Bevezetés | |
Az általános iskolai irodalomtanítás feladatrendszere és tartalma | 5 |
Az irodalomtanítás feladatai, nevelési lehetőségei | 5 |
Az általános iskolai irodalomtanítás tanterve és utasítása | 11 |
Tantervtörténeti áttekintés | 11 |
Az irodalomtanítás tantervi koncepciója | 13 |
A tantervi fokozatok az irodalomtanításban | 14 |
Az általános iskolai irodalomtanítás tantervi anyagának elrendezése, vázlatos felsorolása | 17 |
A tantervi fegyelem és az irodalomtanítás | 19 |
Az általános iskolai irodalmi olvasókönyvek | 19 |
Az irodalmi olvasókönyvek múltjából | 19 |
A mai olvasókönyvek szerkesztési elvei | 20 |
Az irodalmi olvasókönyvek didaktikai, módszertani felépítése, összeállítása | 20 |
Az általános iskolai olvasókönyvek osztályonkénti ismertetése | 21 |
Az irodalomolvasás módszere az általános iskola felső tagozatában | 29 |
Az irodalmi művek elemzése | 29 |
Az iskolai irodalmi elemzés vázlatos története | 29 |
Korszerű törekvések, az általános iskolai műelemzésben | 30 |
A műelemzés általános kérdései | 32 |
A módszerek megválasztásának szempontjai | 32 |
Az elemzés módszerének fokozatossága | 32 |
A módszerbeli koncentráció szélesítése, mélyítése (a belső koncentráció - az irodalmi párhuzam és ellentét -, a külső (más tárgyakkal való) koncentráció) | 34 |
A tartalom és forma egységének kérdése az általános iskolai műelemzésben | 36 |
Didaktikai, oktatás- és neveléslélektani követelmények az elemzésben (gondolkodáslélektani feltételek, analízisszintézis, érzelmi nevelés, beszélgetés és kérdések, aktivitás és komplexmódszer, teljes és részleges elemzés, kísérlet és irodalomtanítás) | 40 |
Az irodalomolvasás módszerei az órán (a didaktikai szakaszok sorrendjében) | 48 |
Az irodalmi művek feldolgozásának előkészítése (története, feladata, formái, módszerei, a tanári közlés, hibák) | 48 |
A szemléltetés az irodalmi órán | 54 |
Az irodalmi mű megbeszélés, az elemzés (irodalomolvasás, szövegelemzés) a tanítási órán | 66 |
A műelemzés befejező mozzanatai | 80 |
A gyakorlás (a készségfejlesztés) az irodalmi ismeretek elsajátításában (az olvasás és gyakorlás formái, a "tartalomelmondás" | 85 |
A házi feladat előkészítése és kijelölése (fajtái, a tanulók otthoni munkája az irodalmi olvasókönyvvel) | 89 |
Ellenőrzés és értékelés az irodalomórán (elvi szempontok, a szóbeli házi feladat ellenőrzése - könyvnélküli vers, prózai részlet számonkérése, írásbeli házi feladat ellenőrzése, az íráskészség ellenőrzése, gyakorlása, kombinatív ellenőrzés, az értékelés) | 92 |
A csoportfoglalkozás módszere az irodalomtanításban | 99 |
A műelemző óra az irodalomtanításban | 105 |
Az irodalomelemző órák tematikus rendszere | 105 |
Az irodalomtanítás tanmenete | 105 |
A műelemző óra felépítése (történet, meghatározó tényezők) | 108 |
Az irodalomtanítás (irodalomolvasás) sajátos szervezési és módszerbeli kérdései | 127 |
A műelemző óra megtervezése | 152 |
Az irodalomelméleti fogalmak tanítása az általános iskolában | 161 |
Az irodalomelméleti ismeretek tanításának elméleti kérdései | 161 |
Az irodalomelméleti ismeretek tanítása a múltban | 161 |
Az irodalomelméleti ismeretek iskolai rendszere, anyaga | 162 |
Az irodalomelméleti fogalmak kialakításának elvi szempontjai | 166 |
Az irodalomelméleti ismeretek feldolgozása a tanítási órákon | 168 |
Az irodalomelméleti fogalom kialakításának szervezési és módszeres eljárásai | 168 |
Az irodalomelméleti ismeretek bevésése, gyakorlása | 169 |
Az irodalomelméleti fogalmak rendszerezése, összefoglalása | 170 |
Ellenőrzés az irodalomelméleti ismeretek oktatásában | 170 |
A verstan metodikája | 170 |
A verstan tanításának múltja | 170 |
A verstan tanítása az egyes didaktikai szakaszok szerint | 171 |
Az irodalomelméleti ismeretek tanításában előforduló hibák | 172 |
A fogalmazási ismeretek tanítása, a szóbeli és írásbeli kifejezőkészség fejlesztése | 175 |
A múlt "öröksége" a fogalmazásoktatásban | 175 |
A készségfejlesztés feladatai a felső tagozatban | 176 |
A fogalmazástanítás, a készségképzés tananyaga, stíluseszménye | 177 |
A fogalmazástanítás és készségfejlesztés módszeres elvei, munkaformái | 179 |
A fogalmazások fajai | 181 |
A fogalmazás előkészítése (téma, cím, anyaggyűjtés, szerkezet, jellemzés, nyelvi megformálás) | 183 |
A fogalmazástanítás az oktatás folyamatában és a tanítási órán | 188 |
A fogalmazási tanmenet, a tematikus tervezés | 188 |
A fogalmazási óravázlatok | 191 |
A tanítási órán kívüli irodalmi nevelés lehetőségei | 205 |
Az iskolán kívüli olvasóvá nevelés | 205 |
Az olvasóvá nevelés lélektani, pedagógiai sajátosságai | 205 |
Az olvasómozgalom | 205 |
A tanítási órán kívüli irodalmi nevelés módszeres eljárásai | 206 |
A könyvolvasás megszervezése | 208 |
Az iskolai ifjúsági könyvtár, osztálykönyvtár | 208 |
A kezdő tanár problémái az olvasómozgalmi munkában | 209 |
Az irodalmi szakkör az általános iskolában | 212 |
Rövid történeti áttekintés | 212 |
Az irodalmi szakköri képzés nevelésrendszerünkben | 12 |
Az évi munka megszervezése | 214 |
A szakköri foglalkozások felépítése, módszeres eljárásai | 215 |
Az általános iskolai irodalmi jellegű szakkörök | 216 |
A film és a színpadi előadás az iskolán kívüli munkában | 220 |
Jelentősége, feladata | 220 |
A film- és színházlátogatás szervezése és módszere | 221 |
A korszerű technikai eszközök az órán kívüli irodalmi nevelésben | 223 |
A televízió az órán kívüli munkában | 223 |
A rádió szerepe az iskolán kívüli irodalmi nevelésben | 223 |
A magnetofon, a hanglemez az órán kívüli foglalkozásokon | 224 |
A diafilm az órán kívüli irodalmi tevékenységben | 224 |
Irodalmi séták, irodalmi kirándulások, kiállítások | 225 |
A szép kiejtési és versmondó versenyek | 227 |
Az órán kívüli irodalmi nevelés hírverésének eszközei | 228 |
Irodalomtanítás a kisiskolákban és a felnőttoktatásban | 231 |
Az összevont osztályok és az irodalomtanítás | 231 |
Az irodalomtanítás óraterve a részben osztott iskolákban | 231 |
A tantervi feladatok | 231 |
Irodalmi tanmenet az összevont osztályokban | 231 |
A közvetlen foglalkozások feladatai, módszerei | 233 |
Az önálló készségképző órák feladatai, módszerei | 234 |
Az irodalom tanítása a dolgozók általános iskolájában | 236 |
A felnőttoktatás irodalomtanításának feladatai | 236 |
A dolgozók iskolájában alkalmazott módszerek | 236 |
Az irodalmi óra vezetése a dolgozók iskolájában | 237 |
Az iskolán kívüli irodalmi jellegű ismeretterjesztés | 239 |
Az ismeretterjesztő irodalmi előadások (műelemzés olvasóvá nevelés a felnőttek számára) | 239 |
Célja, módszerbeli, műsorpolitikai alapelvek, az előadások tematikája | 239 |
Az ismeretterjesztő irodalmi foglalkozások, előadások formái (olvasókörök, előadás, ankét) | 240 |
A korszerű technikai eszközök az ismeretterjesztés szolgálatában | 241 |
Diafilmes vetítés az ismeretterjesztésben | 241 |
A mozgófilmek és az ismeretterjesztés | 241 |
A televízió és a népművelés (színházi közvetítések, a TV olvasóterme, a TV filmklubja, módszerbeli teendők közös nézéskor, a könyvtári munka és a televízió) | 241 |
A rádió az ismeretterjesztésben | 242 |
Az irodalmi színpad | 243 |
Az irodalmi színpad létesítése, szervezése | 243 |
Az irodalmi színpad belső nevelési kérdései | 243 |
Az egyes irodalmi színpadműsorok szerkesztése | 244 |
Az irodalmi színpad rendezése | 244 |
Az irodalomtanár szaktárgyi továbbképzése | 247 |
Az irodalomtanár személyisége | 247 |
A szakmai képzés (a magyartanárok munkaközössége, a bemutató tanítás, az irodalmi órák elemzése) | 247 |
Az önképzés | 251 |
Könyvészeti ismertetés-felsorolás | 251 |
Szakmai folyóiratok (Magyartanítás, Köznevelés stb.) | 254 |
Tartalomjegyzék | 257 |