1.062.071

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Az általános iskolai irodalomtanítás módszertana

Kézirat

Szerző
Lektor
Budapest
Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött papírkötés
Oldalszám: 263 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: A könyv 785 példányban jelent meg. Tankönyvi szám: J11-313. Kézirat.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Műveltségünk fontos eleme az irodalom. Éppen ezért nemes és lelkesítő feladat ennek a művészeti ágnak iskolai tanítása is. Az irodalomtanítás módszertani kérdéseivel foglalkozó jegyzetünkkel ehhez... Tovább

Előszó

Műveltségünk fontos eleme az irodalom. Éppen ezért nemes és lelkesítő feladat ennek a művészeti ágnak iskolai tanítása is. Az irodalomtanítás módszertani kérdéseivel foglalkozó jegyzetünkkel ehhez kívánunk segítséget nyújtani.
A főiskolai stúdiumok között összekötő és összegező szerepet tölt be tantárgyunk. Egyrészt közvetlen szakmai kapcsolatot teremt a főiskolai magasabb szintű irodalomelméleti-irodalomtörténeti oktatás és az általános iskolai irodalomnevelés tanári munkája között, másrészt a pedagógia sokágú elméleti tárgyai - pedagógia, pszichológia, gyermeklélektan, nevelés- és oktatáslélektan, didaktika (oktatáselmélet) - és az általános iskolában folyó irodalmi oktató-nevelő tevékenység között. Közvetlen célja, hogy megismertesse a magyar szakos tanárjelöltekkel az általános iskolai irodalomtanítás feladatait, tartalmát, tervezési-szervezési lehetőségeit, módszeres eljárásait és az órán (iskolán) kívüli irodalmi nevelés, az ismeretterjesztés eszközeit.
Az elmondottakból nyilvánvaló, hogy nem módszergyűjteményt kívánunk adni, hanem az irodalomtanítás pedagógiájának, módszertanának együttes tanácsadóját. Vissza

Tartalom

Bevezetés
Az általános iskolai irodalomtanítás feladatrendszere és tartalma5
Az irodalomtanítás feladatai, nevelési lehetőségei5
Az általános iskolai irodalomtanítás tanterve és utasítása11
Tantervtörténeti áttekintés11
Az irodalomtanítás tantervi koncepciója13
A tantervi fokozatok az irodalomtanításban14
Az általános iskolai irodalomtanítás tantervi anyagának elrendezése, vázlatos felsorolása17
A tantervi fegyelem és az irodalomtanítás19
Az általános iskolai irodalmi olvasókönyvek19
Az irodalmi olvasókönyvek múltjából19
A mai olvasókönyvek szerkesztési elvei20
Az irodalmi olvasókönyvek didaktikai, módszertani felépítése, összeállítása20
Az általános iskolai olvasókönyvek osztályonkénti ismertetése21
Az irodalomolvasás módszere az általános iskola felső tagozatában29
Az irodalmi művek elemzése29
Az iskolai irodalmi elemzés vázlatos története29
Korszerű törekvések, az általános iskolai műelemzésben30
A műelemzés általános kérdései32
A módszerek megválasztásának szempontjai32
Az elemzés módszerének fokozatossága32
A módszerbeli koncentráció szélesítése, mélyítése (a belső koncentráció - az irodalmi párhuzam és ellentét -, a külső (más tárgyakkal való) koncentráció)34
A tartalom és forma egységének kérdése az általános iskolai műelemzésben36
Didaktikai, oktatás- és neveléslélektani követelmények az elemzésben (gondolkodáslélektani feltételek, analízisszintézis, érzelmi nevelés, beszélgetés és kérdések, aktivitás és komplexmódszer, teljes és részleges elemzés, kísérlet és irodalomtanítás)40
Az irodalomolvasás módszerei az órán (a didaktikai szakaszok sorrendjében)48
Az irodalmi művek feldolgozásának előkészítése (története, feladata, formái, módszerei, a tanári közlés, hibák)48
A szemléltetés az irodalmi órán54
Az irodalmi mű megbeszélés, az elemzés (irodalomolvasás, szövegelemzés) a tanítási órán66
A műelemzés befejező mozzanatai80
A gyakorlás (a készségfejlesztés) az irodalmi ismeretek elsajátításában (az olvasás és gyakorlás formái, a "tartalomelmondás"85
A házi feladat előkészítése és kijelölése (fajtái, a tanulók otthoni munkája az irodalmi olvasókönyvvel)89
Ellenőrzés és értékelés az irodalomórán (elvi szempontok, a szóbeli házi feladat ellenőrzése - könyvnélküli vers, prózai részlet számonkérése, írásbeli házi feladat ellenőrzése, az íráskészség ellenőrzése, gyakorlása, kombinatív ellenőrzés, az értékelés)92
A csoportfoglalkozás módszere az irodalomtanításban99
A műelemző óra az irodalomtanításban105
Az irodalomelemző órák tematikus rendszere105
Az irodalomtanítás tanmenete105
A műelemző óra felépítése (történet, meghatározó tényezők)108
Az irodalomtanítás (irodalomolvasás) sajátos szervezési és módszerbeli kérdései127
A műelemző óra megtervezése152
Az irodalomelméleti fogalmak tanítása az általános iskolában161
Az irodalomelméleti ismeretek tanításának elméleti kérdései161
Az irodalomelméleti ismeretek tanítása a múltban161
Az irodalomelméleti ismeretek iskolai rendszere, anyaga162
Az irodalomelméleti fogalmak kialakításának elvi szempontjai166
Az irodalomelméleti ismeretek feldolgozása a tanítási órákon168
Az irodalomelméleti fogalom kialakításának szervezési és módszeres eljárásai168
Az irodalomelméleti ismeretek bevésése, gyakorlása169
Az irodalomelméleti fogalmak rendszerezése, összefoglalása170
Ellenőrzés az irodalomelméleti ismeretek oktatásában170
A verstan metodikája170
A verstan tanításának múltja170
A verstan tanítása az egyes didaktikai szakaszok szerint171
Az irodalomelméleti ismeretek tanításában előforduló hibák172
A fogalmazási ismeretek tanítása, a szóbeli és írásbeli kifejezőkészség fejlesztése175
A múlt "öröksége" a fogalmazásoktatásban175
A készségfejlesztés feladatai a felső tagozatban176
A fogalmazástanítás, a készségképzés tananyaga, stíluseszménye177
A fogalmazástanítás és készségfejlesztés módszeres elvei, munkaformái179
A fogalmazások fajai181
A fogalmazás előkészítése (téma, cím, anyaggyűjtés, szerkezet, jellemzés, nyelvi megformálás)183
A fogalmazástanítás az oktatás folyamatában és a tanítási órán188
A fogalmazási tanmenet, a tematikus tervezés188
A fogalmazási óravázlatok191
A tanítási órán kívüli irodalmi nevelés lehetőségei205
Az iskolán kívüli olvasóvá nevelés205
Az olvasóvá nevelés lélektani, pedagógiai sajátosságai205
Az olvasómozgalom205
A tanítási órán kívüli irodalmi nevelés módszeres eljárásai206
A könyvolvasás megszervezése208
Az iskolai ifjúsági könyvtár, osztálykönyvtár208
A kezdő tanár problémái az olvasómozgalmi munkában209
Az irodalmi szakkör az általános iskolában212
Rövid történeti áttekintés212
Az irodalmi szakköri képzés nevelésrendszerünkben12
Az évi munka megszervezése214
A szakköri foglalkozások felépítése, módszeres eljárásai215
Az általános iskolai irodalmi jellegű szakkörök216
A film és a színpadi előadás az iskolán kívüli munkában220
Jelentősége, feladata220
A film- és színházlátogatás szervezése és módszere221
A korszerű technikai eszközök az órán kívüli irodalmi nevelésben223
A televízió az órán kívüli munkában223
A rádió szerepe az iskolán kívüli irodalmi nevelésben223
A magnetofon, a hanglemez az órán kívüli foglalkozásokon224
A diafilm az órán kívüli irodalmi tevékenységben224
Irodalmi séták, irodalmi kirándulások, kiállítások225
A szép kiejtési és versmondó versenyek227
Az órán kívüli irodalmi nevelés hírverésének eszközei228
Irodalomtanítás a kisiskolákban és a felnőttoktatásban231
Az összevont osztályok és az irodalomtanítás231
Az irodalomtanítás óraterve a részben osztott iskolákban231
A tantervi feladatok231
Irodalmi tanmenet az összevont osztályokban231
A közvetlen foglalkozások feladatai, módszerei233
Az önálló készségképző órák feladatai, módszerei234
Az irodalom tanítása a dolgozók általános iskolájában236
A felnőttoktatás irodalomtanításának feladatai236
A dolgozók iskolájában alkalmazott módszerek236
Az irodalmi óra vezetése a dolgozók iskolájában237
Az iskolán kívüli irodalmi jellegű ismeretterjesztés239
Az ismeretterjesztő irodalmi előadások (műelemzés olvasóvá nevelés a felnőttek számára)239
Célja, módszerbeli, műsorpolitikai alapelvek, az előadások tematikája239
Az ismeretterjesztő irodalmi foglalkozások, előadások formái (olvasókörök, előadás, ankét)240
A korszerű technikai eszközök az ismeretterjesztés szolgálatában241
Diafilmes vetítés az ismeretterjesztésben241
A mozgófilmek és az ismeretterjesztés241
A televízió és a népművelés (színházi közvetítések, a TV olvasóterme, a TV filmklubja, módszerbeli teendők közös nézéskor, a könyvtári munka és a televízió)241
A rádió az ismeretterjesztésben242
Az irodalmi színpad243
Az irodalmi színpad létesítése, szervezése243
Az irodalmi színpad belső nevelési kérdései243
Az egyes irodalmi színpadműsorok szerkesztése244
Az irodalmi színpad rendezése244
Az irodalomtanár szaktárgyi továbbképzése247
Az irodalomtanár személyisége247
A szakmai képzés (a magyartanárok munkaközössége, a bemutató tanítás, az irodalmi órák elemzése)247
Az önképzés251
Könyvészeti ismertetés-felsorolás251
Szakmai folyóiratok (Magyartanítás, Köznevelés stb.)254
Tartalomjegyzék257

Muszty László

Muszty László műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Muszty László könyvek, művek
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Az általános iskolai irodalomtanítás módszertana Az általános iskolai irodalomtanítás módszertana

A gerinc javított.

Állapot:
2.480 ,-Ft
12 pont kapható
Kosárba