1.062.403

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Az andragógia korszerű eszközeiről és módszereiről

Tanulmánykötet

Szerkesztő
Budapest
Kiadó: Nemzeti Felnőttképzési Intézet
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 200 oldal
Sorozatcím: Felnőttképzési tanulmányok
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-9649-22-8
Megjegyzés: Fekete-fehér ábrákkal.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Az egész életen át tartó tanulás feltételrendszerének kialakítása egyre sürgetőbben igényli az andragógia korszerű és differenciált értelmezését a felsőoktatás és a felnőttképzés számára. A... Tovább

Előszó

Az egész életen át tartó tanulás feltételrendszerének kialakítása egyre sürgetőbben igényli az andragógia korszerű és differenciált értelmezését a felsőoktatás és a felnőttképzés számára. A Felnőttképzési Törvény megjelenése óta a felnőttképzés területén bekövetkezett diverzikifációs folyamatok, valamint a kutatások eredményeinek akkumulációja megérlelte az andragógia tudományában az elméleti igényű konzekvenciák megfogalmazásának lehetőségét.
A kötet tanulmányai tudományos igényű képet szeretnének adni a felnőttképzés jelenlegi fejlettségi állapotáról és a további fejlődés lehetséges irányairól.
A tanulmányok sokszor egymással is vitázva, a széles merítés ellenére sem képesek az andragógia tudományának napjainkban dinamikusan fejlődő területeiről részletes, átfogó, mindenre kiterjedő elemzést adni, de az elmúlt évek fejlődési tendenciáinak megfogalmazásával lehetőséget teremtenek a felnőttkorban tanulásra vállalkozók és a tanulásban őket segítő tanárok, oktatók elméleti ismereteinek bővítésére, illetve a felnőttképzés irányítói számára egy pozitív szakmai jövőkép kialakítására és a felnőttképzésben közreműködő oktatók, tanárok, oktatásszervezők andragógiai, szakmai színvonalának emelését szolgáló javaslatok kidolgozására. Vissza

Tartalom

Előszó
7
Csorna Gyula:
Tud-e az ember felnőttkorban tanulni? 9
Az első állítás cáfolata 10
A vizsgálódások eredménye 10
A „külső" tényezők szerepe 13
Az idő, mint fontos tényező 14
Lada László:
Andragógia, a felnőttkori tanulás-tanítás tudománya 17
A tudomány rendszerei 17
A neveléstudomány kapcsolatai más tudományokkal 18
A neveléstudomány felosztása 18
Elméleti jellegű résztudományok 18
Alkalmazott területek 19
A kezdet 19
A tudományos- technikai fejlődés következményei 20
További feladatok 23
Németh Balázs:
A felnőttképzés szerepének változása az Európai Unió
egész életen át tartó tanulási stratégiájában 2000 és 2004 között 25
Bevezetés 25
Az oktatási és képzési rendszerek minőségének
és hatékonyságának javítása 27
Az oktatási és képzési rendszerekhez való
hozzáférés biztosítása mindenkinek 27
Az oktatási és képzési rendszerek megnyitása a külvilág felé 27
Térségi szemlélet az egész életen át tartó tanulás
fejlesztése érdekében: a tanulásrégiók szerepe 32
Magyarországon az érintett szaktárcák miért követik inkább
a zárt vagy szűkített koordináció folyamatát? 34
Az „élethosszig tartó tanulás" Magyarországon a statisztikai adatok tükrében: reflexiók következtetések 37
Zachár László:
A hazai felnőttképzés fejlesztésének eredménye, 2005 39
A felnőttképzés hazai jelentősége 39
A felnőttképzés hazai jellemzői 40
A gazdaság kihívásai az emberi erőforrással szemben 40
A jogszabályi feltételek fejlesztése 43
A felnőttképzés irányítási rendszere 43
A felnőttképzés intézményrendszere 45
A felnőttképzés finanszírozása 47
Az állami költségvetés támogatja 48
A Munkaerőpiaci Alap(MPA) decentralizált kerete támogatja 49
A Munkaerőpiaci Alap iskolai rendszeren kívüli képzést
támogató felnőttképzési kerete 49
Rugalmasabb képzési rendszer, korszerűbb módszerek,
bővülő szolgáltatások 51
A felnőttképzés stratégiai feladatai 52
Várnagy Péter:
A képzéshez való „hozzáférés" feltételeinek alakulása 55
Zachár László:
A felnőttképzés korszerű elvei és modelljei 73
A felnőttképzés feladatrendszerének fejlesztése 73
A felnőttképzés korszerű elvei 75
Az átláthatóság elve 75
Az esélyegyenlőség elve 76
A megelőző tudáshoz való alkalmazkodás elve 78
A tanulási képesség fejlesztésének szempontjai 79
A tanulhatóság elve 80
A korszerű képzési modellek 81
Nyitott tanulás, távoktatás 82
E-learning programok 83
Cserné Adermann Gizella:
A felnőttek tanulásának, tanításának új, korszerű
módszerei az élethosszig tartó tanulás aspektusából 85
Néhány gondolat az oktatás fogalmáról, ami befolyásolja
a módszerek tárgyalását 85
A tanulás-tanítás módszerei 86
Mi a módszer? 86
Módszerek és stratégiák 87
A tanulási (tanítási) stratégiák 88
Tanulási-tanítási stratégiák a felnőttképzésben 89
Tanárközpontú stratégia: a prezentációval kísért előadás 89
Kooperatív stratégiák 91
Csoportmunkák 92
A projekt módszer 93
Beszélgetés - oktatási céllal 94
Az esettanulmány módszere 95
A tréning módszer 95
A vita 97
A moderációs módszer 97
Individuális stratégia: az önirányított tanulás 99
Dr. Bábosik István - Dr. Bábosik Zoltán:
A motiválás szerepe és alkalmazása a felnőttoktatás folyamatában 105
Kocsis Mihály:
A felnőttek tanulási motivációi 113
A hazai oktatási rendszer alapvető változásai 115
A tanulás és a motiváció viszonyának vizsgálata 122
A motiváció és a tanulás „hagyományos" viszonya az írott pedagógiában 122
A motiváció és a tanulás viszonya néhány vizsgálatban 123
A belső motivációk szerepének felértékelődése 130
A pszichológiai immunrendszerrel kapcsolatos vizsgálataink tapasztalatai 131
Az önszabályzó tanulás modellje 133
Összegzés 136
Irodalom 137
Melléklet 140
A pszichológiai immunrendszer vizsgálatának faktorai 140
Bajusz Klára:
A képzési szolgáltatások elterjedésének hatásai 143
A képzési szolgáltatások megjelenésének társadalmi és gazdasági háttere 143
A felnőttképzés piaci jellegének előtérbe kerülése 147
A munkanélküliség megjelenése és a munkaerőpiaci
képzések súlyának növekedése 148
A gazdasági társaságok megjelenése a képzési piacon 149
A vállalati képzőhelyek megszűnése és átalakulása 149
A távoktatás szerepének erősödése 150
Az általános felnőttképzés háttérbe szorulása 150
A képzési szolgáltatások és a munkaerőpiac 151
A képzést kiegészítő felnőttképzési szolgáltatások 154
Dr. Sári Mihály:
A képző intézményrendszer változásai 157
Kocsis Mihály - Koltai Dénes:
Az andragógia szak a felsőoktatás átalakuló rendszerében 187
A felsőoktatás abszolút és relatív expanziójának időszaka 187
Az érettségi mint belépési jogosítvány 190
A Bolognai Nyilatkozat születése, tartalma és hatásai 191
Az új szakstruktúra bevezetése 195
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem