1.067.053

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Az amerikai társadalomtudományi nevelés története

Értékek, eszmék, reformok, tantervek

Szerző
Szerkesztő
Lektor
Budapest
Kiadó: Akadémiai Kiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 199 oldal
Sorozatcím: Közoktatási kutatások
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 16 cm
ISBN: 963-05-5820-3
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Ma egyre gyakrabban töpreng a pedagógus arról, hogy mi a baj a hazai történelemtanítással. Érdekli, hogyan van mindez más országokban. Ez a könyv az Amerikai Egyesült Államokról szól, amelynek 200 éves oktatástörténetében négy reformmozgalom zajlott le, s közülük három a társadalomtudományi nevelést is gyökeresen megváltoztatta. A múlt század végén az első mozgalom az európai kronologikus mintára alakította át a történelemtanítást; a második - századunk elején a - a modern társadalomtudományok tanítását és a problémaközpontú társadalomismereti szemlélet elterjedését segítette. Végül a 60-70-es évek kutatói arra a dilemmára kerestek választ, hogy mikor hatásosabb a társadalomtudományi nevelés, ha tudományos, értékmentes álláspontot képvisel, vagy ha a pluralista társadalom különböző értékrendjeit elfogulatlanul közvetíti. A szerző bemutatja, hogy milyen társadalmi-politikai értékek és eszmék húzódnak meg a reformtörekvések mögött. Konkrétan szól arról is, hogy a különböző történeti... Tovább

Fülszöveg

Ma egyre gyakrabban töpreng a pedagógus arról, hogy mi a baj a hazai történelemtanítással. Érdekli, hogyan van mindez más országokban. Ez a könyv az Amerikai Egyesült Államokról szól, amelynek 200 éves oktatástörténetében négy reformmozgalom zajlott le, s közülük három a társadalomtudományi nevelést is gyökeresen megváltoztatta. A múlt század végén az első mozgalom az európai kronologikus mintára alakította át a történelemtanítást; a második - századunk elején a - a modern társadalomtudományok tanítását és a problémaközpontú társadalomismereti szemlélet elterjedését segítette. Végül a 60-70-es évek kutatói arra a dilemmára kerestek választ, hogy mikor hatásosabb a társadalomtudományi nevelés, ha tudományos, értékmentes álláspontot képvisel, vagy ha a pluralista társadalom különböző értékrendjeit elfogulatlanul közvetíti. A szerző bemutatja, hogy milyen társadalmi-politikai értékek és eszmék húzódnak meg a reformtörekvések mögött. Konkrétan szól arról is, hogy a különböző történeti korszakokban milyen társadalomtudományi tantárgyakat, milyen tematikai felépítésben tanítottak az amerikai iskolákban. Vissza

Tartalom

Bevezetés9
A társadalomtudományi nevelésre ható tényezők13
A preferált társadalmi-politikai értékek változásai15
Szabad világ (1776-1865)15
Fejlődő világ (1865-től a századfordulóig)17
Változó világ (a századfordulótól 1945-ig)18
A kölcsönös függőségek világa (1945 után)20
A historiográfiai-társadalomtudományi gondolkodás irányváltásai23
Romantikus nacionalizmus23
Evolucionizmus és pozitivizmus24
Prezentizmus és relativizmus25
Neopozitivizmus és relativizmus értékszemlélet31
A neveléstudományi gondolkodás irányváltásai és a reformmozgalmak34
A közoktatási rendszer kiépülése (első reformmozgalom)34
Az amerikai herbartizmus (második reformmozgalom)35
A progresszivizmus (harmadik reformmozgalom)36
Tudományos oktatás (negyedik reforrmozgalom: első szakasz)42
Értéknevelés (negyedik reformmozgalom: második szakasz)46
A "vissza az alapokhoz", majd a "kiválóság" jelszava (az ellenreform lépései)46
A társadalomtudományi nevelés történetének áttekintése. Az első és a második reformmozgalom49
A történelemtanítás kezdetei51
Az első reformmozgalom54
A Nemzeti Nevelési Társaság Tizes Bizottsága55
Az Amerikai Történelmi Társulat Hetes Bizottsága56
Az Amerikai Történelmi Társulat Nyolcas Bizottsága58
Az európai tananyagelrendezési elvek történeti fejlődése (visszatekintés)59
Az európia tananyagelrendezési elvek érvényesülése az első amerikai reformmozgalomban61
A második reformmozgalom64
A Nemzeti Nevelési Társaság Social Studies Bizottsága65
A social studies mozgalom első szakasza68
Az Amerikai Történelmi Társulat Social Studies Bizottsága70
A social studies mozgalom második szakasza77
A második reformmozgalom tantervelméleti konzekvenciái82
Az integráció fogalmának tartalma és kialakulása82
A táguló környezet elvére épülő tantervmodell beépülése a társadalomtudományi nevelésbe84
A social studies mozgalom hanyatlása a második világháború idején87
Törekvések a társadalomtudományi nevelés megújítására a második világháború utáni évtizedekben. A harmadik reformmozgalom91
A társadalomtudományi nevelés négy lehetséges alternatívája93
A harmadik reformmozgalom: neopozitivista szakasz97
Reform vagy ellenreform98
A reform fő iránya: a bruneri oktatáselmélet99
A New Social Sutides Projektek: hasonlóságok és különbségek101
Négy modellértékű projekt106
A Senesh Projekt106
A Bruner Projekt: a Macos108
A Taba Projekt113
A Fenton Projekt119
A neopozitivista szakasz tantervelméleti konzekvenciái125
Az interdiszciplinaritás fogalma és típusai127
A kucsfogalom-központú spirális tantervmodell127
A harmadik reformmozgalom: társadalmi relevancia szakasz130
A társadalmi relevancia igénye130
Irányzatok az értéknevelésben132
Helyzetkép132
Indoktrináció versus értékdöntési tudatosság134
A három alapirányzat136
Értékelemzés136
Értéktisztázás138
Erkölcsi gondolkodás140
A három alapirányzat hasonlóságai, különbségei és kritikájuk144
A társadalmi aktivista tanuló koncepciója az állampolgári nevelésben146
Az állampolgári nevelés értelmezése: cél, tantárgy, aspektus146
Két koncepció az állampolgári nevelés megújítására148
Amerikai politikai laboratórium148
Új hangsúlyok és megközelítések a társadalomtudományi tantervek tematikájában150
A pluralizmushoz köthető tematikai hangsúlyok és megközelítések154
A "black studies" dilemmája: a fekete szeparatizmus elkerülése155
Az "ethnic studies" dilemmája: az etnocentrizmus elkerülése155
A "women studies" dilemmája: a szexizmus elkerülése157
Az interdependenciához köthető tematikai hangsúlyok és a globális megközelítés161
A globális megközelítés és a rendszerszemlélet163
Témahangsúlyok a globális nevelésben164
Globális világproblémák165
Nemzetközi politikai összefüggések165
Nem-nyugati kultúrák167
A társadalmi relevancia szakasz tantervelméleti konzekvenciái168
Komparativitás169
Ahistorizmus170
Mini-kurzus rendszer170
Speciális programok a lassan tanulók számára171
A harmadik reformmozgalom hatása a gyakorlatra171
Virtuális tanterv172
Iskolai tantárgyi kínálat172
A New Social Studies Projektek használtsági foka173
Tanítási módszerek175
Az ellenreformmozgalom következményei177
Válsághangulat a social studies szakemberek körében177
A "Back to basics" hatása a társadalomtudományi nevelésre178
Összegzés helyett összehasonlítás: Social studies az amerikai és a magyar társadalomtudományi nevelésben182
Posztmodern és szubmodern182
Társadalomelvű és államelvű183
Egyén és közösség184
Egy más dimenzió - a nemzet185
Történelem versus social studies186
Irodalom189

Mátrai Zsuzsa

Mátrai Zsuzsa műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Mátrai Zsuzsa könyvek, művek
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Az amerikai társadalomtudományi nevelés története Az amerikai társadalomtudományi nevelés története Az amerikai társadalomtudományi nevelés története

A borító védőfóliája enyhén felhólyagosodott, a lapélek foltosak.

Állapot:
2.480 ,-Ft
20 pont kapható
Kosárba