Új folyam, LXIII. kötet 1905-1907. cyclus. Az 1905-dik évi illetmény harmadik kötete. Nyomatta Hornyánszky V. cs. és kir. udvari könyvnyomdája, Budapesten.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról
A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
Előszó
A franczia elmélkedők figyelme újabb időben mind nagyobb mértékben fordul a nevelés kérdései felé. Számos könyv jelent meg az utóbbi években, melyek mind azt a kérdést igyekeznek megfejteni: hogyan...
Tovább
Előszó
A franczia elmélkedők figyelme újabb időben mind nagyobb mértékben fordul a nevelés kérdései felé. Számos könyv jelent meg az utóbbi években, melyek mind azt a kérdést igyekeznek megfejteni: hogyan lehetne Francziaország hanyatlását megakadályozni, hogyan lehetne egy következő erős, egészséges és munkabíró nemzedék által a népek versenyében Francziaországnak ismét az első helyet biztosítani? Ez a kérdés a tudósokat és politikusokat egyaránt arra indítja, hogy az ifjúság nevelésének ügyével foglalkozzanak s a jövendő Francziaország megerősítésén fáradozzanak. Legjobban jellemzik e törekvést Jules Lemaitre-nek a következő szavai: "Vannak szomorú igazságok, melyeket Önök mindnyájan ismernek. Jelenleg más nemzetek fölülmúlnak bennünket, még pedig jóval fölülmúlnak a produktív tevékenységben. Francziaország többé nem elsőrendű ipari és kereskedelmi hatalmasság. Koloniáinkat csak úgy tudjuk megmenteni, ha hasznos intézményeket tudunk létrehozni. Mindenki meg van győződve, hogy a legkomolyabb reformokra van szükségünk, tudja, hogy a reform, mely a többit magában foglalja és föltételezi, az egyének reformálása. De arra nemde már késő, hogy a meglett, érett egyéneket reformáljuk; tehát a következő nemzedékéhez kell fordulnunk; gyermekeinket oly módon kell fölnevelnünk, hogy egészségesebbek és erősebbek legyenek, mint mi."
Vissza
Tartalom
Előszó a magyar kiadáshoz V
Előszó az első kiadáshoz VII
Előszó a második kiadáshoz XII
I. Elméleti rész.
ELSŐ KÖNYV.
Bevezetés.
Első fejezet.
A legyőzendő baj: Az akarathiány különböző alakjai a tanuló
ifjúnál és a szellemi munkásnál.
Az ernyedtség; a szétforgácsolás; irtózás a személyes erőkifejtéstől; restség és tanultság; a középfokú oktatás
bűnei 1
Második fejezet.
A czél.
Állandó és egy czél felé irányított erőkifejtések 15
Harmadik fejezet.
Az akaratra vonatkozó és elcsüggesztő elméletek megczáfolása.
I. Elmélet a jellem megváltozhatatlanságáról 21
II. A szabad akarat elmélete; megvizsgálása és czáfolata;
a szabadság új elmélete 27
MÁSODIK KÖNYV.
Az akarat lélektana.
Első fejezet.
A gondolatok jelentősége az akaratra nézve.
I. A gondolat hatástalan az ösztönök tömegében 35
II. Hatalmunk a gondolat fölött nagyon kiterjedt. - E hatalom mechanismusa 42
Második fejezet.
A kedély állapotok szerepe az akaratban.
I. Az érzelmi állapotok mindenható ereje fölöttünk 46
II. A kedélyállapotok fölötti közvetlen hatalmunk jelentéktelensége. E tehetetlenség okai 55
III. Mindenhatók vagyunk gondolatainkkal szemben, melyek
hatástalanok, semmi befolyásunk érzelmeinkre, melyek
mindenhatók. Helyzetünk kétségbeesettnek látszik 58
IV. De az idő fölszabadít bennünket 59
V. Mit tehetünk az izgalmak anyagi okozóira nézve 60
VI. A fejezet eredménye 63
Harmadik fejezet.
Az értelem uralmának lehetősége.
I. A követendő czél és az eszmének erős kapcsolása a
cselekvéssel 66
II. Az értelem stratégiája a kedvező érzelmi mozzanatokkal
szemben 69
III. Az értelem stratégiája az ellenséges érzelmi mozzanatokkal szemben 79
IV. Taktika, midőn a szenvedélyek vihara dühöng 86
HARMADIK KÖNYV.
Belső eszközök.
Első fejezet.
A szemlélődő elmélkedés szerepe az akarat nevelésében.
I. Czélja: élénk lelkesedést vagy ellenszenvet teremteni 91
II. Szükséges, hogy hosszú időt engedjünk a tudat azon
állapotainak kristályosodására, melyekről azt akarjuk,
hogy megerősödjenek 93
III. Általános programm arra nézve, hogyan lehet sikeresen
elmélkedni 96
IV. A szemlélődő elmélkedés abban áll, hogy mindent határozottan lássunk a legkisebb részletekig 97
V. A világos elhatározások szerepe. A két nagy metaphysikai
elmélet. Nem választani, az is annyi, mint választani. A
másodrendű elhatározások 103
VI. A cselekvés előfeltétele az elmélkedés. Az emberiség
nagyrészt marionettekből áll. A nevelés, a család, a környezet, a nyelv hatásai. A nyelv becsmérli mindazt, ami magasztos. A hiúság. Az elmélkedés képessé tesz e
hatások ellensúlyozására 109
VII. Az emberiség minden termékeny munkája az elmélkedés eredménye. A kapkodás nem cselekvés. Az elmélkedés kizárja az előre nem látható véletlent, fokozza a
tetterőt, világos élettervet nyújt 118
VIII. Az elmélkedés kiválasztja az irányitó elveket a magatartás számára. Ez elvek szerepe: azzal hatnak, hogy határozottak és könnyen fölidézik azokat az izgalmakat,
melyeknek jelei 124
IX. A VIII. fejezet összefoglalása 127
Második fejezet.
Mi az elmélkedés és hogyan kell elmélkedni?
I. Elmélkedni annyit tesz, hogy megszűnünk szavakkal
gondolkozni, s a jeleket tenni a jelzett dolgok helyébe 129
II. Az elmélkedés segítői. A test és a lélek egysége 132
Harmadik fejezet.
A cselekvés szerepe az akarat nevelésében.
I. Csupán a cselekvés hoz létre szokásokat bennünk: az
apró cselekvések szerepe ebben a munkában. A cselekvés
szerepe, amennyiben a nyilvános cselekvés kötelez bennünket. A cselekvés, mint gyönyör 136
II Az önkénytes cselekvés ideje nagyon rövid. Ezen az
apró hatások termékeny hatóerejének hosszú időn át
való fölhalmozása segít; mindig tevékenynek kell lenni.
A részletes időbeosztás alkalmatlan volta. Időben soha
sincs hiánya annak, a ki föl tudja azt használni, a ki
világos föladatokat tűz maga elé, a ki fölhasznál minden
jó gerjedelmet; a ki alkalmazza ezt a szabályt: Age
quod agis 142
III. A magasabb kultura az önző előtt halálosan gyűlöletes.
A jövő aristocratiája 153
IV. A túlterhelés általában nem a túlfeszített munkától ered,
hanem rossz szokások, beteges önszeretet, szétforgácsolt
munka következménye . 155
V. A harmadik fejezet összefoglalása 159
Negyedik fejezet.
A testi egészségtan a tanuló akaratának nevelése szempontjából.
I. Az egészség lényeges föltétele az önfegyelmezésnek
és a kitartó munkának. A rosszul értett szellemi munka
ártalmassága az egészségre nézve. A temperamentumot
is meg tudjuk változtatni. Az észszerű táplálkozás szükségessége. Túlságosan sokat eszünk. Az emésztő szervek túlterhelése. A lélekzés egészségtana. A mozgás jótékony
hatása 161
II. A kiszemelt testgyakorlatok, mint az akarat első iskolája 172
III. A testgyakorlatra vonatkozó tévedések. Nem kellenek
athleták! Anglia oktalan utánzása. Angol gondolkozók
panasza a testgyakorlatokkal való visszaélés miatt. A
hiúság és a testgyakorlatok 174
IV. A szellemi munka szabad levegőn 178
V. A pihenés. Miben különbözik a restségtől? Az alvás.
Az éjfélig való munka. A kora reggeli munka 179
VI. A pihenés. (Folytatás.) A szórakozás szüksége. Azok
a föltételek, melyek hasznossá teszik a szórákozást a
szellemi munkásra nézve 182
VII. A negyedik fejezet összefoglalása 186
Ötödik fejezet.
Általános áttekintés 188
II.
GYAKORLATI RÉSZ.
NEGYEDIK KÖNYV.
Részletes elmélkedések.
Első fejezet.
A legyőzendő ellenségek: A határozatlan érzelgés és az érzékiség.
I. Miről ismerhetjük meg az önfegyelmezésre nézve ellenséges állapotokat. Fölsorolásuk 193
II. A határozatlan érzelgés. Az érettség válsága. A húsz
éves képzelem regényei. A késői házasság következményei 195
III. Az érzékiség. Következményei, okai. A társaság és
irodalom szaporítja ingereit. Carlyle és Manzoni véleménye. A szerelem helye az életben. Az e tárgyra vonatkozó sophismák. Eszközök az érzékiség leküzdésére 202
IV. A tanulók legtöbbjének középszerű erkölcsisége. Oktalan
hiúság rabjai. Naiv illusióik az érzéki szerelem élvezeteinek értékelésében 209
V. A bűnös szokások. Hatásuk, orvosságuk 222
Második fejezet.
A legyőzendő ellenségek: (Folytatás.) A társak stb.
A veszedelmes társak kategóriái. A diák-egyesülelek. A
társadalmi összeköttetések 225
Harmadik fejezet.
A legyőzendő ellenségek: (Folytatás.) A restek álokoskodásai.
I. Nem lehet megújulni! Nincs idő! A pálya elfoglaltsága stb 232
II. Csak Párisban lehet dolgozni! A vidék előnyei a szellemi munkára nézve 234
III. A harmadik fejezet összefoglalása 242
Negyedik fejezet.
Az erősítő elmélkedések, a munka örömei.
I. A henyélők boldogtalanok. A munka mint a boldogság
forrása magában véve és következményeiben 244
II. Vissza és előre pillantás 252
ÖTÖDIK KÖNYV.
A környezet segélyforrásai.
Első fejezet.
A közvélemény, a tanárok stb.
I. Az elismerés utáni vágy fontos szerepe. A közvélemény a középiskolában s az egyetemen. Milyennek kellene lenni az egyetemi tanárnak? A tanulók szükségletei.
Az a nemes feladat, melyet a magasabb oktatásnak maga
elé kellene tűznie 254
II. A magasabb oktatásról alkotott absurd fölfogás. Kizárólag az emlékezet művelésére szorítkozik. Tanultság nem tudomány. A tudósnak jellemvonásai, ki méltó e
névre 263
Második fejezet.
Az „elhunyt nagyok" hatása 269
Befejezés 272
Payot Gyula műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Payot Gyula könyvek, művek
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
×Close
Az akarat nevelése
A borítón címkenyom található, sarkai kissé kopottak. Az előzéklap, a könyv kötése és néhány lap amatőr módon javított. A címlap fénymásolatát a könyvbe kötötték. A lapélek és néhány lap enyhén foltosak, a borító belső oldalán ex-libris címke, a címlapon tulajdonosi bejegyzés található.
A lapélek mintázottak.
Állapot:
Közepes
4.480 Ft
1.790,-Ft60
27
pont kapható
Kosárba
×Close
Az alábbi könyvet kosarába raktuk:
Állapotfotók
×Close
Az akarat nevelése
A borító kopott és néhány lap foltos. Az előlapon és néhány lapon tulajdonosi pecsétnyom található.
A lapélek mintázottak.
Állapot:
Jó
4.480 Ft
3.130,-Ft30
47
pont kapható
Kosárba
×Close
Az alábbi könyvet kosarába raktuk:
Állapotfotók
×Close
Az akarat nevelése
A gerinc elszíneződött, a borító sarkai kopottak. A lapélek és néhány lap foltos. A kötés megtört. Az előlapon tulajdonosi bejegyzés található.
Google, Facebook, Apple, Microsoft fiókkal való belépés/regisztráció eseténautomatikusan elfogadja az Általános Szerződési Feltételeket.
Elfelejtett jelszó
Kérjük, adja meg azonosítóját, és a hozzá tartozó email címet, hogy jelszavát elküldhessük Önnek!
A *-gal jelölt mezők kitöltése kötelező!
Azonosító név/E-mail cím* Azonosító és e-mail cím megegyező
E-mail cím*
(2009 március óta a regisztrált ügyfelek azonosító neve megegyezik az email címmel)
Ha az azonosítóját sem tudja megadni, kérjük, hívja az ügyfélszolgálati vonalat:
+36-62-452-833
×
1
2
3
Regisztráció
×
Regisztráció
Regisztrációja sikeresen megtörtént.
Megadott e-mail címére megerősítő e-mailt küldtünk. Ahhoz, hogy a regisztrációja véglegesedjen, és le tudja adni rendeléseit, kérjük, kattintson a levélben található linkre. A megerősítő link a kiküldéstől számított 48 óráig érvényes, ezután a regisztrációs adatok törlésre kerülnek.
Kérjük, jelölje meg az érdeklődési körébe tartozó témaköröket!
Mehet
×
Regisztráció
Az ön által megjelölt témakörök:
Temakor_1
Beállíthatja, hogy emailben értesítőt kapjon az újonnan beérkezett példányokról a bejelölt témaköröknek megfelelően.
Beállított értesítőit belépés után bármikor módosíthatja az Értesítő menüpont alatt:
létrehozhat új témaköri értesítőt
inaktiválhatja értesítőjét, ha éppen nem kíván a megadott témában értesítőt kapni
törölheti véglegesen az adott értesítőjét
szerkesztheti jelenlegi értesítőjét, ha még részletesebben szeretné megadni mi érdekli.
Az Ön választása alapján naponta vagy 3 naponta kap tőlünk emailt a beállított értesítőjéről.