Fülszöveg
Friss hang, lényegvallató megközelítés, bravúrosan megoldott szerkezet, valódi mélységükben feltárt problémák - mindez együtt jellemzi az író új kötetét. És még egy olyan érték, mely a fentiekkel együtt sajnos ritkán jelentkezik: az olvasmányosság!
Jóllehet a könyvnek egy központi figurája van, a tragikus körülmények között meghalt absztinens "alkoholista", Pelle István, de - vele majdnem egyenrangú - főszereplővé lépnek elő barátja és élettársa, valamint az ő írásos vallomásaikra véletlenül rábukkanó fiatal munkásember. Ők mesélik el, elemzik-értékelik az eseményeket. Négy szempont, négy megközelítés és négy alanyi igazság! A katalizátor pedig Pelle, ez a fiatal, mindenre fogékony, minden kész értéket megkérdőjelező, de az értelmes célokért őszintén lelkesedni tudó nyitott ember; a teljességeszmény konok-kitartó kergetője.
Halála az ő portréját drasztikusan befejezetté teszi, a kényszerű múlt idővel szaporítva a vele kapcsolatos kérdőjelek számát. E kérdések olykor sokkal...
Tovább
Fülszöveg
Friss hang, lényegvallató megközelítés, bravúrosan megoldott szerkezet, valódi mélységükben feltárt problémák - mindez együtt jellemzi az író új kötetét. És még egy olyan érték, mely a fentiekkel együtt sajnos ritkán jelentkezik: az olvasmányosság!
Jóllehet a könyvnek egy központi figurája van, a tragikus körülmények között meghalt absztinens "alkoholista", Pelle István, de - vele majdnem egyenrangú - főszereplővé lépnek elő barátja és élettársa, valamint az ő írásos vallomásaikra véletlenül rábukkanó fiatal munkásember. Ők mesélik el, elemzik-értékelik az eseményeket. Négy szempont, négy megközelítés és négy alanyi igazság! A katalizátor pedig Pelle, ez a fiatal, mindenre fogékony, minden kész értéket megkérdőjelező, de az értelmes célokért őszintén lelkesedni tudó nyitott ember; a teljességeszmény konok-kitartó kergetője.
Halála az ő portréját drasztikusan befejezetté teszi, a kényszerű múlt idővel szaporítva a vele kapcsolatos kérdőjelek számát. E kérdések olykor sokkal izgalmasabbak, mint a rájuk adható esetleges válaszok. Jól tudja ezt az író, s éppen ez a tudása a regény legbiztosabb esztétikai pillére. Mert könyve a személyiség megközelíthetőségének lehetséges útjait is elemzi, rokonszenvesen érzékeltetve, hogy már egyik út sem kizárólagos.
A sokszínű, tehetséges alkotó ember megítélésének előítéletekkel terhelt rutinná ítéli el, amely megfejthetetlennek minősíti, és így rosszul tűri azokat a magatartás- és gondolkodásbeli sajátosságokat, amelyek kész sztereotípiáiba nem férnek bele. Két ellenkező előjelű türelmetlenség szembesül itt egymással, nem hagyva kétséget afelől, hogy ebben a konfrontációban csak az alkotó türelmetlenség számíthat rokonszenvünkre. Még akkor is, ha a személyes sors tragédiája látszólag igazolja az úgynevezett "józan meggondolásokat", a középszer önbebiztosító megfontoltságát és émelyítő langyosságát. Mert Kolozsvári Papp László regényében nemcsak áldozat van, hanem vádlott is, sőt vádlottak. Nekik mondja az író Goethével: "Szégyelljétek magatokat, ti józanok! Szégyelljétek magatokat, ti bölcsek!"
Vissza