1.062.515

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Az állam

Szerző
Szerkesztő
Fordító
Budapest
Kiadó: Gondolat Könyvkiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Vászon
Oldalszám: 468 oldal
Sorozatcím: Politikai gondolkodók
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 19 cm x 14 cm
ISBN: 963-282-154-8
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Platón nevét és alkotását hosszú évszázadok őrizték meg, gondolatai korunk számára is érdekesek. E kötet teljes terjedelmében mutatja be Az állam című művét, melyet kitüntetett hely illet meg a Platón-dialógusok között. Többi művétől eltérően ez majdnem teljes filozófiai rendszer, amelyen belül a főhely Platón állam- illetve társadalomtanát illeti meg. a könyv lapjairól képet nyerhetünk az ókori görög filozófusnak az államra vonatkozó érdekes, sokszor frappáns, néha naiv elképzeléséről. A kötetet értékelő tanulmány és jegyzetek egészítik ki.

Tartalom

Első könyv
Bevezetés. A Bendisz-ünnep13
Kephalosz az öregségről és a pénzről15
Az igazságosság meghatározásának első kísérlete18
Igazságosság az, ha a baráttal jót cselekszünk, az ellenséggel rosszat?20
Az igazságosság meghatározásának második kísérlete. Thraszümakhosz szerint: Igazságosság az, ami az erősebbnek előnyös27
Harmadik kísérlet az igazságosság meghatározására. Mi az igazságosság haszna?36
Szókratész cáfolata: az igazságtalanság nem jár haszonnal. Különválasztja a pénzszerzést a gondozottai javát szolgáló szakmától38
Szókratész kitérője: a legjobbak nem kívánnak uralkodni42
Thraszümakhosz fordított erkölcsi értékrendje43
Szókratész problematikus cáfolási kísérlete45
Vajon az igazságtalanság erősebb és hatalmasabb az igazságosságnál?48
Igazságosságra még a gonoszoknak is szükségük van egymást közt49
Vajon az igazságtalan jobban él-e az igazságosnál?51
Második könyv
Glaukón Szókratésztől meggyőzőbb bizonyítékot kíván. A jó három fajtája55
Mi az igazságosság és az igazságtalanság tisztán önmagában és mi a hatalma a lélekben?56
A legtöbb ember az igazságosságot kénytelenségből vállalja, mert ez középút a két véglet: a legnagyobb jó és a legnagyobb rossz között57
A kettő életét kettejük éles szembeállításával ítélhetjük meg59
A költők és a nevelők nem az igazság lényegét magasztalják, hanem a belőle fakadó javakat61
Igazságosnak lenni kínos és fáradságos63
Minden a látszat. Az igazságtalan még az isteneket is lekenyerezi64
Ilyen beszédek hallatán ugyan melyik utat válassza az ifjúság?65
Az igazságos csak vagy valami isteni kegyelemből, vagy merő gyöngeségből marad igazságos66
Mutassa ki Szókratész az igazság lényegét, s hogyha ez önmagában jobb az igazságtalanságnál, mit idéz elő a lélekben és így miért üdvösebb neki67
Szókratész azt ajánlja, hogy az igazságosság mibenlétét egy az emberi lélekkel analóg, mégis sokkal nagyobb méretű modellen vizsgálják meg: tudniillik az államon69
Az állam keletkezése71
A primitív állam élete74
Az igények növekedése megnöveli az államot. A "dőzsölő" állam76
Az állam területének védelme: a hivatásos hadsereg77
Milyeneknek kell lenniök az állam őreinek79
Az állam őreinek nevelése82
Az istenek jók, és senkinek sem ártanak84
Az isten nem csal meg senkit, és alakot sem vált88
Az isten nem hazudik90
Harmadik könyv
Az Alvilág rettenetességének kiszínezésével ne riogassák a fiatalokat94
A fiatal őrök ne nevessenek fölöslegesen idétlenül98
Igazság és hazugság emberi viszonylatban99
Féktelenség és önmérséklet100
Az emberről csak akkor lehet beszélni, ha már tisztázták az igazságosság lényegét103
Az elbeszélő költészet felosztása104
Az utánzás feladata. Itt is érvényes a munkamegosztás107
Az őrök csak komoly, méltóságteljes, erkölcsös magatartást utánozhatnak108
Az éneklés módja és a dallamok112
A ritmus115
Szép stílus, szép erkölcs, szépalakúság, zene, szerelem116
A testgyakorlásról120
Az erkölcsök elfajulásával egyre több lesz a beteg és a pörlekedő122
A helyes és a helytelen gyógyászat123
Milyen a jó bíró?127
Az előbbiek összefoglalása128
A zene és a testgyakorlás célja: az egyoldalúság elkerülésével a lélek összhangjának kialakítása128
A vezetők kiválasztása131
A polgárok tekintsék testvéreknek egymást135
Három emberfajta135
Az őröknek nem lehet magántulajdonuk137
Negyedik könyv
Boldogok-e az őrök?140
A gazdagság és a szegénység egyaránt ártalmas142
Háború143
Mekkora legyen az állam?145
Minden a neveléstől függ146
A nevelés terén káros az újítás146
Nem kell minden apróságot szabályozni148
A vallás151
Hol találhatjuk meg az államban az igazságosságot?151
A négy erény az államban152
A bölcsesség152
A bátorság154
A józan önmérséklet156
Az igazságosság159
Az igazságosság az egyes emberekben162
Az állam erkölcsössége a polgárok erkölcseinek függvénye164
A lélekben három hajlam van: gondolkodás, indulat, vágyakozás165
A vágyakozás különbözik a gondolkozástól169
Az indulat különbözik a vágyakozástól és a gondolkozástól170
Az egyén igazságossága173
Az igazságtalanság176
Az igazságosság a lélek egészsége, az igazságtalanság a betegsége177
Az igazságosság előnyös, az igazságtalanság káros178
Az igazságtalanság fajai179
Ötödik könyv
Nő- és gyermekközösség180
A nők nevelése és kötelességei ugyanazok, mint a férfiaké183
Ellenérv: a nő természete különbözik a férfiétól185
A férfi és a nő képességei között nincs alapvető különbség, csak fokozati186
A férfiak és a nők egyforma alkalmazásának előnyei190
A nő- és gyermekközösség az őröknél, és ennek előnyei192
A gyermekek nevelése195
A nő- és gyermekközösség erősíti az állam egységét198
Az őrök boldogsága203
Katonai nevelés205
Fegyelmezés és jutalmazás207
Az ellenséggel való bánásmód209
Görögök egymás közti háborúskodása210
Hogyan valósulhat meg az ideális állam?212
Ki a filozófus?216
"Tudás" és "vélemény"218
A "vélemény"222
Hatodik könyv
A filozófusnak kell kormányoznia, mert csak ő ismeri az igazságot225
A filozófustermészet tulajdonságai226
A filozófusok állítólag értéktelenek az állam szempontjából229
Ennek az állam az oka: miért nem használja fel őket?230
Miért fejlődik rosszul a legtöbb filozófus?233
A filozófustermészetet megrontja a környezete234
A filozófiát elárasztják a selejtes emberek240
Az igazi filozófus kénytelen visszavonulni241
Hogyan kellene ápolnia az államnak a filozófiát?243
Még a tömeget is meg lehetne győzni a filozófia értékéről245
A filozófus az államot isteni mintára alkotja meg248
Lehetséges, hogy egy államot filozófusok kormányozzanak?249
Az őrök nevelése250
Az őröknek a "jó" ideáját kell megismerniük253
Mi a "jó"?255
Miként a Nap megvilágítja a látható dolgokat, akképpen a "jó" az ésszel felfogható dolgokat259
A megismerés tárgya négyféle, s négyféle a megismerés formája is261
Hetedik könyv
Barlanghasonlat264
Életünk olyan, mint a barlanglakóké267
A nevelésnek a lélek szemét a jó ideája felé kell irányítania269
A filozófusokat kényszeríteni kell az államvezetésre270
Milyen tudományokkal kell nevelnünk a filozófust?273
A mennyiségtan274
A mértan, a csillagászat, a zene280
Minden tudomány még csak bevezetés a dialektikába287
A dialektika célja a jó megismerése289
Emléketető az őrifjak helyes kiválasztására291
A nevelés korszakai: 17-től 20 éves korig kötelező a testnevelés, 20-tól 30 éves korig az előkészítő tudományokkal való foglalkozás293
A helytelenül művelt dialektika veszélyei295
30-tól 35. évükig a dialektikával foglalkoznak, majd 50 éves korukig állami szolgálatot teljesítenek297
Első teendők a hatalomátvétel után299
Nyolcadik könyv
Milyenek legyenek az őrök?301
A hibás államformák302
A timokrácia304
A timokratikus állam jellege306
A timokratikus jellemű ember308
Az oligrachia310
Az oligrachia jellegzetes hibái311
Az oligrachikus jellemű ember314
A demokrácia317
A demokratikus állam jellegzetes vonásai320
A demokratikus jellemű ember322
Hogyan lesz az oligrachikus jellemű emberből demokratikus jellemű?323
A türannikus állam327
A túlságos szabadság szolgaságra vezet329
Három társadalmi réteg: herék, szegények, gazdagok330
A nép vezért keres332
Hogyan lép fel a türannosz? Mik a jellegzetes tulajdonságai?333
A türannosz testőrsége és környezete335
Kilencedik könyv
A türannisz embere339
Az ember lelke mélyén egy gonosztevő szunnyad339
Erósz türannosz342
Az igazságtalan a legnyomorultabb, az igazságos a legboldogabb346
Három bizonyíték a türannosz boldogtalanságára. Első: államforma és egyén megfelel egymásnak; a türannosz élete mindenkinél nyomorultabb347
A második bizonyíték: a lélek három része és az ezeknek megfelelő háromféle gyönyörérzés. Az értelem gyönyöre a legmagasabb rendű353
A harmadik bizonyíték: a tudásszerető gyönyöre a létező szemléletben gyökerezik, és ez különb, mint a többi értelmetlen gyönyör357
Összefoglalás: az igazságosság mindenben előnyösebb az igazságtalanságnál. Az ember rendeltetése: alárendelni ösztöneit az értelemnek365
Tizedik könyv
Visszatér a költészet kritikája371
Mi az utánzás? Ideák, való dolgok, műalkotások és ezek alkotói: isten, kézműves, művész372
Homérosz és a tragédiaköltők kritikája: nem értenek ahhoz, amit ábrázolnak377
A lélek hallhatatlansága390
A testben lakozó lélek nem észlelhető eredeti, örök mivoltában, hanem csak torzultan394
Az igazságos evilági jutalma396
Mi vár az igazságosra a túlvilágon?398
Végső tanulság406
Jegyzetek407
Utószó. Egy utópia realitása (Redl Károly)435
Jegyzetek az Utószóhoz465

Platón

Platón műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Platón könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem