Előszó
Az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal történetében a 2006. esztendő a szokottnál is nagyobb kihívások éve volt. Az elmúlt évnek különösen fontos jellemzője volt - és nemcsak az APEH munkáját érintően - az elektronikus közigazgatási ügyintézés kibővülése és olyan strukturális átalakulás előkészítése, amelyek a regionális szervezettségű államigazgatás irányába mutattak. Az állami adóhatóság különösen nehéz évet zárt, de az eredmények ismeretében megállapíthatjuk, hogy mind a hagyományosnak tekinthető, mind az új feladatok terén sikerült eleget tennünk a felénk támasztott követelményeknek.
Az önkéntes bevallásokon és befizetéseken alapuló adózási rendszer új technikájú eszközeinek szélesebb körű alkalmazásával is biztosítottuk mindazokat a feltételeket, amelyek nyomán teljesültek az államháztartás előirányzott bevételei. Az APEH az általa kezelt 8 668 milliárd forint adó- és járulékbefizetés, valamint 1 504 milliárd forint kiutalás egyenlegeként 7 164 milliárd forinttal járult hozzá az államháztartás bevételéhez.
Az adózók 2006-ban kötelezettségeikről 9,2 millió bevalláson, valamint 20,8 millió adatszolgáltatáson adtak számot. A bevallásokból és adatszolgáltatásokból több mint 2,8 millió már az elektronikus ügyfélkapun keresztül, a regisztrált adózóktól érkezett. Az elektronikus adó- és járulékbevallás rendszerének 2006. áprilisától bővített kialakítása jelentős munkával járt és sok újdonságot hozott az adózók számára is. Az év első felében szokatlannak számított maga az új típusú járulékbevallás is, de az is újdonság volt, hogy az interneten keresztül csak az ügyfélkapus regisztrációt követően lehetett bevallást benyújtani.
Az elektronikus ügyintézés bővülése nem csökkentette ügyfélszolgálati feladatainkat, de e téren - tapasztalataink szerint - előtérbe került a telefonos kapcsolattartás, az írásban, közte egyre többször e-mailben feltett kérdésekre adott válaszadás. Ezért is alakítottuk ki már 2005-ben az APEH Contact Center-ét, melyet 2007-től lényegesen több ügyintézővel, régiós szinten működtetünk. Ugyanakkor nagy súlyt helyeztünk arra is, hogy az ügyfélszolgálatokat személyesen felkeresők minél több ügyüket helyben intézhessék el. Az adózóknak a médián keresztül történő tájékoztatása mellett a közérdekű információk, nyomtatványok és azok kitöltő programjai naprakész közzétételét a hivatal - a 2006. végén megújított - internetes honlapján biztosította.
Az elmúlt évben is folytattuk az ellenőrzésre kerülők kiválasztásánál alkalmazott módszereink korszerűsítését annak érdekében, hogy a törvénytisztelőket feleslegesen ne zaklassuk, de az adóelkerülőket, a szürke-, illetve feketegazdaságban működőket minél nagyobb arányban ellenőrizzük. Eredményeink jelentős javulását mutatta, hogy az előző évihez képest 49 százalékkal több nettó adókülönbözetet állapítottunk meg. Az adómorál javítása érdekében fontosnak tartjuk, hogy az adóhatóság jelenléte folyamatosan érzékelhető legyen. E téren is szorosan együttműködtünk a társszervekkel, köztük elsősorban a vámhatósággal.
Vissza