A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
Fülszöveg
NAT-TAN"? Sokáig ízlelgettük ezt a megnevezést, amelyet végül is e sorozat címéül választottunk. A döntésben nagy szerepet játszott, hogy pontosan kifejezi a sorozat célját: szakmai segítséget nyújtani a Nemzeti alaptanterv implementációjához, működőképessé tételéhez, avagy ahogy ezt régi beidegződéseinkre támaszkodva, de némileg félrevezetően mondogatjuk, "bevezetéséhez". A hosszú éveken át zajló NAT-vita lezárult. Meggyőződésem azonban, hogy az igazi, ha úgy tetszik, a "gyakorlati" NAT-vita csak most kezdődik. A NAT jogi legitimációját követnie kell a gyakorlati legitimációnak. A NAT mindaddig csak jól vagy rosszul sikerült dokumentum, ameddig az iskolák életét valóságosan szabályozó iskolai pedagógiai programokban, helyi tantervekben nem kel életre. A NAT mellett elkötelezett szakma és az alaptantervvel szabályozni kívánó oktatási kormányzat igazi felelőssége, hogy a NAT kötelező alkalmazását megelőző, a felkészülésre szánt három évben milyen szakmai hátteret és szolgáltatást...
Tovább
Fülszöveg
NAT-TAN"? Sokáig ízlelgettük ezt a megnevezést, amelyet végül is e sorozat címéül választottunk. A döntésben nagy szerepet játszott, hogy pontosan kifejezi a sorozat célját: szakmai segítséget nyújtani a Nemzeti alaptanterv implementációjához, működőképessé tételéhez, avagy ahogy ezt régi beidegződéseinkre támaszkodva, de némileg félrevezetően mondogatjuk, "bevezetéséhez". A hosszú éveken át zajló NAT-vita lezárult. Meggyőződésem azonban, hogy az igazi, ha úgy tetszik, a "gyakorlati" NAT-vita csak most kezdődik. A NAT jogi legitimációját követnie kell a gyakorlati legitimációnak. A NAT mindaddig csak jól vagy rosszul sikerült dokumentum, ameddig az iskolák életét valóságosan szabályozó iskolai pedagógiai programokban, helyi tantervekben nem kel életre. A NAT mellett elkötelezett szakma és az alaptantervvel szabályozni kívánó oktatási kormányzat igazi felelőssége, hogy a NAT kötelező alkalmazását megelőző, a felkészülésre szánt három évben milyen szakmai hátteret és szolgáltatást képes kínálni az iskolának. E felelősségből az Országos Közoktatási Intézet - új alapító oklevelének megfelelően - vállalja a ráeső részt. Feladatunk kettős. Egyfelől biztosítanunk kell a NAT iskolai alkalmazásához elengedhetetlenül szükséges és az iskolák számára könnyen hozzáférhető tantervi kínálatot. Másfelől elő kell segítenünk a NAT működőképességét biztosító szakmai kompetenciák növelését, fejlődését. Ez utóbbi feladat megoldásához kívánunk hozzájárulni a NAT-TAN sorozatban megjelentetett kiadványainkból is. A NAT-TAN sorozat szerkesztésekor ezt a bizonyos szakmai kompetenciát igyekszünk tágan értelmezni. A sorozat a tantervelmélet, a nemzetközi összehasonlítás, az egyes műveltségi területek értelmezésének problémáit egyaránt a "nat-tan" részének tekinti. A sorozat központjába azonban mégis a "hogyan készíthetünk iskolai pedagógiai programot?", "hogyan válasszunk, illetve készítsünk helyi tantervet?", "melyek a kritériumai a NAT-konformitásnak?", "miben áll a szakértő feladata?" és ehhez hasonló, a gyakorlati alkalmazással összefüggő kérdésekre adható válaszokat, megoldásokat kívánjuk állítani. Válaszokat, megoldásokat, mert a sorozat szerkesztőjének is szakmai meggyőződése, hogy e kérdésekre nem csak egy, hanem minden esetben több eltérő és mégis egyaránt releváns válasz adható. Kérem a legszélesebb értelemben vett szakmát, támogasson bennünket, hogy a sorozat céljai megvalósulhassanak. Segítsen szakmai kritikával és szerzőként, az iskolák, az iskolafenntartók és -használók felkészülését hatékonyan segítő kéziratokkal. A NAT csak akkor lehet sikeres, ha az egész szakma munkálkodik működőképessé tételén. A NAT "megtanulását" segítő "nat-tan" pedig akkor érheti el célját, ha a szakma átvitt és konkrét értelemben vett megírását saját feladatának tekinti.
Vissza
Tartalom
I. ALAPFOGALMAK
1. Az alkotmány és az alkotmányosság fogalma, története 6
2. A magyar alkotmány története 15
3. Az állami szuverenitás fogalma, a népszavazás 17
4. Az állampolgárság 19
5. A nemzeti és etnikai kisebbségek jogai 26
6. Az államterület, az államszerkezet 28
7. A nemzeti jelképek, az állam felségjelvényei 29
8. A választójog, az Országgyűlés választása 31
9. A jogrendszer és a jogforrások 40
II. AZ ÁLLAMPOLGÁROK ALAPVETŐ JOGAI
1. Az alapjogok története, fogalma, rendszere 45
2. A személyi szabadságjogok 48
3. A lelkiismereti és vallásszabadság, az egyházak 51
4. A szólás és a sajtószabadság 55
5. A társadalmi szerveződési elvek, a pártok és a korporációk 58
6. Az egyesülési és a gyülekezési szabadság 61
7. A tulajdonhoz való jog 64
8. A gazdasági, szociális, kulturális jogok 66
9. Az állampolgárok egyenjogúsága 71
10. Az állampolgárok alapvető kötelezettségei 72
III. A KORMÁNYZATI RENDSZER
1. Kormány formák, kormányzati rendszerek 74
2. A törvényhozó hatalom, az Országgyűlés 80
3. A köztársasági elnök 84
4. A kormány 86
5. A közigazgatás, a minisztériumok, a főbb államügyek 90
6. A közpénzügyek, az Állami Számvevőszék, a Magyar Nemzeti Bank 95
AZ ÖNKORMÁNYZATOK
1. Az önkormányzatok kialakulásáról 99
2. Önkormányzati jogok 100
3. A települési önkormányzat 102
4. A község, a város és a kerületek 107
5. A megyei önkormányzat 109
6. Az önkormányzatok gazdasági alapjai 110
7. A helyi önkormányzatok és a központi állami szervek kapcsolata 111
8. Az önkormányzatok választása 114
V. A JOGVÉDŐ SZERVEK, AZ ALKOTMÁNY BIZTOSÍTÉKAI
1. A bírói hatalom, az igazságszolgáltatás 117
2. Az Alkotmánybíróság 123
3. Az állampolgári jogok országgyűlési biztosa 127
Ajánlott irodalom 129
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.
Google, Facebook, Apple, Microsoft fiókkal való belépés/regisztráció eseténautomatikusan elfogadja az Általános Szerződési Feltételeket.
Elfelejtett jelszó
Kérjük, adja meg azonosítóját, és a hozzá tartozó email címet, hogy jelszavát elküldhessük Önnek!
A *-gal jelölt mezők kitöltése kötelező!
Azonosító név/E-mail cím* Azonosító és e-mail cím megegyező
E-mail cím*
(2009 március óta a regisztrált ügyfelek azonosító neve megegyezik az email címmel)
Ha az azonosítóját sem tudja megadni, kérjük, hívja az ügyfélszolgálati vonalat:
+36-62-452-833
×
1
2
3
Regisztráció
×
Regisztráció
Regisztrációja sikeresen megtörtént.
Megadott e-mail címére megerősítő e-mailt küldtünk. Ahhoz, hogy a regisztrációja véglegesedjen, és le tudja adni rendeléseit, kérjük, kattintson a levélben található linkre. A megerősítő link a kiküldéstől számított 48 óráig érvényes, ezután a regisztrációs adatok törlésre kerülnek.
Kérjük, jelölje meg az érdeklődési körébe tartozó témaköröket!
Mehet
×
Regisztráció
Az ön által megjelölt témakörök:
Temakor_1
Beállíthatja, hogy emailben értesítőt kapjon az újonnan beérkezett példányokról a bejelölt témaköröknek megfelelően.
Beállított értesítőit belépés után bármikor módosíthatja az Értesítő menüpont alatt:
létrehozhat új témaköri értesítőt
inaktiválhatja értesítőjét, ha éppen nem kíván a megadott témában értesítőt kapni
törölheti véglegesen az adott értesítőjét
szerkesztheti jelenlegi értesítőjét, ha még részletesebben szeretné megadni mi érdekli.
Az Ön választása alapján naponta vagy 3 naponta kap tőlünk emailt a beállított értesítőjéről.