1.067.308

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Az anyanyelvi oktatás korszerűsítéséért

Tanulmányok, szakvélemények, javaslatok

Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Senki számára sem kell megindokolni, hogy miért foglalkozik a nyelvészet az anyanyelvi oktatással. Bár ennek a feladatnak az előtérbe állítása nem minden korszakban volt látható. A nyelvészet nagy,... Tovább

Előszó

Senki számára sem kell megindokolni, hogy miért foglalkozik a nyelvészet az anyanyelvi oktatással. Bár ennek a feladatnak az előtérbe állítása nem minden korszakban volt látható. A nyelvészet nagy, fölfelé ívelő korszakaiban azonban a nyelvészet elmélete, az anyanyelv leírása és az anyanyelvi iskolai oktatása szerves egységet alkotott. Ebben az egységben természetesen részt vett az anyanyelv iskolán kívüli művelése is.
A nyelvészet egyedül elégtelen az anyanyelvi oktatás megalapozására. Szükség van még természetesen a pedagógiai elméletre és gyakorlatra, ez közismert. Szükség van azonban még sok egyéb elméleti területre: a filozófiától a szociológián és a pszichológián át az irodalomtudományra, hogy csak a legkézenfekvőbbeket említsük.
A nyelvészet hagyományos szervezeti formájában nem tudta, nem kívánta magában foglalni a gyakorlati feladatok, alkalmazások széles sávját; átengedte maguknak a felhasználóknak. Így fordulhatott elő, hogy az iskolai felhasználás során fokozatosan elkülönült az iskolai nyelvészet magától a tulajdonképpeni nyelvészettől, attól, amelyet egyesek nagyon szigorúan nyelvtudománynak neveznek. Ez az elkülönülés az egyik oka annak, hogy az iskolában tanított nyelvtan (anyanyelvi ismeretek tárgya) korszerűtlenné vált az idők folyamán. Nem úgy vált korszerűtlenné, mint például az iskolai fizika tantárgy bizonyos időkben; amikor a fizikai tudományok gyors fejlődése miatt elavult az iskolai tananyag, s azt föl kellett frissíteni. Az iskolai nyelvészet mint olyan vált korszerűtlenné; mennél jobban igyekeztek tökéletesíteni, javítani, annál jobban kiütközött az a hibája, hogy alaptételeinek többsége tudományosan nem helytálló, s ugyanakkor gyakorlati eredményei nem kielégítőek. Vissza

Tartalom

Szépe György: Szerkesztői előszó5
Szende Aladár:
Hernádi Sándor:
Szépe György:
Takács Etel:
Temesi Mihály: Az anyanyelvi oktatás korszerűsítésének tervezete15
Tanulmányok, szakvélemények, javaslatok
Bakos József:
Chikán Zoltánné:
Fekete Péter:
Pásztor Emil:
Raisz Rózsa: Az anyanyelvi nevelés korszerűsítésének kérdései39
Bánréti Zoltán: Egy új nyelvi-kommunikációs nevelési rendszer lehetőségei53
Buda Béla: Gondolatok az anyanyelvi oktatás korszerűsítéséről a kommunikációkutatás, a szociálpszichológia és a személyiséglélektan alapján73
Fabricius-Kovács Ferenc: Az iskolai nyelvtanítás időszerű problémáiról91
Fülei-Szántó Endre: Gondolatok anyanyelvoktatásunk korszerűsítéséről97
Genzwein Ferenc: Észrevételek az anyanyelvi kultúra helyzetéről, problémáiról141
Kelemen János: A filozófia és a szemiotika lehetséges hozzájárulása anyanyelvi oktatásunk korszerűsítéséhez151
Király Jenő: Az anyanyelvi képzés és a népművelés165
Martinkó András: Az anyanyelvi nevelés korszerűsítése az irodalom felől nézve169
Mérei Ferenc: Spontaneitás és tudatosítás. Gyermeklélektani tapasztalatok felhasználása az anyanyelvi nevelésben177
Montágh Imre: Beszédpedagógiai észrevételek a Színművészeti Főiskolán197
Paczolay Gyula: Az anyanyelvi nevelés korszerűsítésének kérdései és útjai műszaki egyetemen203
Pap Mária: Az anyanyelvi nevelés célkitűzéseinek két problémájáról213
Réger Zita: Tervezet 6-10 éves korú magyar gyermekek nyelvelsajátítási szintjének tudományos vizsgálatára223
Szabó Balázsné: Beszámoló az anyanyelvi oktatás helyzetéről, korszerűsítési törekvéseinkről229
Ujfalussy József: Észrevételek a zenei és az anyanyelvi nevelés kapcsolatairól245
Varga Tamás: Nyelvi nevelés, matematikai nevelés249
Vargha Balázs: Az anyanyelvi nevelés gyakorlatának bírálata273
Vekerdi László: Az anyanyelvi oktatás korszerűsítéséről305
Voigt Vilmos: Kultúra - kommunikáció - anyanyelvi nevelés329
Wacha Imre: Elgondolás az iskolai beszédművelés programjáról351
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Az anyanyelvi oktatás korszerűsítéséért Az anyanyelvi oktatás korszerűsítéséért Az anyanyelvi oktatás korszerűsítéséért Az anyanyelvi oktatás korszerűsítéséért Az anyanyelvi oktatás korszerűsítéséért

A gerinc javított, a borító élei kissé kopottak. Több lapon aláhúzás látható.

Állapot: Közepes
980 Ft
390 ,-Ft 60
6 pont kapható
Kosárba
Állapotfotók
Az anyanyelvi oktatás korszerűsítéséért Az anyanyelvi oktatás korszerűsítéséért Az anyanyelvi oktatás korszerűsítéséért Az anyanyelvi oktatás korszerűsítéséért Az anyanyelvi oktatás korszerűsítéséért Az anyanyelvi oktatás korszerűsítéséért

A borító kissé kopottas, sérült. A lapélek enyhén foltosak. Néhány lapon aláhúzás és bejegyzés, a címlapon tulajdonosi bejegyzés látható.

Állapot:
980 Ft
490 ,-Ft 50
7 pont kapható
Kosárba
Állapotfotók
Az anyanyelvi oktatás korszerűsítéséért Az anyanyelvi oktatás korszerűsítéséért Az anyanyelvi oktatás korszerűsítéséért

Könyvtári könyv volt. A borító és a lapélek elszíneződtek. A borító enyhén kopott.

Állapot: Közepes
980 Ft
780 ,-Ft 20
12 pont kapható
Kosárba
Állapotfotók
Az anyanyelvi oktatás korszerűsítéséért Az anyanyelvi oktatás korszerűsítéséért

A gerinc foltos.

Állapot:
980 ,-Ft
15 pont kapható
Kosárba