A klasszikus kor | |
Regényírók | |
Az angol regény jellemző vonásai. Miben különbözik a többiektől | 2 |
De Foe. Élete. Erélye, önfeláldozása, politikai szereplése. Szelleme. A régi és a mostani realisták különbsége. Művei. Eljárása. Czélja. Robinson Crusoe. Mennyiben angol e jellem? Benső heve. Megátalkodott akarata. Türelme a munkában. Módszeres józan esze. Vallási izgalmai. Végleges áhitatossága | 2 |
Mily körülmények között szülték a XVIII. század regényét? Mind e regények erkölcsi költemények és jellemtanulmányok. A regény és a tanulmány viszonya. Két főeszme az erkölcstanban. Miként hozzák létre a regények két osztályát | 14 |
Richardson. Állapota és jelleme. Éles látásának és erkölcsi szigorának összefüggése. Tehetsége, aprólékossága, következtetései. Pamela. Vérmérséklete. Elvei. Az angol hitves. Clarissa Harlowe. A Harlowe család. A zsarnoki és összeférhetetlen jellem Angliában. Lovelace. A büszke és harczias jellem Angliában. Clarissa. Erélye, hidegvére, logikája. Pedanteriája, aggályai. Sir Charles Grandisson mint prédikáló. Hosszadalmassága, szemérmessége, melegsége. | 17 |
Fielding. Vérmérséklete, jelleme, élete. Joseph Andrews. Fogalma a természetről. Tom Jones. A squire jelleme. Fielding hősei. Amelia. Felfogásának hézagai | 36 |
Smollett. Roderick Random. Peregine Pickle. Smollett és Lesage összehasonlítása. Fogalma az életről. Hőseinek durvasága. Festéseinek nyersesége. Kidomborodó jellemei. Humphrey Clinker. | 48 |
Sterne. Az emberi sajátosságok tulságos tanulmányozása. Sterne jelleme. Különczsége. Érzékisége. Trágárságai. Miért festi az emberi temészet betegségeit és elfajulásait? | 53 |
Goldsmith. A regény megtisztítása. A polgári élet, tisztességes boldogság és protestáns erény festése. A wakefieldi lelkész. Az angol pap | 57 |
Johnson Sámuel. Tekintélye. Személye. Modora. Élete. Tanai. Itélete Voltaire és Rousseau felett. Stylje. Művei. Hogarth. Erkölcsi és realisztikus festése. Az angol vérmérséklet és angol erkölcs ellentéte. Hogyan fegyelmezte az erkölcs a vérmérsékletet? | 62 |
A költők | |
A klasszikus szellem uralma és területe. Ismertető vonásai, művei, jelentősége és határai. Hogyan központosúl Popeban. | 76 |
Pope. Nevelése. Kora érettsége. Föllépése. A pásztori versek. Tanulmánya a bírálatról. Személye. Életmódja. Jelleme. Szenvedélyeinek és eszméinek szegénysége. Hiúságának és tehetségének nagysága. Független vagyoni helyzete és kitartó munkálkodása. | 78 |
Heloisa levele Abaelardhoz. Mivé lesznek a szenvedélyek a mesterkélt költészetben. Az orzott hajfürt. A nagyvilág és a nagyvilági nyelv Franczia- és Angolországban. Mennyiben kinos és visszataszító Pope enyelgése? The Dunciad. Trágárságok és léhaságok. Mennyiben összeférhetetlen az angol képzelem és a szaloni szellem? | 85 |
Leíró tehetsége. Szónoki tehetsége. Tankölteményei. Miért befejező művei e költemények a klasszikus szellemnek? Essay on Man. Deizmusa és optimizmusa. E fogalmak értéke. Mily összefüggésben állnak az uralkodó styllel? Hogyan idomtalanodnak el Pope kezei közt? Styljének eljárása és tökéletessége. Arczképeinek kitűnősége. Miért mesteriek? Az Ilias fordítása. Mennyiben változott az ízlés egy század óta? | 99 |
Az angol szellem és a klasszikus illendőség aránytalansága. Prior. Gay. Az antik pásztori vers lehetetlen az éjszaki éghajlat alatt. A falusi élet iránti érzék természetes Angliában. Thompson | 110 |
A szaloni élet hitelét veszíti. Feltűnik az érzelmes ember. Miért történik a természethez való visszatérés korábban Angliában, mint Francziaországban? Sterne. Richardson. Mackenise. Maepherson. Gray, Akenside, Beattie, Collins, Young, Shenstone. A klasszikus forma megmarad. A körmondat uralma. Johnson. A történeti iskola. Robertson, Gibbon, Hume. Tehetségek és határaik. Az újkor kezdete. | 118 |
Az új kor | |
Az eszmék és a művek | |
Változások a társadalomban. A demokratia föllépése. A franczia forradalom. A feltörekvés vágya. Változások az emberi szellemben. Új fogalom az okokról. A német bölcsészet. A túlvilág vágya. | 127 |
Burns Robert. Hazája. Családja. Ifjusága. Nyomora. Törekvései és erőlködései. Támadásai a társadalom és egyház ellen. The Jolly Beggars. Támadásai a hivatalos cant ellen. Fogalma a természetes életről. Fogalma az erkölcsi életről. Tehetsége. Közvetlensége. Stylje. Ujításai. Sikere. Szenvelgései. Mesterkélt levelei és akademikus versei. Hogyan élt, mint bérlő. Vámhivatalnoki állása. Életuntsága. Túlzásai. Halála | 134 |
A conservativek uralkodása Angolországban. A forradalom először csak stylben történik. Beteges gyöngédsége. Kétségbeesése. Őrültsége. Visszavonulása. The Task. A költészet modern fogalma | 159 |
A romantikus iskola. Követelései. Tapogatózásai. A modern irodalom két fogalma. A történelem behatol az irodalomba. Lamb, Coleridge, Southey, Moore. Ez iskola hiányai. Miért sikerül kevesbbé Angliában, mint másutt? Sir Walter Scott. Nevelése. Régészeti tanulmányai. Nemesi hajlamai. Élete. Költeményei. Regényei. Történeti utánzásainak elégtelensége. Nemzeti festéseinek kitűnősége. Családi képei. Kellemes gúnyja. Erkölcsi szándékai. Helye a modern polgárosultságban. A regény kifejlődése Angliában. Realizmus és tisztesség. Mennyiben polgári és angol e műfaj? | 170 |
A bölcsészet behatol az irodalomba. E műfaj hiányai. Wordsworth. Jelleme. Állapota. Élete. Az erkölcsi élet festése a köznapi életben. A komor styl és lélektani taglalások bevezetése. E műfaj hiányai. A sonnetek nemessége. The Excursion. E protestáns költészet zordon szépsége. Shelley. Oktalanságai. Elméletei. Képzelme. Pantheismusa. Eszményi személyei. Élő tájképei. Az új irodalom általános iránya. A szárazföldi eszmék fokozatos bevezetése. | 190 |
Lord Byron | |
Az ember. Családja. Szenvedélyes jelleme. Kora szerelmei. Kicsapongó élete. Harczias jelleme. Lázadása a közvélemény ellen. English Bards and Scottish Reviewers. Kihívó dacza és oktalanságai. Házassága. A közvélemény felzúdul ellene. Elutazása. Politikai élete Olaszországban. Búskomorsága és szenvedélyessége. | 212 |
A költő. Miért írt? Hogyan írt? Hogyan egyéni a költészete? Klasszikus ízlése. Mennyiben volt hasznára ez az ízlés? Childe Harold. A hős. A tájak. A styl. | 225 |
Apró költeményei. Szónoki modora. Melodrámai hatásai. A tájképek igazsága. Az érzések őszintesége. A szomorú és végleges megindúlások festése. A halál és kétségbeesés utolsó eszméje. Mazeppa, A chilloni fogoly, Corinth ostroma, A kozár, Lara. Felfogása hasonlít az Edda és Shakespeare felfogásához. A sötétség | 236 |
Manfred. Byron Manfredjének és Goethe Faustjának összehasonlítása. A legenda és az élet fogalma Goethenél. Eposának symbolikus és bölcsészeti jelleme. Mennyiben áll alatta Byron. Mennyiben áll fölötte Byron. A jellem és cselekvény fogalma Byronnál. Költeményének drámai jelleme. Az egyetemes és egyéni költő ellentéte. | 250 |
Botrány Angliában. Az erkölcsök kényszere és képmutatása. Hogyan és mily törvény szerint változnak az erkölcsi fogalmak. A déli élet és erkölcstan. Beppo. Don Juan. Byron tehetségének és styljének átalakúlása. A szépség és az érzéki boldogság festése. Haydée. Hogyan támadja meg a brit cant-ot. Hogyan támadja meg az emberi képmutatást. Az ember fogalma. A nő fogalma. Donna Julia. A hajótörés. Ismail elfogatása. Styljének természetessége és változatossága. Lendűletének túlsága és kifáradása. Színművei. Elutazása Görögországba és halála | 264 |
Byron helyzete korában. A század betegsége. A boldogság és élet különböző fogalmai. Az irodalom válasza. A tudományok válasza. Az ész jövendő egyensúlya. A természet modern fogalma | 284 |
A múlt és a jelen | |
A múlt. A szász betörés. Hogyan alapította meg a fajt s határozta meg a jellemet. A norman hódítás. Hogyan módosította a jellemet s alapította meg az alkotmányt. A renessaince. Hogyan nyilatkoztatta ki a nemzeti szellemet. A reformatio. Hogyan állapította meg az eszményi mintát. A restauratio. Hogyan hozta be a klasszikus műveltséget s térítette el a nemzeti szellemet. A forradalom. Hogyan fejlesztette ki a klasszikus műveltséget s állította helyre a nemzeti szellemet. Az újkor. Hogyan tágítják ki az európai eszmék a nemzeti formát | 289 |
A jelen. A megfigyelés és történetelm megegyezése. Az éghajlat. A talaj. A termékek. Az ember. A kereskedés. Az ipar. A földmívelés. A társadalom. A család. A művészetek. A bölcsészet. A vallás. Mily erők hozták létre a jelen polgárosultságot s készítik a jövendőt | 300 |