1.067.327

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Az anyanyelvi nevelés módszerei

Általános iskola 1-4. osztály

Szerző
Szerkesztő
Lektor
Kaposvár
Kiadó: Kaposvári Egyetem Csokonai Vitéz Mihály Pedagógiai Főiskolai Kar Kiadója
Kiadás helye: Kaposvár
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 383 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 30 cm x 21 cm
ISBN: 963-7172-39-4
Megjegyzés: Fekete-fehér ábrákkal.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Az utóbbi húsz évben két alkalommal készült anyanyelvi tantárgy-pedagógiai jegyzet a tanítóképző főiskolák hallgatói számára. Az első 1975-ben jelent meg a tantervet előkészítő viták közepette, és... Tovább

Előszó

Az utóbbi húsz évben két alkalommal készült anyanyelvi tantárgy-pedagógiai jegyzet a tanítóképző főiskolák hallgatói számára. Az első 1975-ben jelent meg a tantervet előkészítő viták közepette, és új szemléleti alapokra helyezte az alsó tagozatban folyó anyanyelvi nevelést. Részletesen kifejtette, hogy az anyanyelvi nevelés a tanulók személyiségének fejlesztését szolgálja, és ezt csakis integráltan lehet megvalósítani. Az 1978-ban kiadott tanterv a korábbi elgondolások többségét valóra váltotta. Új tankönyvek, taneszközök készültek, új módszerek kezdtek terjedni a gyakorlatban. Ezért volt szükség a jegyzet újraírására. Az 1982-ben megjelent új tantárgy-pedagógia - most már a tankönyvek, taneszközök és a használatukat segítő dokumentumok alapján - részletesebben foglalkozott az egységes feladatrendszer értelmezésével, a feladatok megoldására alkalmas módszerekkel. Az 1980-as évek közepén azonban már látszott, hogy sem az új tanterv, sem az ennek alapján készült taneszközök nem váltják be a hozzájuk fűzött reményeket. Így került sor 1987-ben a tanterv módosítására. A gyakorló pedagógusok pedig - önállóan vagy tudományos kutatók közreműködésével - ismét új tankönyveket, munkafüzeteket készítettek, amelyekkel az anyanyelvi nevelés egyes területeinek eredményesebbé tételét igyekeztek segíteni. A nevelés egészét átfogó új oktatási programok is születtek, és ezekhez a megfelelő taneszközök is elkészültek. Napjainkra olyan gazdaggá vált az anyanyelvtanításban használható eljárások, taneszközök rendszere, hogy ez önmagában szükségessé teszi egy új módszertan megírását. Egyrészt meg kell ismertetnünk a leendő tanítókat azzal, amiből választhatnak, másrészt meg kell tanítanunk őket választani. Ez tankönyvünk egyik célja. Ennek megfelelően arra törekedtünk, hogy bemutassuk az alternatív anyanyelv-tanítási programokat, tankönyveket és tanítási módszereket, ill. ismertetjük a választás szempontjait. Könyvünk címében tudatosan nem használjuk sem a módszertan, sem a tantárgy-pedagógia fogalmakat. A módszertan helyett a szerényebb - módszerei - megjelölést azért választottuk, mert jobban utal vállalkozásunk jellegére: minél több módszert, eljárást ismertessünk meg a tanítójelöltekkel. A tantárgy-pedagógia megnevezést pedig azért kerüljük, mert hamarosan megjelenik a Nemzeti alaptanterv, és ez nem tantárgyakhoz, hanem műveltségterületekhez rendeli az iskolai oktatás-nevelés tartalmát és követelményeit. Tehát a jövőben a tantárgy-pedagógia fogalmi tartalma többé-kevésbé módosulni fog. Mindez nem zárja ki, hogy didaktikailag megszerkesztett ismeretrendszert közöljünk. Munkánkban a legmesszebbmenőkig igyekszünk figyelembe venni a pedagógiai, pszichológiai és nyelvtudományi kutatások újabb eredményeit. A pedagógiai, pszichológiai és szaktudományi alapfogalmakat általában ismertnek tekintjük, tartalmukat azonban minden esetben részletezzük, ha újszerűen értelmezzük őket vagy még nem mentek át a köztudatba. Az 1987-es módosított tanterv tananyagát és követelményeit csak a tanítási módszerek megértéséhez szükséges mértékben közöljük, ill. használjuk fel, hiszen rövidesen az új, Nemzeti alaptantervvel fogunk dolgozni az iskolákban. Vissza

Tartalom

Előszó 1
Az anyanyelvi nevelés feladatai (Kernya Róza) 5
Az anyanyelvi nevelés elvei (Kernya Róza) 7
Az olvasás és az írás tanítása (A. Jászó Anna)
Az olvasásról és az írásról általában 15
Az olvasástanítás alapjai 22
Az olvasás- és írástanítás alapelvei 36
A jelenleg használt olvasás- és írástanítási programok 40
Az olvasás-írás tanításának előkészítése 50
A hangtanítás és a betűtanítás 69
Az összeolvasás tanítása 72
Az olvasástechnika fejlesztése 76
A szövegértő olvasás fejlesztése 81
Az írástanítás speciális problémái és feladatai 100
Az írástanítás előkészítésének speciális feladatai 115
A betűk alakításának és kapcsolásának a tanítása 121
Az íráskészség fejlesztése 125
Az átlagostól eltérő gyerekek tanítása 129
Irodalom 136
A szövegfeldolgozás (Kálmánné Bors Irén) 139
A szövegfeldolgozás feladata 139
A szövegfeldolgozás menete 145
A szövegfeldolgozás modelljei 157
A szövegfeldolgozás sajátos szempontjai 161
A szépirodalmi művek feldolgozása 161
Az ismeretterjesztő szövegek feldolgozása 174
A történelmi olvasmányok feldolgozása 178
A publicisztikai szövegek feldolgozása 180
A cselekvést irányító szövegek 181
Az első osztályos szövegek feldolgozása 181
Az egyéni szövegfeldolgozás 182
Irodalom 183
A beszédtevékenység fejlesztése (Kernya Róza) 186
Az iskolába lépő gyerekek beszéde 186
A beszédfejlesztés feladatkörei és eljárásai 192
A kiejtéstanítás (H. Tóth István) 193
Beszédfejlesztés a lexémák és a mondatok szintjén (Kernya Róza) 227
Beszédfejlesztés a szöveg szintjén 237
A nem nyelvi kommunikációs eszközök tanítása 240
A dramatikus játék 245
Irodalom 249
A fogalmazás tanítása (Kernya Róza) 251
A fogalmazás helye az anyanyelvi nevelésben 251
A fogalmazástanítás célja és feladatai az 1-4. osztályban 254
A fogalmazástanítás módszerei 258
A tanítás szakaszai 265
A fogalmazástanítás előkészítése 265
Ismeretnyújtás a fogalmazástanításban 278
A fogalmazási ismeretek alkalmazása 284
Ellenőrzés és értékelés a fogalmazástanításban 297
A fogalmazási műhelygyakorlatok 312
A fogalmazás tanítása a Zsolnai-programban 321
Egy sajátos fogalmazástanítási eljárás 322
Irodalom 322
A nyelvtan és a helyesírás tanítása (A. Jászó Anna) 324
A nyelvtan tanításának célja, feladatai és követelményrendszere 324
A nyelvtan tanításának története 328
A nyelvtantanítás módszertani elvei 332
Az új nyelvtani ismeret tanítása 338
A nyelvtani ismeretek alkalmazása. A gyakorlás módszerei 349
A nyelvtani ismeretek ellenőrzése és értékelése 357
A helyesírás-tanítás célja, feladatai és követelményrendszere 358
A helyesírás-tanítás módszertani elvei 359
Az új helyesírási ismeret tanítása 363
A helyesírási készségfejlesztés gyakorlattípusai 364
A helyesírási tevékenység ellenőrzése és értékelése 368
Az ismeretnyújtás klasszikus menetétől eltérő nyelvtantanítási változatok 370
A nyelvtanórák tervezése és vezetése 372
A nyelvtantanítási programok 376
Irodalom 379
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem