1.052.847

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Az alkottató tanítás

Domokos Lászlóné összegyűjtött előadásai és cikkei 1908-1928-ig

Szerző
Szerkesztő

Kiadó: Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 138 oldal
Sorozatcím: Magyar reformpedagógiai törekvések
Kötetszám: 3
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 16 cm
ISBN: 963-9315-89-3
Megjegyzés: Fekete-fehér fotókkal, ábrákkal illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

„A közönség lelkes elismerése bizonyára annak a modern és nagyon képzett asszonynak szólt, akinek életelve az igazság, a szigorú tudományosság, aki leszámolt az előítéletekkel és nagyközönség előtt természettudományi igazságokról, szomorú öröklésekről és új, erősebb életről beszélt. Az előadó kifejtette, hogy a gyerek ma, mint az egyéni emberfejlődés titkainak föltárója és mint a faj fejlődés miniatűr képe, a tudományos érdeklődés legfőbb tárgya. A vele való foglalkozás teremtette meg a XX. század legvonzóbb tudományát; a gyermektanulmányt." - írta a Szegedi Napló 1909 - ben. A mondat bizonyítja: Ellen Key híres jövendölése a XX. század lényegéről - hogy az a „gyermekeké" lesz. A gondolat fogékony együttgondolkodókra talált a modernizálódó Magyarországon. Világos beszéd: nem egyszerűen a Gyermekről tudni többet a spekulatív pedagógiát meghaladó tudományosság jegyében, hanem az Emberről alkotott kép lesz teljesebb. Az emberről való gondolkodás „arkhimédészi" pontját vélte (a... Tovább

Fülszöveg

„A közönség lelkes elismerése bizonyára annak a modern és nagyon képzett asszonynak szólt, akinek életelve az igazság, a szigorú tudományosság, aki leszámolt az előítéletekkel és nagyközönség előtt természettudományi igazságokról, szomorú öröklésekről és új, erősebb életről beszélt. Az előadó kifejtette, hogy a gyerek ma, mint az egyéni emberfejlődés titkainak föltárója és mint a faj fejlődés miniatűr képe, a tudományos érdeklődés legfőbb tárgya. A vele való foglalkozás teremtette meg a XX. század legvonzóbb tudományát; a gyermektanulmányt." - írta a Szegedi Napló 1909 - ben. A mondat bizonyítja: Ellen Key híres jövendölése a XX. század lényegéről - hogy az a „gyermekeké" lesz. A gondolat fogékony együttgondolkodókra talált a modernizálódó Magyarországon. Világos beszéd: nem egyszerűen a Gyermekről tudni többet a spekulatív pedagógiát meghaladó tudományosság jegyében, hanem az Emberről alkotott kép lesz teljesebb. Az emberről való gondolkodás „arkhimédészi" pontját vélte (a Délmagyarország 1913-as számában a feminizmusról, mint felszabadító életérzésről gondolkodó „előkelő és szép asszonyok" közé sorolt) Domokosné Löllbach Emma is megtalálni az új integrált tudományban, a gyermektanulmányban. A pályakezdés nyelve és irálya - a szépirodalomba forduló publicisztikáé is - a szecesszióé. Talán Lesznai Annával, Kaffka Margittal rokon. Ebből a világból válik érett szakemberré, s válik egyértelműen a pedagógia modern klasszikusává a szerző, a 90 esztendeje alapított Új Iskola igazgatója. Hazai és külföldi szakmai tájékozódás nyomán érett iskolakritika és kidolgozott - ma így mondanánk: alternatív - iskolakoncepció születik. E fejlődés dokumentumai olvashatók a Domokosné felidézésén fáradozó Áment Erzsébet szerkesztette sorozat harmadik kötetében. Immár az életmű írott lenyomataival ismerkedhetünk - a teljesség igényével. E kötet két évtized írásait tartalmazza 1908 és 1928 között. Vissza

Tartalom

ROVÁSOK. Pszihaszténiás gyermekek......................................................6
MŰVÉSZET. A gesztusokról.......................................................................8
MAGDOLNA. Domokosné Löllbach Emmi...............................................10
Előadás a gyermeklélekről......................................................................14
Domokos Lászlóné fölolvasása...............................................................15
Gyermektanulmányi előadások Szegeden..............................................16
Elfajulás...........................................................................................16
hány asszony boldog?................................................................................18
új szépségfogalmak....................................................................................20
Dohnányi és Vecsey.....................................................................................23
A szegedi gyermektanulmányi társaság megalakulása......................24
A jövő asszonya...........................................................................................24
Tudomány, irodalom. Adatok a Magyar Gyermektanulmányi
Társaság működéséről...............................................................................26
A Délmagyarország újságírójának kérdése: Mi a legkedvesebb szórakozása télen?.........................29
A szegedi fiókkör előkészítése................................................................30
A CSALÁD. BŰNÖS ASSZONY...........................................................................30
Szegedi gyerekek a háborúról..................................................................31
Feminista mozgalom Szegeden. Nyilatkozatok a programról............36
Az alkottató tanítás.................................................................................38
Jacques Dalcroze ritmus-iskolája...........................................................41
Könyvismertetés (Helena Goldbaum: Das Buch der Mütter).............43
A csoporti és egyéni különbségeket megállapító lélektan eszközei...... 45
Könyvismertetés (Paola Lombroso: A gyermekek élete).....................48
Új Iskola.....................................................................................51
Erkölcsnevelés és gyermektanulmány...................................................63
A zenetanítás új módjai..............................................................................66
Megvalósítandó gondolatok...................................................................70
Módszeres újítások az Új Iskolában (I.)...................................................71
Módszeres újítások az Új Iskolában (II.).................................................76
A beleélő fantázia foglalkoztatása a fogalmazás tanításában...........84
Tájékoztató a gyermektanulmányi alapon álló Új Iskoláról..............100
A 6-12 éves gyermek aktivitása..............................................................124
Középiskolai módszer új lélektani alapon...........................................131

Domokos Lászlóné

Domokos Lászlóné műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Domokos Lászlóné könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem