Előszó a magyar kiadáshoz | 5 |
Előszó a negyedik lengyel kiadáshoz | 7 |
Bevezető kérdések | 8 |
Didaktikai alapfogalmak | 9 |
A didaktikai vizsgálatok tárgya | 15 |
A didaktikai vizsgálatok módszerei | 18 |
A megfigyelés | 18 |
A kísérlet | 21 |
A természetes kísérlet | 22 |
A kísérleti eredmények vizsgálata | 28 |
Területi vizsgálatok | 30 |
Történeti-összehasonlító módszerek | 34 |
Gyakorlatok | 37 |
Programmelléklet | 38 |
Bevezető kérdések | 38 |
Didaktikai alapfogalmak | 40 |
A didaktikai vizsgálatok tárgya | 44 |
A didaktikai vizsgálatok módszerei | 47 |
A megfigyelés | 47 |
A kísérlet | 49 |
A természetes kísérlet | 51 |
A kísérleti eredmények vizsgálata | 53 |
Területi vizsgálatok | 54 |
Történeti-összehasonlító módszerek | 55 |
Az általános és a politechnikai képzés céljai | 56 |
Az általános képzés céljai | 57 |
A politechnikai képzés céljai | 69 |
A szakképzés céljai | 73 |
Gyakorlatok | 74 |
Programmelléklet | 75 |
Az általános és a politechnikai képzés céljai | 75 |
Az általános képzés céljai | 76 |
A politechnikai képzés céljai | 86 |
A szakképzés céljai | 87 |
Az oktatás tartalma az általános képzést nyújtó iskolában | 89 |
Az oktatás tartalmának megválasztása | 90 |
Társadalmi és politikai követelmények | 90 |
Tudományos követelmények | 94 |
Didaktikai követelmények | 97 |
A tanterv | 100 |
A tantárgyak megválasztása | 101 |
Az egyes tantárgyakra fordított óraszám | 104 |
Tantervek és tankönyvek | 108 |
Az egyes tantárgyak jelentősége a nevelés és a képzés szempontjából | 109 |
Tankönyvek | 118 |
Gyakorlatok | 121 |
Programmelléklet | 122 |
Az oktatás tartalma az általános képzést nyújtó iskolában | 122 |
Az oktatási folyamat | 128 |
Az oktatási célok és feladatok tudatosítása | 136 |
Az új tananyag feldolgozása | 141 |
Az új tananyag általánosítása | 146 |
Az elsajátított tananyag rögzítése | 152 |
A jártasságok és készségek kialakítása | 155 |
Az elmélet és gyakorlat összekapcsolása | 159 |
Az oktatási eredmények ellenőrzése és értékelése | 164 |
Gyakorlatok | 166 |
Programmelléklet | 167 |
Az oktatási folyamat | 167 |
Az oktatási célok és feladatok tudatosítása | 173 |
Az új tananyag feldolgozása | 175 |
Az új tananyag általánosítása | 176 |
Az elsajátított tananyag rögzítése | 178 |
A jártasságok és készségek kialakítása | 179 |
Az elmélet és gyakorlat összekapcsolása | 180 |
Az oktatási eredmények ellenőrzése és értékelése | 181 |
Az oktatás alapelvei | 183 |
A rendszeresség elve | 186 |
Az elmélet és gyakorlat összekapcsolásának elve | 188 |
A szemléletesség elve | 192 |
A tanulók tudatosságának és aktivitásának elve | 200 |
A nehézségek fokozásának elve | 204 |
Az oktatási eredmények tartósságának elve | 208 |
Gyakorlatok | 210 |
Programmelléklet | 211 |
Az oktatás alapelvei | 211 |
A rendszeresség elve | 213 |
Az elmélet és gyakorlat összekapcsolásának elve | 215 |
A szemléletesség elve | 216 |
A nehézségek fokozásának elve | 219 |
Az oktatási eredmények tartósságának elve | 221 |
Az oktatási módszerek | 223 |
A megfigyelésen alapuló módszerek. A bemutatás | 227 |
A szavakon alapuló (verbális) módszerek | 230 |
A beszélgetés és a vita | 230 |
Leírás, elbeszélés, előadás | 235 |
A könyvek használata | 237 |
A gyakorlati tevékenységen alapuló módszerek | 240 |
A laboratóriumi módszer | 240 |
A gyakorlati foglalkozások módszere | 242 |
A programozott oktatás | 246 |
A program | 248 |
A programozás exponálására szolgáló eszközök | 258 |
A megszerzett tudás rögzítése (bevésés) | 261 |
Az ismétlés | 261 |
A könyv nélkül való tanulás | 263 |
A tanulók önálló munkái | 265 |
Az oktatási eredmények ellenőrzése és értékelése | 265 |
Az előmenetel ellenőrzésének rendszere | 265 |
Az ismeretek és készségek ellenőrzésére szolgáló módszerek | 266 |
A tanulók ismereteinek és készségeinek értékelése | 269 |
A vizsgák | 270 |
Az oktatási módszerek megválasztása | 271 |
Gyakorlatok | 273 |
Programmelléklet | 274 |
Az oktatási módszerek | 274 |
A megfigyelésen alapuló módszerek | 278 |
A szavakon alapuló (verbális) módszerek | 279 |
A gyakorlati tevékenységen alapuló módszerek | 283 |
A programozott oktatás | 286 |
A lineáris program | 290 |
A Crowder-féle program | 291 |
A vegyes program | 295 |
A megszerzett tudás rögzítése (bevésés) | 298 |
Az oktatási eredmények ellenőrzése és értékelése | 299 |
Az oktatási módszerek megválasztása | 300 |
Az iskolai munka megszervezése | 302 |
Az iskolai munka szervezeti formái | 302 |
A tanítási óra felépítése | 308 |
Óratípusok | 311 |
Az oktatási folyamat több mozzanatát felölelő óra | 311 |
Az új anyag feldolgozására szolgáló óra | 313 |
Az ismeretek rögzítésére szolgáló óra | 314 |
A gyakorlóóra | 315 |
Az ismeretek, jártasságok és készségek ellenőrzésére szolgáló óra | 315 |
Az óra felépítése és a problémamegoldó oktatás | 316 |
Az óra előkészítése | 310 |
Tárgyi előkészítés | 317 |
Módszertani előkészítés | 318 |
Az óravázlat | 319 |
Az óra megtartása | 322 |
A tanulók munkájának szervezeti formái | 323 |
Az egyéni munka | 325 |
A kollektív munka | 326 |
A csoportmunka | 327 |
Kirándulások | 329 |
Gyakorlatok | 331 |
Programmelléklet | 332 |
Az iskolai munka megszervezése | 332 |
Az iskolai munka szervezeti formái | 332 |
A tanítási óra felépítése | 340 |
Óratípusok | 344 |
Az oktatási folyamat több mozzanatát felölelő óra | 344 |
Az új anyag feldolgozására szolgáló óra | 347 |
Az ismeretek rögzítésére szolgáló óra | 348 |
A gyakorlóóra | 350 |
Az ismeretek, jártasságok és készségek ellenőrzésére szolgáló óra | 352 |
Az óra felépítése és a problémamegoldó oktatás | 353 |
Az óra előkészítése | 356 |
A tanulók munkájának szervezeti formái | 360 |
Kirándulások | 364 |
A tanuló otthoni munkája | 366 |
Az otthoni munka fajtái | 368 |
Az otthoni munka kitűzése | 373 |
Az otthoni munka megszervezése | 375 |
Az otthoni munka ellenőrzése | 377 |
Gyakorlatok | 379 |
Programmelléklet | 380 |
A tanuló otthoni munkája | 380 |
Az összevont osztályokban végzett munka | 387 |
Az összevont osztályokban végzett munka jellemzői | 389 |
A tanterem berendezése | 392 |
A tanítási óra az összevont osztályokban | 394 |
Közös órák | 394 |
Hangos és csendes foglalkozások | 395 |
Az órák felépítése | 399 |
Példák a tanítási órákra | 402 |
A házi feladat és ellenőrzése az összevont osztályokban | 410 |
Gyakorlatok | 411 |
Programmelléklet | 412 |
Az összevont osztályokban végzett munka | 412 |
Az iskolai kudarcok | 416 |
Az iskolai kudarcok fajtái | 418 |
Az iskolai kudarcok okainak vizsgálata | 422 |
Gyakorlatok | 429 |
Programmelléklet | 430 |
Az iskolai kudarcok | 430 |
A didaktikai munka megtervezése | 440 |
A didaktika ismerete és a didaktikai munka megtervezése | 440 |
A didaktikai munka megtervezésének formái | 446 |
A munka megtervezésének jelentősége | 446 |
A didaktikai munka megtervezése az egész tanévre | 447 |
A didaktikai munka időszakos terve | 450 |
A mindennapi didaktikai munka megtervezése | 452 |
A terv teljesítésének ellenőrzése | 454 |
Gyakorlatok | 455 |
Programmelléklet | 456 |
A didaktikai munka megtervezése | 456 |
A pedagógus személyisége | 459 |
Lengyel pedagógusoknak és pszichológusoknak a pedagógus személyiségére vonatkozó nézetei | 461 |
A pedagógus személyes értékei | 466 |
A pedagógus viszonya a tanulókhoz | 469 |
A pedagógus viszonya a társadalomhoz | 476 |
Gyakorlatok | 479 |
Programmelléklet | 480 |
A pedagógus személyisége | 480 |
Irodalom | 485 |