1.063.250

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Az általános iskolai ipari gyakorlati foglakozás tanításának módszertana

Kézirat

Szerző
Budapest
Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 245 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Kézirat. 110 példányban jelent meg. Tankönyvi száma: J 11-485. Fekete-fehér ábrákkal illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A tanárképző főiskolák Tanterve a műszaki ismeretek és gyakorlatok szakos hallgatók számára előirja A gyakorlati foglalkozás (ipari) tanitásának módszertana c. tantárgy tanulmányozását. Ez a... Tovább

Előszó

A tanárképző főiskolák Tanterve a műszaki ismeretek és gyakorlatok szakos hallgatók számára előirja A gyakorlati foglalkozás (ipari) tanitásának módszertana c. tantárgy tanulmányozását. Ez a főiskolai tantárgy megelőzi a tanitási gyakorlatok megkezdését. Eddig az időszakig szaktárgyaikból a marxizmus-leninizmus és a neveléstudomány tantárgyaiból sok mindent elsajátitottak, bár ezeket még korántsem fejezték be. A módszertan tanitási gyakorlatok megkezdése előtt történő elhelyezése önmagában is arra enged következtetni, hogy a módszertan a tanitási gyakorlatokra közvetlenül előkészitő tanulmány. Ezt követően - a tanitási gyakorlatokkal párhuzamosan - módszertani gyakorlatokat végeznek a hallgatók.
A tapasztalat azt mutatja, hogy az iskolákban folyó tanitás eredményessége, szinvonala, személyiségformáló hatékonysága nagy mértékben függ a tanárok módszertani felkészültségétől. Ennek foka viszont az adott tantárgy módszertani kulturájának is függvénye. A módszertan tanulmányozása tehát müvelődéspolitikai szempontból is értékelendő. Mindezeket mérlegelni különösen helyes - éppen mostanában - a Magyar Népköztársaság oktatási rendszerének továbbfejlesztéséről szóló, 1961. évi III. törvény végrehajtásának időszakában. Ez a törvény ugyanis többek között a nevelés hatékonyságának fokozását irja elő.
Azt is hangsulyoznunk kell, hogy a módszertan tartalmának leszükitésével, vagyis a módszertant a tananyag feldolgozásának "hogyanjával" azonositó nézetekkel nem lehet egyetérteni. A nevelés fő céljait kell irányadóul felvennünk s egy-egy tantárgy funkcióját ebben az összefüggésben kell szemlélnünk. Ebből viszont az következik, hogy először meg kell vizsgálnunk a módszertan tárgyát, majd a tárgyalás során a gyakorlati foglalkozás társadalmi összefüggéseit is figyelembe kell vennünk. Ennek a felfogásnak több következményét az egyes fejezetekben fogjuk látni. (Például: a tantárgy nevelési feladatai, a munkaszervezés nevelési értékei stb.) A tárgyalás folyamán figyelmet forditunk arra, hogy a marxizmus-leninizmus, a neveléstudomány már ismert megállapitásaival kapcsolatot teremtsünk. Vissza

Tartalom

Bevezetés3
A gyakorlati foglalkozás (ipari) tanitási módszertanának tárgya és tanulásának célja4
A gyakorlati foglalkozás c. tantágy jelentőségei és előzményei8
A gyakorlati foglalkozás helye nevelési rendszerünkben8
A politechnikai nevelés és gyakorlati foglalkozás viszonya, egyes kapcsolódó alapfogalmak16
A munkaoktatás történetének vázlata21
A gyakorlati foglalkozás oktatási feladatai37
A gyakorlati foglalkozás 5-8. osztályos tantervének feladatkörei39
A műveletek csoportosítása41
A tananyag áttekintése44
A technikai és technológiai fogalmak rendszere53
A gyakorlati foglalkozás nevelési feladatai62
A világnézeti nevelés64
Az erkölcsi nevelés68
Az esztétikai nevelés72
A testi nevelés74
A gyakorlati foglalkozás képzési feladatai78
A jártasságok78
A figyelem80
A konstruáló képesség és a technikai gondolkodás82
Az érzékszervek fejlődése és a ritmikai képesség87
Az oktatási folyamat sajátosságai a gyakorlati foglalkozás tanitásában91
A gyakorlati foglakozás sajátos jellemzői91
Az oktatási folyamat egyes sajátosságai95
Az általános didaktikai elvek érvényesitése a gyakorlati foglalkozás tanitásában101
A tudományosság elve102
A tudatosság és aktivitás elve102
A szemléletesség elve103
A rendszeresség és következetesség elve104
Az ismeretek tartós elsajátitásának elve105
Az oktatás érthetőségének elve105
A közösségi elv és a tanulókkal való egyéni bánásmód elve106
A foglalkozások szervezeti keretei és rendszerezése107
A módszereket meghatározó tényezők109
A nevelés céljának következménye109
Az oktatás tartalmának és a tantárgy sajátosságainak hatása110
A módszer didaktikai feladattól való függése111
A tanulók életkora és a módszer113
A gyakorlati foglalkozás tanitásának módszerei115
A bemutatás módszere118
A müvelet bemutatása119
A munkaeszközök bemutatása124
Bemutatás a kézi és gépi munkaeszközök összehasonlitására126
Bemutatás az anyag- és gyártásismeret kapcsán128
Bemutatás a munkafolyamat tervezése során132
Bemutatás a müszaki rajz elemeivel kapcsolatban134
A munka- és üzemszervezési ismeretekhez kapcsolódó bemutatás135
Bemutatás a munkavédelmi ismeretek kialakitásában135
A szóbeli kifejtés módszerei135
A gyakorlati foglalkozás fő módszere a gyakorlati munka137
A beszélgetés módszere138
Az üzemlátogatás és film a nagyüzemi szemlélet nevelésének módszerei138
Az üzemlátogatás138
A film1140
A munka megszervezésének formái és egyes üzemgazdaságtani alapfogalmak145
Frontális egyéni munka145
A közös csoport- vagy brigádmunka151
A szalagrendszerü munka153
Az önálló munka155
A foglalkozás és általános követelményei158
A foglalkozás fő oktatási (didaktikai) feladatának meghatározása158
Az oktatási és nevelési feladatok szerves egysége160
A tananyag helyes kiválasztása161
A módszerek kiválasztása162
Az egyenletes ütemü és lendületes munka163
Az óra pontos megszervezése164
A tanitási órára való felkészülés, tervezés165
A távlati tervezés, a tanmenetkészités166
A tanitási óra (foglalkozás) közvetlen tervezése170
A foglalkozás tárgyi előkészitése179
A minta- munkadarab elkészitése179
A szemléltető eszközök és anyagok előkészitése182
A tanitási óra (foglalkozás) felépitése és vezetése185
Az uj müveletek megtanitására szolgáló foglalkozás általános felépitése (vegyes tipusu)185
A foglalkozás felépitésének egyes változatai197
A gyakorlati foglalkozás munkavédelme203
A munkatevékenység lélektani vonatkozásai204
A testi épség és gyakorlottság205
A munka, fáradtság és pihenés209
Munkavédelem és lelki jelenségek212
A kézi szerszámokkal végzett munka balesetelháritása215
A kiállitás megszervezése230
Az órán kivüli munka233
A gyakorlati foglalkozás tanárának személyisége237
Irodalomjegyzék239
Tartalomjegyzék242

Dr. Kálmán György

Dr. Kálmán György műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Kálmán György könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem