték beszedéséhez kapcsolódó teendők készpénz nélküli fizetés esetén...150
A készpénzkímélő és a készpénzes forgalom lebonyolításához kapcsolódó teendők...151
Összefoglalás......................................................................................................156
Összefoglaló kérdések, feladatok.......................................................................157
II. Az áruforgalmi tevékenység hatása az eredményre és a vagyonra...................159
M. Az eredmény keletkezésének folyamata a kereskedelmi vállalkozásoknál. Az áruforgalmi döntések hatása az eredményre..................................................161
Az eredménykimutatás.......................................163
1.1.1. A kereskedelmi vállalkozások üzleti eredménye.........................................166
1.1.2. Az üzleti eredmény meghatározó tényezője: az árréstömeg.....................167
II./1. Mintafeladat................................................169
áruforgalmi döntések hatása az eredményre.................................................171
1.2.1. Az értékesítési döntések hatása az eredményre..........................................171
II./2. Mintafeladat.................................................................175
1.2.2. A beszerzési döntések hatása az eredményre..............................................176
II./3. Mintafeladat................................................179
1.2.3. A készletezési döntések hatása az eredményre...........................................180
II./4. Mintafeladat....................................................184
Adózás, járulékfizetés.......................................................185
2.1. Az adók és járulékok, egyéb közterhek társadalmi, gazdasági szerepe..........185
2.2. A vállalkozások adózáshoz kapcsolódó teendői, adózási alapfogalmak..........186
2.3. A kereskedelmi vállalkozásokat érintő főbb adónemek, járulékok..................193
2.3.1. A fogyasztáshoz kapcsolódó adók................................................................193
2.3.2. A foglalkoztatáshoz kapcsolódó adók és járulékok...................................198
2.3.3. A vállalkozási tevékenységhez kapcsolódó, ráfordításokat növelő egyéb adók, járulékok......................205
2.3.4. A nyereséget illetve bevételt terhelő adók...................................................207
Az adóztatás hatása a kereskedelmi vállalkozások tevékenységére, eredményére....210
2.4.1. A fogyasztáshoz kapcsolt adók és a béreket terhelő levonások hatása a kereskedők árbevételére..............................................................................211
1175. Mintafeladat...........................213
Mintafeladat......................................................................................................213
A vállalkozás ráfordításait növelő adók és járulékok hatása a vállalkozás eredményére ..215
II./7. Mintafeladat...........................................216
2.4.3. A nyereség adóztatásának hatása a vállalkozás helyzetére.......................217
II./8. Mintafeladat...........................................219
(^/A vagyonnal való gazdálkodás a kereskedelmi vállalkozásoknál......................221
3.1. A vagyon szerepe a gazdálkodásban.....................221
3.2. A vállalkozás vagyonának összetevői....................222
3.2.1. A vagyon vizsgálata megjelenési forma szerint..........................................223
3.2.2. A vagyon vizsgálata eredet szerint..............................................................228
A gazdasági tevékenység hatása a vállalkozás vagyonának nagyságára és összetételére..232
3.4. A vállalkozás vagyonának kimutatása: a mérleg............237
3.5. A vállalkozás tevékenységének megítélése a mérleg és az eredménykimutatás adataiból.....................240
3.5.1. A vagyonmérleg adataiból számítható mutatók.........................................241
3.5.2. A vállalkozási tevékenység komplex megítélése a mérleg és
az eredménykimutatás adatainak együttes elemzésével..........................243
II./9. Mintafeladat.......................................245
Összefoglalás......................................................................................................254
Összefoglaló kérdések, feladatok.......................................................................256
III. Forgalom-, készlet-, költség- és eredményelemzés...........................................257
A forgalom elemzése, tervezése..........................................................................259
1.1. A forgalom (árbevétel) időbeli változásának elemzése.....................................260
III./1. Mintafeladat...................................261
HL/2. Mintafeladat...............................................263
1.2. A tervezett és a tényleges forgalom (árbevétel) viszonyának elemzése........265
ÜL/3. Mintafeladat.....................................................266
1.3. A forgalom (árbevétel) összetételének elemzése........................................267
III./4. Mintafeladat............................................268
1.4. Az eladott mennyiségek és az eladási árak változásának szerepe az árbevétel (forgalom) alakulásában...................................272
III./5. Mintafeladat...........................................................275
(2. Á) készletek elemzése....................................................277
^ií.l. A készletek időbeli alakulása..............................277
III./6. Mintafeladat..........................................................278
2.2. A készletek és a forgalom (árbevétel) viszonyának elemzése: a készletek forgási sebessége.......................................279
III./7. Mintafeladat................................................281
A forgalom (árbevétel) és a készletek változásának együttes vizsgálata: a készletvonzat....283
III./9. Mintafeladat............................................283
2.4. Adott időszak zárókészletének megállapítása az áruforgalmi mérlegsorból.....284
III./10. Mintafeladat................................................285
III./11. Mintafeladat.................................................285
3. A költségek elemzése......................................287
3.1. A költséggazdálkodás.......................................287
3.2. A költségek csoportosítása............................288
3.2.1. Az anyagjellegű ráfordítások........................................................................288
3.2.2. A személyi jellegű ráfordítások....................................................................288
3.2.3. Az értékcsökkenési leírás...............................................................................289
3.3. A forgalmazási költségek nagyságát befolyásoló tényezők................................290
3.3.1. A felhasznált erőforrások mennyisége........................................................290
3.3.2. Az erőforrás felhasználásának hatékonysága..............................................291
3.3.3. Az erőforrás (költségtényező) ára.................................................................291
3.4. A költségek és a forgalom együttes változásának vizsgálata..............................293
III./12. Mintafeladat......................................295
3.5. A költségek elemzésének módszerei...........................296
3.5.1. A költségelemzés abszolút mutatói...............................................................296
3.5.2. A költségelemzés relatív mutatói..................................................................298
IIL/13. Mintafeladat....................................299
III./14. Mintafeladat...................................300
III./15. Mintafeladat.....................................302
3.6. A személyi jellegű ráfordítások elemzésének abszolút és relatív mutatói........303
3.7. A személyi jellegű ráfordítások alakulását befolyásoló tényezők.....................304
111/16. Mintafeladat.............................................306
4. Az eredmény elemzése.....................................309
4.1. Az áruforgalmi tevékenységből származó
eredmény nagyságát befolyásoló tényezők.........................................................309
4.1.1. Az árréstömeg elemzése..................................309
III./17. Mintafeladat..................................................................................................311
4.2. Az eredmény elemzéséhez használt mutatószámok..............313
III./18. Mintafeladat...................................................314
Összefoglalás...................................................322
Összefoglaló kérdések, feladatok.............................324
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem