Előszó | 5 |
Az egri anyanyelv-oktatási napok programja | 6 |
Megnyitóülés | |
Békési József: Megnyitóbeszéd | 10 |
Benkő Loránd: A magyartanárok "szakmán túli" feladatairól | 11 |
Bánffy György: A színművész és anyanyelve | 17 |
Ember és anyanyelve | |
Deme László: Ember és anyanyelve | 24 |
A. Jászó Anna: Az anyanyelvi alapkészségek (beszéd, olvasás, írás) gondozása | 28 |
A vitavezetők összefoglalói | |
Dobóné Berencsi Margit: Általános iskolai szekció | 34 |
Szakács Béla: Szakmunkásképző iskolai szekció | 35 |
Z. Szabó László: Gimnáziumi és szakközépiskolai szekció | 35 |
A magyar nyelv rétegződése és a nyelvi norma | |
Fekete Péter: "...A nyelv annál tökéletesebb s elkészültebb, minél több mértékével bír a sokszínűségnek" (Elnöki bevezető) | 38 |
Sebestyén Árpád: A nyelv rétegződéséről, a szociolingvisztikai szemléletmódról | 42 |
Szende Aladár: A nyelvi norma pedagógiai értelmezéséről és jelentőségéről | 49 |
Bachát László: Újabb jelenségek a diáknyelvben | 53 |
Tolcsvai Nagy Gábor: Normaváltozás az "ifjúsági nyelvben" | 57 |
Kiss Jenő: A nyelvjárások mai élete, szerepük a köznyelv formálásában | 60 |
Fülöp Lajos: Nyelvjárási értékeink szerepe az anyanyelvi nevelésben | 63 |
Pásztor Emil: A helyesírás tanításának pedagógiai jelentősége, módszerei, normatívái | 67 |
Hozzászólás | |
Wacha Imre: A nemzeti nyelv és rétegei | 71 |
A vitavezetők összefoglalói | |
Linder Emilné: Szakmunkásképző iskolai szekció | 75 |
Graf Rezső: Gimnáziumi és szakközépiskolai szekció | 80 |
A nyelvi szintek kutatásának újabb eredményei és az iskolai munka | |
V. Raisz Rózsa: A főiskolára jelentkező fiatalok grammatikai szemléletéről | 84 |
Bolla Kálmán: A beszédhangok világa | 89 |
Wacha Imre: A részben elkészült kiejtési kézikönyvről | 93 |
Grétsy László: Köznyelvi és szaknyelvi szókincsünk fejlődése | 97 |
Békési Imre: Szövegalkotás, szövegvizsgálat | 102 |
Bencédy József: Az élőnyelvi szöveg vizsgálata | 106 |
Hozzászólások | |
Szikszai Lajosné: A modern nyelvészetből hasznosítható módszerek a nyelvtanításban | 111 |
Vass László: Jellem és stílus | 118 |
Az iskolai nyelvművelő mozgalmak, versenyek | |
Z. Szabó László: A mozgalmak, versenyek formái, szerepük a nyelvi magatartás kialakításában | 124 |
Kerekes Barnabás: A "Beszélni nehéz!" körök pedagógiájáról és szervezéséről | 130 |
Szőcsné Antal Irén: "Beszélni nehéz!" kör az általános iskolában | 134 |
Tatay Éva: A vers- és prózamondés megítélésének kritériumairól | 136 |
H. Varga Gyula: Az ifjúsági beszédkultúra és fejlesztésének egy modellje | 138 |
Kövesi Józsefné: Anyanyelv - idegen nyelv | 141 |
Bagi Ádámné: Tantárgyközi anyanyelvi nevelés az általános iskola ötödik osztályában | 144 |
Hozzászólás | |
Miskolczi Margit: A "Beszélni nehéz!" című rádióműsorról | 155 |
Záróülés | |
Szathmári István: Összefoglaló megjegyzések az egri tanácskozáshoz | 160 |