1.062.087

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Az akarat nevelése I-II.

Szerző
Fordító
Budapest
Kiadó: Franklin Társulat Kiadása
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Plüss könyvkötői kötés
Oldalszám: 448 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 17 cm x 11 cm
ISBN:
Megjegyzés: Két kötet egy könyvbe kötve. Nyomatta a Franklin-Társulat nyomdája. Második kiadás.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Payot e kedvelt és népszerű munkájának fordítását első ízben a Magyar Tudományos Akadémia adta ki. A könyvet úgy, mint mindenütt Európában, nálunk is nagyon jól fogadta a közönség, s csakhamar nem... Tovább

Előszó

Payot e kedvelt és népszerű munkájának fordítását első ízben a Magyar Tudományos Akadémia adta ki. A könyvet úgy, mint mindenütt Európában, nálunk is nagyon jól fogadta a közönség, s csakhamar nem volt egyetlen példány sem belőle. Minthogy a Magyar Tudományos Akadémia könyveiből új kiadást nem rendez, a Franklin-Társulat vállalkozott arra, hogy a második, s utána most immár a harmadik kiadást, mely iránt már eddig is nagy érdeklődés nyilvánult, megfelelő díszesköntösben kibocsássa. A fordítást, mely a francia eredetiből készült s bővebb és teljesebb a német fordításnál, az Akadémia megbizásából annak idején Ambrus Zoltán is átnézte. Az új kiadást igyekeztem még pontosabbá, s az eredetihez még közelebb állóvá tenni.
Budapest, 1919. dec. 20.
Dr. Weszely Ödön Vissza

Tartalom

I. rész
Előszó a második magyar kiadáshoz1
Bevezetés. Dr. Weszely Ödöntől3
Előszó az első francia kiadáshoz7
Előszó a második francia kiadáshoz14
Elméleti rész
A legyőzendő baj. Az akarathiány különböző alakjai a tanuló ifjúnál és a szellemi munkásnál.25
Az ernyedtség, a szétforgácsolás, irtózás a személyes erőkifejtéstől, restség és tanultság, a középfokú oktatás bűnei
A cél
Állandó és egy cél felé irányított erőkifejtések45
Az akaratra vonatkozó és elcsüggesztő elméletek megcáfolása
Elmélet a jellem megváltozhatatlanságról53
A szabad akarat elmélete: megvizsgálása és cáfolata, a szabadság új elmélete63
Az akarat lélektana
A gondolatok jelentősége az akaratra nézve
A gondolat hatástalan az ösztönök tömegében76
Hatalmunk a gondolat fölött nagyon kiterjedt. E hatalom mechanizmusa88
A kedélyállapotok szerepe az akaratban
Az érzelmi állapotok mindenható ereje fölöttünk93
A kedélyállapotok fölötti közvetlen hatalmunk jelentéktelensége. E tehetetlenség okai107
Mindenhatók vagyunk gondolatainkkal szemben, melyek hatástalanok, semmi befolyásunk érzelmeinkre, melyek mindenhatók. Helyzetünk kétségbeesettnek látszik113
De az idő fölszabadít bennünket115
Mit tehetünk az izgalmak anyagi okozóira nézve115
A fejezet eredménye121
Az értelem uralmának lehetősége
A követendő cél és az eszmének erős kapcsolása a cselekvéssel124
Az értelem stratégiája a kedvező érzelmi mozzanatokkal szemben128
Az értelem sztratégiája az ellenséges érzelmi mozzanatokkal szemben145
Taktika, midőn a szenvedélyek vihara dühöng156
II. kötet
Mi az elmélkedés és hogyan kell elmélkedni?
Elmélkedni annyit tesz, hogy megszününk szavakkal gondolkozni, s a jeleket tenni a jelzett dolgok helyébe1
Az elmélkedés segítői. A test és a lélek egysége6
A cselekvés szerepe az akarat nevelésében
Csupán a cselekvés hoz létre szokásokat bennünk: az apró cselekvések szerepe ebben a munkában. A cselekvés szerepe, amennyiben a nyilvános cselekvés kötelez bennünket. A cselekvés, mint a gyönyör11
Az önkéntes cselekvés ideje nagyon rövid. Ezen az apró hatások termékeny látóerejének hosszú időn át való fölhalmozása segít, mindig tevékenynek kell lenni. A részletes időbeosztás alkalmatlan volta. Időben soha sincs hiánya annak, aki föld tudja azt használni, aki világos föladatokat tűz maga elé, aki fölhasznál minden jó gerjedelmet, aki alkalmazza ezt a szabályt: Age quod agis20
A magasabb kultura az önző előtt halálosan gyűlöletes. A jövő arisztokráciája38
A túlterhelés általában nem a túlfeszített munkától ered, hanem rossz szokások, beteges önszeretet, szétforgácsolt munka következménye41
A harmadik fejezet összefoglalása47
A testi egészségtan a tanuló akaratának nevelése szempontjából
Az egészség lényeges föltétele az önfegyelmezésnek és a kitartó munkának. A rosszul értett szellemi munka ártalmassága az egészségre nézve. A temperamentumot is meg tudjuk változtatni. Az észszerű táplálkozás szükségessége. Túlságosan sokat eszünk. Az emésztőszervek túlterhelése. A lélegzés egészségtana. A mozgás jótékony hatása50
A kiszemelt testgyakorlatok, mint az akarat első iskolája68
A testgyakorlatra vonatkozó tévedések. Nem kellenek atléták! Anglia oktalan utánzása. Angol gondolkozók panasza a testgyakorlatokkal való visszaélés miatt. A hiúság és a testgyakorlatok70
A szellemi munka szabad levegőn77
A pihenés. Miben különbözik a restségtől? Az alvás. Az éjfélig való munka. A kora reggeli munka79
A pihenés (folytatás) A szórakozás szüksége. Azok a föltételek, melyek hasznossá teszik a szórakozást a szellemi munkára nézve84
A negyedik fejezet összefoglalása90
Általános áttekintés92
Gyakolrati rész
Részletes elmélkedések
A legyőzendő ellenségek: A határozatlan érzelgés és az érzékiség
Miről ismerhetjük meg az önfegyelmezésre nézve ellenséges állapotokat. Fölsorolásuk99
A határozatlan érzelgés. Az érettség válsága. A húsz éves képzelem regényei. A késői házasság következményei102
Az érzékiség. Következményei, okai. A társaság és az irodalom szaporítja ingereit. Carlyle és Manzoni véleménye. A szerelem helye az életben. Az e tárgyra vonatkozó szofizmák. Eszközök az érzékiség leküzdésére114
A tanulók legtöbbjének középszerű erkölcsisége. Oktalan hiúság rabjai. Naiv illuzióik az érzéki szerelem élvezeteinek értékelésében140
A bűnös szokások. Hatásuk, orvosságuk145
A legyőzendő ellenségek: (folytatás). A társak stb.
A veszedelmes társak kategóriái. A diákegyesületek. A társadalmi összeköttetések147
A legyőzendő ellenségek: (folytatás). A restek álokoskodásai
Nem lehet megújulni? Nincs idő! A pálya elfoglaltsága, stb.158
Csak Párisban lehet dolgozni! A vidék előnyei a szellemi munkára nézve163
A harmadik fejezet összefoglalása174
Az erősítő elmélkedések, a munka örömei
A henyélők boldogtalanok. A munka mint boldogság forrása magában véve és következményeiben175
Vissza- és előrepillantás188
A környezet nyujtotta segélyforrások
A közvélemény, a tanárok stb.
Az elismerés utáni vágy fontos szerepe. A közvélemény a középiskolában s az egyetemen. Milyennek kellene lenni az egyetemi tanárnak? A tanulók szükségletei. Az a nemes feladat, melyet a magasabb oktatásnak maga elé kellene tűznie190
A magasabb oktatásról alkotott abszurd fölfogás. Kizárólag az emlékezet művelésére szorítkozik. Tanultság nem tudomány. A tudósnak jellemvonásai, ki méltó e névre205
Az elhunyt nagyok hatása213
Befejezés217

Payot

Payot műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Payot könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem